Følgende forslag fremmes i dokumentet:
"Stortinget ber Regjeringen om
-
– at det utarbeides en samlet plan for energigjenvinning i bransjen basert på kartlegging av de muligheter som er til stede for å kunne utnytte gjenvunnet energi når industrien, andre aktører og myndighetene inngår i et forpliktende samarbeid
-
– at det opprettes avtaler med bedriftene om energigjenvinning basert på medvirkning og samarbeid med myndighetene
-
– at arbeidet med dette kommer i gang umiddelbart."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sylvia Brustad, Rolf Terje Klungland og Synnøve Konglevoll, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Siri A. Meling og Leif Frode Onarheim, fra Fremskrittspartiet, Øyvind Korsberg og Øyvind Vaksdal, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland og Ingvild Vaggen Malvik, fra Kristelig Folkeparti, Ingmar Ljones og lederen Bror Yngve Rahm, og fra Senterpartiet, Inger S. Enger, viser til St.meld. nr. 54 (2001-2002) om Norsk klimapolitikk, og til St.meld. nr. 15 (2001-2002) Tilleggsmelding til Norsk klimapolitikk, og de respektive partienes merknader og forslag ved behandlingen av meldingene, jf. Innst. S. nr. 240 (2001-2002).
Komiteen viser til dokumentet og det som står foran, og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:27 (2001-2002) - forslag fra stortingsrepresentantene Rolf Terje Klungland, Sylvia Brustad og Olav Akselsen om økt energigjenvinning i industrien - vedlegges protokollen.
Det vises til Dok. nr. 8:27 (2001-2002), forslag
fra stortingsrepresentantene Rolf Terje Klungland, Sylvia Brustad
og Olav Akselsen om økt energigjenvinning i industrien.
Forslaget tar utgangspunkt i at det er betydelige mengder
spillvarme fra den elektrokjemiske industrien som kan gjenvinnes
og utnyttes direkte eller til produksjon av elektrisitet. I forslaget
heter det at:
"I prosessindustrien ligger det store muligheter
for gjenvinning av energi. 50 pst. av energien som går
inn i produksjonen brukes til fremstilling av produkt. Denne energien
er ikke gjenvinnbar. Av den resterende energien (50 pst.) kan et
sted mellom 20-80 pst. gjenvinnes. Av total energi kan altså et
sted mellom 10-40 pst. gjenvinnes".
Det vises videre til at endringer i markedet
for metaller og økt konkurranse har skapt usikkerhet omkring
de videre utsiktene for elektrokjemisk industri i Norge:
"Ferrolegeringsindustrien i Norge er i endring.
Det er stanset ovner på flere smelteverk, og flere av verkene vurderes
nedlagt. For en del av bransjen er årsaken til denne utviklingen
sviktende marked og økt konkurranse fra Kina og Østblokkland.
Dette har skapt generell usikkerhet omkring muligheten til å satse
videre i Norge".
I forslaget tas det til orde for at:
"Økt energigjenvinning kan gi bedriftene
et bedre fundament for framtiden".
Konkret foreslår en at:
"Det bør arbeides for mer gjenvinning
av energi i industrien. Et første mål kan være
at potensialet for slik gjenvinning fra industrien kartlegges. Eventuelle
diskriminerende regler eller avgifter, eller andre forhold, som
hindrer eller reduserer økt gjenvinning fra industrien,
bør søkes endret, slik at gjenvunnet energi får
en konkurransefordel".
Energiforsyningen står overfor betydelige
utfordringer i årene framover. Samfunnets behov for energi
og begrensninger knyttet til utbygging av ny produksjon gjør
at vi må utnytte den energien vi allerede har mer effektivt.
I den forbindelse vil blant annet økt energigjenvinning
i industrien være et egnet tiltak. Spillvarme fra industrien
er en viktig energikilde, og energigjenvinning er et tiltak som
hører inn under en miljøvennlig omlegging av energiforsyningen.
