Det kriminalitetsforebyggende råd (KRÅD)
ble fra 1. mars 2002 overført fra Justisdepartementet til
Politidirektoratet. Som følge av dette foreslås
det å overføre 3,382 mill. kroner fra kap. 400
Justisdepartementet post 1 til kap. 440 Politidirektoratet - politi-
og lensmannsetaten post 1, jf. omtale under kap. 440 post 1.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å redusere kap. 400 post 1
med 3,382 mill. kroner.
Straffeloven § 62 hever i dag den øvre
rammen for frihetsstraff når flere lovbrudd pådømmes
samtidig, til halvannen gang lengstestraffen i det mest alvorlige straffebudet.
Justisdepartementet foreslo i et høringsnotat 20. desember
2001 å heve rammen til to ganger lengstestraffen. Departementet
tar sikte på å fremme en proposisjon om spørsmålet
tidlig på sommeren 2002. Samtidig arbeider departementet
med et forslag til lovendring for å sikre strengere straff
for dem som dømmes gjentatte ganger for blant annet vinnings-
, volds- og seksualforbrytelser.
Komiteen tar dette
til orientering.
I forbindelse med lønnsjustering av
dommerlønn pr. 1. oktober 2001, ble Justisdepartementets
krav om lønnskompensasjon over kap. 2315 Lønnsregulering for
arbeidstakere i det statlige tariffområdet innrapportert
for sent til Finansdepartementet til å kunne imøtekommes.
Stortinget hadde allerede vedtatt å sette den resterende
bevilgningen på kap. 2315 til kr 0, jf. Innst. S. nr. 73
(2000-2001).
Manglende lønnskompensasjon for 2001
på kap. 405 post 1 utgjorde 2,255 mill. kroner. Dette bidro
til et samlet merforbruk under posten på om lag 1,53 mill. kroner
i 2001. Korrigert for merforbruket i 2001, foreslås det
på denne bakgrunn å øke bevilgningen
under kap. 405 post 1 med 0,727 mill. kroner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser at Regjeringen i Revidert nasjonalbudsjett
for 2002 har foreslått å øke bevilgningen
til lagmannsrettene med 0,727 mill. kroner. Flertallet viser
videre til budsjettavtalen mellom Fremskrittspartiet og regjeringspartiene,
omtalt under kap. 1.2, om Fremskrittspartiets subsidiære støtte
til Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett 2002 med
de endringer som følger av avtalen. Partene er her enige
om å øke bevilgningene til lagmannsrettene med
ytterligere 1,5 mill. kroner. Flertallet foreslår
derfor samlet en økning i bevilgningen til kap. 405 Lagmannsrettene
med 2,227 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
405 | | Lagmannsrettene (jf. kap.
3405) | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes
med | 2 227 000 |
| | fra kr 153 384 000 til
kr 155 611 000" | |
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti slutter seg til Regjeringens
forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
405 | | Lagmannsrettene (jf. kap.
3405) | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes
med | 727 000 |
| | fra kr 153 384 000 til
kr 154 111 000" | |
Komiteens medlem fra Senterpartiet er enig
i den styrkingen som går fram av budsjettavtalen og viser
til felles forslag.
Komiteens medlem fra Kystpartiet viser til
at dette medlem foreslo en større satsning innen politi-
og rettsstellet enn det som ble vedtatt i ordinært statsbudsjettet
for 2002. Dette medlem viser de påplussingene
innenfor politi- og rettsstellet som er foreslått i samband
med forliket mellom samarbeidspartiene og Framstegspartiet. Dette
medlem støtter disse påplussingene.
Dette medlem støtter
disse påplussingene som er foreslått over kap.
405 post 1 med kr 2 227 000.
Manglende lønnskompensasjon for 2001
på kap. 410 post 1 utgjorde 3,017 mill. kroner, jf. omtalen
under kap. 405 post 1. Dette bidro til et samlet merforbruk under
posten på om lag 1,85 mill. kroner i 2001. Korrigert for
merforbruket i 2001, foreslås det på denne bakgrunn å øke
bevilgningen under kap. 410 post 1 med 1,162 mill. kroner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser at Regjeringen i Revidert nasjonalbudsjett
for 2002 har foreslått å øke bevilgningen
til Herreds- og byrettene med 1,162 mill. kroner. Flertallet viser
videre til budsjettavtalen mellom Fremskrittspartiet og regjeringspartiene, omtalt
under kap. 1.2, om Fremskrittspartiets subsidiære støtte
til Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett 2002 med
de endringer som følger av avtalen. Partene er her enige
om å øke bevilgningene til Herreds- og byrettene
med ytterligere 8,5 mill. kroner. Flertallet foreslår
derfor samlet en økning i bevilgningen til kap.410 post 1 Herreds- og byrettene med 9,662
mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
410 | | Herreds- og byrettene (jf.
