Regjeringen har i St.prp. nr. 1. Tillegg nr.
4 (2001-2002) varslet en egen stortingsmelding om avslutningen av
handlingsplanen for eldreomsorgen, jf. Budsjett-innst. S. nr. 11
(2001-2002). I stortingsmeldingen, som vil bli lagt fram samtidig
med Kommuneproposisjonen for 2003, vil det bli gitt en oppsummering
og vurdering av status i handlingsplanen og hvilke tiltak m.v. som
er nødvendig for å få gjennomført
planen på en tilfredsstillende måte. Konkrete
forslag vil bli fremmet i Kommuneproposisjonen for 2003.
Komiteen tar dette
til orientering.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre,viser til avtalen mellom disse partier når
det gjelder kommuneøkonomiproposisjonen for 2003, gjengitt
i Innst. S. nr. 253 (2001-2002), der det er enighet om å avslutte
handlingsplan for eldreomsorgen og gi tilsagn om bygging av totalt
5 000 boenheter.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti støtter Regjeringens
forslag om nye 2 000 enheter til 2005, men mener at behovet tilsier
ytterligere 3 000 enheter.
Disse medlemmer har merket seg
at 22 kommuner har dårlig dekningsgrad i forhold til et
eller flere av de sentrale mål for handlingsplanen. Disse
medlemmer ser at særlig de større byene
har langt igjen til reell måloppnåelse er innfridd.
På denne bakgrunn vil disse medlemmer be
Regjeringen sørge for at fylkesmennene følger
opp de kommunene som har lav dekningsgrad særskilt og legger
til rette for ytterligere satsing i disse kommunene med inntil 3
000 enheter med gjennomføring fra 2004 til utløpet
av 2007.
Disse medlemmer viser for øvrig
til sosialkomiteens innstilling om St.meld. nr. 31 (2001-2002) Avslutning
av handlingsplanen for eldreomsorg, der behovet for opptrapping
ut over Regjeringens forslag foreslås. Disse medlemmer ønsker å legge
til rette for en samlet styrking på 5 000 enheter. Disse
medlemmer legger til grunn at dette vil fordre en økning av
investeringsrammene fra 2004 - 2007 med om lag 980 mill. kroner. Disse
medlemmer viser til at Regjeringen understreker at det først
og fremst er bemanningsfaktoren som er avgjørende for muligheten til å gi
heldøgnstilbud og at det skal sikres gjennom økninger
i kommunenes frie inntekter.
Regjeringen Stoltenberg vedtok høsten
2001 å ville godkjenne et begrenset antall forsøk
med sprøyterom for narkomane, dersom enkelte kommuner ønsket
det. Stortinget gjorde 25. oktober 2001 følgende anmodningsvedtak:
"Stortinget ber Regjeringen følge opp Regjeringen Stoltenbergs
positive holdning til sprøyterom."
Saken ble 3. oktober 2001 sendt på høring
med frist 11. januar 2002. De fleste høringsinstansene
stiller seg negative til etablering av sprøyterom. Det
er i proposisjonen redegjort nærmere for høringen.
Det eksisterer lite dokumentasjon på effekten
av sprøyterom. Det er gjennom høringsrunden ikke
godtgjort at de bidrar vesentlig til å hindre overdosedødsfall.
Regjeringen anser det for høyst sannsynlig at man kan oppnå mer
ved å satse på andre tiltak, først og fremst
lavterskeltiltak, som sikrer målgruppens verdighet på andre
måter. Regjeringen har allerede satset betydelig på videreutbygging
av det legemiddelassisterte behandlingstilbudet og lavterskel helsetiltak. Sosialdepartementet
er i ferd med å utvikle gode modeller for bolig- og oppfølgingstilbud
for bostedsløse, og vil komme tilbake til disse både
i en tiltaksplan mot fattigdom og en behandlingsplan mot rusmiddelproblemer,
som vil bli lagt frem i forbindelse med forslaget til statsbudsjett
for 2003. Regjeringens vurdering er at man med en intensivert og
samordnet innsats fra politiet, helse- og sosialtjenesten og frivillige
organisasjoner som Frelsesarmeen og Kirkens Bymisjon, vil kunne
oppnå vesentlig bedre resultater enn med sprøyterom.
Regjeringen vil på denne bakgrunn ikke
gå inn for å godkjenne forsøk med sprøyterom.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre og Kystpartiet tar
dette til orientering.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Fremskrittspartiet viser til at Regjeringen påpeker
at det eksisterer lite dokumentasjon på effekten av sprøyterom. Disse
medlemmer legger til grunn at en intensivert innsats innen
hele rusfeltet og tilrettelegging av almenhelsetjenestetilbudet
til rusmisbrukere, vil bidra til å redusere overdosedødsfall. Disse
medlemmer viser til at Oslo kommune ønsker å etablere
et forsøk raskt og at Bærum kommune også vil
følge opp dette med eget forsøk. Samlet har disse
to kommunene ansvar for om lag halvparten av landets stoffmisbrukere
og har bred kompetanse i arbeid med tunge misbrukere i samarbeid
med frivillige organisasjoner. Disse medlemmer ønsker å få evaluert
om en særskilt innsats ved sprøyterom, satt inn
i en akseptabel lavterskeltjeneste, kan gi særskilte positiv
effekt i å forhindre overdosetilfeller eller andre ringvirkninger
av positiv eller negativ art. På denne bakgrunn ønsker disse
medlemmer etablering av tidsbegrensende forsøk
i disse 2 kommuner med en evaluering av om forholdene påvirkes
bedre i forhold til ressursinnsats i dette området sammenliknet
med for eksempel Bergen- og Stavangerområdet. Disse medlemmer ber
om at slikt forsøk innarbeides i den Rusplanen Regjeringen
fremlegger i 2002.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiets landsmøte 28. april 2002 gikk
inn for å tillate etablering av sprøyterom for
narkomane i Norge. Disse medlemmer viser til at Norge
har det høyeste overdosedødsfall blant narkomane i
Europa med en topp i 2001 på 336 relativt unge mennesker.
