Samferdselsdepartementet legg i proposisjonen fram ein del saker under programkategoriane 21.20 Vegformål, 21.40 Særskilde transporttiltak, 21.60 Samferdselsberedskap og 22.10 Post og telekommunikasjonar.
Komiteen sitt fleirtal, medlemene
frå Høgre, Framstegspartiet og Kristeleg Folkeparti,
Anne Berit Andersen, Sverre J. Hoddevik, Odd Holten, Hans R. Kjæstad
og leiaren Petter Løvik, Thore A. Nistad, Jan Sahl og Kenneth
Svendsen, vil vise til at Stortinget og regjeringa har det overordna
ansvaret for riksvegnettet.
Fleirtalet vil peike på at
fylkeskommunane si rolle består i komme med forslag til
prioriteringar av dei statlege midlane til stamvegane og dei øvrige
riksvegane, og særleg for dei øvrige riksvegane
blir det lagd vekt på fylkeskommunane sine prioriteringar. Også ved
søknad om bompengeprosjekt spelar fylkeskommunane ei viktig
rolle. Like fullt er det nødvendig at Storting og regjering
har moglegheit til å føreta prioriteringar mellom
ulike vegstrekningar og ulike bompengeprosjekt for å sikre
ei formålstenleg prioritering av vegstrekningar og plassering
bompengeprosjekt rundt om i fylka.
Fleirtalet vil derfor vidareføre
eksisterande prosedyrar for godkjenning av bompengeprosjekt.
Komiteen sine medlemer frå Arbeidarpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, Sigrun Eng, Bjørgulv
Froyn, Geir-Ketil Hansen, Jorunn Ringstad, Oddbjørg Ausdal
Starrfelt, Tor-Arne Strøm og Heidi Sørensen,
stiller seg noko kritisk til at såpass store saker som
omlegging av produksjonen til Statens vegvesen samt tre til dels
kontroversielle bompengeprosjekt er samla i ein proposisjon.
Når det gjeld haldninga til nye bomprosjekt,
syner desse medlemenetil
Innst. S. nr. 134 (2001-2002) der eit fleirtal ber om ein gjennomgang
av bompengeprosjekt med sikte på å koma fram til
klårare rammer og retningsliner for slike prosjekt.
Det kan visast til St.prp. nr. 1. Tillegg nr.
4 (2001-2002) der det blei lagt fram eit forslag om omorganisering
av produksjonsverksemda i Statens vegvesen til statsaksjeselskap.
Stortinget slutta seg til dette ved handsaminga av budsjettet.
Samferdselsdepartementet gjer i proposisjonen framlegg
om endring i løyvingar som følgje av oppretting
av eit interimselskap for å førebu omorganiseringa av
produksjonsverksemda i Statens vegvesen.
Det vert gjort framlegg om fullmakt til å utgiftsføre driftsutgifter
for interimselskapet på nytt kap. 1321 Oppretting av selskap
for vegproduksjon post 70 Tilskott til drift, mot tilsvarande reduksjon
av kap. 1320 post 23 Trafikktilsyn, drift og vedlikehald av riksvegar m.m.
Departementet gjer også framlegg om å løyve
kr 100 000 i eigenkapital til interimselskapet.
Departementet tek sikte på å opprette
det permanente selskapet med verknad frå 1. januar 2003.
Departementet arbeider med å opprette eit styre for interimselskapet
som også vil inngå i styret for det permanente selskapet.
Komiteen sitt fleirtal, medlemene
frå Høgre, Framstegspartiet og Kristeleg Folkeparti, sluttar
seg til forslaget til løyving og har elles ingen merknader.
Komiteen sine medlemer frå Arbeidarpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet er svært
kritisk til at ei så stor og omfattande sak som omdanning
av Statens vegvesen vert handsama stykkevis og delt utan at Stortinget
som besluttande organ har oversikt over totale kostnader og totale
konsekvensar.
Desse medlemene syner til vedlagde
spørsmål og svar der det heller ikkje tyder på at
statsråden har den naudsynte oversikten. Desse medlemene vil koma
tilbake til meir konkrete merknader i samband med handsaming av
St. prp. nr. 60 (2001-2002) som omhandlar fleire element av omdanningsprosessen. For
ikkje å seinka prosessen ytterlegare, finn desse medlemene likevel
at ein ikkje vil gå i mot forslag til løyving
av eigenkapital med kr 100 000.
Rv 9 er eit viktig samband mellom Agderfylka
og indre delar av Rogaland, Hordaland og Telemark. Vegen knyter
saman kystvegen E18/E39 med ferjeterminalen i Kristiansand
til vegnettet i indre delar av nabofylka via E134 ved Haukeligrend.
Delar av rv 9 oppfyller ikkje krava til standard,
særleg når det gjeld vegbreidd.
Det blir tilrådd i proposisjonen at
bompengeselskapet får høve til å krevje
inn bompengar til delvis finansiering av utbygging av rv 9 Setesdalen
i Aust-Agder.
Aust-Agder fylkeskommune har søkt om
at det blir innført bompengeinnkrevjing på rv
9 for å oppnå måla som er lagde til grunn
i St.meld. nr. 46 (1999-2000) Nasjonal transportplan 2002-2011.
Både Aust-Agder fylkesting, vertskommunane
for bomstasjonane Bygland og Valle, og Bykle kommune har slutta
seg til bompengefinansiert utbygging.
Vilkåra går nærare
fram av proposisjonen. Det vil bli lagt vekt på den lokale
prioriteringa av utbyggingsstrekningar og tiltak, og på dei
prioriteringane som fylket har gjort, når det gjeld midlar
til rv 9 i fylkesfordelt riksvegramme til Aust-Agder.
Samferdselsdepartementet har merka seg at kostnadsoverslaga
har stor uvisse, da berre nokre av parsellane har reguleringsplan.
Det er lagt til grunn at omfanget av utbygginga blir tilpassa ramme
på 206 mill. kroner. Dersom det ser ut til å bli
kostnadsoverskriding ut over dette, står finansieringsplanen
fast og innhaldet i pakken må takast opp til ny vurdering.
Trafikkmengda på rv 9 varierer frå om
lag 700 ÅDT på dei lågast trafikkerte
strekningane til over 4 500 ÅDT ved Evje sentrum. Sommardøgntrafikken
er om lag 50 pst. høgare enn årsdøgntrafikken.
I perioden 1992-2001 var det 166 trafikkulykker med personskade
på rv 9.
Utbygginga har som hovudmål å forbetre
framkomsten og redusere trafikkulykkene ved å utbetre dei
smalaste vegpartia til tofelts vegstandard. I dag står
det igjen totalt 58 km som ikkje er tofelts veg. Det blir sett av
inntil 22 mill. kroner til miljø- og trafikktryggleikstiltak
i områda Moisund, Evje nord, Byglandsfjord og Harstadberget.
I denne summen inngår også refusjon av 4 mill.
kroner til Valle kommune for forskottering av gang- og sykkelveg
på strekninga Rysstad S - Rysstad som blei bygd i 2000.
Nytte-kostnadsanalysen med delvis bompengefinansiering
av prosjektet viser ei netto nytte (NN) på -33 mill. kroner
(2002-kroner). Netto nytte over totale kostnader (NN/K)
er rekna ut til -0,18.