kap. 3410) | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes
med | 9 662 000 |
| | fra kr 945 378 000 til
kr 955 040 000" | |
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til sitt opplegg for Revidert nasjonalbudsjett, og har derfor funnet å måtte
kutte denne posten med 2,5 mill. kroner i forhold til tidligere
bevilget beløp.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
410 | | Herreds- og byrettene (jf.
kap. 3410) | |
| 1 | Driftsutgifter, nedsettes
med | 1 338 000 |
| | fra kr 945 378 000 til
kr 944 040 000" | |
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk
Venstreparti fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
410 | | Herreds- og byrettene (jf.
kap. 3410) | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes
med | 1 162 000 |
| | fra kr 945 378 000 til
kr 946 540 000 | |
Komiteens medlem fra Senterpartiet er enig
i den styrkingen som går fram av budsjettavtalen og viser
til felles forslag.
Komiteens medlem fra Kystpartiet viser til
at dette medlem foreslo en større satsning innen politi-
og rettsstellet enn det som ble vedtatt i ordinært statsbudsjettet
for 2002. Dette medlem viser de påplussingene
innenfor politi- og rettsstellet som er foreslått i samband
med forliket mellom samarbeidspartiene og Framstegspartiet. Dette
medlem støtter disse påplussingene.
Dette medlem støtter
disse påplussingene som er foreslått over kap.
410 post 1 med kr 9 662 000.
Justisdepartementet har tidligere fått
startbevilgning til bygging av nytt tinghus i Tromsø. Byggingen
ble igangsatt i 2001 og forventes ferdigstilt tidlig i 2003. For
raskt å komme i full drift er det ønskelig å bestille inventar
og utstyr inneværende år som leveres og betales
på nyåret 2003. I henhold til bevilgningsreglementet § 8
må det innhentes bestillingsfullmakt dersom man skal kjøpe
varer som har så lang leveringstid at bestilling og levering
faller i to forskjellige terminer. På denne bakgrunn foreslås
det at Justisdepartementet i 2002 kan bestille varer ut over gitt
bevilgning, men slik at samlet ramme for nye bestillinger og gammelt ansvar
ikke overskrider 12 mill. kroner, jf. forslag til romertallsvedtak.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak III under kapittel
22 Komiteens tilråding.
Det er mulig å sette opp brakker innenfor
muren ved Trondheim fengsel, og benytte disse som midlertidig helseavdeling.
Innkjøp av slike brakker vil på kort sikt øke
fengselskapasiteten ved anstalten med 11 plasser, og er anslått å koste
om lag 3 mill. kroner som en engangsinvestering. Utgifter til drift
dekkes innenfor kriminalomsorgens rammer.
I tillegg til anstaltutvidelser vurderer Justisdepartementet i
samarbeid med Statsbygg om Vardåsen forsvarsleir synes
egnet til fengselsformål. En eventuell omgjøring
av leiren til fengsel vil bli sett i sammenheng med behovet for å bygge
opp en anstaltstruktur som tilfredsstiller bygnings- og sikkerhetsmessige krav.
I tillegg arbeides det videre med leie- og privatfinansiering av
fengselsprosjekter.
Vardåsen leir som fengsel vil gi 82
fengselsplasser, og må ses i sammenheng med nåværende
Kongsvinger fengsel. Statsbygg arbeider med å utforme en
kostnadsramme for prosjektet som vil foreligge primo juni. Justisdepartementet vil
samarbeide med Forsvaret ved en overtagelse av anlegget.
Omgjøring av leiren til fengselsformål
vil i første omgang medføre ombyggingskostnader.
I tillegg kommer eventuelle utgifter ved overtagelse av anlegget, merutgifter
til drift, engangsinvesteringer og øking av utdanningskapasiteten
i regi av Kriminalomsorgens utdanningssenter (KRUS).
Det foreslås på bakgrunn av
ovennevnte å øke bevilgningen under kap. 430 post
45 med 33 mill. kroner til kapasitetsutvidende tiltak, inkludert
3 mill. kroner ved Trondheim fengsel. Det vises for øvrig
til omtale under kap. 440 post 22.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, slutter seg til Regjeringens
forslag om å forhøye bevilgningen under kap. 430
post 45 med 33 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet støtter
Regjeringens forslag om omgjøring av Vardåsen
leir til fengselsformål. Disse medlemmer støtter
derfor en bevilgningsøkning under kap. 430 post 45 med
30 mill. kroner. Disse medlemmer viser i den forbindelse
til egen merknad om nybygg og Trondheim fengsel under kap. 1580
post 32.
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
430 | | Kriminalomsorg (jf. kap.
3430) | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, kan overføres,
forhøyes med | 30 000 000 |
| | fra kr 46 852 000 til kr
76 852 000" | |
På grunnlag av St.meld. nr. 22 (2000-2001)
og Innst. S. nr. 241 (2000-2001) gjennomfører nå Justisdepartementet og
Politidirektoratet arbeidet med omstillingen av politi- og lensmannsetaten.