I år 2000 hadde eksempelvis Nederland 4 overdosedødsfall
pr. 1 million innbyggere. Sveits hadde 30 overdosedødsfall
pr. 1 million innbyggere, mens Norge hadde 278 overdosedødsfall. Både
Nederland og Sveits har over flere år hatt etablert sprøyterom
for narkomane. Den samme utviklingen har vi også sett eksempelvis
i Tyskland.
Disse medlemmer viser til at
det antas at vi har et antall sprøytenarkomane på mellom
15-20 000 i Norge i dag, hvorav kun 1 200 pasienter får
relevant medikamentell rehabiliteringsbehandling ved hjelp av Metadon,
Subutex eller andre medikamenter. Fremskrittspartiet har siden 1992
jobbet intenst i Stortinget for å få etablert
medikamentell assistert behandling til de syke narkomane og takket
være støtte fra Arbeiderpartiet har det lykkes å få dette
tilbudet ut på regionalt nivå. Men kapasiteten
er for liten i det minst 5 000 av de ca. 15-20 000 narkomane burde
hatt Metadon- eller Subutexbehandling i dag, noe som kunne ha redusert overdosedødeligheten
betydelig.
Disse medlemmer viser også til
at Fremskrittspartiet over flere år har arbeidet for å overføre
helsetjenesten til de narkomane fra sosiallovgivningen til helselovgivningen,
slik at disse menneskene også kunne få pasientstatus
og slippe det stigmatiserende klientstemplet. En slik endring av
lovgivningen og en rusreform lovet Regjeringen skulle bli gjennomført
fra 1. januar 2003 og disse medlemmer er svært lite tilfreds med
at den samme regjering i Revidert nasjonalbudsjett legger opp til
at denne reformen ikke skal tre i kraft før i 2004.
Disse medlemmer mener at det
er hevet over enhver tvil at medikamentell behandling med Metadon og
Subutex til heroinmisbrukere gir misbrukere et bedre sosialt liv,
en bedre helse og fører til mindre kriminalitet og gir
dermed også økonomiske innsparinger for samfunnet
totalt sett. Disse medlemmer viser i denne sammenheng
til et oppslag i Aftenposten onsdag 15. mai 2002 hvor en undersøkelse
dokumenterer at pasienter som får Metadonbehandling med
effekt sparer det offentlige for ca. 360 000 kroner pr. person. Den
menneskelige effekten vil imidlertid disse medlemmer understreke
som det viktigste ved medikamentell assistert behandling. Pasientene
kan da leve et sosialt, normalt liv, være yrkesaktiv, ta
videre utdannelse, ha familieliv, få et styrket selvbilde
og bli akseptert i sitt lokalmiljø.
Disse medlemmer viser til at
frem til våre dager har de narkomane desidert vært
samfunnets tapere og deres menneskeverd betydelig devaluert fra
samfunnets side, også fra hjelpeapparatet. Det Fremskrittspartiet
legger i begrepet sprøyterom er kun en utvidelse av de
tilbudene som gis ved de helsemessige lavterskeltilbud i mange byer
og tettsteder i dag, Særlig er Oslo kommune langt fremme
på dette felt. Ved å tillate at de tyngste narkomane
heroinmisbrukere kan komme til et spesielt helsesenter for å få satt
sin heroin under trygge, renslige og gode hygieniske forhold, gir
den positive sideeffekt at de også kommer i kontakt med
helsevesenet og helsepersonell som kan veilede og bringe pasienten
videre til behandlingsapparatet som finnes både når
det gjelder somatiske lidelser og psykiatriske problemer. Ved dette
tilbudet viser også samfunnet mer verdighet i forhold til
de narkomane samtidig som man forbedrer den enkeltes helsesituasjon.
Det er en kjent sak at de som har gått på heroin
over mange år har en meget svekket helsetilstand hvor de
fysiske problemene gjerne er alvorlige infeksjonssykdommer i skjelett
og muskulatur samt hepatitt- og HIV- infeksjon. Det er etter disse
medlemmers mening derfor viktig at en gjennom sprøyterommet
får kontakt med de narkomane og dermed kan hjelpe dem ved å forebygge
infeksjonssykdommer og veilede i forbindelse med sprøytesetting,
slik at en unngår alvorlige hud- og muskelinfeksjoner.