Tabell 2.2 i proposisjonen viser finansieringsplanen til
Samferdselsdepartementet.
Tabell 2.2 Finansieringsplan
i mill. 2002-kroner
| 2002-2005 | 2006-2011 | Sum | Pst. |
Statlege midlar | 16,0 | 15,0 | 31,0 | 14,0 |
Bompengar til investering
| 56,5 | 84,0 | 140,5 | 69,0 |
Refusjon, Bykle kommune
| 10,0 | 12,0 | 22,0 | 11,0 |
Lokale tilskott
| 9,5 | 3,0 | 12,5 | 6,0 |
Sum | 92,0 | 114,0 | 206,0 | 100,0 |
I tillegg til statlege midlar blir det lagt
til grunn at ei forskottering på 22 mill. kroner frå Bykle
kommune til tiltak på rv 9 blir refundert i løpet
av tiårsperioden. Forskotteringa medverka til ferdigbygging
av delar av rv 9 i Bykle. Lokale tilskott ut over dette utgjer 12,5
mill. kroner. Resten blir finansiert gjennom bompengeinnkrevjing
i 15-årsperioden.
Bompengeinnkrevjinga skjer gjennom to ubetente bomstasjonar
på rv 9, ein i Bygland på grensa til Evje og Hornnes
og ein i Valle på grensa til Bygland. Bommen i Bygland
har einvegs innkrevjing for nordgåande trafikk i ein femårsperiode.
Deretter blir innkrevjinga i denne bommen avvikla. Bommen i Valle
har einvegs innkrevjing for sørgåande trafikk
i første femårsperiode. I den neste tiårsperioden
skjer innkrevjinga i begge retningar. Det blir kravd inn bomavgift
heile døgnet i begge stasjonane.
Det er oppretta eit lokalt bompengeselskap som
er fylkeskommunalt. Bompengeselskapet kan etter avtale med Vegdirektoratet
forlengje innkrevingsperioden med inntil 5 år og/eller
auke taksten med inntil 20 pst. dersom bompengeinntektene blir lågare
enn føresett. Vegdirektoratet vil inngå avtale
med selskapet i tråd med standardavtalen.
Aust-Agder fylkesting har vedteke å stille
fylkeskommunal garanti for eventuelle låneopptak på inntil 60
mill. kroner.
Av proposisjonen går det fram at det
ikkje er full lokal semje om at rabattsystemet i takstretningslinene skal
følgjast. Bygland kommune ønskjer eit betalingstak
på 1 000 kroner pr. år for dei lokale trafikantane. Samferdselsdepartementet
vil peike på at ei ordning med eit slikt betalingstak ikkje
vil vere i tråd med takstretningslinene. Departementet
er no kjent med at det lokalt vil bli lagt fram eit forslag om å finansiere
den foreslåtte ordninga med eit betalingstak på 1
000 kroner med kommunale midlar. Dette er tenkt gjort ved å redusere
det lokale tilskottet til finansieringsplanen med 2,5 mill. kroner
og å bruke desse midlane til å finansiere ordninga.
Dette inneber at rabattordninga ikkje vil belaste inntektsgrunnlaget
for bompengeordninga. Ordninga er ikkje i strid med takstretningslinene.
Departementet legg til grunn at Bygland kommune tek den økonomiske
risikoen med kostnaden ved ordninga og at rabattordninga blir administrert
av kommunen heilt uavhengig av bompengeselskapet. Vidare legg Samferdselsdepartementet
til grunn at tilleggsfinansieringa på 2,5 mill. kroner
til utbygging av rv 9 Setesdalen kan dekkjast innafor fylkesfordelt
riksvegramme i perioden 2002-2011 og at dette eventuelt blir godkjent
av fylkeskommunen.
Komiteen sitt fleirtal, alle
unnateke medlemene frå Framstegspartiet, har merka seg
den støtta prosjektet og delvis bompengefinansiering av
prosjektet har både i dei aktuelle kommunane og i Aust-Agder fylkeskommune.
Fleirtalet ber om å verta
halden informert om prosjektet på eigna måte,
og har elles ingen kommentarar.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til merknader i Nasjonal transportplan 2002-2011.
Disse medlemmer viser til at
statens inntekter på bil og bilbruk i dag er oppe i over
40 mrd. kroner, mens bevilget til riksveger over statsbudsjettet
til vegdrift, vedlikehold og investeringer er på kun om
lag 10 mrd. kroner.
Disse medlemmer viser også til
Fremskrittspartiets forslag om en økning i Nasjonal transportplan
til vegsektoren for perioden på 46 mrd. kroner utover Regjeringens
forslag.
Disse medlemmer viser til at
nåværende rv 9 allerede er betalt av bilistene
gjennom altfor høye drivstoffavgifter og bilkostnader.
Disse medlemmer viser også til
at bom på nåværende rv 9 vil medføre
ytterligere høye transportutgifter for næringslivet
og private, samtidig som vegen har stor betydning for å knytte
sammen Agderfylkene og indre deler av Rogaland, Hordaland og Telemark.
Disse medlemmer er enig i de
utbyggingsplanene som proposisjonen tar for seg, men er negativ
til at utbyggingen skal finansieres ved innkreving av bompenger.
Med den utviklinga Kristiansund står
overfor, er det rekna med høgare trafikkvekst i Kristiansund
enn i resten av Møre og Romsdal. Problema i Dalegata bør derfor
løysast snarast råd. På delar av strekninga
er det særleg viktig å rydde opp i trafikktilhøva.
Dette gjeld særleg trafikktryggleik og miljø for
dei som bur langs vegen. Ved å føre trafikken
gjennom eit mindre utbygd område og ved å leggje
delar av vegen i tunnel, vil mykje av oppryddingstiltaka i Dalegata
kunne bli unngåtte.
Departementet tilrår i proposisjonen
at bompengeselskapet får høve til å krevje
inn bompengar til delvis finansiering av utbygging av rv 70 Nordsundbrua
- Løkkemyra, ny innfartsveg til Kristiansund i Møre
og Romsdal.
Prosjektet omfattar bygging av ny veg frå Løkkemyra
til Nordsundbrua med ei lengd på 1 930 m, fordelt på 2
byggjetrinn. Tunnelen er regulert med eit tunnellaup. Det er lagt
opp til anleggsstart tidleg i 2003 og at prosjektet skal vere ferdig
i 2005.
Det ligg føre godkjend reguleringsplan
for heile prosjektet frå mai 2001. Innafor ei uvisse på +/-
10 pst. har vegkontoret rekna kostnaden til 140 mill. kroner (2002-kroner)
fordelt med 115 mill. kroner for byggjetrinn 1 og 25 mill. kroner
for byggjetrinn 2.
Nytte-kostnadsanalysen viser ein netto nytte
(NN) på 77,6 mill. kroner. Netto nytte over totale kostnader (NN/K)
er utrekna til 0,42.
Det er føresett at prosjektet blir
finansiert med 15 mill. kroner i statlege midlar og 125 mill. kroner
i bompengar. Dette gir ein bompengedel på 89 pst.
