Regjeringen har besluttet at det administrative ansvaret
for Den norske UNESCO-kommisjonen skal overføres fra Kultur-
og kirkedepartementet til Utdannings- og forskningsdepartementet
fra 1. juli 2002, jf. omtale under kap. 288. Dette innebærer
at bevilgningene til dette formålet på kap. 301
må overføres til Utdannings- og forskningsdepartementet
i sin helhet f.o.m. 2003. I 2002 må ubrukte bevilgninger
pr. 1. juli på kap. 301 overføres til Utdannings-
og forskningsdepartementet.
Basert på anslag for regnskapet pr.
1. juli 2002 foreslås det at bevilgninger i 2002 under
kap. 301 post 1 Driftsutgifter post 21 Spesielle driftsutgifter
og post 75 Tilskudd til internasjonalt samarbeid reduseres med henholdsvis
2 250 000 kroner, 236 000 kroner og 92 000 kroner. Det foreslås
samtidig at bevilgningen i 2002 på kap. 3301 post 2 nedsettes
med 236 000 kroner.
Regjeringen vil komme tilbake til eventuelle
korrigeringer av differanser mellom anslått regnskap og endelig
regnskap pr. 1. juli 2002 i forbindelse med nysalderingen av statsbudsjettet
for 2002.
Komiteen viser til
merknader under avsnitt 4.19.
Kultur- og kirkedepartementet har fra 1. januar
2002 overtatt ansvaret for arealtilskudd til privateide kirkebygg fra
tidligere Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet.
Det ble i 2001 bevilget 7 mill. kroner og vedtatt
en tilsagnsfullmakt på 3 mill. kroner under daværende kap.
210 post 75 Tilskudd til privateide skole- og kirkebygg.
For 2001 er det gitt forpliktende tilsagn om
tilskudd til private kirkebygg på i alt 3,7 mill. kroner
som ikke er innfridd. Det er ikke bevilget midler til tilskuddsordningen
for 2002.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti,
tar dette til etterretning.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til St.prp. nr. 1 (2001-2002) og til Budsjett-innst. S. nr. 12 (2001-2002)
der et flertall går inn for å avvikle tilskuddet
til privateide kirkebygg. Disse medlemmer viser til
forslag under avsnitt 5.2.2 om å redusere kap. 310 post
75 med 5 mill. kroner. Disse medlemmer går
inn for å avvikle ordningen.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til Budsjett-innst. S. nr. 12 (2001-2002) der et flertall i kirke-,
utdannings- og forskningskomiteen gikk inn for å avvikle
tilskuddet til privateide skole- og kirkebygg.
Komiteen viser når det
gjelder forslag til bevilgning under kap. 310 ny post 75 til merknader
under avsnitt 5.2.2.
I retningslinjene for tilskudd til kirkebygg
heter det at:
"det ikke gis tilskudd før søker
har dokumentert midlertidig brukstillatelse fra bygningsrådet
eller framlagt skjøte ved kjøp."
Høsten 2001 ble praksis endret ved
at slik dokumentasjon også ble krevd i forbindelse med
behandling av søknad om tilsagn til arealtilskudd. Som
følge av dette har departementet mottatt klager på avslag
vedrørende søknad om tilsagn til arealtilskudd
fra 6 trossamfunn under henvisning til mangelfull informasjon om
endring i praksis, jf. forvaltningslovens krav.
Etter Regjeringens oppfatning må de
klagerne som kunne legge frem dokumentasjon i samsvar med Kirke-,
utdannings- og forskningsdepartementets nye og strengere praksis
innen en rimelig frist etter at de ble oppmerksom på dette,
likebehandles med de øvrige søkerne. Imøtekommelse
av disse klagene innebærer en merutgift på 5,4
mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti,
tar dette til etterretning.
Komiteen viser når det
gjelder forslag til bevilgning under kap. 310 ny post 75 til merknader
under avsnitt 5.2.2.
Behovet for tilskudd til privateide kirkebygg er økende.
I tillegg til midler til innfrielse av tidligere gitte tilsagn og
klager på vedtak fattet i 2001, er det også behov
for 5,0 mill. kroner til nye byggeprosjekter i 2002.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet
og Sosialistisk Venstreparti, tar dette til etterretning.
Komiteen viser når det
gjelder forslag til bevilgning under kap. 310 ny post 75 til merknader
under avsnitt 5.2.2.
Standpunkttabell, avsnitt
5.2.2
Kap. | Post | Betegnelse | Regj. forslag mill.
kroner | H, KrF, V | Ap | FrP | SV | Sp | Kp |
310 | 75 | Tilskudd til privateide kirkebygg | | | | | | | |
| 1 | Forpliktende tilsagn | +3,7 | +3,700 | +3,700 | 0 | 0 | +3,700 | +3,7 |
| 2 | Imøtekommelse
av klager | +5,4 | +5,400 | +5,400 | 0 | 0 | +5,400 | +5,4 |
| 3 | Nye byggeprosjekter | +5,0 | +5,000 | 0 | 0 | 0 | +5,000 | +5,0 |
| 4 | Differanse | +0,005 | +0,005 | +0,005 | 0 | 0 | +0,005 | +0,005 |
| 5 | Kutt | | | 0 | 0 | 0 | | |
| | Sum | 14,095 | 14,095 | +9,095 | 0 | 0 | 14,095 | 14,095 |
- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
+ forhøyes med (i forhold
til tidligere vedtatt budsjett)
0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til Regjeringens forslag om å bevilge i alt
14,095 mill. kroner under kap. 310 ny post 75.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til merknad under avsnitt 5.2.1.1 og fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
310 | | Tilskudd til trossamfunn
m.m. og privateide skole- og kirkebygg | |
| 75 | (NY) Tilskudd til privateide
kirkebygg, bevilges med | 9 095 000" |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiets primærforslag til budsjettering
av dette kapittel og post ikke fremmes, fordi det ville ha fått
flertall i strid med den subsidiære budsjettavtale mellom
Fremskrittspartiet og regjeringspartiene.