Hovedmålene for Politireformen er en politi- og lensmannsetat
som mer effektivt forebygger og bekjemper kriminaliteten, er mer tjenesteytende
og publikumsorientert, og som skal arbeide mer kostnadseffektivt.
Den viktigste organisatoriske endringen er at
antallet politidistrikter fra 1. januar 2002 ble redusert fra 54
til 27. Dette gir grunnlag for gjennomgripende endringer i etaten.
Justisdepartementet legger vekt på at reformen skal gjennomføres
så raskt som mulig, noe som innebærer at de fleste
organisatoriske tiltak skal være sluttført innen
31. desember 2002. Rask gjennomføring har sine klare fordeler,
men medfører en del omstillingskostnader for at gevinstene
skal kunne tas ut etter forutsetningene.
Reformen legger et solid grunnlag for videre
utvikling og effektivisering av etaten. Videreutvikling av IKT-støttesystemene
vil ha meget stor betydning. Det stilles stadig større
krav til kommunikasjon, ikke minst som en del av politiets ordinære
og spesielle beredskap. God kommunikasjon gir effektiviseringsgevinster
og muligheter for forbedret rettssikkerhet, basert på hurtighet
og pålitelighet. Disse kravene medfører økte
kostnader blant annet ved nødvendig oppgradering av politiets
nettverk og linjekapasitet.
Intensjonen for Politireformen er å gjøre
politidistriktene mer selvforsynte med hensyn til kompetanse og
administrativ funksjonalitet. Dette fordrer økt kunnskap
både hos ledere og ansatte i distriktene. En nødvendig
kompetanseoppbygging vil naturlig nok ta noe tid og kreve ressurser,
men er en god og nødvendig investering i fremtidens politi.
I tillegg satses det bredt på nødvendig opplæring
og omskolering av personell som vil få endrede arbeidsoppgaver
som følge av reformen.
De totale omstillingskostnadene i forbindelse
med Politireformen er beregnet til om lag 194 mill. kroner.
Omstillingskostnadene er i hovedsak knyttet
til følgende:
– engangsinvesteringer
i forbindelse med IKT-oppgraderinger og tilpasninger til nye distriktsgrenser
– tilpasning av sambandssystemet
til nye distriktsgrenser
– nytt elektronisk arkivsystem
som må tilpasses nye distrikter
– tilpasninger i regnskapssystem,
og en rekke andre tekniske justeringer
– opplæringsaktiviteter
for ansatte i etaten, bl.a. knyttet til ledere, politioperativt
system (PO) og nye operasjonssentraler
– prosjektmidler til det sentrale
prosjektet i Politidirektoratet og til de lokale prosjektene.
I tillegg kommer merutgifter i forbindelse med
frikjøp av tillitsvalgte og fristilling av politimestere.
Politidirektoratet har gjennomføringsansvaret
for omstillingstiltakene som følger av reformen, men mye av
arbeidet er delegert til de lokale prosjektorganisasjonene i politidistriktene.
Dette er avgjørende for å sikre lokalt eierskap
til prosessen, og for at de løsninger som velges er tilpasset
de lokale forhold. Det er lagt vekt på at endringsprosessene
gjennomføres uten at den ordinære kriminalitetsbekjempelsen
skal svekkes mens de krevende omstillingsprosessene foregår. Det
føres eget regnskap over omstillingsprosessen, og det legges
stor vekt på det lokale ansvaret politidistriktene har
for å gjennomføre reformen i tråd med
intensjonene.
Det er i 2002-budsjettet bevilget 20 mill. kroner
til IKT-omstillingskostnader i forbindelse med Politireformen. Regjeringen
legger stor vekt på at omstillingsarbeidet i politietaten
ikke skal belaste de ordinære driftsbudsjettene i politidistriktene.
Det er derfor begrenset hva som kan dekkes innenfor politiets eksisterende
rammer ut over dette. Det er imidlertid mulig å omdisponere
til sammen 82 mill. kroner, i hovedsak ved å benytte overførte
midler fra 2001 som det ikke er særskilte bindinger knyttet
til, men også ved å omdisponere en mindre del
av de sentrale avsetningene som ikke berører den ordinære
driften lokalt.
På bakgrunn av ovennevnte foreslås
det å øke bevilgningen under kap. 440 post 1 med
92 mill. kroner, til dekning av merutgifter i 2002 i forbindelse
med Politireformen.
Komiteen tar dette
til etterretning.
Komiteen viser når det
gjelder forslag til bevilgning under kap. 440 post 1 til merknader
under avsnitt 6.6.4.