Dersom det ikkje blir gjort snarlege tiltak
på innfartsvegen til Kristiansund, vil trafikkveksten dei
næraste åra føre til framkomstvanskar
og auka problem i høve til trafikktryggleik og miljø.
Bompengeprosjektet gjer det mogeleg å løyse dette
problemet tidlegare enn med statlege midlar åleine. Prosjektet
har ein svært høg bompengedel og ei nedbetalingstid
som er mykje kortare enn det som er vanleg.
Samferdselsdepartementet har merka seg at det
er oppnådd lokal støtte til prosjektet ved å leggje
opp til kort nedbetalingstid. Departementet tilrår derfor
at det blir gitt løyve til å starte innkrevjing
av bompengar i 2002 for å finansiere ny innfartsveg til
Kristiansund.
Finansieringsplanen går fram av tabell
2.3 i proposisjonen.
Tabell 2.3 Finansieringsplan
i mill. 2002-kroner
| 2002-2005 | 2006-2011 | Sum |
Statlege midlar - ordinær løyving | 10 | | 10 |
- refusjon | | 5 | 5 |
Bompengar
| 125 | | 125 |
Sum | 135 | 5 | 140 |
Det skal etablerast bomstasjonar i begge endar
av prosjektet; den eine bomstasjonen om lag 300 m aust for rundkøyringa
på Løkkemyra og den andre ved Nordsundbrua. Dette
inneber at alle som har nytte av prosjektet, vil betale bomavgift.
Det er lagt opp til eit takst- og rabattsystem
i samsvar med gjeldande retningsliner.
Basert på tidleg oppstart av innkrevjinga,
vil alle lån vere nedbetalte innan 6 år. Dersom
kostnaden aukar med 10 pst., betalande trafikk blir 10 pst. mindre
enn rekna med og lånerenta aukar med 2 pst., vil innkrevjingstida
auke med om lag 2 år.
Vilkåra går elles fram av
proposisjonen.
Komiteen sitt fleirtal, medlemene
frå Høgre, Sosialistisk Venstreparti, Kristeleg
Folkeparti og Senterpartiet, er positive til søknaden
som ligg føre om bompengefinansiering av ny innfartsveg
til Kristiansund.
Fleirtalet registrerer at det
er oppstått ein ny situasjon etter bystyremøtet
i Kristiansund den 7. mai i år, samtidig som vedtaket i
Møre og Romsdal fylkesting ligg fast.
Fleirtalet vil på bakgrunn
av dette avvente ei vurdering av prosjektet frå Regjeringa
si side og ber Regjeringa komme tilbake med ei orientering til Stortinget
på ein eigna måte.
Komiteen sine medlemer frå Arbeiderpartiet har
merka seg den sterke motstanden det er mot sjølve prosjektet,
særleg i Kristiansund kommune. Desse medlemene er
gjort kjent med at saka vart handsama på nytt i bystyret
7. mai 2002. Eit fleirtal (24 mot 21) gjekk då imot prosjektet
og gjorde følgjande vedtak:
– "1. Vedtak
i bystyresak PS 01/53 oppheves.
– 2. Innkreving av bompenger til
ny innfartsvei utsettes.
– 3. Saken vurderes på ny
når Krifast er nedbetalt."
Desse medlemene har forståing
for protestane mot dette prosjektet, under dette val av vegtrasé og
val av plassering av bom, og vil på denne bakgrunn av dette
gå imot prosjektet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til merknader i Nasjonal transportplan 2002 - 2011.
Disse medlemmer viser til at
statens inntekter på bil og bilbruk i dag er oppe i over
40 mrd. kroner, mens bevilget til riksveger over statsbudsjettet
til vegdrift, vedlikehold og investeringer er på kun om
lag 10 mrd. kroner.
Disse medlemmer viser også til
Fremskrittspartiets forslag om en økning i Nasjonal transportplan
til vegsektoren for perioden på 46 mrd. kroner utover Regjeringens
forslag.
Disse medlemmer viser til at
nåværende rv 70 allerede er betalt av bilistene
gjennom altfor høye drivstoffavgifter og bilkostnader.
Disse medlemmer viser også til
at bom på nåværende rv 70 vil medføre
ytterligere høye transportutgifter for næringslivet
og private i et fylke som allerede har alt for store transportkostnader
på grunn av bomprosjekter og lange transportveger.
Disse medlemmer er enig i de
utbyggingsplanene som proposisjonen tar for seg, men er negativ
til at utbyggingen skal finansieres ved innkreving av bompenger.
Disse medlemmer går
inn for at utbyggingen foretas med statlige midler og at prosjektet
får oppstart i henhold til proposisjonen.
Samferdselsdepartementet legg i proposisjonen
fram forslag om løyve til å krevje inn bompengar
for delvis bompengefinansiering av rv 661 ny bru over Straumen i
Skodje kommune i Møre og Romsdal. Behovet for bygging av
ny bru og delvis bompengefinansiering av prosjektet er omtalt i
St.meld. nr. 46 (1999-2000) Nasjonal transportplan 2002-2011.
Eksisterande Skodje bru er i så dårleg
stand at det er innført restriksjonar for trafikken over
brua. Tungtrafikken, inkludert rutebussane, må derfor køyre
gjennom Skodje sentrum. Dette aukar veglengda mellom områda
nord for eksisterande Skodjebru og Ålesund med om lag ei
mil. I tillegg til å påføre trafikantane ekstra
køyring, fører dette til at Skodje sentrum blir unødig
tyngd med gjennomgangstrafikk. Ei ny bru vil gi langt mindre trafikk
gjennom Skodje sentrum og gi betre vilkår for heile bustad-
og arbeidsmarknadsregionen. Departementet tilrår at delvis
bompengefinansiering av prosjektet blir godkjent, og at innkrevjinga tar
til når brua er ferdig, etter planane i 2004.
Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til Stortinget
i dei årlege budsjetta med forslag til endeleg prioritering
av prosjekta med anleggsstart og kostnadsoverslag.
Det vil bli inngått avtale mellom Vegdirektoratet
og bompengeselskapet i tråd med gjeldande standardavtale
og dei føresetnader som er lagde til grunn i proposisjonen.
Prosjektet er delt i fire byggjetrinn for å spreie
finansieringa over tid. Det er ikkje noko til hinder for at nokon
av dei kan gjennomførast som ein kontrakt.
Reguleringsplanen for prosjektet blei vedteken
av Skodje kommunestyre 26. september 2000. Innafor ei uvisse på +/-10
pst. har vegkontoret rekna ut kostnadene til 224 mill. kroner (2002-kroner).
Prosjektet blir etter planen starta opp tidleg
i 2003, med fullføring av byggjetrinn 1 innan utgangen
av 2004.
Nytte-kostnadsanalysen med delvis bompengefinansiering
av prosjektet viser ei netto nytte (NN) på 33 mill. kroner
(2002-kroner). Netto nytte over totale kostnader (NN/K)
er rekna til 0,23.
Av kostnadsramma på 224 mill. kroner
er om lag 50 pst. er planlagt finansiert med bompengar. Det vil
bli teke opp eit bompengelån som skal dekkje kostnadene til
bygging og finansiering av bru og vegar på 143 mill. kroner.