Disse medlemmer viser til at
Prosenteret i Oslo, et lavterskeltilbud på helse som drives
i samarbeid mellom staten og Oslo kommune, åpnet et sprøyterom i
desember 2001 som dessverre ble stengt av Byrådet i Oslo
etter to måneders drift. Erfaringene fra driften av dette
sprøyterommet er i følge sluttrapport fra Prosenteret
udelt positive og ble veldig godt mottatt av de narkomane selv,
og særlig vektla de narkomane at tilbudet oppjusterte deres
selvbilde og at de oppfattet tilbudet som at samfunnet også aksepterte
deres menneskeverd. Sprøyterommet kom i kontakt med langt
flere pasienter enn hva lavterskeltilbudet hadde oppnådd
og fikk dermed muligheten til å gi helsemessig og sosial
veiledning til flere pasienter enn man hadde fått mulighet til
tidligere. De narkomane ved Prosenterets sprøyterom fikk
også veiledning fra helsepersonell om hvor det var farlig å sette
injeksjonene for å unngå komplikasjoner, men særlig
helsepersonalets mulighet til å videresende pasienter gjennom
helseapparatet var en av de viktigste oppgavene Prosenteret utførte.
Disse medlemmer viser til at
innvendingene mot sprøyterom fra ulike hold har vært
at sprøyterommene ville bli et handlested for narkotika.
I følge rapporten fra Prosenteret ble disse problemene
ikke registrert overhodet. Den korte varigheten av sprøyterommet
har ikke gitt noe svar på hvor vidt sprøyterommet
har virket inn på antall overdosedødsfall. Til
det var driftstiden for kort. Disse medlemmer mener
imidlertid at sprøyterommene åpenbart har forebyggende
effekt når det gjelder overdosedødsfall fordi
pasientene kan overvåkes en nødvendig tid etter at
"skuddene" er satt av pasientene selv.
Hovedkonklusjonen til evalueringsrapporten fra
Prosenteret de to månedene de drev sprøyterom,
var at praktiseringen med sprøyterom har gitt betydelige
helsegevinster for pasientene.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Det åpnes for at kommuner
kan starte forsøk med sprøyterom.
Forsøket evalueres etter
2 års drift."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti registrerer
at Regjeringen i revidert nasjonalbudsjett for 2002 går
imot forsøk med sprøyterom.
Disse medlemmer understreker
på det sterkeste behovet for å styrke tilbudet
til stoffmisbrukere. Opprettelsen av sprøyterom er et begrenset
tiltak, som alene vil ha liten effekt på denne gruppas
levekår og livssituasjon. Målet for narkotikapolitikken
i Norge må, i tillegg til bekjempelse av misbruket, være
en vesentlig reduksjon av de helsemessige og sosiale problemer som
følger av stoffmisbruk. Det krever satsing på bred
front. Lavterskeltilbud, av den typen som PRO-senteret og Kirkens
Bymisjon tilbyr, og styrking av boligtilbudet til stoffmisbrukere
er viktige områder.
Disse medlemmer mener at visse
premisser må oppfylles hvis et forsøk med sprøyterom
skal kunne tillates:
1. Det må være
en betingelse at forsøket etableres i tilknytning til allerede
eksisterende lavterskeltilbud. Sprøyterommene må ikke
opprettes som isolerte enheter, men være knyttet til et
fagmiljø med muligheter for oppfølging og hjelp
til den enkelte bruker.
2. Forsøk med sprøyterom
må etableres som en del av et større prosjekt.
Dette må også omfatte forsøk med en annen
type tilbud som fagfolk mener vil kunne ha positiv effekt; lavterskeltilbud
for utdeling av buprenorfin (Subutex) tabletter. Departementet må ha
ansvaret for helhet og overbygning mellom de to typene forsøk
i prosjektet, mens initiativ og gjennomføring av de to
typene av forsøk forutsetter lokalt engasjement. Deltakelse
i forsøket med buprenorfin skal ikke ha som forutsetning at
det kreves avvenning eller forpliktelse til rusfrihet. Tiltaket
bør foruten utlevering av buprenorfin medføre
tilbud om individuell undersøkelse og samtale/veiledning
hvis brukerne ønsker det. Buprenorfin er et stoff som ligner
metadon, men er noe mindre giftig og lettere å slutte med.
Buprenorfin fjerner abstinens og reduserer rustrangen hos misbrukere.
Disse medlemmer går
inn for at man på de premisser som er nevnt over åpner
for et begrenset forsøk med sprøyterom. Målgruppen
bør være en mindre gruppe av misbrukere - langtkommende
og eldre brukere av lavterskeltilbud. Både forsøk
med sprøyterom og forsøk med lavterskeltilbud
for utdeling av buprenorfin vil gi kunnskap om helseeffekten av
slike tilbud og effekter av dialogen mellom brukere og hjelpeapparatet
i forbindelse med forsøkene. Det understrekes at disse
medlemmer ikke åpner for forsøk med sprøyterom
som et ledd i en liberalisering av norsk narkotikapolitikk.
Disse medlemmer vil understreke
behovet for at det med tanke på evalueringen av eventuelle
forsøk spesifiseres hvilken type effekter man vil undersøke om
sprøyterom eller lavterskeltilbud for utdeling av buprenorfin kan
ha. Man bør blant annet se på effekten i forhold
til følgende målsettinger:
– Økt
opplevelse av verdighet blant brukerne.
– Reduksjon i antall sprøyter
satt under lite betryggende omstendigheter.