Medlemene i komiteen frå Sosialistisk Venstreparti viser
til merknad under avsnitt 5.2.1.1 og vil gå imot løyving
under framlegga til kap. 310 ny post 75.
Det vises til omtalen under kap. 323 post 70
nedenfor, jf. avsnitt 5.5.
Standpunkttabell, avsnitt
5.3.1
Kap. | Post | Betegnelse | Regj. forslag mill.
kroner | H, KrF, V | Ap | FrP | SV | Sp | Kp |
320 | 73 | | | | | | | | |
| 1 | Kutt, jf. avsnitt 5.5 | -2,000 | -2,000 | -2,000 | -2,000 | 0 | 0 | 0 |
| 2 | Jugendstilsenteret i Ålesund,
jf. avsnitt 5.3.5 | 0 | +1,500 | +3,500 | +1,500 | +3,500 | +3,500 | +3,500 |
| | Sum | -2,000 | -0,500 | +1,500 | -0,500 | +3,500 | +3,500 | +3,500 |
- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
+ forhøyes med (i forhold
til tidligere vedtatt budsjett)
0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
Komiteens flertall, medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til budsjettavtalen mellom Fremskrittspartiet
og regjeringspartiene, omtalt under kap. 1.2, om Fremskrittspartiets
subsidiære støtte til Regjeringens forslag til
Revidert nasjonalbudsjett for 2002 med de endringer som følger
av avtalen. Flertallet går inn for å øke
bevilgningene til Jugendstilsenteret i Ålesund med 1,5
mill. kroner.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
320 | | Allmenne kulturformål | |
| 73 | Nasjonale kulturbygg, kan overføres, nedsettes med
| 500 000 |
| | fra kr 83 950 000 til kr
83 450 000" | |
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til merknad under avsnitt 5.3.5 og fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
320 | | Allmenne kulturformål | |
| 73 | Nasjonale kulturbygg, kan overføres, forhøyes
med | 1 500 000 |
| | fra kr 83 950 000 til kr
85 450 000" | |
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti støtter
Regjeringens forslag om å øke driftstilskuddet
til Bergen filharmoniske orkester med 2 mill. kroner for å utvide
orkesterets virksomhet, bl.a. samarbeid med skolene i omliggende
fylker. Disse medlemmer støtter imidlertid
ikke Regjeringens forslag til finansiering ved å redusere
bevilgningene til nasjonale kulturbygg. Selv om enkelte prosjekter
kan være forsinket og midler dermed kan frigjøres,
må disse midlene brukes til andre kulturbygg. Disse medlemmer peker
på at bevilgningene til nasjonale kulturbygg er bundet
fram til 2006, noe som i seg selv viser at bevilgningene til nasjonale
kulturbygg er utilstrekkelige i utgangspunktet.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kystpartiet viser til sine respektive merknader
under avsnitt 5.3.5 og fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
320 | | Allmenne kulturformål | |
| 73 | Nasjonale kulturbygg, kan overføres, forhøyes
med | 3 500 000 |
| | fra kr 83 950 000 til kr
87 450 000" | |
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil gå imot
Regjeringens kutt i bevilgninger til Nasjonale kulturbygg. Dette
medlem vil i tillegg bevilge 3,5 mill. kroner til Jugendstilsenteret i Ålesund.
Det vises til omtalen under kap. 320 post 79
og kap. 322 post 1 nedenfor.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å redusere kap. 320 post 75
med i alt 1,3 mill. kroner.
Det vises til omtalen under kap. 322 post 1.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å redusere kap. 320 post 78
med 0,1 mill. kroner.
Midlene under kap. 320 post 79 Til disposisjon benyttes
til tiltak som går ut over fast budsjetterte formål,
og disponeres til ulike engangstiltak som er av landsdekkende karakter
eller nasjonal betydning. Posten skal videre gi rom for departementets
egne kulturpolitiske initiativ på ulike områder.
Under disposisjonsposten er det i 2002 bevilget vel 4,1 mill. kroner, mens
bevilgningen i tidligere år har ligget på 7-8
mill. kroner. Bevilgningene under de øvrige postene under Kultur-
og kirkedepartementets budsjett er bundet til fast budsjetterte
formål.
For å kunne ha en viss handlefrihet
- og for å kunne gi tilskudd til de prosjekter og tiltak
som det etter departementets oppfatning er kulturpolitisk viktig å støtte
i inneværende år, er det behov for å øke
bevilgningen under disposisjonsposten i 2002. Det foreslås derfor
at bevilgningen i 2002 under kap. 320 post 79 Til disposisjon økes
med 1,0 mill. kroner og at kap. 320 post 75 Kulturprogram, kan overføres, reduseres med tilsvarende
beløp.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet,
støtter Regjeringens forslag om å forhøye
bevilgningen under kap. 320 post 79 med 1 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Fremskrittspartiet vil stemme imot Regjeringens forslag
under kap. 320 post 79.
I Budsjett-innst. S. nr. 2 (2001-2002) viste
familie-, kultur- og administrasjonskomiteen til vedtak i Møre og
Romsdal fylkeskommune og Ålesund kommune om å bidra
med en andel på til sammen 40 pst. av kostnadene til prosjektet
såfremt staten yter 60 pst. Komiteen ba Regjeringen komme
tilbake til saken i Revidert nasjonalbudsjett 2002.
Departementet har i perioden 1997-2002 bidratt
med til sammen 26,1 mill. kroner til prosjektet, hvorav 10,0 mill.
kroner er gitt fra tilskuddsordningen for tusenårssteder under
kap. 320 Allmenne kulturformål post 73 Nasjonale kulturbygg og
16,1 mill. kroner fra kap. 328 Museums- og andre kulturvernformål post
78 Ymse faste tiltak. Ålesund kommune og Møre
og Romsdal fylkeskommune har pr. april 2002 gitt tilskudd og tilsagn
om 5,5 mill. kroner hver til prosjektet.