Ifølge Kommunal- og regionaldepartementets
reviderte prognose for asylankomster forventes det 18 000 asylsøkere i
2002. Forutsetningen for det vedtatte 2002-budsjettet var 12 000
asylankomster og 6 000 uttransporteringer i asylsaker og andre utlendingssaker. Økt
antall asylsøkere vil få konsekvenser både
for politiets arbeid med registrering og for uttransportering av
asylsøkere som får avslag og ikke reiser tilbake til
hjemlandet frivillig.
Det er satt i gang tiltak for å redusere
politiets utgifter forbundet med uttransporteringer. Eksempler på kostnadsbesparende
tiltak som det arbeides med er tettere samarbeid med ulike transportselskaper,
bruk av charterfly, buss, bil og båt, samt et samarbeid
med den FN-støttede International Organisation Migration (IOM),
som arbeider med å motivere asylsøkere til frivillig
retur.
I lys av at prognosene for ankomster og uttransporteringer
er usikre, er det også usikkert hvilke merutgifter politiet vil
bli påført som følge av økt
antall asylankomster. Dette vil bl.a. avhenge av hvor mange som faktisk
søker om asyl, hvor stor andel som får avslag
på søknaden, hvor mange som ikke returnerer frivillig
og hvilken effekt de kostnadsreduserende tiltakene forbundet med
uttransportering vil ha. Dette vil man ha bedre grunnlag for å vurdere
senere i budsjetterminen.
Regjeringen foreslår på denne
bakgrunn å øke bevilgningen på kap. 440
med til sammen 21,6 mill. kroner, fordelt med 12,75 mill. kroner
på post 1 og 8,85 mill. kroner på post 21, jf.
omtale under kap. 440 post 21. Det vises også til omtale
i proposisjonen under kap. 470 Fri rettshjelp post 71.
Nye stillinger til nyutdannede politihøyskolestudenter -
fordeling av midler
Stortinget vedtok ved behandlingen av Budsjett-innst. S.
I og Budsjett-innst. S. nr. 4 (2001-2002) å øke
politiets driftsbudsjett med 20 mill. kroner. Midlene skal benyttes
til å øke antall stillinger i etaten for å sikre
at alle politistudenter som går ut fra Politihøgskolen i
2002 får tilbud om arbeid i politiet. Det vil som følge
av dette bli opprettet 100 nye politistillinger fra høsten
2002, for å sikre de nyutdannede politistudenter jobb i
etaten.
Hele bevilgningsøkningen på 20
mill. kroner ble lagt inn på kap. 440 post 1. Av de 100
nye stillingene er imidlertid 20 stillinger forbeholdt Oslo politidistrikt.
På dette grunnlag foreslås en teknisk budsjettjustering
ved å overføre 3 mill. kroner fra kap. 440 post
1 til kap. 441 post 1, jf. omtale under kap. 441 post 1.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Kystpartiet, tar dette til etterretning.
Komiteens medlem fra Kystpartiet vil påpeke
at den store økningen i asylankomster har nær sammenheng
med avviklingen av den nordiske yttergrensekontrollen mot EU-landene i
Sentral- og Sør-Europa. Avviklingen skjedde i forbindelse
med de nordiske landenes inntreden i Schengen i mars i fjor. Den manglende
grensekontrollen legger også landet åpent for
illegale innvandrere som ikke søker asyl, men som satser
på å arbeide svart eller utføre kriminelle
handlinger. En effektiv grensekontroll ville muliggjort en raskere
behandling av reelle asylsøknader, samtidig som man kunne
unngå mange av de grunnløse asylsøknadene
og den uregistrerte innvandringen. Dette ville gi en mer effektiv
asylbehandling og innebære store besparelser for det norske
samfunn.
Dette medlem viser til at Kystpartiet
i fjor høst ble høst stående alene med
et forslag i Stortinget om å gjeninnføre den norske
grensekontrollen mot Schengen. Vi må derfor bare konstatere
at stortingsflertallet inntil videre har fraskrevet seg det eneste
effektive virkemidlet mot grunnløse asylsøknader
og illegal innvandring.
Under de rådende forhold tar dette
medlem innstillingen fra Regjeringen til orientering.
Komiteen viser når det
gjelder forslag til bevilgning under kap. 440 post 1 til merknader
under avsnitt 6.6.4.
Det foreslås å styrke bevilgningen
under kap. 440 post 1 med 3,382 mill. kroner, mot en tilsvarende reduksjon
i bevilgningen under kap. 400 Justisdepartementet post 1, jf. omtale
i proposisjonen under kap. 400 post 1.
Samlet foreslås det en tilleggsbevilgning
på 105,132 mill. kroner på kap. 440 post 1.
Komiteen viser når
det gjelder forslag til bevilgning under kap. 440 post 1 til merknader
under avsnitt 6.6.4.
