Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og
Kristelig Folkeparti, viser til de svar som Regjeringen
har gitt i St.meld. nr. 4 (2001-2002) samt de svar og tilleggsopplysninger Regjeringen
har gitt på vedtak som komiteen har utbedt seg ytterligere
forklaringer og opplysninger om.
Flertallet konstaterer at den årlige
stortingsmeldingen som omhandler anmodnings- og utredningsvedtak
fra foregående stortingssesjon, er en viktig del av Stortingets
muligheter til å føre kontroll med Regjeringens
oppfølging av denne typen saker.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til de svar som Regjeringen har gitt i St.meld. nr. 4 (2001-2002)
samt svarene Regjeringen har gitt på noen få vedtak
som komiteen har bedt seg ytterligere forklaringer og opplysninger
om. En gjennomgang av materiellet viser klart at det i statsforvaltningen
er en altfor slapp holdning til de vedtak Stortinget fatter og det
virker som om mange tror at klare vedtak kan settes til side, saboteres,
treneres og sees bort fra. Disse medlemmer forventer
og ber Regjeringen sørge for en gjennomgang av hele systemet
for den utøvende makts oppfølging og gjennomføring
av nasjonalforsamlingens beslutninger på en langt mer seriøs
og ansvarlig måte enn det denne stortingsmelding klart
gir inntrykk av. Stortingsmeldingen gir alt for stort grobunn til
påstander om at holdningen og situasjonen i norske departementer
er alt for lik den som er karikert i den britiske TV-serie "Yes,
Mr. Minister" og senere "Yes, Mr. Prime Minister" enn det disse
medlemmer forventer at en norsk regjering vil være
bekjent av. Den kamp som ble vunnet i 1880- årene og videre
om at det var Regjeringen som skulle styre forvaltningen og at Regjeringen
skulle være den utøvende makt som gjennomførte
de beslutninger nasjonalforsamlingen fattet burde det ikke være
nødvendig å repetere, og derfor forventes det
at Regjeringen på en langt mer kvalitetsbevisst, konsekvent
og konkret måte følger opp Stortingets vedtak
enn det St.meld. nr. 4 (2001-2002) gir inntrykk av.