Finansieringen av prosjektet fordeler seg etter
dette slik:
Tabell 5.1 Jugendstilsenteret
(i 1 000 kr)
Tilskuddspart | Samlet tilskudd/tilsagn | Andel i pst. |
Kultur- og kirkedepartementet | 26 123 | 70,4 |
Møre og Romsdal fylkeskommune | 5 500 | 14,8 |
Ålesund
kommune | 5 500 | 14,8 |
Sum offentlige tilskudd | 37 123 | 100,0 |
Som det fremgår av oversikten ovenfor
er vel 70 pst. av de samlede offentlige tilskudd og tilsagn til
prosjektet pr. april 2002 finansiert med statlige midler. Regjeringen
er derfor av den oppfatning at det ikke er grunnlag for å gå inn
med ytterligere midler i 2002 fra statens side i dette prosjektet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til budsjettavtalen mellom Fremskrittspartiet
og regjeringspartiene, omtalt under kap. 1.2, om Fremskrittspartiets
subsidiære støtte til Regjeringens forslag til
Revidert nasjonalbudsjett 2002 med de endringer som følger
av avtalen. Flertallet er enige om å bevilge
1,5 mill. kroner til Jugendstilsenteret, og viser til bevilgningen
under kap. 5.3.1.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet vil
bevilge 3,5 mill. kroner for å sluttføre investeringen
av Jugendstilsenteret.
Disse medlemmer viser til at
etableringen av Jugendstilsenteret har vært grunnlagt med
basis i forprosjektet av oktober 1997. Disse medlemmer vil understreke
at driftstilskuddet ble definert som et nasjonalt ansvar, mens de
offentlige investeringene ble fordelt 60/20/20
på stat/fylkeskommune/kommune. Av dette
er det statlige investeringsbidraget beregnet til 16,480 mill. kroner,
hvorav det hittil er utbetalt 13 mill. kroner.
Disse medlemmer forventer at
dersom det ikke blir flertall for forslaget blir de resterende investeringsmidlene
lagt inn i forbindelse med budsjettet for 2003.
Museet for samtidskunst har som målsetning å være landets
fremste nasjonalmuseum for kunst etter 1945. Museets driftsbudsjett
for inneværende år gir ikke rom for å følge
opp denne målsetningen. Som følge av dette har
det vært nødvendig å kansellere flere
utstillingsavtaler. For et museum som er pålagt å følge
utviklingen i samtidskunsten, er det ikke tilfredsstillende i hovedsak å måtte
bygge virksomheten på egne, permanente samlinger. Ved å øke
driftsbevilgningen i inneværende år med 1,7 mill.
kroner vil Museet for samtidskunst kunne gjennomføre et
akseptabelt utstillingsprogram i 2002.
Det foreslås på denne bakgrunn
at bevilgningen i 2002 under kap. 322 post 1 Driftsutgifter økes
med 1,7 mill. kroner og at kap. 320 post 75 Kulturprogram, kap. 320
post 78 Ymse faste tiltak og kap. 322 post 45 Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold, reduseres med henholdsvis 0,3 mill. kroner, 0,1
mill. kroner og 1,3 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
Regjeringens forslag om å forhøye bevilgningen
under kap. 322 post 1 med 1,7 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet går
imot økning av bevilgninger til Museet for samtidskunst.
Museet kan utnytte andre måter å få utstillinger
på. Dette går bl.a. an gjennom "byttelån"
av utstillinger. Det bør også påligge
museet et eget ansvar for å sette opp utstillinger som
tilfredsstiller publikum, og som derved gir museet økte
inntekter.
Det vises til omtalen under kap. 322 post 1
ovenfor.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen under
kap. 322 post 45 med 1,3 mill. kroner.
Det er utarbeidet planer for en utvidelse av
Bergen Filharmoniske Orkesterets aktivitet i Bergensområdet og
for turnévirksomhet i deler av Hordaland og Sogn og Fjordane.
Disse områdene har i dag ikke et regelmessig orkestertilbud.
Bergen Filharmoniske Orkester har status som
nasjonal institusjon og er som følge av dette en av de
sentrale institusjonene for kulturformidling i regionen. De foreliggende
planene for utvidelse av orkesterets virksomhet innebærer
bl.a. samarbeid med lokale grupper og institusjoner, og pedagogisk
samarbeid med skolene i omliggende fylker. Både Hordaland
og Sogn og Fjordane fylkeskommuner, samt Bergen kommune, støtter
planene og peker på den kulturpolitiske betydning en styrking
av orkesteret vil ha. For å kunne realisere planene er
det behov for å øke driftstilskuddet til Bergen
Filharmoniske orkester med 2 mill. kroner.
Regjeringen mener det er kulturpolitisk viktig
at disse planene blir realisert. Det foreslås på denne
bakgrunn at bevilgningen i 2002 under kap. 323 post 70 Nasjonale
institusjoner økes med 2,0 mill. kroner og at kap. 320
post 73 Nasjonale kulturbygg, reduseres med tilsvarende beløp.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
Regjeringens forslag om å forhøye bevilgningene
under kap. 323 post 70 med 2 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
ingen grunn til at ikke Bergen Filharmonisk Orkester kan finne rom
for de beskrevne aktiviteter innenfor de budsjettrammer orkesteret
allerede har.
Nasjonalbiblioteket er en av landets største
og viktigste kulturinstitusjoner. Virksomheten er delt i to avdelinger.
En rekke basisfunksjoner er plassert i Rana, noe som fungerer meget
godt. Publikumsfunksjoner og forvaltning av eldre samlinger tilligger
Oslo-avdelingen på Solli plass. Den gamle bygningen, som Nasjonalbiblioteket
overtok fra Universitetet i Oslo i 1999, er sterkt preget av forsømt
vedlikehold gjennom flere tiår, samt foreldede tekniske
og bygningsmessige løsninger. Alt i alt skaper dette flere
utfordringer som det må gripes fatt i og finnes løsninger
på. Samlingene må sikres bedre i nye magasiner.
Arbeidsmiljøet må bli tilfredsstillende både
for ansatte og brukere. Forskere og andre må tilbys fasiliteter
som muliggjør bruk av moderne teknologi for håndtering
av et bredt spekter av dokumentkategorier. Nasjonalbiblioteket som
kulturelt symbol på norsk åndshistorie må gis
et mer dynamisk uttrykk.