Av dette skal 30 mill. kroner refunderast over fylkesfordelt ramme
i siste del av tiårsperioden, dvs. 2006-2011.
Dersom økonomien i prosjektet skulle
bli betre enn det som er lagt til grunn, kan selskapet AS Skodjebrua etter
søknad få forskottere så mykje av den
statlege løyvinga som økonomien i prosjektet tillet.
Møre og Romsdal fylkesting har i sak
T-39/01 vedteke å stille simpel garanti for bompengelånet
for å oppnå gunstigast mogelege lånevilkår.
Den lokale handsaminga i kommunane Skodje, Haram, Ålesund
og Sandøy og i Møre og Romsdal fylkesting går
elles fram av proposisjonen.
Det er ein føresetnad at bomstasjonen
blir plassert rett sør for Straumsholmen og opparbeidd
med to felt i begge retningar. Innkrevjing vil skje i begge køyreretningane.
Ut frå føresetnadene som går
fram av proposisjonen og med oppstart av innkrevjinga når
brua er ferdig i 2004, er bompengeperioden utrekna til 15 år.
Ein kostnadsauke på 10 pst. vil auke bompengeperioden til 17,5 år,
ein trafikkreduksjon på 10 pst. vil forlengje bompengeperioden
til 18 år, og ein renteauke på 1 pst. vil auke
bompengeperioden til 17,5 år.
Komiteen sitt fleirtal, alle
unnateke medlemene frå Framstegspartiet, har merka seg
den støtta prosjektet og delvis bompengefinansiering av
det, har i dei aktuelle kommunane og i fylkeskommunen. Fleirtalet støttar
ut frå dette prosjektet, og ber om å verta halden
informert om utviklinga på eigna måte. Fleirtalet har
elles ingen merknader.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
vise til at bilistene i form av forskjellige bilrelaterte avgifter årlig
betaler inn over 40 mrd. kroner, mens bevilgningene i statsbudsjettet
for vegdrift, vedlikehold og investeringer er på om lag
10 mrd. kroner. Dette viser at bilistene betaler ca. 30 mrd. kroner inn
i statskassen som en ren fiskal avgift. I tillegg til dette må de
betale store summer i bompengeavgift.
I tilfeller der det ikke finnes fornuftige muligheter
til avgiftsfri omkjøring, er disse medlemmer
prinsipielt imot etablering av bompengefinansierte veger.
Disse medlemmer konstaterer at
i dette tilfelle vil det være muligheter for omkjøring
uten at en er nødt til å betale bomavgift, og
på den bakgrunn finner disse medlemmer å kunne
støtte prosjektet.
Departementet gjer i proposisjonen greie for
opplegg for etteroppgjer til fylkeskommunar som har fått
ein relativt stor nedgang i kompensasjon for autodieselavgift til
bussdrift med tilskott frå fylkeskommunane.
Ut frå ei vurdering av kva som er rimeleg,
vil regjeringa i ein omgrupperingsproposisjon i samband med revidert
nasjonalbudsjett for 2002 gjere framlegg om eit etteroppgjer til
dei aktuelle fylkeskommunane som svarer til nominell nedgang i kompensasjon
frå 1999 til 2000, på i alt 10,8 mill. kroner.
Av praktiske årsaker vil framlegget
om eit etteroppgjer bli postert på kap. 572 Rammetilskott
til fylkeskommunar post 60 Innbyggjartilskott.
Når det gjeld inndekking, vil Regjeringa
i samband med framlegget om auke i rammetilskottet til fylkeskommunane
i omgrupperingsproposisjonen for 2002 gjere framlegg om ein reduksjon
i løyvinga på 10,8 mill. kroner over kap. 1330
post 71 Tilskott til ekspressbussar.
Komiteen sine medlemer frå Arbeidarpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartietføreset
at departementet har kome fram til framlegg til kompensasjon for
autodieselavgifta i eit tett samarbeid med dei fylkeskommunane som
meiner dei har kome urettferdig ut. Under føresetnad av
at framlegg til kompensasjon er akseptabelt for fylkeskommunane,
gjev desse medlemenesin
tilslutnad til framlegget og har elles ingen merknad.
Komiteen sine medlemer frå Høgre
og Kristeleg Folkeparti støttar Regjeringa sitt
forslag og har elles ingen merknader.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet
som sikret økte tilskudd til drift av ekspressbussrutene. Disse
medlemmer registrerer at regjeringen foreslår et
etteroppgjør til fylkeskommuner som har fått en
relativ stor nedgang i kompensasjonen for autodieselavgift til bussdrift.
Disse medlemmer vil vise til
at ekspressbussruter som ikke kommer inn under den fylkeskommunale ordningen,
har hatt en betydelig reduksjon i autodieselavgifts refusjonen de
senere år.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse
med framlegging av statsbudsjettet for 2003 sørge for at
refusjon av autodieselavgiften for ekspressbusser etableres slik at
det dekker det reelle behovet."
Disse medlemmer har for øvrig
ingen merknader.
I proposisjonen blir det orientert om status
for ny hurtigruteavtale.
EFTAs overvakingsorgan (ESA) vedtok i brev av
19. desember 2001 ikkje å reise innvendingar mot at staten kjøper
transporttenester frå hurtigruteselskapa. Vedtaket er i
tråd med ein ny hurtigruteavtale mellom hurtigruteselskapa
og Samferdselsdepartementet for perioden 2002 til og med 2004.
Regjeringa har godteke at avtaleperioden blir
redusert til 3 år, med rett til forlenging med inntil eitt år
dersom ei eventuell konkurranseutsetjing fører til at ein
ny operatør blir vald og at ein samstundes treng lengre
tid til bygging av nye skip. Eventuelle kjøp av transporttenester
etter 2004 skal konkurranseutsetjast med utlysing av anbod.
I brev av 22. mars 2002 frå Samferdselsdepartementet
v/statsråden til samferdselskomiteen blir det
gitt følgjande orientering:
"HURTIGRUTEAVTALEN - ESA BER OM YTTERLIGERE INFORMASJON
I ANLEDNING FUSJON MELLOM REDERIENE
Jeg viser til
omtalen av status for den nye hurtigruteavtalen i St.prp. nr. 50
(2001-2002).
Etter at St.prp. nr. 50 (2001-2002) er
blitt trykket og mangfoldiggjort, er det oversendt et brev datert
20. mars 2002 fra ESA om ytterligere informasjon. Grunnen til dette
skyldes bl.a. tidligere omtale i media i slutten av 2001 om fusjonsplanene
som forelå mellom begge hurtigruteselskapene. Denne fusjonen
ble godkjent i rederienes generalforsamlinger 8. mars d.å.
ESA
reiser derfor spørsmål om den innsparing denne fusjonen
medfører, burde vært tatt hensyn til dersom disse
planene var blitt kjent før ESA sin endelige vurdering
og godkjenning i brev av 19. desember av gjeldende avtale for 2002-2004.
ESA
ber derfor Samferdselsdepartementet om ytterligere spørsmål
knyttet til denne fusjonen og har bedt om svar innen 15. april d.å.
Samferdselsdepartementet
vil arbeide videre med denne saken og vil besvare brevet innen fristen
etter først å ha innhentet uttalelser fra hurtigruterederiene."
