Følgende forslag fremmes i dokumentet:
-
"1. Stortinget ber Regjeringen komme tilbake med et forslag om at ulike offentlige etater, kommuner og nettselskaper må rapportere sitt energiforbruk fordelt på energikilde og forbrukergruppe slik at datagrunnlaget gjør det mulig å jobbe mer systematisk med å redusere energiforbruket generelt, for gjennom dette å redusere framtidige energikostnader, samt utslippene av klimagasser, lokal luftforurensning og andre miljøproblemer. I tillegg må det legges til rette for en økonomisk kompensasjon til kommunene for dette merarbeidet.
-
2. Stortinget ber Regjeringen sikre at det utvikles relevante indikatorer som har hensynet til brukerne som overordnet formål, og at disse indikatorene samtidig integreres i KOSTRA-systemet."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sylvia Brustad, Rolf Terje Klungland og Synnøve Konglevoll, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Siri A. Meling og Leif Frode Onarheim, fra Fremskrittspartiet, Øyvind Korsberg og Øyvind Vaksdal, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland og Ingvild Vaggen Malvik, fra Kristelig Folkeparti, Ingmar Ljones og lederen Bror Yngve Rahm, og fra Senterpartiet, Inger S. Enger, viser til St.meld. nr. 54 (2000-2001) om Norsk klimapolitikk, og til St.meld. nr. 15 (2001-2002) Tilleggsmelding til Norsk klimapolitikk, og de respektive partienes merknader og forslag ved behandlingen av meldingene, jf. Innst. S. nr. 240 (2001-2002).
Komiteen viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:101 (2001-2002) - forslag fra stortingsrepresentantene Ingvild Vaggen Malvik, Kjetil Bjørklund og Bjørn Jacobsen om bedre indikatorer for energiforbruk i kommunene - vedlegges protokollen.
Det vises til brev fra Energi- og miljøkomiteen
av 16. april 2002 om utredning vedrørende Dok. nr. 8:101(2001 2002),
Forslag fra stortingsrepresentantene Ingvild Vaggen Malvik, Kjetil
Bjørklund og Bjørn Jacobsen om bedre indikatorer
for energibruk i kommunene.
Forslaget er oversendt og besvart av Olje og
energidepartementet.
Kommunene legger viktige føringer for
enkeltaktørers valg av energibærere gjennom sine
planprosesser. Kommunenes rolle i utviklingen av energibruken ble fokusert
under Bondevik I, jf. St.meld. nr. 29 (1998-99) om energipolitikken
(energimeldingen). Denne politikken følges nå opp,
og noen tiltak konkretiseres i St.meld. nr. 15 (2001-2002), tilleggsmelding
til St.meld. nr. 54 (2000-2001) Norsk klimapolitikk. Regjeringen
vil blant annet styrke kommunenes mulighet til å påvirke
valg av konkrete energiløsninger, herunder vurdere behovet
for endringer i plan- og bygningsloven. Regjeringen vil også intensivere
det pågående arbeidet med å vurdere endringer
i byggeforskriftenes krav til energibruk.
Mulighetene til å velge ulike oppvarmingsløsninger kan
være svært forskjellig i kommunene, på grunn
av naturgitte forskjeller. Viktige premisser som tilgang på energikilder,
klima, bosettingsmønster og utvikling i folketallet er
avgjørende for hvilke løsninger næringsliv
og husholdninger velger, jf. energimeldingen. Lønnsomheten
ved ulike tiltak påvirkes i stor grad av de lokale forholdene.
Kommunene er ansvarlige for planprosessene, kjenner de lokale forholdene,
og er den nærmeste til å vurdere hva som er hensiktsmessige oppvarmingsløsninger.
De lokale nettselskapene vil kunne bidra med
mye informasjon om forholdene i kommunene. I Ot.prp. nr. 56 (2000-2001)
om endringer i energiloven, ble nettselskapenes ansvar for energiplanleggingen
understreket. Energilovens bestemmelser er primært rettet
mot nettselskapene og fjernvarmekonsesjonærene, men også for
deres planleggingvil informasjon om
utviklingen i kommunene være avgjørende. Det ligger
derfor til rette for et nært samarbeid mellom nettselskaper, fjernvarmekonsesjonærer
og kommuner i slike saker. Selskapenes opplysninger kan kompletteres
med offisiell statistikk, som Folke- og boligtellingen. NVE arbeider
nå med forskrifter om energiplanlegging. Et godt samarbeide
med de lokale selskapene vil ivareta viktige sider av kommunenes
informasjonsbehov. Et slikt nært samarbeid er viktig også for
at nettselskapene skal få et realistisk bilde av behovet
for overføringskapasitet slik at overinvesteringer kan
unngås. Innføring av nye rapporteringskrav kan
bli kostbart uten at det er opplagt at det gir vesentlig informasjon
ut over det som allerede er tilgjengelig lokalt.
Mange kommuner har begrenset kompetanse på å vurdere
energispørsmål. NVE, Miljøverndepartementet
og SFT har i flere år arbeidet for å heve kompetansen
blant annet gjennom utarbeidelse av veiledere. Det er gitt tilskudd
til flere kommuner via NVEs prosjekt om lokale energiplaner og i
SFTs prosjekt om lokale klima-og energiplaner.
Enova har nå overtatt NVEs ansvar.
Regjeringen vurderer det som viktig å satse
på flere områder for å styrke kommunenes
planlegging på energisiden. Det er store lokale variasjoner
som må vurderes, og følges opp lokalt. Det er
viktig med et godt samspill mellom nettselskaper, fjernvarmeselskaper
og kommuner for å ivareta en god planlegging både lokalt
og nasjonalt. Regjeringen vil arbeide videre med å legge
til rette juridiske forhold slik at kommunenes muligheter til å påvirke
blir klarere. Regjeringen ser på opplæring som
et viktig element for at kommunene skal kunne ta mer styring på lokale
energivalg, Arbeidet med å forbedre den nasjonale statistikken
er også et element i dette.
Regjeringen er enig i at det er nødvendig å reflektere flere
forhold i energistatistikken, særlig når det gjelder energibærere
som benyttes til oppvarmingsformål. OED har igangsatt et
arbeid for å vurdere ulike løsninger. Det er naturlig
med en statlig overbygning forutarbeidelse
av statistikk, slik at data blir egnet til analyse av utviklingen
nasjonalt. Det er samtidig naturlig at kommuner utarbeider egen
statistikk basert på lokale særtrekk for å utdype
informasjon som er nødvendig for egen planlegging.
Dagens statistikk på kommunalt nivå for
utslipp til luft er mangelfull. Kommunefordelte tall for utslipp
til luft finnes, men de utarbeides på en slik måte
at de ikke nødvendigvis fanger opp effekten av lokale tiltak
som gjennomføres. Mange av energitallene og trafikkarbeidstallene
er basert på nedbrytning av nasjonale/fylkestall
ved hjelp av relaterte sekundærdata, bl.a. antall boliger,
antall biler, befolkning etc. Når kommunen gjennomfører
tiltak, så vil disse ikke nødvendigvis gjenspeiles
i de kommunefordelte utslippstallene. En bedre oversikt over klimagassutslipp
er nødvendig for å kunne utarbeide kommunale strategier
og prioritere tiltak.
I det videre arbeidet vil også muligheten
for å benytte KOSTRA bli nærmere vurdert.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 12. juni 2002
Bror Yngve Rahm
leder |
Ingmar Ljones
ordfører |
Øyvind Vaksdal
sekretær |