– Reduksjon i overdosedødsfall.
– Bedre helsetilstand blant brukerne.
– Økt kontakt med helsepersonell
for bedre undersøkelser, hjelp og veiledning.
– Flere brukere motivert for behandling
av rusproblemer.
– Redusert frekvens av prostitusjon
og kriminalitet motivert av rustrang og avhengighet.
Disse medlemmer mener det ville
være svært interessant med et prosjekt som kjører
forsøk med de to nevnte tilbudene parallelt. Målgruppe,
målsettinger og effekter som skal evalueres bør
være felles for både forsøk med sprøyterom
og forsøk med utdeling av buprenorfin. I praksis bør
de ulike tilbudene etableres på ulike steder, slik at man
unngår problemer med tolkning/evaluering som følge
av interaksjon mellom brukere, eller skjevheter i forhold til hvem
innenfor målgruppen som søker til hvilket av de
to tilbudene. Disse medlemmer ser nytten av en mulighet
for å sammenligne effekter av to forskjellige tilbud etablert med
samme formål. Det er ikke slik at man etter en evaluering
må falle ned på enten det ene eller det andre alternativet.
En positiv evaluering av begge forsøkene må kunne
ende med satsing på begge eller en kombinasjon av de to
tilbudene.
Komiteens medlem fra Senterpartiet mener
det er et klart behov for en forsterket innsats på rusfeltet.
Dette gjelder både det forebyggende arbeidet, behandlingstilbudet
og kontrollen med tilgangen av narkotika. Dette medlem vil
understreke at det er nødvendig med tiltak for å sikre
et mer verdig liv for de tyngste rusmisbrukerne. Dette medlem viser
til rapporter som forteller at helsetilstanden blant de mest utslitte
misbrukerne er betydelig forbedret etter to år med feltpleie
i Oslo. Dette medlem mener staten må bidra
til at slike tilbud utvides til å gjelde flere kommuner. Dette
medlem har merket seg at det i Regjeringens høringsrunde
i forhold til sprøyterom har fremkommet klare motforestillinger
fra tunge faginstanser til etablering av slike tilbud. Dette
medlem registrerer at det i komiteen likevel er etablert
et flertall for utprøving av sprøyterom. Dette
medlem mener Regjeringen bør tilrettelegge for
et tidsavgrenset forsøk knyttet til eksisterende lavterskeltilbud
parallelt med forsøk med lavterskeltildeling av buprenofin. Dette
medlem vil videre understreke at det tas stilling til videre
satsing først etter en grundig evaluering av begge disse
forsøkene.
I 2002 er det opprettet et nytt Sosial- og helsedirektorat
som skal bidra til å gjennomføre og iverksette nasjonal
politikk i helse- og sosialsektoren. Det har pågått
en omfattende prosess med funksjons- og oppgavefordeling mellom
det nye Sosial- og helsedirektoratet, Sosialdepartementet og Helsedepartementet.
En del oppgaver med tilhørende ressurser skal i den forbindelse
flyttes fra Sosialdepartementet til Sosial- og helsedirektoratet.
Det vises også til nærmere omtalen av dette under
kap. 706 Sosial- og helsedirektoratet.
Bevilgningen foreslås redusert med
13 mill. kroner, mot tilsvarende økning på kap.
706 Sosial- og helsedirektoratet post 1.
Komiteen tar dette
til etterretning.
Komiteen viser når det
gjelder forslag til bevilgning under kap. 600 post 1 til merknader
under avsnitt 8.3.1.4.
Delingen av Sosial- og helsedepartementet har
medført større utgifter til drift for Sosialdepartementet.
Det har bl.a. vært nødvendig å opprette
nye stillinger på enkelte områder, samt at delingen
har medført ekstra utgifter tilknyttet IT og arkiv.
Stortinget har vedtatt at Regjeringen skal utrede spørsmålet
om en felles etat for sosial-, arbeidsmarkeds- og trygdeetaten.
Det regnes med merutgifter på 7,2 mill.
kroner. Bevilgningene under kap. 614 Utviklingen av sosialtjenesten,
tiltak for rusmiddelmisbrukere post 21, kap. 675 Tiltak for eldre og
funksjonshemmede post 21 og kap. 2600 Trygdeetaten post 21 foreslås
redusert med til sammen 7,2 mill. kroner.
Bevilgningen foreslås forhøyet
med 7,2 mill. kroner, mot tilsvarende innsparinger på ovennevnte
kapitler.
Komiteen tar dette
til etterretning.
Komiteen viser når det
gjelder forslag til bevilgning under kap. 600 post 1 til merknader
under avsnitt 8.3.1.4.
Regjeringen vil gjennomgå ansvarsforholdene
innen rusomsorgen med sikte på endringer fra og med 2004. Gjennomgangen
vil bl.a. omfatte kompliserte spørsmål knyttet
til eiendomsforhold mv, jf. erfaringer knyttet til statens overtakelse
av spesialisthelsetjenesten.
Det foreslås bevilget 5 mill. kroner
til denne gjennomgangen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, tar dette
til etterretning.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstrepartimener at ansvarsforholdene knyttet til
rusmiddelomsorgen bør avklares med sikte på endringer
fra 2003, ikke 2004 som Regjeringen har satt som målsetning. Disse
medlemmer viser til merknader under kap. 614 post 21 vedrørende
begrunnelsen for dette.