Standpunkttabell, avsnitt
6.6.4
Kap. | Post | Betegnelse | Regj. forslag mill. kroner | H, KrF, V | Ap | FrP | SV | Sp | Kp |
440 | 1 | Politidirektoratet - politi-
og lensmannsetaten | | | | | | | |
| 1 | Omstillingskostnader | +92,000 | +92,000 | +92,000 | +92,000 | +92,000 | +92,000 | +92,000 |
| 2 | Asylankomster | +12,750 | +12,750 | +12,750 | +12,750 | +12,750 | +12,750 | +12,750 |
| 3 | Teknisk justering - stillinger | -3,000 | -3,000 | -3,000 | -3,000 | -3,000 | -3,000 | -3,000 |
| 4 | Det kriminalitetsforebyggende
råd | +3,382 | +3,382 | +3,382 | +3,382 | +3,382 | +3,382 | +3,382 |
| 5 | Økning | 0,000 | +28,300 | 9,300 | +47,000 | 0,000 | +28,300 | +28,300 |
| 6 | Kutt | | | -17,800 | | -13,000 | | |
| | Sum | +105,132 | +133,432 | 96,632 | +152,132 | +92,132 | +133,432 | +133,432 |
- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
+ forhøyes med (i forhold
til tidligere vedtatt budsjett)
0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre og Kystpartiet,
fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
440 | | Politidirektoratet - politi- og
lensmannsetaten (jf. kap. 3440) | |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes
under kap. 441 post 1, forhøyes med | 133 432 000 |
| | fra kr 5 332 558 000 til
kr 5 465 990 000" | |
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser at Regjeringen i Revidert
nasjonalbudsjett for 2002 har foreslått å øke
bevilgningen under kap. 440 post 1 med 92 mill. kroner til gjennomføring
av politireformen.
Disse medlemmer viser videre
til budsjettavtalen med Fremskrittspartiet, omtalt under kap. 1.2,
om subsidiær støtte til Regjeringens forslag til
Revidert nasjonalbudsjett 2002 med de endringer som følger
av avtalen. Partene er her enige om å øke bevilgningene blant
annet til å besette ledige stillinger i politiet med 13
mill. kroner. Dette vil føre til at de stillinger som i dag
står ledig av økonomiske årsaker, kan
besettes. Det bevilges videre 15 mill. kroner mer til uttransportering av
ubegrunnede asylsøkere og 6 mill. kroner til styrking av
politiets grensekontroll av personer. 5,7 mill. kroner av dette
bevilges over post 21, spesielle driftsutgifter under kap. 20 Andre
forslag og merknader. Disse medlemmer foreslår
derfor samlet en økning i bevilgningen tilkap.
440 post 1 Politidirektoratet - politi og lennsmannsetaten med 28,3
mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet er
enig i at det er behov for bevilgninger for å dekke merutgifter
til politireformen, men vil av hensyn til sitt samlede opplegg for
Revidert nasjonalbudsjett foreslå å kutte denne
posten med 17,8 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag
i proposisjonen. Disse medlemmer vil som Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre øke bevilgningen til utsending
av asylsøkere med 9,3 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
440 | | Politidirektoratet - politi- og
lensmannsetaten (jf. kap. 3440) | |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 441 post 1, forhøyes
med | 96 632 000 |
| | fra kr 5 332 558 000 til
kr 5 429 190 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartietviser til at det er et betydelig antall
ubesatte stillinger av i politiet, og at det er økonomisk
begrunnet. Slike prioriteringer gir helt feil signal til samfunnet
og er uholdbart sett i lys av kriminaliteten i samfunnet.
Disse medlemmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
440 | | Politidirektoratet - politi- og
lensmannsetaten (jf. kap. 3440) | |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 441 post 1, forhøyes
med | 152 132 000 |
| | fra kr 5 332 558 000 til
kr 5 484 690 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at budsjettavtalen mellom Fremskrittspartiet og regjeringspartiene,
omtalt under kap. 1.2, er en subsidiær avtale fra Fremskrittspartiets
side.
Disse medlemmer vil derfor subsidiært
støtte bevilgningsforslaget fra Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti finner
ikke å kunne prioritere en økning i bevilgningene
i samme størrelsesorden som partene i budsjettavtalen. Disse
medlemmer mener en økning på denne posten
på 92,132 mill. kroner vil være tilstrekkelig.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
440 | | Politidirektoratet - politi- og
lensmannsetaten (jf. kap. 3440) | |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes
under kap. 441 post 1, forhøyes med | 92 132 000 |
| | fra kr 5 332 558 000 til
kr 5 424 690 000" | |
Komiteens medlem fra Senterpartiet er enig
i den styrkingen som går fram av budsjettavtalen og viser
til felles forslag.
Komiteens medlem fra Kystpartiet viser til
at dette medlem foreslo en større satsning
innen politi- og rettsstellet enn det som ble vedtatt i ordinært statsbudsjettet
for 2002. Dette medlem viser de påplussingene
innenfor politi- og rettsstellet som er foreslått i samband
med forliket mellom samarbeidspartiene og Framstegspartiet. Dette
medlem støtter disse påplussingene.