Komiteen tek saka
til orientering.
Samferdselsdepartementet gjer framlegg om å redusere
løyvinga på kap. 1360 post 1 Driftsutgifter med 1,2
mill. kroner frå 4,9 mill. kroner til 3,7 mill. kroner, jf.
omtalen under kap. 1380 Post- og teletilsynet i proposisjonen.
Komiteen føreset
at Post- og teletilsynet kan ivareta oppgåvene sine på ein
tilfredsstillande måte etter budsjettendringane, og sluttar
seg på denne bakgrunn til framlegget.
På grunn av at Post- og teletilsynet
skal ha eit særskilt ansvar for teletryggleik og -beredskap,
jf. St.meld. nr. 47 (2000-2001) Telesikkerhet og -beredskap i et telemarked
med fri konkurranse og Innst. S. nr. 329 (2000-2001), gjer departementet
framlegg om å auke løyvinga på kap. 1380
post 1 Driftsutgifter med 1,2 mill. kroner mot tilsvarande reduksjon
på kap. 1360 post 1 Driftsutgifter.
Samferdselsdepartementet gjer i proposisjonen framlegg
om endringar i løyvingane på kap. 1380 og 4380
som følgje av at laboratorieverksemda i Post- og teletilsynet
blir skilt ut i eit aksjeselskap eigd av Post- og teletilsynet og
Nemko AS.
Comlab har i dag 15 tilsette. Det nye selskapet, Nemko
Comlab AS, vil vere operativt seinast frå 1. juni 2002.
Post- og teletilsynet og Nemko AS vil kvar eige 50 pst. av aksjeselskapet.
Bakgrunnen for etableringa av selskapet er m.a. at ein ønskjer
eit klarare skilje mellom oppgåvene som styresmakt og utføring av
måleoppdrag i ein konkurransemarknad.
Post- og teletilsynet tek sikte på å overdra
heile selskapet til Nemko etter 2 års drift.
I samband med etableringa gjer departementet
framlegg om å auke løyvinga på kap. 1380
Post- og teletilsynet post 1 Driftsutgifter, med 1,2 mill. kroner. Departementet
gjer også framlegg om å redusere løyvinga
på kap. 1380 post 1 Driftsutgifter med 0,5 mill. kroner
som følgje av utskiljinga av Comlab. Netto vil dette medføre
ein auke av kap. 1380 post 1 Driftsutgifter med 0,7 mill. kroner.
Vidare gjer departementet framlegg om å redusere kap. 1380
post 45 Større utstyrskjøp og vedlikehald med
0,7 mill. kroner og redusere kap. 4380 post 1 Diverse avgifter og
gebyr med 1,2 mill. kroner.
I tillegg vil eigenkapitalinnskottet og overføringa
av anleggsmiddel på 4 mill. kroner måtte løyvast
på respektive kap. 1380 ny post 90 Innskott eigenkapital
i Nemko Comlab AS og kap. 4380 ny post 90 Overføring av
eigedelar til Nemko Comlab AS.
Komiteen tek den nye organiseringa
til orientering og føreset at endra løyvingar
gjer det mogleg å etablera og driva det nye systemet på ein
tilfredsstillande måte.
Komiteen sitt fleirtal, medlemene frå Høgre,
Framstegspartiet og Kristeleg Folkeparti, støttar
Regjeringa sitt forslag og har elles ingen merknader.
Komiteen sine medlemer frå Arbeidarpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet saknar ei vurdering
av føremoner og ulemper av overgang til aksjeselskap og
seinare overdraging av heile selskapet til Nemko etter 2 års
drift. Desse medlemene har elles ingen merknader
til framlegget.
I proposisjonen blir det orientert om anbodsutsetjing av
tungtransporten i Posten. Formålet for Posten med å setje
tungtransporten ut på anbod er å få ein
meir effektiv transport, redusere transportkostnadene og betre utnytte
drifta i Postens heileigde dotterselskap Wajens AS og Nettlast AS.
Det var berre transportverksemda til Posten
som etter utløp av anbodsfristen hadde lagt inn eit totaltilbod.
I tillegg hadde 23 aktørar lagt inn bod på mindre oppdrag.
For å oppnå reell konkurranse om totaloppdraget,
har Posten vedteke å avlyse første anbodsrunde. Selskapet
vil lyse ut anbodet på nytt i løpet av våren 2002.
Posten har opplyst at anbodsutsetjinga kan få følgjer for
om lag 225 tilsette i Posten.
Komiteen sitt fleirtal, medlemene
frå Høgre, Framstegspartiet og Kristeleg Folkeparti, meiner
at Posten Norge BA må ha fridom til å organisere
si drift på ein kostnadseffektiv måte og er positive
til at Posten sitt kjøp av tungtransporttenester blir sett
ut på anbod.
Komiteen sine medlemer frå Arbeidarpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet saknar også her
ei vurdering av føremoner og ulemper ved omgjeringa av
systemet. Desse medlemene føreset at det
vert lagt til rette for at Posten sine dotterselskap Wajens AS og
Nettlast AS kan konkurrera med private aktører på like
vilkår, og at det i prosessen er eit nært samarbeid
med leiing og tilsette i Posten sine dotterselskap.
Departementet orienterer i proposisjonen om
sal av Posten Servicepartner AS.
Posten har forhandla ferdig ein avtale med ISS
Norge om sal av Posten sin gjenverande eigardel på 51 pst.
i Posten Servicepartner AS.
Posten Servicepartner AS leverer tenester som
reinhald, kantine og bygningstenester (drift og vedlikehald) til
heile postkonsernet. Posten ønskjer å selje selskapet
for å fokusere drifta i konsernet om hovudverksemda.
I dag er det 922 tilsette i Posten Servicepartner
AS. Bemanninga vil etter Posten si meining i alle høve
bli redusert til om lag 380 i løpet av 2002. Dei tilsette
frå Posten Servicepartner AS vil ha rett til ein omstillingspakke
dersom ISS Norge ikkje kan tilby dei tilsette høveleg arbeid.
Komiteen sitt fleirtal, medlemene
frå Høgre, Framstegspartiet og Kristelig Folkeparti, meiner
at Posten Norge BA må ha fridom til å organisere
si drift på ein kostnadseffektiv måte for å nå målet
om at heile landet skal ha gode og rimelege posttenester.
Fleirtalet konstaterer at verksemda
i Posten Servicepartner AS ikkje går inn i Posten Norge
BA sin kjerneverksemd. Fleirtalet har difor ikkje
innvendingar mot at Posten Norge BA vil selje sin gjenverande eigardel
på 51 pst. i Posten Servicepartner AS.
Komiteen sine medlemer frå Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartietsaknar
også her ei nærare vurdering av føremoner
og ulemper ved endringa. Desse medlemene har merka
seg at det her dreier seg om 922 tilsette i dag, og at talet på tilsette
vil verta redusert til 380 i løpet av 2002. Desse
medlemene ser på dette som ganske dramatisk for
dei tilsette, og føreset at arbeidsgjevar på ein
anstendig måte tek ansvar for dei som mistar arbeidet som
fylgje av dette. Desse medlemene finn på desse
vilkår å kunne godta endringa.
