Regjeringens prinsipielle syn er at hovedlinjene
for den vedtatte og helt nødvendige omleggingen av Forsvaret
i perioden 2002-2005 basert på Innst. S. nr. 342 (2000-2001),
jf. St.prp. nr. 45 (2000-2001), ligger fast. Regjeringen ser det
imidlertid som nødvendig å legge frem enkelte
nye forslag for å sikre stabile og forutsigbare rammebetingelser
og nødvendige bevilgninger for omstilling og modernisering
av Forsvaret. Kostnadsberegninger som er utført på basis
av Stortingets vedtak ved behandlingen av St.prp. nr. 45, jf. Innst.
S. nr. 342 (2000-2001), gjør det nødvendig å øke
bevilgningene på forsvarsbudsjettet for 2002 for å redusere gapet
mellom struktur og finansiering, og sikre en forsvarlig finansiering
av strukturen for perioden 2002-2005. Regjeringen legger derfor
opp til et kraftig løft for nivået på forsvarsbevilgningene.
I forbindelse med oppfølgingen av Stortingets vedtak finner
Regjeringen det også nødvendig å foreslå enkelte
justeringer for å ivareta hensynet til helheten i forsvarsplanleggingen, blant
annet gjennom å foreslå tiltak som bidrar til å redusere
strukturens kostnader.
Stortinget vedtok å videreføre
en større struktur og organisasjon enn det den forrige
Regjeringen foreslo i St.prp. nr. 45 (2000-2001). De oppfølgende
kostnadsberegningene av den vedtatte strukturen, har vist et betydelig
bevilgningsmessig merbehov. Sentrale innsparingsmål for
omleggingen av Forsvaret er årlige driftsinnsparinger på minimum
2 mrd. kroner sammenlignet med et alternativ uten omlegging, og
bemanningsreduksjoner på minimum 5 000 årsverk.
Disse målene ligger fast. Det er nødvendig å vurdere
nye tiltak for å oppnå disse overordnede innsparingsmålene og
sikre en tilstrekkelig grad av modernisering. De tiltak som i denne
proposisjonen omfatter endringer i fredsorganisasjon, styrkestruktur
og virksomhet, gir innsparinger på ca. 5,6 mrd. kroner
i omleggingsperioden 2002-2005 i forhold til kostnadene ved vedtatt struktur.
På noe sikt har enkelte av tiltakene et ytterligere innsparingspotensial.
Terrorangrepet mot USA 11. september 2001 har
vist at internasjonal terrorisme, og da spesielt knyttet til mulighetene
for bruk av masseødeleggelsesvåpen, utgjør
en alvorlig trussel mot det internasjonale samfunn og Norge. Forebygging
og bekjempelse av terrorisme er derfor blitt en akutt så vel
som en langsiktig oppgave. Forsvaret har i dag begrensede styrker
og kapasiteter til å forebygge, bekjempe og begrense effekten
av terrorisme. Det kreves derfor så snart som mulig nye
målrettede tiltak og justeringer i så vel våre nasjonale
som i NATOs samlede planer. Proposisjonen beskriver de prioriteringer
som Regjeringen har lagt til grunn for den videre utviklingen av
Forsvaret.
Kapittel 2 beskriver overordnet status for omleggingen
med vekt på hvordan Regjeringen har fulgt opp Stortingets
vedtak, jf. Innst. S. nr. 342 (2000-2001).
Kapittel 3 omhandler Forsvarets rolle generelt
i forbindelse med aktuelle tiltak mot terrorisme, og redegjør
for mulige forbedringer i Forsvarets styrker og kapasiteter for å kunne
forebygge, bekjempe og begrense effekten av terrorisme. Kapitlet
omtaler også utgiftene i forbindelse med Norges engasjement
i Afghanistan.
Kapittel 4 angir de konkrete forslag og tiltak
som berører struktur, organisasjon og virksomhet.
Kapittel 5 redegjør for de samlede
kostnadsberegningene og de økonomiske rammer som Regjeringen anser
som nødvendige for å gjennomføre omleggingen.
Samlet for 2002-2005 tilføres forsvarsbudsjettet 118,0
mrd. kroner basert på følgende opptrappingsplan etter
2002:
2003: 28,7 mrd. kroner
2004: 29,7 mrd. kroner
2005: 30,9 mrd. kroner
Det foreslås endrede bevilgninger for
2002 med 1,043 mrd. kroner på kapittel og post som bidrag
til å finansiere foreslått struktur.
Kapittel 6 inkluderer de konkrete forslag til
endringer i investeringsprosjekter.
Kapittel 7 presenterer enkelte saker som Regjeringen vil
informere nærmere om.
Til slutt, i kapittel 8, skisseres utfordringer
for Forsvaret på lengre sikt og mulige tiltak som kan bli
nødvendige i neste langtidsperiode for å møte
disse.
Tabeller, bokser, figurer og vedlegg i proposisjonen:
Boks 3.1 | Terrorisme og asymmetrisk
krigføring |
Tabell 3.1 | Eksempler på tiltak
og tilhørende kostnader som vil kunne styrke Forsvarets
evne til å forebygge, bekjempe og begrense effekten av
internasjonal terrorisme |
Boks 4.1 | Suksesskriterier ifm. valg
av organisasjonsmodell for Forsvarsstaben |
Boks 4.2 | Mulige løsninger
for utviklingen av Forsvarets transportflykapasitet på sikt |
Tabell 5.1 | Kutt-/reduksjonsforslag
(mrd. kroner) |
Boks 5.1 | Årlige gjennomsnittskostnader
for vedtatt/foreslått struktur 2002-2005 |
Figur 5.1 | Bevilgninger til Forsvaret
1989-2005 (2002-kroner) |
Tabell 5.3 | De viktigste kostnadselementene
i perioden 2001-2005 (mrd. kroner) |
Figur 7.1 | Organisasjonsstruktur for
Forsvarsbygg |
Vedlegg 1 | Status for gjennomføringen
av Stortingets vedtak ved behandlingen av Innst. S. nr. 342
(2000-2001), jf. St.prp. nr. 45 (2000-2001) |
Operasjonene i Afghanistan illustrerer hvilke
situasjoner vårt forsvar må være forberedt
på å møte, og som var lite tenkelige
bare for kort tid tilbake. Samtidig må Forsvaret også være
dimensjonert for andre og mangfoldige typer av utfordringer. Den
sikkerhetspolitiske utvikling etter den kalde krigen har medført
at det er større sammenfall mellom nasjonale og internasjonale
sikkerhetsutfordringer, også med hensyn til hva slags styrker
som kreves. Regjeringen legger stor vekt på at Forsvarets
styrker skal ha kvalitet og reaksjonsevne sammen med høy
operativ og teknisk kompetanse. Høy kompetanse er en kritisk
faktor blant annet med tanke på om det på et senere
tidspunkt skulle bli behov for et større forsvar.
På denne bakgrunn er hovedmålene
med proposisjonen:
1. å skape
best mulig helhet i forsvarsplanleggingen,
2. å sikre stabile og forutsigbare
rammer for omleggingen,
3. å sikre tilstrekkelig evne
til å forebygge terrorisme, bidra til at effekten av eventuelle
terrorangrep som gir masseødeleggelseseffekter begrenses,
og til å kunne bekjempe terrorisme nasjonalt og internasjonalt,
4. å legge fram nye tiltak og
oppfølgende utredninger for Stortinget, bl.a. for ytterligere å sikre
den igangsatte moderniserings- og omleggingsprosessen, og
5. å få tilslutning til
politikk og rammer for investeringer (kategori 1-prosjekter).