I statsbudsjettet for 2002 er det bevilget 65
mill. kroner til et underjordisk magasinbygg med en kostnadsramme
på 124 mill. kroner. Videre er det bevilget 3,5 mill. kroner
til prosjektering av en omfattende og meget kostnadskrevende ombygging
av eksisterende bygning.
Tilgjengelig tomteareal bak biblioteket på Solli
plass muliggjør en langt mer omfattende utbygging både under
og over bakken enn det planlagte magasinet. Det har derfor vært
drøftelser med Entra Eiendom AS om muligheter for utbygging
av parkeringsanlegg og et kontorbygg i sju etasjer. Oslo kommunes
reguleringsmyndigheter har, så langt det er mulig på dette
stadiet, stilt seg positiv til det skisserte nybygget.
Regjeringen har kommet til at den beste løsningen for
staten vil være å overføre det samlede
ansvaret for utbygging og fremtidig drift av eiendommen på Solli plass
til Entra Eiendom AS. Det vil gi best prosjektøkonomi å gjennomføre én
samlet utbygging og rehabilitering. Entra Eiendom AS vil disponere
de arealer som ikke skal disponeres av Nasjonalbiblioteket, til utleie
i det private markedet. Ved at staten gis opsjon på leie
av ytterligere arealer, vil en oppnå nødvendig fleksibilitet
for å dekke fremtidige merbehov. Nasjonalbiblioteket ser
meget positivt på denne løsningen.
Det foreslås på denne bakgrunn
at Regjeringen får fullmakt til å overføre
den aktuelle eiendommen på Solli plass til Entra Eiendom
AS, jf. forslag til romertallsvedtak, på følgende
vilkår:
– Nasjonalbiblioteket skal
ha opsjon på å leie arealer i det omfang virksomheten
til enhver tid har behov for.
– Nasjonalbiblioteket skal kunne
videreføre någjeldende leieavtale på samme
kostnadsnivå som hittil. Økte leieutgifter skal
bare måtte påregnes som følge av standardheving
eller utvidet areal.
– Leien for nytt sikringsmagasin
skal ikke overstige den leie som Statsbygg har varslet vil påløpe
for dette arealet.
– Statens langsiktige interesser
sikres gjennom en tilbakekjøpsopsjon.
Entra Eiendom AS forutsettes å gjennomføre
det samlede prosjektet så snart som praktisk mulig. For å sikre
rask fremdrift i den videre prosjekteringen av det samlede utbyggings-
og rehabiliteringstiltaket, overføres eiendommen fra Statsbygg til
Entra Eiendom AS fra 1. juli 2002 etter at nødvendige avtaler
er inngått mellom Kultur- og kirkedepartementet, Nasjonalbiblioteket og
Entra Eiendom AS. Overføringen skjer til markedspris, og
denne verdien fastsettes etter takst. Videre må tilstrekkelig
tomteareal fra tilgrensende eiendom tilhørende Universitetet i
Oslo overføres til Entra Eiendom AS. Denne overdragelsen
forutsettes gjennomført på samme måte,
og basert på en egen avtale som også ivaretar
fremtidige funksjoner knyttet til Universitetets observatoriebygning.
For statsbudsjettet 2002 vil denne omleggingen
medføre endringer på flere poster under Statsbyggs
budsjett, se omtale under programkategori 01.60 Statsbygg.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til Regjeringens forslag om fullmakt til å overføre Nasjonalbibliotekets
Oslo-avdeling på Solli plass til Entra Eiendom AS, jf.
forslag V pkt. 3 under kapittel 22 Komiteens tilråding.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Kystpartiet har merket seg
at Regjeringen foreslår å overdra Nasjonalbibliotekets
Oslo-avdeling til Entra Eiendom AS.
Disse medlemmer vil vise til
St.prp. nr. 84 (1998-1999) Om ny strategi for Statsbygg og etablering
av Statens utleiebygg AS, der det ble sagt følgende:
"I arbeidet med å fordele eksisterende og
framtidig eiendomsmasse mellom Statsbygg og Statens utleiebygg AS,
er det nødvendig å foreta en kategorisering basert
på enkelte grunnleggende definisjoner. Nedenfor er en slik
kategorisering foretatt. Departementet foreslår at denne
legges til grunn for den endelige og detaljerte fordelingen av bygningsmassen
mellom forvaltningsbedriften Statsbygg og statsaksjeselskapet Statens
utleiebygg AS, og ved vurdering av eventuelle nybygg.
De
såkalte formålsbyggene skal inngå i forvaltningsbedriften
Statsbygg. Formålsbyggene kjennetegnes ofte ved at det
er vanskelig å skaffe alternative lokaler som passer for
det formålet bygningen er spesielt konstruert for. I mange
tilfeller vil alternative lokaler være ensbetydende med
nytt bygg eller meget omfattende ombygging av annen bygningsmasse.
Formålsbyggene er derfor ikke lett omsettelige i utleiemarkedet.
Enkelte
bygg er definert som formålsbygg fordi de har en helt spesiell
kulturhistorisk betydning. Andre fordi sikkerhetsmessige hensyn
tilsier at de bør være i statlig eie. Enkelte
kontorbygg vil også klassifiseres som formålsbygg
dersom de har en geografisk plassering som tilsier at det ikke finnes
alternativ lokalisering i området. Typisk her vil være
større statlige administrasjonsbygg på mindre
steder hvor et marked for alternative lokaler ikke eksisterer.
Som
det vil framgå av ovennevnte, vil en utleier av formålsbygg
lett komme i en monopolsituasjon overfor leietaker. Dette er hovedbegrunnelsen
for at departementet mener staten som regel bør stå som
eier av slike bygg. I de tilfeller der privat innleie av spesialbygg
er aktuelt, er det behov for en særskilt kvalitetssikring av
leiekontrakten. Opsjon på kjøp kan også være
et viktig virkemiddel i slike tilfeller, da dette vil redusere den
forhandlingsmakt utleier vil ha ved utløpet av kontraktsperioden.