Forslag frå Framstegspartiet:
Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med
framlegging av statsbudsjettet for 2003 sørge for at refusjon av
autodieselavgiften for ekspressbusser etableres slik at det dekker
det reelle behovet.
Komiteen har elles
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget
til å gjere slikt
vedtak:
I
I statsbudsjettet for 2002 blir det gjort følgjande
endringar:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
| | | |
| | Utgifter: | |
| | | |
1321 (ny) | | Oppretting av selskap for
vegproduksjon | |
| 70 (ny) | Tilskott til drift, blir
løyvd med | 0 |
| 90 (ny) | Innskott eigenkapital, blir
løyvd med | 100 000 |
1360 | | Samferdselsberedskap | |
| 1 | Driftsutgifter, blir
redusert med | 1 200 000 |
| | frå kr 4 900 000
til kr 3 700 000 | |
1380 | | Post- og teletilsynet (jf.
kap. 4380) | |
| 1 | Driftsutgifter, blir
auka med | 700 000 |
| | frå kr 145 100
000 til kr 145 800 000 | |
| 45 | Større utstyrskjøp
og vedlikehald, kan overførast, blir
redusert med | 700 000 |
| | frå kr 24 200
000 til kr 23 500 000 | |
| 90 (ny) | Innskott eigenkapital i
Nemko Comlab AS, blir løyvd med | 4 000 000 |
| | Inntekter: | |
| | | |
4380 | | Post- og teletilsynet (jf.
kap. 1380) | |
| 1 | Diverse avgifter og gebyr, blir
redusert med | 1 200 000 |
| | frå kr 159 300
000 til kr 158 100 000 | |
| 90 (ny) | Overføring eigedelar
til Nemko Comlab AS, blir løyvd med | 4 000 000 |
II
Samferdselsdepartementet får fullmakt
til å utgiftsføre driftsutgifter som gjeld interimselskapet
for vegproduksjon på kap. 1321 post 70 Tilskott til drift,
mot tilsvarande reduksjon av kap. 1320 post 23 Trafikktilsyn, drift
og vedlikehald av riksvegar m.m., kan overførast,
kan nyttast under post 30 og post 72.
III
Stortinget samtykkjer i at bompengeselskapet
får høve til krevje inn bompengar til:
1. Delvis bompengefinansiert
utbygging av delar av rv 9 i Aust-Agder. Vilkåra går
fram av St.prp. nr. 50 (2001-2002) og Innst. S. nr. 180 (2001-2002). Samferdselsdepartementet
får fullmakt til å inngå avtale med bompengeselskapet
og fastsetje nærare reglar for finansieringsordninga.
2. Utbygging av rv 661 Ny bru over Straumen
i Skodje kommune i Møre og Romsdal. Vilkåra går fram
av St.prp. nr. 50 (2001-2002) og Innst. S. nr. 180 (2001-2002).
Samferdselsdepartementet får fullmakt til å inngå avtale
med bompengeselskapet og fastsetje nærare vilkår
for finansieringsordninga.
Jeg viser til brev av 19. april 2002 fra Arbeiderpartiets
stortingsgruppe med spørsmål vedrørende
omorganiseringen av Statens vegvesens produksjonsvirksomhet.
I den nedenstående følger
svar på deres spørsmål :
1. Hva har statsråden
så langt gjort for å følge opp Stortingets
vedtak?
Samferdselsdepartementet arbeider intensivt for å følge
opp Stortingets vedtak om å organisere Statens vegvesens
produksjonsvirksomhet som et statsaksjeselskap. Departementet samarbeider med
Vegdirektoratet i denne saken, samtidig som ekstern ekspertise benyttes
for å bistå i sentrale spørsmål.
Det foregår et kontinuerlig og konstruktivt arbeid som
ennå ikke ferdigstilt. Eksempler på noen problemstillinger
det arbeides med er knyttet til fastsettelse av åpningsbalanse,
konkurranseutsetting etc. Det vil i nærmeste fremtid bli
opprettet et interimselskap som vil ha som oppgave å forberede
selskapsetableringen og representere selskapet frem til det permanente
selskapet blir opprettet.
2. Hvilken fremdrift legger statsråden
opp til?
Som kjent tar departementet sikte på å opprette
det permanente selskapet med virkning fra 1. januar 2003. Jeg er
opptatt av å jobbe målrettet og finne frem til
gode løsninger. Jeg vil informere Stortinget om fremdriften
i saken både i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett
nå i vår og til høsten.
3. Hvilke forhold i saken vil statsråden
legge fram for Stortinget?
Jeg vil påpeke at flere viktige problemstillinger er til
behandling og dermed ikke ferdig avklart. Sakene vil bli fremmet
for Stortinget på en helhetlig og egnet måte.
Saker som krever Stortingsvedtak er åpningsbalansen med
bevilgningsmessige konsekvenser og omdanningslov.
4. Hvordan er de ansattes organisasjoner
trukket med i omstillingsprosessen?
Samarbeidet mellom de ansattes organisasjoner og ledelsen i Vegvesenet
skjer med utgangspunkt i Hovedavtale i staten, gjennom utveksling
av informasjon, drøftinger og forhandlinger. Vegdirektoratet
har opplyst at organisasjonene senest 25. april i år har
gitt uttrykk for at de ikke hadde innsigelser til den måten
medbestemmelsen etter Hovedavtalen er gjennomført på.
I tillegg har sentrale tillitsvalgte vært invitert til
ledersamlinger der bl.a. produksjonssiden har vært tema.
Gjennom sin deltakelse i det såkalte Produksjonsrådet,
gis også sentrale tillitsvalgte anledning til uformell
medvirkning innen sentrale problemstillinger i forhold til produksjonsselskapet.
Jeg er også opptatt av at departementet skal ha god dialog
med representanter for de ansatte og vil i den sammenheng bl.a.
vise til at det er fastsatt et møte med relevante organisasjoner
primo mai der særlig personalmessige ordninger er tema.
5. Hvor mange arbeidstakere berøres
av omstillingen, og hvor mange blir overtallige?
Omstillingen i Statens vegvesen er en stor prosess, og omfatter
både forvaltningsdelen og produksjonsvirksomheten. Det
er i dag om lag 10 000 arbeidstakere totalt i Statens vegvesen.
Forvaltningsdelen omfatter 5 000 av disse, og jf. statsbudsjettet
for 2002 er det anslått at ca. 1 000 av disse vil bli overtallige.
Produksjonsvirksomheten omfatter om lag 4 800. Det nye selskapet
må operere som en effektiv aktør i markedet for å kunne hevde
seg i konkurransen med de private aktørene. Å gjøre
selskapet best mulig rustet til å være konkurransedyktig
er en av kjerneproblemstillingene i arbeidet departementet for tiden
utfører. Jo bedre man lykkes jo flere ansatte vil man trenge,
men en må regne med et betydelig antall overtallige i produksjonsvirksomheten.
Jeg er selvfølgelig opptatt av å håndtere
forholdet til de ansatte på en best mulig måte,
jf. nedenfor.
6. Hva vil staten som arbeidsgiver tilby
de overtallige i form av nye oppgaver og/eller tilbudspakker?