Dette medlem vil derfor støtte
forslaget om å øke bevilgningene over kap. 440
post 1 med kr 133 432 000.
Verdensbanken organiserer årlig Annual
Conference on Development Economics (ABCDE-konferansen) i partnerskap
med et europeisk land. Norge skal være vertskap for ABCDE-konferansen
i juni 2002, som arrangeres i Oslo. Konferansen er et europeisk
forum for faglig drøfting av utviklingsøkonomiske
problemstillinger som har tilknytning til globaliseringsdebatten.
Selv om ABCDE-konferansen har en akademisk profil,
må politiet i lys av demonstrasjonene de senere årene
i forbindelse med G7-møter, EU-toppmøter eller årsmøtene
i Verdensbanken/IMF være forberedt på å ha
tilstrekkelig beredskap til å kunne iverksette nødvendige
sikkerhetstiltak.
Politiet vil trolig bli påført
merutgifter i forbindelse med konferansen. Det er imidlertid usikkert
hva som blir omfanget av merutgiftene. Dette vil først
være avklart etter at konferansen er gjennomført.
Regjeringen tar derfor forbehold om å komme tilbake til
denne saken i høstsesjonen.
Komiteen tar dette
til orientering.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til den siste tidens medieoppslag om politiets forberedelser til
konferansen. Disse medlemmer vil understreke at alle
parter har et ansvar for tilbakeholdenhet slik at både
konferansen og protestene mot den kan foregå uforstyrret
og fredelig. Disse medlemmer ser viktigheten av at
nødvendige sikkerhetstiltak gjennomføres, men
vil peke på at ABCDE-konferansen er en forskerkonferanse
og ikke kan sammenlignes med G7-møter, EU-toppmøter
eller årsmøtene i Verdensbanken og IMF. Disse
medlemmer forutsetter derfor at eventuelle merutgifter dekkes
innenfor politiets ordinære budsjett.
I Budsjett-innst. S. nr. 4 (2001-2002) ba justiskomiteen
om at det skulle gjennomføres en prøveordning hvor
fangetransporter settes ut på anbud. Politidirektoratet har
satt i gang arbeidet med å utrede forslag om prøvedrift
om effektivisering av fangetransporter. Prosjektet omfatter både
ordinære fangetransporter i regi av politiet og transport
av utlendinger etter vedtak i medhold av utlendingsloven. Prosjektet
samordnes også med et tilsvarende prosjekt i kriminalomsorgen. Forsøksprosjektene
må tilpasses lokale forhold, herunder at de nye politidistriktenes
geografiske og organisatoriske forutsetninger hensyntas. Justisdepartementet vil
komme nærmere tilbake til dette i statsbudsjettet for 2003.
Komiteen tar dette
til orientering.
Pga. økt antall asylsøkere og
flere uttransporteringer foreslår Justisdepartementet å øke
bevilgningen under kap. 440 post 21 med 8,85 mill. kroner, jf. omtale
i proposisjonen under kap. 440 post 1.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til budsjettavtalen mellom Fremskrittspartiet
og regjeringspartiene, omtalt under kap. 1.2, om Fremskrittspartiets
subsidiære støtte til Regjeringens forslag til
Revidert nasjonalbudsjett 2002 med de endringer som følger
av avtalen. Flertallet er her enige om å øke
bevilgningene til uttransportering av ubegrunnede asylsøkere med
15 mill. kroner. 5,7 mill. kroner av dette bevilges over post 21
Spesielle driftsutgifter. Flertallet foreslår derfor
en økning i bevilgningen til kap.440,21
Politidirektoratet - politi- og lensmannsetaten med 5,7 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet støtter
forslaget om å bevilge 5,7 mill. kroner til uttransportering
av asylsøkere.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
440 | | Politidirektoratet - politi- og
lensmannsetaten (jf. kap. 3440) | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter,
forhøyes med | 14 550 000 |
| | fra kr 53 913 000 til kr
68 463 000" | |
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk
Venstreparti går mot økningen i forliket,
og opprettholder Regjeringens forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
440 | | Politidirektoratet - politi-
og lensmannsetaten (jf. kap. 3440): | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter,
forhøyes med | 8 850 000 |
| | fra kr 53 913 000 til kr
62 763 000" | |
Komiteens medlem fra Senterpartiet støtter
punktene fra forliket mellom Fremskrittspartiet og regjeringspartiene
om å bevilge 13 mill. kroner for å besette ledige
stillinger i politiet. 15 mill. kroner til uttransportering av ubegrunnede
asylsøkere og 6 mill. kroner til styrking av politiets
grensekontroll av personer.
Dette medlem støtter
forslaget om å bevilge 5,7 mill. kroner til kap. 440 post
21.