Under
følger en nærmere gjennomgang av de ulike kategorier
som er lagt til grunn for om et bygg bør betraktes som
et formålsbygg, og således inngå i den eiendomsportefølje
som blir værende i forvaltningsbedriften Statsbygg. Kategoriene
er inndelt som følger: 1) Kulturhistoriske bygninger, 2)
Bygg inneholdende helt sentrale funksjoner, 3) Spesialtilpassede
bygninger, 4) Eiendommer som mangler et aktivt leverandørmarked
og5) Andre bygninger.
1) Kulturhistoriske bygninger
Dette
er bygninger der særlige nasjonale, kulturelle eller historiske
hensyn tilsier at de bør være i statlig eie. Dette
innebærer at man ser det som naturlig at staten eier eiendommen,
selv om dagens bruk eller den bruk bygningene opprinnelig var oppført
for opphører. Det forhold at en bygning er fredet eller
verneverdig, er likevel ikke isolert sett til hinder for at den
kan overføres til det planlagte statsaksjeselskapet.
2)
Bygg inneholdende helt sentrale funksjoner
Dette er
bygninger som er knyttet til helt sentrale funksjoner i statsforvaltningen
og bygninger der det stilles spesielle krav til sikkerhet. Det kan
være både myndighetshensyn og symbolhensyn som
tilsier at staten bør stå som eier av disse byggene.
I denne gruppen kategoriseres for eksempel Regjeringskvartalet,
nytt Sameting, hovedpolitistasjoner i de større byene samt ambassader og øvrige
utenlandseiendommer tilknyttet utenrikstjenesten. Stortingsbygningen
forvaltes av Stortinget, og inngår således ikke
som en del av disse vurderingene.
3) Spesialtilpassede
bygninger
Dette er bygninger hvor lokalenes spesielle
utforming og/eller lokalisering spiller en sentral rolle
for vedkommende virksomhet, og der leietaker derfor har begrensede
alternative lokaler. Eksempler på denne type bygninger
er arkivbygninger, de fleste universitets- og høgskolebygninger
tilknyttet campus, kompetansesentra, bygninger med betydelige laboratoriefunksjoner,
grensestasjoner, trafikkstasjoner og biltilsyn.
4)
Eiendommer som mangler et aktivt leverandørmarked
Slik
formålsbygg defineres vil det ofte ikke finnes noe aktivt
leverandørmarked for denne typen eiendommer. Eksempel på dette
er tilfeller der private aktører kun kommer med tilbud
om langvarige kontrakter på 15-20 år eller lengre,
med sterkt begrensede muligheter for avvikling av leieforholdet.
Slike kontrakter kan bidra til å sette markedsmekanismen
ut av kraft, til gunst for den private investor som på denne
måten gis mulighet for en tilnærmet risikofri
investering på statens bekostning.
5) Andre
eiendommer
En egen kategori formålsbygg vil
være eiendommer som er anskaffet til statlig eiendomsutvikling,
tomter som i det vesentlige festes bort til bolig- og rekreasjonsformål
og eiendommer på Svalbard (inkludert Bjørnøya og
Hopen)."
Disse medlemmer vil videre vise
til at familie-, kultur- og administrasjonskomiteen fulgte i Innst.
S. nr. 81 (1998-1999) opp dette gjennom følgende merknad:
"Et annet flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet
og Høyre, viser til at når det gjelder definisjoner
og kategorisering av begrepet formålsbygg, ser dette flertallet
departementets vurderinger som et godt utgangspunkt for fordelingen
av bygningsmassen mellom forvaltningsbedriften og det nye statsaksjeselskapet."
Disse medlemmer konstaterer at
Regjeringens forslag om å overdra Nasjonalbibliotekets
Oslo-avdeling til Entra Eiendom AS ikke er i samsvar med Stortingets
tidligere vedtak.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Kystpartiet vil stemme imot Regjeringens forslag og viser
til merknad og forslag under avsnitt 16.16.3
Nasjonalbiblioteket har en svært stram
budsjettsituasjon i 2002, hovedsakelig grunnet forbruk utover det budsjetterte
i 2001, samt den betydelige omstillingen biblioteket må gjennom
som følge av de planlagte byggetiltakene. Omstillingen
gjelder i første rekke arbeidet med flytting, nødvendig
konservering av samlingene og digitalisering av katalogene.
I statsregnskapet for 2001 er det en merutgift
under Nasjonalbibliotekets driftsbudsjett på 2,5 mill.
kroner. I departementets forklaringer til Riksrevisjonen opplyses
det at merutgiften vil bli dekket inn ved at et tilsvarende beløp
holdes udisponert under samme kapittel og post i 2002. På bakgrunn
av Nasjonalbibliotekets budsjettsituasjon i 2002 tilrås
det at virksomheten slipper varslet krav om redusert tildeling i
2002 grunnet inndekning av merforbruk i 2001.
I tillegg foreslås det at prosjektbevilgning
på 3,5 mill. kroner i 2002, bevilget under kap. 2445 post
32 til prosjektering av ombyggingen av Nasjonalbibliotekets eksisterende
bygning på Solli plass, overføres til Kultur-
og kirkedepartementets budsjett og benyttes til å styrke
Nasjonalbibliotekets driftsbudsjett, samt dekke de kostnader som
vil påløpe på statens hånd når
det gjelder videre oppfølging av byggeprosjektet.
Det foreslås på denne bakgrunn
at bevilgningen i 2002 under kap. 326 Språk-, litteratur-
og biblioteksformål post 1 Driftsutgifter, økes
med 3,5 mill. kroner og at kap. 2445 Statsbygg post 32 Prosjektering
av bygg blir redusert med tilsvarende beløp.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
Regjeringens forslag om å forhøye bevilgningene
under kap. 326 post 1 med 3,5 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at behovet for forprosjektering ikke er godtgjort, og vil derfor
gå imot bevilgningen.
