Jeg viser til brev 25. april 2002 fra Kirke-,
utdannings- og forskningskomiteen, hvor dokument nr 8:103 (2001-2002)
fra stortingsrepresentantene Øystein Djupedal, Åsa
Elvik, Rolf Reikvam og Ingvild Vaggen Malvik om gjeninnføring
av et vilkår for tildeling av utvinningstillatelser om
inngåelse av avtaler som reflekterer intensjonene bak de
tidligere teknologiavtalene (de såkalte FoU-avtalene) fulgte
vedlagt for kommentarer.
Det emnet representantene tar opp er interessant fordi
det omhandler en sak som er av stor betydning for utviklingen av
den norske olje- og gassklyngen. Den totale innsatsen innen petroleumsrelatert
forskning og utvikling er lav sett i lys av de utfordringene norsk petroleumsnæring
står overfor. Det er derfor viktig å se på de
insentivene bransjen har i dag og hvordan man skal sette inn ytterligere
stimulanser for å bedre dagens situasjon. Olje- og energidepartementet
vil i den kommende stortingsmeldingen om olje- og gassvirksomheten
berøre en del liknende problemstillinger som stortingsrepresentantene
reiser i sitt forslag. Olje- og energidepartementet ser det derfor
som positivt at petroleumsrettet FoU blir satt på dagsorden
i Stortinget.
FoU-avtalene som omtales i representantenes
forslag var avtaler der utenlandske oljeselskaper var pålagt å finansiere
deler av norsk forskning og gjennomføre teknologisk samarbeid
med norske forskningsmiljøer og leverandører,
som vilkår for konsesjonstildeling. FoU-avtalene ble således
etablert i en tid da det var behov for å bygge opp generell
kompetanse i norsk petroleumssektor ved overføring av kunnskap
og teknologi utenfra. Dette FoU-samarbeidet var utvilsomt viktig
i industrioppbyggingsfasen.
I dag fremstår situasjonen som en annen.
På enkelte områder er således kompetansen
i den norske petroleumsklyngen verdensledende. Samtidig er det klart
at norsk petroleumsindustri fortsatt har behov for en betydelig
kompetanseheving og utvikling på andre områder.
Det betyr imidlertid ikke nødvendigvis at en gjeninnføring
av kravet om inngåelse av slike FoU-avtaler som konsesjonsvilkår
vil være et riktig virkemiddel i den fasen norsk petroleumsvirksomhet
nå er i. Dette skyldes både formelle og faktiske
forhold.
Fra og med 14. konsesjonsrunde i 1993 gikk en
bort fra ordningen med å pålegge rettighetshaverne å inngå FoU-avtaler
og Goodwillavtaler som vilkår for tildeling av utvinningstillatelser.
Dette skjedde dels fordi hensikten med vilkåret var oppnådd,
dels som følge av gjennomgangen av lov- og konsesjonsverket
i forbindelse med EØS-avtalens ikrafttredelse 1. januar
1994. Man konkluderte her med at en fortsettelse av teknologi- og
industrisamarbeidet i den form det hadde, ville være i
strid med Norges forpliktelser under EØS-avtalen.
Vilkåret om inngåelse av FoU-avtaler
og Goodwill-avtaler kunne således ikke opprettholdes ved
EØS-avtalens ikrafttredelse av formelle grunner, fordi
det representerte en diskriminering på grunnlag av nasjonalitet
i to henseende:
– Det var
bare utenlandske selskaper som var forpliktet etter avtalene
– Avtalene påla disse
rettighetshaverne å bidra til petroleumsrettet forskning
i Norge. Dette innebar en favorisering av norske forskningsinstitusjoner og
norsk leverandørindustri på bekostning av tilsvarende
insitusjoner og industri i EØS-området.
Av dette følger at det muligens vil
kunne være forenlig med EØS-avtalen, å gjeninnføre
et vilkår for tildeling av utvinningstillatelser om at
samtlige rettighetshavere, uten hensyn til nasjonalitet, skal forplikte
seg til å utføre eller finansiere nærmere
definert FoU i tilknytning til virksomheten i den enkelte tillatelse.
La meg her nevne at konsesjonsverket (regnskapsavtalen) også i
dag inneholder regler om forskning og utvikling i tilknytning til
aktiviteten på en enkelte utvinningstillatelse, men da
på frivillig basis. Dersom det vedtas å utføre
FoU som nevnt, er det imidlertid intet krav at den aktuelle FoU
skal utføres i Norge. De vilkår som følger
av konsesjonsverket gjelder også likt for samtlige rettighetshavere,
uten hensyn til nasjonalitet. Dette er følgelig forenlig
med EØS-avtalens hovedprinsipper om ikke-diskriminering,
objektivitet og transparens.
Siktemålet med det fremsatte forslag
er imidlertid å pålegge rettighetshaverne et vilkår
om at FoU i tilknytning til aktiviteten i den enkelte utvinningstillatelse (helt
eller delvis) skal utføres i Norge.
Et slikt vilkår vil, som allerede påpekt, på samme
måte som ved EØS-avtalens ikrafttredelse fortsatt
være uforenlig med de nevnte hovedprinsipper i EØS-avtalen.