Komiteens medlem fra Kystpartiet viser til
at dette medlem foreslo en større satsning
innen politi- og rettsstellet enn det som ble vedtatt i ordinært statsbudsjettet
for 2002. Dette medlem viser de påplussingene
innenfor politi- og rettsstellet som er foreslått i samband
med forliket mellom samarbeidspartiene og Framstegspartiet. Dette
medlem støtter disse påplussingene.
Dette medlem vil derfor støtte
forslaget om å øke bevilgningene over kap. 440
post 21 med kr 14 550 000.
Bevilgningen på posten etter reduksjon
i henhold til innsparingsfullmakten på 65 mill. kroner
gitt av Stortinget i fjor høst, er 10,594 mill. kroner.
I tillegg er det overført 8,991 mill. kroner i ubrukte
midler fra 2001. Samlet tilgjengelig bevilgning i 2002 under posten
er således 19,585 mill. kroner.
Det foreslås at 11 mill. kroner benyttes
til å styrke kriminalomsorgens budsjett for å utvide
soningskapasiteten. Basert på erfaringstall, forbruket
hittil i år og kravet om realistisk budsjettering, foreslås
det å redusere bevilgningen under kap. 440 post 22 med
10,594 mill. kroner. Det forutsettes at man unnlater å disponere
0,406 mill. kroner av de overførte bevilgningene fra 2001.
Samlet tilgjengelig beløp i 2002 på post 22 blir
etter dette 8,585 mill. kroner. Se også omtale i proposisjonen
under kap. 430 post 45.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens
forslag om å redusere bevilgningen under kap. 440 post
22 med 10,594 mill. kroner.
Komiteens medlem fra Kystpartiet slutter seg
ikke til Regjeringens argumentasjon vedrørende realistiske
budsjettering av denne posten. Dette fordi antall ulykker varierer
meget sterkt, noe som medfører at man vanskelig kan budsjettere
"realistisk". Dette medlem viser til at 8 personer
omkom på havet bare i pinsehelgen. Dette medlem mener
man derfor bør ha en buffer i forhold til å gi
støtte til søk etter omkomne selv om kostnadene
blir høye. Særlig søk etter omkomne i
de ytre kyststrøk og på fiskebankene er kostbare,
og det skal ikke mange ulykker til før en bevilgning over
denne posten på like over 8 mill. kroner ikke vil være
tilstrekkelig.
Dette medlem mener for øvrig
at bevilgningene under denne posten bør gjøres
om til en reell fondsavsetning, men viser til at representanten
Steinar Bastesen ikke fikk flertall for dette.
Dette medlem slutter seg derfor
ikke til Regjeringens forslag om redusert bevilgning over kap. 440 post
22 Søk etter omkomne på havet, i innsjøer
og vassdrag.
På grunnlag av regnskapstall fra 2001,
foreslås det å øke bevilgningsanslaget
fra 199 000 kroner til 250 000 kroner i 2002.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
I forbindelse med opprettelsen av nye stillinger
til nyutdannede politihøyskolestudenter våren
2002, foreslås det å øke bevilgningen
under kap. 441 post 1 med 3 mill. kroner mot en tilsvarende reduksjon
i bevilgningen under kap. 440 post 1, jf. omtale i proposisjonen under
kap. 440 post 1.
I henhold til vedtatt budsjett for 2002 har
Oslo politidistrikt en merinntektsfullmakt på kap. 441
ved økte inntekter av salg av utrangert materiell, jf.
kap. 3441 post 3 Salgsinntekter. Salgsinntektene antas å bli
0,863 mill. kroner lavere enn forventet. Det foreslås derfor å redusere
bevilgningen under kap. 441 post 1 med 0,863 mill. kroner, mot en
tilsvarende reduksjon i bevilgningen på kap. 3441 post
3, jf. omtale i proposisjonen under kap. 3441 post 3.
Som følge av ovennevnte, foreslås
det å øke bevilgningen på kap. 441 post
1 med til sammen 2,137 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å øke bevilgningen
under kap. 441 post 1 med i alt 2,137 mill. kroner.
Det foreslås å nedjustere
bevilgningen under kap. 3441 post 3 med 0,863 mill. kroner, mot
en tilsvarende reduksjon i bevilgningen på kap. 441 post
1, jf. omtale under kap. 441.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag under kap. 3441 post 3.
I samarbeid med Justisdepartementet nedsatte
Riksadvokaten høsten 2000 en arbeidsgruppe som skulle undersøke
kvaliteten på saksbehandlingen og etterforskningen i SEFO-saker.
Rapporten fra arbeidsgruppen ble avlevert 20. desember 2001, og
er sendt på høring med svarfrist i juni 2002.
I rapporten vurderes bl.a. organiseringen av SEFO-ordningen. Justisdepartementet
og Riksadvokaten vil i samarbeid følge opp arbeidsgruppens
rapport og foreslåtte tiltak etter å ha innhentet
høringsuttalelsene. Ulike alternativer til dagens ordning
vil bli vurdert i tilknytning til dette.
Komiteen tar dette
til orientering.