I Budsjett-innst. S. nr. 2 (2001-2002) uttalte
familie-, kultur- og administrasjonskomiteen følgende:
"Komiteen mener det er viktig å sikre at
Norge opprettholder en nasjonal kunnskapsbase. Komiteen viser til
at Kulturdepartementet har utlyst en anbudskonkurranse der staten
kjøper tilgang til en større kunnskapsbase for
bibliotek- og undervisningssektoren. Komiteen mener vi trenger en
nasjonal kunnskapsbase, og at dette ikke synes mulig uten et offentlig
engasjement. Foreløpig er det ikke et sterkt nok nettmarked
til at dette kan sikre tilstrekkelige inntekter. Komiteen ber Regjeringen
legge til rette for at det opprettes en nasjonal kunnskapsbase."
Representantene Trond Giske og Vidar Bjørnstad fremmet
i Dokument nr. 8:23 (2001-2002) følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for at det opprettes en nasjonal kunnskapsbase."
I Innst. S. nr. 77 (2001-2002) står
det bl.a.:
"Flertallet mener at statens roller i forhold til
nasjonale kunnskapsbaser, der en av rollene kan være å opprette
inngangsportaler, bør ivaretas av et organ eksempelvis
underlagt Nasjonalbiblioteket eller en annen passende institusjon.
Det bør legges til rette for kunnskapsbaser som består
av tett sammenkobling av nye og eksisterende norske baser og en
eller flere inngangsportaler til disse."
Regjeringen foreslår å opprette
en internettbasert kunnskapsportal. En kunnskapsportal er et nettsted som
viser videre til utvalgte kunnskapsressurser og som dermed gjør
det enklere for brukerne å orientere seg i informasjonsflommen.
Regjeringen mener at en slik portal er en effektiv måte å sammenstille
offentlige og private kunnskapskilder. Forslaget innebærer
ikke opprettelse av en nasjonal kunnskapsbase med henblikk på videreføring
og vedlikehold av eksisterende kunnskapsbaser, jf. den intensjon
som er nedfelt i Innst. S. nr. 77 (2001-2002). Forslaget vil omfatte begrenset
frikjøp av kunnskapskilder i henhold til anskaffelsesregelverket,
samt begrensede pilotprosjekter, bl.a. innen multimedia og for å fremme
kunnskapsressurser på nynorsk og samisk.
Tiltaket foreslås organisert som et
særskilt prosjekt som legges til Nasjonalbiblioteket og
Læringssenteret i fellesskap. Det foreslås oppnevnt
en bredt sammensatt referansegruppe. En brukerundersøkelse
i skolesektoren og biblioteksektoren vil inngå i prosjektet som
forventes å gi viktig kunnskap om ønsket kildetilfang
i aktuelle sektorer. Prosjektet bør evalueres for å vurdere
eventuell videreføring som ordinært tiltak i forbindelse
med arbeidet med statsbudsjettet 2004.
Det er behov for en bevilgning på 7
mill. kroner til prosjektet i 2002. Virksomheter under Kultur- og
kirkedepartementet og utdannings- og forskningsdepartementet har
nærmest kontakt med sentrale brukergrupper innen bibliotek
og skole og bør forestå ledelsen av prosjektet.
Som følge av dette foreslås bevilgningen fordelt
med 3,5 mill. kroner på hver av de ovennevnte departementene,
jf. omtale under kap. 202 post 1 ovenfor. Fremdriften i prosjektet
kan bli noe endret som følge av at en ytterligere detaljutredning
av prosjektet gjenstår. Det er derfor behov for å gjøre
bevilgningen overførbar.
Det foreslås på denne bakgrunn
en bevilgning i 2002 på 3,5 mill. kroner under kap. 326
ny post 76 Tilskudd til nettbasert kunnskapsportal.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til budsjettavtalen mellom Fremskrittspartiet
og regjeringspartiene, omtalt under kap. 1.2, om Fremskrittspartiets
subsidiære støtte til Regjeringens forslag til
Revidert nasjonalbudsjett 2002 med de endringer som følger
av avtalen. På bakgrunn av behovet for omprioriteringer
på budsjettet støtter flertallet ikke
Regjeringen forslag til bevilgning på kap. 326 post 76.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet slutter
seg til Regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
326 | | Språk-, litteratur-
og bibliotekformål (jf. kap. 3326) | |
| 76 | (NY) Tilskudd til nettbasert
kunnskapsportal, kan overføres, bevilges
med | 3 500 000" |
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til Budsjett-innst.
S. nr. 2 (2001-2002) hvor en enstemmig komité går
inn for å opprette en nasjonal kunnskapsbase. Komiteen
skriver:
"Komiteen mener det er viktig å sikre at
Norge opprettholder en nasjonal kunnskapsbase. Komiteen viser til
at Kulturdepartementet har lyst ut en anbudskonkurranse der staten
kjøper tilgang til en større kunnskapsbase for
bibliotek- og undervisningssektoren. Komiteen mener vi trenger en
nasjonal kunnskapsbase, og at dette ikke synes mulig uten et offentlig
engasjement. Foreløpig er det ikke et sterkt nok nettmarked
til at dette kan sikre tilstrekkelige inntekter. Komiteen ber Regjeringen
legge til rette for at det opprettes en nasjonal kunnskapsbase."
Disse medlemmer konstaterer at
Regjeringen ikke følger opp dette. I forslag til revidert
nasjonalbudsjett var den nasjonale kunnskapsbasen redusert til en nettportal.
I forhandlingene med Fremskrittspartiet ble også bevilgningen
til dette fjernet. Disse medlemmer vil opprettholde
bevilgningen på 3,5 mill. kroner til dette formålet,
og vil fortsette arbeidet for at det blir etablert en nasjonal kunnskapsbase.
Disse medlemmer viser til en
enstemmig merknad fra familie-, kultur- og administrasjonskomiteen
i Budsjett-innst S. nr. 2 (2001-2002) som ba Regjeringen legge til
rette for at det opprettes en nasjonal kunnskapsbase.