For å få riktig bemanningsnivå i selskapet,
er det nødvendig både å redusere bemanningen
i forhold til dagens nivå og å rekruttere ny kompetanse
for å stå best mulig rustet til å møte
konkurransen i markedet.
Samferdselsdepartementet vurderer i samråd med øvrige
berørte departementer mulige tiltak for å få redusert
bemanningen på en akseptabel måte, herunder bruk
av tidlig pensjonering.
De som blir overført til forvaltningssiden (en del ledere,
teknisk og merkantilt støttepersonale m.v.), vil måtte
vurderes sammen med øvrig personale på forvaltningssiden
i forhold til innplassering i arbeidsområder, avgangsstimulerende
tiltak m.v. og vil være en tilleggsutordring for bemanningsomstillingen
der.
Det satses videre på kompetanseoppbygging rettet inn mot
potensielt overtallige på områdene trafikksikkerhet
og byggherrekompetanse. Dette er satsingsområder for Vegvesenet
og der omskolert personale kan gjøre god nytte. I forhold
til å bistå potensielt overtallige over i andre
prioriterte yrker, har Vegdirektoratet i samarbeid med skoleverket utviklet
et to-årig utdanningsløp for yrkeskompetanse innen
helseadministrasjon.
Samferdselsdepartementet vurderer i samråd med øvrige
berørte departementer en overgangsordning med ventelønn
og fortrinnsrett etter tjenestemannsloven for de som er tilsatt
i selskapet på etableringstidspunktet.
7. Vil alle dagens ansatte beholde nåværende
pensjonsordninger og –rettigheter som er opptjent i tjenesten?
Når det gjelder valg av pensjonsordning i selskapet, vil
dette i likhet med andre sentrale spørsmål angående
selskapets rammebetingelser, være en sak styret - der de
ansatte vil være representert - må ta stilling
til. Samferdselsdepartementet har imidlertid avklart med Arbeids-
og administrasjonsdepartementet at selskapet om ønskelig
kan inngå pensjonsavtale med Statens pensjonskasse. I så fall vil
de ansatte i Vegvesenet ta med seg de rettigheter de har opparbeidet,
og fortsette og opparbeide pensjonsrettigheter i selskapet på samme
måte som om de fremdeles var statstjenestemenn. Dersom styret
nå eller senere i stedet skulle velge å inngå pensjonsavtale
med et privat livselskap, vil de ansattes opparbeidede rettigheter
i Statens pensjonskasse være sikret ved såkalt
"oppsatt pensjonsrettighet". Som overgangsordning er det dessuten
mulighet for at pensjonsordningen i Statens pensjonskasse "lukkes"
dvs. at medlemskap i Statens pensjonskasse kan opprettholdes for
medlemmer på lukkingstidspunktet. Samferdselsdepartementet
legger i alle tilfelle til grunn at styret velger en pensjonsordning
som både ivaretar de ansattes behov for gode pensjonsvilkår
og selskapets behov for en ordning der kostnadene ligger innenfor
en forsvarlig ramme.
8. Hva anslår statsråden
at omorganiseringen totalt sett vil koste?
Som nevnt tidligere er omorganiseringen en omfattende prosess, og
den skiller seg fra tidlige selskapsdannelser på Samferdselsdepartementets ansvarsområde
med at det her er en forvaltningsenhet som skal skilles i to, hvor
den ene skal organiseres som et statsaksjeselskap. Denne omorganiseringen
og effektiviseringen vil naturligvis koste penger. Jeg kan imidlertid
ikke anslå et konkret beløp på det nåværende
tidspunkt. Kostnadene vil bl.a. avhenge av hva slags ordninger som
blir innført for de overtallige. Effektiviseringen og kostnadene
ved denne skal gi et mer produktivt vegvesen, "mer veg for pengene".
9. Hvordan vil statsråden sikre
at den nye virksomheten gis reelle muligheter til å konkurrere
med private entreprenører?
Jeg er opptatt av at det nye selskapet skal få mest mulig
like rammebetingelser som det private aktører opererer
under, og at dette bør skje allerede fra det tidspunkt
selskapet blir etablert. Selskapet vil møte sterk konkurranse
fra de private aktørene i markedet fra første
dag, og like rammevilkår er en av forutsetningene for at
selskapet skal kunne hevde seg i konkurransen. Jeg vil bl.a. komme
tilbake til dette i Revidert nasjonalbudsjett.
Jeg viser til brev av 30. april 2002 og 2. mai
2002 fra Stortingets samferdselskomite med spørsmål
vedrørende omorganiseringen av Statens vegvesens produksjonsvirksomhet.
I det nedenstående følger
svar på spørsmål 10-13:
Spørsmål
10:
I statsrådens
svar av 29 april på spørsmål 4 opplyses
det at samarbeidet mellom ansattes organisasjoner og ledelsen i
Vegvesenet skjer "gjennom utveksling av informasjon, drøftinger
og forhandlinger." Statsråden skriver videre at hun "...
er opptatt av at departementet skal ha en god dialog med representanter
for de ansatte ...".
Vi er imidlertid blitt
gjort kjent med at arbeidstakerorganisasjonene i møte med
Vegdirektoratet 25 april stoppet forhandlingene.
Hvordan forholder denne
informasjonen seg til statsrådens svar av 29. april?
Jeg vil understreke at de ansattes organisasjoner
i følge opplysninger fra Vegdirektoratet, ikke har hatt innsigelser
mot den måten samarbeidet etter Hovedavtalen i staten har
fungert på mellom partene i henhold til denne avtalen.
Den betydelige omstillingsprosess Vegvesenet er inne i, er imidlertid
en utfordring både for den enkelte medarbeider, de tillitsvalgte,
etatens ledelse og overordnet myndighet.
Organisasjonene har ment at det har tatt lang
tid å få avklart hvilke virkemidler som kan benyttes
ved den forestående omdanningen av produksjonsvirksomheten
til aksjeselskap. På møte i Samferdselsdepartementet
2. mai fikk organisasjonene og Vegdirektoratet tilbakemelding på sentrale
punkter mht. framtidige personalmessige forhold. Fra departementets
side ble det på møtet gitt uttrykk for følgende:
– De ansatte
i det nye selskapet vil med forbehold om Stortingets samtykke, få beholde
rett til ventelønn og fortrinnsrett i en periode på tre år
fra 01.01.2003.
– Selskapet kan inngå pensjonsavtale
med Statens Pensjonskasse. Valg av pensjonsordning er en sak for
styret i selskapet hvor de ansatte vil være representert.
– Selskapet kan tilby førtidspensjon
over driften. Samferdselsdepartementet går i egenskap av
eier av selskapet inn for at det skal kunne tilbys avgang ved fylte
60 år i en periode på tre år regnet fra 01.01.2003.
Ordningen skal benyttes etter individuell vurdering i de tilfeller
en ansatt ikke vil ha krav på ordinær tjenestepensjon
eller avtalefestet pensjon.
Både når det gjelder ventelønnskostnader
og kostnader til førtidspensjonering, vil det måtte
avsettes midler i selskapets åpningsbalanse til å dekke
den forpliktelse ordningene medfører.