Komiteen viser når
det gjelder forslag til bevilgning under kap. 600 post 1 til merknader
under avsnitt 8.3.1.4.
Standpunkttabell, avsnitt
8.3.1.4
Kap. | Post | Betegnelse | Regj. forslag
mill. kroner | H, KrF, V | Ap | FrP | SV | Sp | Kp |
600 | 1 | Sosialdepartementet | | | | | | | |
| 1 | Overføring av
oppgaver til Sosial- og helsedirektoratet | -13,000 | -13,000 | -13,000 | -13,000 | -13,000 | -13,000 | -13,000 |
| 2 | Økte utgifter
til drift, utvalg, m.m. | +7,200 | +7,200 | 0,000 | +7,200 | 0,000 | +7,200 | +7,200 |
| 3 | Tiltak for
rusmiddelbrukere, ansvarsforhold | +5,000 | +5,000 | 0,000 | +5,000 | 0,000 | +5,000 | +5,000 |
| | Sum | -0,800 | -0,800 | -13,000 | -0,800 | -13,000 | -0,800 | -0,800 |
- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
+ forhøyes med (i forhold
til tidligere vedtatt budsjett)
0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen
under kap. 600 post 1 med netto 0,8 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti legger til grunn at departementet
kan foreta en deling ved omdisponering innen egen ramme og i tillegg
ivareta høyt prioriterte utredningsoppgaver innen nåværende
rammer og også ivareta ytterligere utredning av ansvarsforholdene
i rusomsorgen uten ekstraressurser.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
600 | | Sosialdepartementet (jf.
kap. 3600) | |
| 1 | Driftsutgifter, nedsettes
med | 13 000 000 |
| | fra kr 71 491 000 til kr
58 491 000" | |
Bevilgningen foreslås redusert med
3,4 mill. kroner. Midlene foreslås overført til
kap. 706 Sosial- og helsedirektoratet post 1 og skal nyttes til å bygge
opp kompetanse i Sosial- og helsedirektoratet innenfor sosialtjenesteområdet.
Videre foreslås bevilgningen redusert
med 0,7 mill. kroner til inndekning av merutgifter under kap. 600 Sosialdepartementet
post 1 som følge av økte driftsutgifter og kostnader
knyttet til ulike utvalg departementet har ansvaret for.
Samlet foreslås bevilgningen redusert
med 4,1 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kystpartietmener
at behandlingstilbudet til rusmiddelmisbrukere generelt er preget
av mangelfull organisering og lite helhetlige løsninger.
Dette gjelder så vel avklaringen av behandlingsansvaret,
samt oppbyggingen av selve behandlingstilbudet.
Disse medlemmer mener at hele
rusfeltet har behov for en full gjennomgang for en snarlig avklaring så vel
av ansvarslinjer, som av hvilken samlet ressursinnsats som behøves
på feltet for å oppnå kort- og langsiktige
resultater.
Disse medlemmer viser til Stortingets
vedtak under behandlingen av Budsjett-innst. S. nr. 11 (2001-2002)
knyttet til rusmiddelmisbrukere der det heter:
"Stortinget ber Regjeringen om å bidra til
at boligtilskuddet i kommunene til rusmiddelmisbrukere bedres."
Og videre:
"Stortinget ber Regjeringen bidra til at det er økonomiske
midler til hele tiltakspakker som dekker et helhetlig omsorgs- og
behandlingstilbud for rusmiddelmisbrukere."
Og:
"Stortinget ber Regjeringen foreta en lovgjennomgang
knyttet til lov om psykisk helsevern og lov om sosial omsorg samt
andre lover der rusmiddelmisbruk er omtalt, ut fra målet
om at behandlingsansvaret også kan tillegges helsepersonell."
Etter disse medlemmers syn haster
det med å få fulgt opp Stortingets vedtak, og
aller mest haster økningen av den samlede ressursinnsatsen
overfor rusmiddelmisbrukere. Denne økningen må skje
på en koordinert måte med faglighet, helhetlig
tilnærming og kontinuitet som målsetning for de
tiltak som igangsettes. Målet må være å redusere
antall overdosedødsfall, og bidra til at flere rusmiddelmisbrukere
får kontroll med sitt rusmiddelmisbruk, samtidig som vi
unngår nyrekruttering av rusmiddelmisbrukere. Disse medlemmer mener
at den gjennomgang Stortinget har vedtatt skal finne sted, skal
være på plass til 1. januar 2003.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å gjennomgå ansvarsforholdene
innen rusmiddelomsorgen med sikte på endringer fra 2003."
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil stemme
imot kuttene på 4,1 mill. kroner på post 21 spesielle
tiltak. Sammenlignet med Regjeringen foreslår Senterpartiet
derfor å plusse på post 21 med 4,1 mill. kroner.
I tilknytning til opprettelsen av nytt Sosial-
og helsedirektorat skal det bygges opp kompetanse i Sosial- og helsedirektoratet innenfor
sosialtjenesteområdet. I den forbindelse fremmes det forslag
om å redusere bevilgningen med 4 mill. kroner mot en tilsvarende økning
på kap. 706 Sosial- og helsedirektoratet post 1 Driftsutgifter.