Disse medlemmer viser også til
Innst. S. nr. 77 (2001-2002) der flertallet sa følgende:
"Flertallet ber departementet sikre tilgangen til
oppdaterte leksikonbaser til bruk i for eksempel skoler og bibliotek
( .) Flertallet ber departementet arbeide for å etablere
nasjonale kunnskapsbaser og orientere Stortinget om saken i egen
melding eller på annen passende måte."
Disse medlemmer kan ikke se at
Regjeringen følger opp dette i St.prp. nr. 63 (2001-2002). Disse medlemmer mener
at Regjeringens forslag om å opprette en internettbasert
kunnskapsportal på langt nær dekker behovet for
en nasjonale kunnskapsbaser, og vil ikke sikre videreutviklingen
av en norsk leksikonbase. Disse medlemmer har merket
seg at regjeringspartiene og Fremskrittspartiet i budsjettavtalen
velger å halvere denne bevilgningen, noe som disse
medlemmer ikke kan støtte. Disse medlemmer ber
Regjeringen arbeide videre med opprettelsen av en nasjonal kunnskapsbase
i tråd med Stortingets føringer, og komme tilbake
med nødvendige bevilgninger i forbindelse med statsbudsjettet
for 2003.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Kystpartiet viser til forliket mellom regjeringspartiene
og Fremskrittspartiet, der disse partiene foreslår at det
ikke bevilges midler til å igangsette prosjektet med internettbasert
kunnskapsportal i 2002. Disse medlemmer mener det
er nødvendig med bevilgninger allerede inneværende år
for å opprettholde dagens kunnskapsbaser, og slik at prosjektet
ikke kommer på etterskudd med vedlikeholdet og oppdatering
av kunnskapsbasene. Disse medlemmer foreslår
derfor:
"Stortinget ber Regjeringen igangsette
arbeide med nettbasert kunnskapsportal i 2002 i tråd med
Stortingets vedtak i Innst. S. nr. 77 (2001-2002)."
I St.prp. nr. 5 (2001-2002) Sikring av museumsbanen ved
Norsk Bergverksmuseum er det gjort nærmere rede for nødvendige
tiltak for sikring og utbedring av museumsbanen ved Norsk Bergverksmuseum,
Sølvverket. Banen ble stengt for publikumsdrift 10. april 2001
etter en brannteknisk rapport fra Kongsberg brann- og redningstjeneste.
Rapporten slo fast at brannrisikoen i forbindelse med baneanlegget
var svært høy.
På bakgrunn av forslag i ovennevnte
proposisjon, samt Innst. S. nr. 34 (2001-2002) fra familie-, kultur- og
administrasjonskomiteen, vedtok Stortinget 14. desember 2001 en
bevilgning på 6 mill. kroner til arbeidet med sikring og
utbedring av museumsbanen ved Norsk Bergverksmuseum, samt tilsagn
om ytterligere inntil 12 mill. kroner i 2002. Stortinget ga også sin tilslutning
til at det fremmes forslag for Stortinget om ytterligere midler
så snart som mulig i 2002 etter at prosjekteringen av arbeidet
er fullført.
Museet er nå godt i gang med å gjennomføre
sikringstiltakene med sikte på å starte opp trafikk
med gruvetoget fra 1. juli 2002. Det er laget en tiltaksplan med
kostnadsoverslag for den videre fremdriften av arbeidet. Norsk Bergverksmuseum
har innhentet beregninger som viser at gjennomføringen
av de nødvendige sikringstiltakene kan foretas innenfor
rammen av 18 mill. kroner, som tidligere forutsatt. Tiltaksplanen
er vurdert av Norsk museumsutvikling, som mener at planen gir et
godt grunnlag for å gjennomføre arbeidet med sikring
av gruve og jernbane.
Det er behov for 12 mill. kroner i 2002 til
innfrielse av tilsagnsfullmakten. Midlene skal bl.a. dekke utgifter som
allerede har pådratt i forbindelse med innkjøp
av lokomotiver, ombygging av vogner, kommunikasjonsanlegg, røykdykkerutstyr,
tilrettelegging av evakueringsrute og brannsikring av festsalen.
Det foreslås på denne bakgrunn
at bevilgningen i 2002 under kap. 328 post 70 Nasjonale institusjoner økes
med 12,0 mill. kroner.
Komiteenslutter seg til Regjeringens forslag
om å forhøye bevilgningen under kap. 328 post
70 med 12 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Kystpartiet viser til at Stortinget under behandlingen
av 2002-budsjettet uttrykte bekymring for at økte pensjonspremier
og innføringen av momsreformen ville skape problemer for
virksomheten ved de fleste kunst- og kulturinstitusjoner.
Som eksempel kan det nevnes at i behandlingen Budsjett-innst.
S. nr. 2 (2001-2002) vedtok Stortinget følgende vedrørende
kap. 328 Museums- og andre kulturvernformål:
"Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet,
ser med uro på de økede kostnadene som rammer
mange institusjoner som en følge av momsreformen, og økede
premier til Kommunal Landspensjonskasse. Flertallet er bekymret
for at disse kostnadene svekker institusjonenes evne til å følge
opp reformarbeidet som er under iverksettelse på museumsfeltet,
og vil påpeke det særlig uheldige sammenfall i
tid mellom museumsreformen og momsreformen. Flertallet ber derfor
Regjeringen kartlegge virkningene av momsreformen med sikte på å komme
tilbake med forslag til tiltak i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett."
Disse medlemmer konstaterer at
Regjeringen ikke har fulgt opp Stortingets innstilling. Etter det disse
medlemmer erfarer har Kultur- og kirkedepartementet gjennomført
den kartlegging som Stortinget ba om, og ser alvorlig på at
disse ikke blir framlagt som forutsatt av Stortinget. Disse
medlemmer forutsetter derfor at kostnadsberegningene blir
lagt fram i forbindelse med Statsbudsjettet for 2003 sammen med
nødvendige tiltak.
I 2001 ble produksjonsselskapet Norsk Film AS utfisjonert
av konsernet med samme navn. Det gjenværende infrastrukturselskapet
fikk samtidig navnet Filmparken AS. Stortinget ga i forbindelse
med behandlingen av St.prp. nr. 84 (2000-2001) sin tilslutning til
at Kulturdepartementet i løpet av 2001 kunne selge statens
aksjer i det fisjonerte produksjonsselskapet Norsk Film AS, jf.