Stortinget har stilt seg bak denne energiomlegging, der målene
er:
– økt
bruk av vannbåren varme basert på spillvarme, nye
fornybare energikilder og varmepumper
– økt produksjon av vindkraft
– økt anvendelse av naturgass
– forbruksreduksjon
Jeg vil benytte anledningen til å minne
om at Stortinget også har støttet strategien som
ble skissert i Energimeldingen, St.meld. nr. 29 (1998-99), for å nå disse målene,
samt opprettelsen av Energifondet og Enova SF. Vesentlige punkt
i satsingen er å benytte 5 milliarder kroner over 10 år
til dette formålet og å benytte seg av markedsbaserte
virkemidler. Det vil blant annet si å la ulike teknologier
og tiltak konkurrere om midlene tilgjengelig. Å la ulike
løsninger konkurrere med hverandre er en forutsetning for
en robust og langsiktig omlegging av energiforsyningen. Ved å gi
ulike alternativer like vilkår vil konkurranse sørge
for at det er den rimeligste og best egnete løsningen som
vil bli valgt i hvert enkelt tilfelle. Konkurranse stimulerer også til
nyskaping og kostnadsreduksjon. Det er en grunnleggende målsetning å gjennomføre
energiomleggingen til lavest mulig kostnad for samfunnet. Dette er
begrunnelsen for at en ikke har særskilte satsinger på enkeltteknologier
eller -kilde, og dermed heller ikke på spillvarme og energigjenvinning
i industrien.
Enova SF er opprettet for å ivareta
målene og utforme nødvendige virkemidler for omleggingen. Enovas
kompetanse vil være å vurdere ulike prosjekter opp
mot hverandre, og å støtte de som mest effektivt bidrar
til omleggingen. Dette innebærer at det vil være opp
til Enova å vurdere tiltak rettet mot energigjenvinning
og utnyttelse av spillvarme i industrien. I forbindelse med tildeling
av støtte må Enova i hvert enkelt tilfelle legge
vesentlig vekt på kostnader og avsetningsmulighetene for
den energien som eventuelt vil bli gjenvunnet, ettersom forholdene
vil variere fra bedrift til bedrift.
Gjenvinning av spillvarme er for øvrig
i en særstilling, da det allerede er innført fritak
for forbruksavgift på elektrisk kraft som produseres i
slike anlegg. Dette innebærer at en kan hente ut en merpris
for elektrisk kraft produsert i energigjenvinningsanlegg tilsvarende størrelsen
på avgiften, som for 2002 vil være på 9,3 øre pr.
kWh. Til sammenligning mottar vindkraftprodusenter, som også er
tilgodesett med en særordning, en støtte tilsvarende
4,65 øre pr. kWh.
Kraftkrevende industri står for om
lag 27 pst. av el-forbruket. Andre tiltak enn energigjenvinning
bør derfor også vurderes innen denne næringen,
i forbindelse med energiomleggingen. For eksempel har et samarbeidsprosjekt
mellom enkelte bedrifter innen kraftkrevende industri og Norges
vassdrags- og energidirektorat vist at det finnes betydelige energibesparelser knyttet
til deres produksjon som kan utløses til ingen eller lav
kostnad. Både bedriftene og myndigheten vil være
tjent med å utløse de billigste tiltakene først,
uavhengig om de fører til reduksjon i energiforbruket eller gir
ny anvendbar energi ved gjenvinning av spillvarme. Dette vil bli
ivaretatt ved å behandle spillvarme fra industrien og energigjenvinning
på lik linje med andre kilder og tiltak i forbindelse med
det videre arbeidet med energiomleggingen. Det betyr videre at eventuelle endringer
i virkemidlene rettet mot energigjenvinning må sees i lys
av den helhetlige virkemiddelstrategien for energiomleggingen. For
eksempel har Eramet, Tinfos og Elkem fremmet et forslag til endringer
i dagens fritak for forbruksavgift på elektrisk kraft produsert
i energigjenvinningsanlegg som må sees i denne sammenheng.
Regjeringen vil komme tilbake til det aktuelle forslaget i revidert
nasjonalbudsjett for 2002.
Den støtten som allerede gis, eller
eventuelle nye tiltak rettet mot utnyttelse av spillvarme og energigjenvinning
i industrien, kan bidra til å sikre enkelte bedrifter inntekter.
Det er imidlertid vanskelig å se for seg at støtte
eller andre tiltak knyttet til energigjenvinning kan veie opp for
tapt lønnsomhet i kjernevirksomheten, som i dette tilfelle
er metallproduksjon.
Med bakgrunn i energimålene og den
allerede vedtatte strategien for energiomleggingen, synes ikke en samlet
plan for energigjenvinning i industrien og avtaler om energigjenvinning
basert på medvirkning og samarbeid med myndigheten som
en hensiktsmessig tilnærming. Spillvarme fra industrien
og energigjenvinning vil i den videre satsingen bli behandlet på lik linje
med andre kilder og tiltak som vil være aktuell i energiomleggingen.
Dette vil sikre både en effektiv utnyttelse av energien
i kraftkrevende industri og en effektiv oppnåelse av de
energipolitiske målene.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 12. juni 2002
Bror Yngve Rahm
leder |
Inger S. Enger
ordfører |
Øyvind Vaksdal
sekretær |