Bevilgningen foreslås redusert med
4 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Senterpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
614 | | Utvikling av sosialtjenesten, tiltak
for rusmiddelbrukere mv. | |
| 63 | Utvikling av sosialtjenesten og
rusmiddeltiltak, kan overføres, nedsettes
med | 3 000 000 |
| | fra kr 129 500 000 til
kr 126 500 000" | |
Komiteens medlem fra Senterpartiet går mot
kuttet på 4 mill. kroner i post 63 rusmiddeltiltak.
I forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet
for 2002 vedtok Stortinget å be
"Regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag
om at avtalefestet pensjon kan kombineres med mulighet for arbeidsinntekt
inntil 15 000 kroner".
I 1988 avtalte partene i arbeidslivet en tidligpensjonsordning
der målgruppen opprinnelig var slitne arbeidstakere med
lange arbeidskarrierer. Pensjonsalderen i AFP-ordningen er i dag
på 62 år, og om lag 60 pst. av landets yrkesaktive har
mulighet til å benytte seg av ordningen.
AFP-ordningen er noe ulikt utformet innenfor
privat og offentlig sektor. I privat sektor beregnes pensjonen som
en uførepensjon i folketrygden. Det vil si at det medregnes
pensjonspoeng fram til den ordinære pensjonsalderen på 67 år,
slik at pensjonen tilsvarer om lag det en ville fått dersom
man hadde fortsatt i arbeid frem til fylte 67 år. I tillegg
ytes det et AFP-tillegg. I LO/NHO-ordningen er tillegget
på 950 kroner pr. måned, og er skattefritt.
I stat og kommune beregnes AFP på tilsvarende
måte som i privat sektor for 62 , 63 og
64-åringer. For 65- og 66-åringene beregnes pensjonen
derimot som en offentlig tjenestepensjon, det vil si at pensjonen
utgjør 66 pst. av pensjonsgrunnlaget gitt full opptjeningstid på 30 år.
Dersom en folketrygdberegnet AFP er høyere etter fylte
65 år, utbetales differansen i tillegg. AFP-tillegget i
stat og kommune er på 1 700 kroner pr. måned, men
skattepliktig.
I medhold av lov 23. desember 1988 nr. 110 om
statstilskott til ordninger for avtalefestet pensjon, bidrar staten
med 40 pst. av de årlige pensjonsutgiftene, eksklusive
AFP-tillegget til 64-, 65- og 66-åringene i privat sektor.
Arbeidsgiverne dekker utgiftene fullt ut for 62- og 63-åringene.
I tillegg bidrar staten indirekte til finansieringen gjennom skattemessig
gunstig behandling av pensjonen og godskriving av pensjonspoeng
i folketrygden etter uttak av AFP. Statlige og kommunale arbeidsgivere
dekker pensjonsutgiftene fullt ut.
Fra 1. august 2000 trådte det i kraft
nye delpensjonsregler i AFP-ordningen. Bakgrunnen var at de tidligere reglene
kunne føre til en høyere samlet inntekt etter skatt i
delpensjonstilfellene enn det man hadde hatt som fullt yrkesaktiv.
De nye reglene bygger på et pro rata-prinsipp, og går
ut på at man kan redusere arbeidsinntekten og motta delpensjon
for den tiden man ikke arbeider. Dersom inntekten reduseres til
for eksempel 60 pst. av tidligere inntekt, skal vedkommende motta 40
pst. av full pensjon.
Dersom det viser seg at pensjonisten tjener
mer eller mindre enn forventet, skal pensjonsandelen justeres tilsvarende
i etterhånd. I prinsippet skal pensjonen avkortes allerede
fra første krone. Det er av administrative grunner lagt
inn et slingringsmonn eller toleransebeløp på 4
000 kroner, slik at ikke ethvert avvik skal føre til justeringer
i pensjonen. Overskrides dette beløpet, skal pensjonen
omregnes, og all inntekt medregnes som grunnlag for fastsetting
av den nye pensjonen. Toleransebeløpet gjelder enten pensjonisten
tjener mer eller mindre enn det som var forutsatt. Denne beløpsgrensen har
ingen sammenheng med det tidligere fribeløpet på folketrygdens
grunnbeløp.
I tiden før omleggingen var det en
meget sterk tilgang av nye AFP-pensjonister. Økningen stagnerte imidlertid
som følge av de nye delpensjonsreglene fra 1. august 2000.
Erfaringene tyder således på at det er færre
som tar ut AFP enn tidligere, noe som nettopp var en av målsettingene
med de nye reglene. Ved utgangen av 2001 var det til sammen 32 558
AFP-pensjonister, hvorav 14 976 fra privat sektor. Antallet AFP-pensjonister
i offentlig sektor er om lag likt fordelt mellom kommunal og statlig
sektor.