Innst. S. nr. 325 (2000-2001), vedtak VI. Staten, ved Kultur- og
kirkedepartementet, inngikk 4. januar 2002 avtale om salg av aksjene
i Norsk Film AS til Diopter AS for 3,2 mill. kroner.
Etter fisjonen er det tidligere konsernets eiendeler, gjeld
og egenkapital overført til infrastrukturselskapet Filmparken
AS. Generalforsamlingen i Filmparken AS stiller krav om at selskapet
skal gå i balanse. For at Filmparken AS skal gå i
balanse må selskapet tilføres midler.
Gjelden til Filmparken AS utgjør om
lag 35 mill. kroner. Årlig utgjør gjeldsbyrden
en kostnad på om lag 4,5 mill. kroner i avskrivninger og
finanskostnader. Gjeldssituasjonen skriver seg i stor grad fra det
tidligere konsernets produksjon av film. Som følge av dette er
det rimelig at inntektene fra salget av aksjene i Norsk Film AS brukes
til å sanere noe av denne gjelden ved at tilskuddet til
Filmparken AS økes med 3,2 mill. kroner i 2002.
Det foreslås på denne bakgrunn
at bevilgningen i 2002 under kap. 334 post 71 Film-produksjon m.m., økes
med 3 195 000 kroner og at tilsvarende inntekt av salget av aksjer i
Norsk Film AS inntektsføres innenfor gjeldende bevilgning
under kap. 5341 post 91 Alminnelige fordringer.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag under kap. 334 post 71.
I Budsjett-innst. S. nr. 12 (2001-2002) uttalte
kirke-, utdannings- og forskningskomiteen bl.a. følgende:
"Flertallet reduserer kap. 340 post 72 med 12,3 mill. kroner.
Flertallet ber Regjeringen i Revidert nasjonalbudsjett foreslå å øke
inntektene fra Opplysningsvesenets fond med 12,3 mill. kroner som
tilføres kap. 340. Flertallet viser også til merknad
under kap. 341."
Det vises til at avkastningen fra fondet i første
rekke benyttes til forvaltningen av fondet og til drift og vedlikehold
av fondets eiendommer. Avkastningen fra finanskapitalen, som utgjør
en vesentlig del av den samlede avkastningen, varierer fra år
til år. Den finansielle situasjonen for fondet, slik denne
har utviklet seg gjennom 2001, gir etter Kultur- og kirkedepartementets
vurdering ikke pr. i dag rom for å legge nye utgifter til
fondet i tillegg til de finansieringsoppgaver fondet allerede har.
Det vises i denne sammenhengen til St.prp. nr. 44 (2001-2002). På denne
bakgrunnen foreslås det ingen økning i tilskuddet
til de kirkelige fellesrådene for 2002.
Komiteen tar dette
til etterretning.
Komiteens medlem fra Senterpartiet
og Kystpartiet har merket seg Regjeringens redegjørelse
for den finansielle situasjonen i Opplysningsvesenets fond der avkastningen
fra finanskapitalen for 2001 ikke gir rom for nye finansielle oppgaver. Disse medlemmer tar
disse opplysningene til etterretning, men ser samtidig at oppgavene
som tilligger de kirkelige fellesrådene gjør det
nødvendig med økte tilskudd for inneværende år. Disse
medlemmer foreslår derfor å øke
kap. 340 post 72 med 12,3 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
340 | | Kirkelig administrasjon | |
| 72 | Tilskudd til kirkelig virksomhet
i kommunene, forhøyes med | 12 300 000 |
| | fra kr 100 000 000 til
kr 112 300 000 | |
I Budsjett-innst. S. nr. 12 (2001-2002) uttalte
kirke-, utdannings- og forskningskomiteen bl.a. følgende:
"Komiteens flertall, medlemmene fra Ap, Frp, SV og SP,
reduserer kap. 341 med 14 mill. kroner. Flertallet ber regjeringen
i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett foreslå å øke
inntektene fra Opplysningsvesenets fond med 14 mill. kroner. De økte
inntektene tilføres kap. 340. Gjennom omfordeling mellom
kapittel 340 og 341 (14 mill. kroner) skal det opprettes det antall
nye stillinger som er foreslått i St.prp. nr. 1 (2001-2002)
og St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 4. Av de nye stillingene skal 10 være
diakonstillinger som finansieres delvis av stat og delvis av kommunene."
Kultur- og kirkedepartementet viser til St.prp.
nr. 44 (2001-2002) om midler til opprettelse av 30 nye prestestillinger.
Komiteen tar dette
til orientering og viser for øvrig til Stortingets behandling
av St.prp. nr. 44 (2001-2002), jf. Innst. S. nr. 159 (2001-2002).
Det vises til omtalen under kap. 301 ovenfor.
Utbygging av flerbrukshaller I Budsjett-innst. S. nr. 2 (2001-2002)
uttalte familie-, kultur- og administrasjonskomiteen følgende:
"Flertallet viser til bevilgningen til en flerbrukshall (Hofmo
2000) i budsjettet for 2002. Tromsø og Trondheim er allerede
så å si klare til å sette dette ut i
livet. Departementet må vurdere hvilke av disse som skal realiseres
først. Flertallet ber Regjeringen komme tilbake i Revidert
nasjonalbudsjett med en plan for utbyggingen av flere flerbrukshaller."
Kultur- og kirkedepartementet er i gang med
en fullstendig gjennomgang av den statlige anleggspolitikken. Det
vises bl.a. til det pågående arbeidet i utvalget som
vurderer finansieringen av idrettsformål (Sundberg-utvalget),
nedsatt av Regjeringen Stoltenberg. Utvalget skal avgi sin rapport
innen utgangen av inneværende år. Når
dette arbeidet er ferdig, vil departementet komme tilbake til Stortinget med
en nærmere orientering om hvilke anleggstyper Regjeringen ønsker å satse
på.
Komiteen tar dette
til orientering.