I bevilgningsforslaget på posten for
2002 er det bl.a. lagt til grunn 12 000 asylankomster til Norge.
Nye prognoser fra Kommunal- og regionaldepartementet tilsier 18
000 asylankomster i 2002. Det er usikkerhet knyttet til hvilke merutgifter
dette vil innebære i 2002 på post 71, bl.a. vil
saksbehandlingstiden i UDI, tidspunktet for når utgiftene
vil påløpe og hvilket omfang av rettsråd
som tilkommer den enkelte asylsøker ha betydning. Det foreslås å øke
bevilgningen under kap. 470 post 71 med 17 mill. kroner. Det vises
også til omtale i proposisjonen under kap. 440 post 1 og
21.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å øke bevilgningen
under kap. 470 post 71 med 17 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet mener
inntektsgrensene for å kunne motta fri rettshjelp er for
lave, og at personer lider rettstap pga. dette. Disse medlemmer er av
den oppfatning at inntektsgrensene vanskelig kan forsvares når
grensen ligger langt under det som må oppfattes som en
normalinntekt. Inntektsgrensen bør for oversiktens skyld
ikke differensieres avhengig av forsørgerbyrde.
Komitees medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti ønsket i Innst. S.
nr. 67 (2001-2002) primært en inntektsgrense for å motta
fri rettshjelp på 250 000 kroner nå, men gikk
subsidiært inn for en flertallsløsning der økning
til 230 000 kroner kommer fra 1. januar 2003.
I saldert budsjett for 2002 ble det bevilget
22,02 mill. kroner til dekning av utgifter i forbindelse med behandlingen
av Anders Jahres dødsbo. Det er nå inngått
delforlik i Jahre-saken, jf. St.prp. nr. 17 (2001-2002) og Innst.
S. nr. 55 (2001-2002). Det er derfor ikke lenger behov for den øremerkede
bevilgningen i 2002 til dette formålet. På denne
bakgrunn foreslås det å redusere bevilgningen
under kap. 475 post 21 med 22,02 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Det private Krigsfangemuseet i Schildberg er
et kunnskaps- og kompetansesenter for det som skjedde med alle norske
krigsfanger under den andre verdenskrig. Museets arbeid omfatter
blant annet en kartlegging og omtale av de 900 norske fangene i
Japan og japansk okkuperte områder. Museet kartlegger også sivile
fanger i Sørøst-Asia.
Justisdepartementet foreslår å benytte
0,1 mill. kroner av bevilgningen på post 70 til støtte
av ovennevnte museum, som en engangsutgift i 2002.
Komiteen tar dette
til etterretning.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til budsjettavtalen mellom Fremskrittspartiet
og regjeringspartiene, omtalt under kap. 1.2, om subsidiær
støtte til Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett
2002 med de endringer som følger av avtalen.
Komiteen viser til behovet for
omprioriteringer på budsjettet samt nye anslag om mindre
forbruk på denne posten og foreslår å redusere
bevilgningen til kap. 477,1 Erstatning til nordmenn som satt i japansk fangenskap
under 2. verdenskrig, erkjentlighetsbeløp med 23 mill.
kroner.
Komiteen fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
477 | | Erstatning til nordmenn
som satt i japansk fangenskap under 2. verdenskrig | |
| 70 | Erkjentlighetsbeløp, overslagsbevilgning, kan overføres,
nedsettes med | 23 000 000 |
| | fra kr 45 000 000 til kr
22 000 000" | |
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet viser
til at regjeringspartiene og Fremskrittspartiet i sin budsjettavtale
foreslår å redusere bevilgningen til kap. 477
post 1 Erstatningen til nordmenn som satt i japansk fangenskap under 2.
verdenskrig, erkjentlighetsbeløp med 23 mill. kroner. Disse
medlemmer vise til svar fra Justisdepartementet på spørsmål
74 som bekrefter at det antas å bli et tilsvarende mindreforbruk
på denne posten. På denne bakgrunn har disse
medlemmer i sine respektive samlede opplegg redusert bevilgningen
på kap. 477 post 1 med 23 mill. kroner, og vil støtte
forslag om en slik reduksjon.
I St.prp. nr. 1 (2001-2002) Svalbardbudsjettet står det
ved en inkurie under Del I, punkt 4.1 Miljøverndepartementet at
"Forslag til verneplan for Bjørnøya ble fremmet
ved kongelig resolusjon høsten 2001". Dette medfører
ikke riktighet. Det ble ikke fremmet forslag til verneplan for Bjørnøya
i 2001. Miljøverndepartementets arbeid med å fremme
verneforslaget ved kongelig resolusjon har tatt lengre tid enn antatt.
Departementet viderefører arbeidet med sikte på fullføring sommeren
2002. Øvrige spørsmål relatert til Svalbard og
Longyearbyen tas opp i forbindelse med 2003-budsjettet.
Komiteen tar dette
til orientering.