Stortingets vedtak om å øke
beløpsgrensen, kan gjennomføres på ulike
måter. Det vil være ulike konsekvenser og kostnader
avhengig av om en øker dagens toleransebeløp eller
om en innfører et fribeløp. I et høringsnotat
fra Sosialdepartementet ble følgende alternativer skissert:
a) Videreføring
av prinsippene i dagens pro rata delpensjon, mens det administrativt
begrunnede toleransebeløpet økes fra 4 000 kroner
til 15 000 kroner. Dersom arbeidsinntekten avviker med mindre enn
15 000 kroner i forhold til det beløpet pensjonen er utmålt
etter, skal ikke pensjonen omregnes. Dersom arbeidsinntekten avviker
med mer enn 15 000 kroner, regnes hele inntekten med når
ny pensjon fastsettes.
b) Toleransebeløpet på 4
000 kroner erstattes med et fribeløp på 15 000
kroner. Det vil si at det alltid skal ses bort fra inntekter inntil
15 000 kroner ved gradering av pensjonen. Dersom pensjonisten for eksempel
tjener 50 000 kroner, skal bare 35 000 kroner legges til grunn som
inntekt når pensjonsgraden fastsettes.
c) Dagens pro rata-ordning erstattes med
tidligere avkortingsmodell og et fribeløp på 15
000 kroner. Det vil si at pensjonen settes ned med 50 pst. av inntekt
over 15 000 kroner.
I tillegg ble det reist spørsmål
om å gjøre et særskilt unntak for inntekt
i forbindelse med tillitsverv i frivillige organisasjoner og politiske
verv.
Alle tre alternativene innebærer at
AFP-ordningen blir gunstigere sett fra AFP-pensjonistenes side,
ved at kompensasjonsnivået (samlet inntekt etter pensjonering
sett i forhold til inntekt som fulltids sysselsatt før pensjonering) øker
for deltidspensjonistene. Dette gjelder i særlig grad alternativene
b og c.
De fleste høringsinstansene er negative
til å liberalisere delpensjonsreglene i AFP-ordningen,
og mener det er uheldig å gjøre endringer i regelverket
så kort tid etter at det ble innført nye regler
som det har vært bred enighet om. Flere peker også på at
AFP-ordningen er basert på avtale mellom partene i arbeidslivet,
og at myndighetene bør være tilbakeholdne med å vedta endringer
som griper inn i ordninger som partene er blitt enige om.
Det er i proposisjonen redegjort nærmere
for høringen.
Regjeringen viser til at Norge står
overfor en stor forsørgingsbyrde som følge av
at det blir flere eldre som lever lenger, samtidig som vi ser en
klar tendens til økt tidligpensjonering. Det er derfor
viktig å ha ordninger som motiverer til å fortsette
i arbeid. Samtidig er det nødvendig å ivareta
behovet for dem som er slitne etter mange år i arbeidslivet.
I denne situasjonen står man overfor et dilemma. På den
ene siden vil pensjonister ønske å kunne tjene
noe uten fradrag i pensjonen. På den annen side vil gunstige
delpensjonsordninger stimulere folk til å pensjonere seg
tidligere og i større grad enn de ellers ville gjort. Arbeidskraftbehovet
vil øke i tiden fremover. Det er derfor viktig å unngå at arbeidsdyktige
og arbeidsvillige personer forlater arbeidslivet flere år
før den ordinære pensjonsalderen på 67 år.
Den nåværende modellen sikrer
forholdsmessighet mellom pensjonsuttak og inntekt, og dermed er
det i prinsippet ikke rom for noe fribeløp. Ethvert fribeløp vil
medføre at arbeidsinntekten blir større enn den
inntektsandel som motsvarer pensjonsandelen. Dagens grense på 4
000 kroner gir et "slingringsmonn" som angir hvor stor en endring
i faktisk inntekt må være for at den skal utløse
endring i pensjonsbeløpet. Slingringsmonnet oppfattes ofte
som et fribeløp, selv om dets utforming og funksjon er
en helt annen.
Delpensjonsreglene fra august 2000 inneholder
riktige incentiver i den forstand at jo mer man arbeider, jo mer
får man i samlet inntekt. Det er liten tvil om at disse
reglene har bidratt til å begrense tilstrømningen til
ordningen. Regelendringen fra 1. august 2000 har dermed bidratt
til å nå et sentralt politisk mål. Dette understrekes
også av flere i høringsrunden. NHO uttaler bl.a.
i sin høringsuttalelse:
"De som nå pensjoneres er etter vår
oppfatning i større grad personer med et virkelig pensjoneringsbehov,
m.a.o. de som ordningen i sin opprinnelige form tok sikte på å ivareta."
Stortingsvedtaket gir imidlertid uttrykk for
et ønske om at det skal være mulig med en inntekt
på inntil 15 000 kroner uten at det skal føre
til reduksjon i AFP. Spørsmålet blir hvilket alternativ
som kan imøtekomme dette ønsket med minst mulig
negative konsekvenser ellers for AFP-ordningen.
Alternativ a, det vil si en utvidelse av toleransebeløpet
fra 4 000 kroner til 15 000 kroner, innebærer at personer
som har tatt ut full AFP-pensjon, likevel kan tjene opp til 15 000
kroner uten at dette fører til avkorting av pensjonen i
etterhånd. Modellen ivaretar dermed intensjonen bak Stortingets
vedtak om at "avtalefestet pensjon kan kombineres med mulighet for arbeidsinntekt
inntil 15 000 kroner", uten at det skjer et generelt brudd på prinsippet
om at AFP-pensjonen skal utmåles ut fra hvor mye arbeidsinntekten
er redusert. I de tilfellene den faktiske arbeidsinntekten avviker
med mer enn 15 000 kroner i forhold til det beløp pensjonen er
utmålt etter, skal det tas hensyn til hele inntekten. Dette
fører således til terskelvirkninger dersom toleransebeløpet
overskrides. Dersom pensjonisten tjener 100 kroner mer enn toleransebeløpet,
må pensjonen beregnes på nytt, og vedkommende
vil få et krav om å betale tilbake for mye utbetalt
pensjon. Pensjonister som har tjent inntil 15 000 kroner mindre
enn det beløpet pensjonen er utmålt etter, taper
inntekt ved at pensjonen blir lavere enn den skulle ha vært.