Ovennevnte signaler fra departementet til organisasjonene
på sentrale personalmessige temaer innebærer iflg.
organisasjonenes brev av 6. mai 2002 til vegdirektøren,
imidlertid ikke tilfredsstillende avklaring for organisasjonene
som dermed har krevd at kartleggings-, fristillings- og tilsettingsprosessen
på produksjon og forvaltning stoppes.
Departementet har slik jeg vurderer det, gitt
de signaler til organisasjonene som det er mulig å gi på nåværende
tidspunkt og uten å forskottere beslutninger som tilligger
Stortinget eller styret for selskapet.
Samferdselsdepartementet er åpen for
dialog med organisasjonene når dette måtte være ønskelig,
og har for øvrig tillit til at organisasjonene fortsetter
samarbeidet internt i virksomheten.
Spørsmål
11:
Hvordan er det mulig for
statsråden å hevde at omstillingen vil gi "mer
veg for pengene", når hun ikke kan anslå hva prosessen
vil koste?
Effektiviseringen vil først og fremst
komme gjennom konkurranseutsetting av vegvesenets produksjon, men
også gjennom å lage en mer effektiv organisasjonsform.
Omdanning til selskap er også nødvendig for at
produksjonsvirksomheten skal få like gode konkurransebetingelser
som konkurrentene. Jeg legger opp til full konkurranse om alle nye
oppdrag allerede fra etableringstidspunktet. Dette vil føre
med seg effektiviseringsgevinster bl.a. fordi selve konkurransesituasjonen
virker skjerpende både for produksjonsvirksomheten og de
private aktørene i markedet. Jeg er imidlertid forberedt
på at selve omstillingen vil medføre store kostnader.
Det nye selskapet må operere som en effektiv aktør
i markedet for å kunne hevde seg i konkurransen med de
private aktørene. Å gjøre selskapet best
mulig rustet til å være konkurransedyktig vil innebære
kostnader knyttet til nedbemanning og andre omstillingsvirkemidler.
Det er imidlertid ikke mulig i dag å anslå hva
prosessen totalt vil koste, men jeg vil i denne sammenhengen vise
til kostnadsanslag for omstillingen for hele Statens vegvesen i
St.prp. nr. 60 (2001-2002). Kostnadene vil være avhengig
av de strategiske valg som gjøres av selskapet og hvordan
selskapet utvikler seg. Svært mye av kostnadene vil knytte
seg til overtallighet og jeg legger til grunn at selskapet vil gjennomføre
de omstillingstiltak som er lønnsomme for selskapet. Jeg
vil komme tilbake til en detaljert fremstilling av hva omorganiseringen
vil koste i forbindelse med statsbudsjettet for 2003.
Spørsmål
12:
Hvor mener statsråden
at eierskapet til den nye virksomheten skal ligge?
Statens eierskap vil bli forvaltet av Samferdselsdepartementet.
Regjeringen har i vurderingene lagt vekt på at selskapet
først og fremst skal være en kompetent og konkurransedyktig
aktør innen veg- og samferdselssektoren. Det er særlig
i en startfase viktig at eieren av selskapet har stor interesse
for selskapet og markedet det skal operere i. Det blir lagt opp
til at alle nye oppdrag skal konkurranseutsettes allerede fra etableringstidspunktet.
Det er derfor viktig at Samferdselsdepartementet i denne perioden
står som eier av selskapet. Ved å legge selskapet
til Samferdselsdepartementet og ikke til Vegdirektoratet oppnås
avstand mellom eier og byggherre, samtidig som enkelte nødvendige
sektorfaglige hensyn kan ivaretas. Samferdselsministeren har det
konstitusjonelle ansvar for at riksvegnettet er tilgjengelig og åpent,
jf. St.prp. nr. 60 (2001-2002).
Spørsmål
13:
Kan statsråden
oversende konsulentrapporten til samferdselskomiteen i forbindelse
med denne behandling av den foreliggende St.prp. nr. 50, og som
en forberedelse til Stortingets behandling av åpningsbalanse og
omdanningslov?
Rapporten fra Arthur Andersen er vedlagt. Jeg
vil minne om at dette er en rapport utarbeidet med Statens vegvesen
som oppdragsgiver. De deler av rapporten som omfatter åpningsbalansen
og vurderinger knyttet til denne er av midlertidig karakter og er
ikke ferdigstilt.
Rapporten beskriver bl.a. ulike scenario for
selskapets utvikling. Jeg vil imidlertid poengtere at styrets strategivalg
vil bestemme selskapets virkelige utvikling. Ansvarlige organer
i selskapet må også ha oppfatninger ved bemanningsbehov
og kostnader knyttet til dette. Samferdselsdepartementet vil i sitt
arbeid bruke egen ekstern konsulent for å kvalitetssikre
materialet som kommer fra Statens vegvesen og deres konsulent. Av
hensyn til departementets arbeid med denne saken, og av hensyn til
selskapet ber jeg om at innholdet i rapporten ikke offentliggjøres.
Hvordan forholder statsrådens
opplysninger om at hun ikke kan anslå hvor mye organiseringen
skal koste seg til eksistensen av konsulentrapporten?
Jeg forholder meg til konsulentrapporten fra
Arthur Andersen som en rapport utarbeidet for Vegdirektoratet. Denne
rapporten vil utgjøre en del av grunnlaget for åpningsbalansen
som oversendes departementet. Departementet vil som nevnt kvalitetssikre
dette arbeidet ved hjelp av en egen konsulent. Først i
forbindelse med dette arbeidet vil jeg kunne forholde meg til reelle tall
for hvor mye omorganiseringen vil koste. Samtidig vil selskapet
selv, gjennom sine strategiske valg gi føringer for kostnader
knyttet til omorganisering av produksjonsvirksomheten. Jeg vil komme
tilbake til Stortinget med reelle tall for kostnader ved omorganiseringen
i forbindelse med presentasjonen av forslag til åpningsbalanse
i Statsbudsjettet for 2003.
Det bes om at statsråden
oversender informasjon om foreløpige anslag for de ulike
kostnadselementene slik de foreligger i Samferdselsdepartementet
og Statens vegvesen pr. dags dato.
Jeg forutsetter at spørsmålet
henviser til anslag for de ulike kostnadselementene knyttet til
det som presenteres i St.prp. nr. 50 (2001-2002), nemlig driftskostnader i
forbindelse med interimselskapet. Som nevnt i proposisjonen er dette
driftskostnader som vil påløpe frem til selskapsdannelsen.
Kostnadene vil i hovedsak knytte seg til interimselskapsopprettelsen,
kontraktsinngåelser med bank og forsikringsselskap, styrehonorarer
og lønning av topplederstillinger frem til 1.1.2003. Det foreligger
ingen konkrete anslag for hvor store disse kostnadene vil komme
til å bli. Dette er bl.a. fordi at en del av disse kostnadene
vil bli fastsatt etter at forhandlinger med personer som skal representere
selskapet er sluttført. Driftskostnadene vil også være
et resultat av valg foretatt av personene som representerer selskapet.
Oslo, i samferdselskomiteen, den 14. mai 2002
Petter Løvik
leiar |
Oddbjørg A. Starrfelt
ordførar |
Geir-Ketil Hansen
sekretær |