Jeg legger derfor til grunn at forslaget ikke vil kunne gjennomføres
av formelle grunner.
I tillegg vil jeg påpeke at et konsesjonsvilkår
om FoU i tilknytning til aktiviteten i den enkelte utvinningstillatelse,
neppe ville dekke de behov man har i dag. De utfordringene industrien
nå står overfor, forutsetter primært
at FoU utføres på mer generelt grunnlag. EØS-avtalen
antas imidlertid også å utgjøre et formelt
hinder for et konsesjonsvilkår om at rettighetshaverne plikter å bidra
finansielt til mer generell forskning og utvikling. Konsesjonsdirektivet
(Europaparlamentets og Rådets direktiv 94/22/EF
om betingelser for tildeling og bruk av tillatelser til å drive
leting etter og utvinning av hydrokarboner), som fikk anvendelse
for Norge 1. september 1995, stadfester således eksplisitt at
det ikke er adgang til å oppstille konsesjonsvilkår som
ikke anses helt nødvendige for å kunne utføre
den petroleumsaktivitet tillatelsen gir rett til. Et konsesjonsvilkår
om generell FoU ville derved som sådan være i
strid med konsesjonsdirektivets regler og dermed også være
uforenlig med Norges forpliktelser under EØS-avtalen.
Uaktet de formelle hindre jeg har nevnt, mener
jeg at det heller ikke rent faktisk vil være hensiktsmessig eller ønskelig å gjeninnføre
et tildelingskriterium som nevnt.
På "70- og "80-tallet
var norsk kontinentalsokkel således en av de mest attraktive
petroleumsprovinsene i verden. I dag har konkurransesituasjonen
internasjonalt endret seg. Nye områder er åpnet
for petroleumsaktivitet og flere etablerte petroleumsprovinser er
blitt tilgjengelige for den internasjonale oljeindustrien. I flere
av disse områdene er det de siste årene gjort
store funn, og mulighetene for fremtidige funn er også gode. Norsk
kontinentalsokkels modenhet gjør likevel at størrelsen
på norske funn antas å bli mindre enn før, slik
at oljeselskapenes interesse for norsk kontinentalsokkel heller
ikke er like stor som tidligere. Illustrerende her er at ExxonMobil
og TotalFinaElf ikke fant at 17. konsesjonsrunde inneholdt tilstrekkelig
interessante prospekter til at de ville søke. Mange petroleumsprovinser
i andre deler av verden har større utfordringer med hensyn
til for eksempel vanndybde. Dette gjelder Mexico Gulfen og Vest
Afrika.
I motsetning til på"70- og "80-tallet
er det i dag leverandørbedriftene som står for
den største delen av teknologiutviklingen i industrien.
Forskning og teknologiutvikling i henholdsvis leverandørbedrifter
og oljeselskap er likevel komplementær. Det ligger et stort
potensiale for verdiskaping i samspillet mellom disse aktørene.
Det som i denne situasjon mangler for at næringen skal
videreutvikle seg, er mer generelle kompetanseoppbyggende programmer.
Staten og petroleumsindustrien må gå sammen om å møte
denne utfordringen. FoU i tilknytning til den enkelte utvinningstillatelse
vil således uansett ikke kunne dekke de behov man i dag
har for teknologiske nyvinninger knyttet til mulige fremtidige utbygginger.
På denne bakgrunn har Olje- og energidepartementet i
nært samarbeid med Norges forskningsråd og olje-
og gassnæringen etablert OG21 (Olje og gass i det 21. århundre),
som er et permanent samarbeid for en bred nasjonal strategi for
teknologi og forskning. Initiativet er i særlig
grad rettet inn mot å bedre konkurransekraften og derigjennom
verdiskapingen i olje- og gassklyngen. OG21 skal sikre en mer effektiv
og helhetlig FoU innsats. OG21 omfatter strategisk og brukerstyrt
forskning i tillegg til demonstrasjon av nye teknologiske løsninger,
dvs. hele den forskningsrelaterte verdikjeden.
Den nasjonale strategi under OG21 skal være
ferdig i nær fremtid og vil da bli presentert for en samlet norsk
petroleumsindustri, og for norske myndigheter. Målsettingen
er å få industrien til å bidra aktivt
til iverksetting av denne nasjonale strategien for teknologi og
forskning. Jeg har stor tro på at dette er den riktige
vei å gå for å oppnå den nødvendige
kompetanseheving i norsk petroleumsindustri.
Basert på ovenstående legger
jeg til grunn at EØS-avtalens hovedprinsipp om ikke-diskriminering
på grunnlag av nasjonalitet vil være til hinder
for å gjennomføre det fremsatte forslag. Dette
vil gjelde hva enten et konsesjonsvilkår skulle gjelde
FoU særskilt tilknyttet aktiteten i den enkelte utvinningstillatelse, eller
generell petroleumsrettet FoU.
I lys av de initiativ som er tatt for å bedre
konkurransekraften og derigjennom verdiskapingen i olje- og gassklyngen,
kan jeg heller ikke se at det reelt sett vil være hensiktsmessig
eller ønskelig å gjeninnføre et vilkår
for tildeling om inngåelse av FoU-avtaler.
Mitt svar er avgitt i samråd med Utdannings-
og forskningsministeren.