De høye terskelvirkningene ved å overskride beløpsgrensen,
er et argument mot å heve toleransebeløpet til
15 000 kroner. Jo høyere toleransebeløp, jo større
terskelvirkninger. Dessuten kan et så vidt høyt
toleransebeløp føre til økt strategisk
tilpasning ved at pensjonisten oppgir for lav inntekt. På den
andre siden innebærer en slik endring at hovedprinsippene
i pro rata-modellen beholdes, ved at en fortsatt i de fleste tilfellene
sikrer forholdsmessighet mellom pensjonsandel og andel av tidligere inntekt.
Alternativ b, det vil si at dagens toleransebeløp
på 4 000 kroner erstattes med et fribeløp på 15
000 kroner, innebærer ikke de samme tilpasningsmulighetene
og terskeleffektene som alternativ a. Alternativet innebærer
imidlertid at man går bort fra prinsippet om at størrelsen
på pensjonen skal reflektere hvor mye arbeidsinnsatsen
er satt ned. I realiteten innebærer innføringen av
et fribeløp at AFP-pensjonisten systematisk vil motta mer
i pensjon enn redusert arbeidstid skulle tilsi. Dette ville bidra
til å øke kompensasjonsnivået i AFP-ordningen (ved
kombinasjon av arbeid og pensjon) ytterligere, og føre
til at mange deltidspensjonister vil kunne sitte igjen med høyere
disponibel inntekt etter pensjonering enn arbeidsinntekten som fulltids
sysselsatt. Regelendringen fra 1. august 2000 var motivert bl.a.
ut fra hensynet til å redusere denne overkompensasjonseffekten,
og dermed bidra til å bremse tilstrømningen til
ordningen. Så langt tyder erfaringene på at regelendringen
har virket etter hensikten, og Regjeringen vil advare mot å gjøre
endringer som kan føre til ny, økt tilstrømning
til AFP-ordningen.
Alternativ c bygger på tidligere avkortingsmodell, med
50 pst. fradrag i pensjonen for inntekt over 15 000 kroner. Alternativet
fører til at en god del pensjonister kan få høyere
inntekt ved å kombinere AFP og arbeid enn ved å fortsette
i fullt arbeid. Fordelen ved å kombinere pensjon og arbeid,
blir adskillig større ved alternativ c enn ved alternativ
b. Alternativ c ville innebære en fullstendig reversering
av omleggingen i 2000, og er etter Regjeringens syn et uaktuelt
alternativ.
Etter Regjeringens oppfatning er det alternativene
a og b som er mest aktuelle av de tre modellene som er skissert
i høringsnotatet. De fleste høringsinstansene foretrekker
alternativ b. Regjeringen finner likevel ikke å kunne gå inn
for gjeninnføring av et fribeløp, da det vil øke
mulighetene for å få høyere disponibel
inntekt med kombinasjon av pensjon og arbeidsinntekt enn som yrkesaktiv.
Regjeringen viser spesielt til at de gunstige skattereglene for
AFP-pensjonister bidrar til dette, noe også høringsinstansene
har pekt på. En endring i reglene som gjør det
generelt gunstigere å ta ut AFP-deltidspensjon, bør
derfor uansett ikke gjennomføres uten at det samtidig vurderes
endringer i skattereglene.
På bakgrunn av erfaringene etter 1.
august 2000, da den nåværende pro rata-modellen
ble innført, vil Regjeringen advare mot å gjøre
nye endringer i AFP-ordningen nå som gjør det
generelt mer attraktivt å ta ut pensjon framfor å fortsette
som fulltids yrkesaktiv. Dersom beløpsgrensen for inntekt
ved siden av pensjonen skal økes, vil Regjeringen foreslå at
dette gjøres ved å øke toleransebeløpet.
Dette er en endring som lettest kan tilpasses dagens pro rata-modell.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
tar det som står i proposisjonen om økt beløpsgrense i
AFP-ordningen til etterretning.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til Budsjett-innst. S.
nr. 2 (2001-2002) der et flertall i familie-, kultur- og administrasjonskomiteen
skriver:
"Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti, viser til den fremforhandlede
AFP-ordningen, der hensikten er at mennesker i tunge yrker skal
kunne avslutte yrkeslivet på en god og verdig måte.
Flertallet viser til at AFP-ordningen også gir mulighet
for å kombinere arbeid og trygd. Flertallet mener det er
samfunnsmessig viktig at man kan utnytte restarbeidsevne til AFP-pensjonistene og
at disse også kan delta i lokalpolitikk og i samfunnsnyttig
arbeid. Flertallet vil derfor øke inntektsgrensen knyttet
til AFP opp til 15 000 kroner.
Flertallet fremmer
følgende forslag: Stortinget ber Regjeringen komme
tilbake til Stortinget med forslag om at avtalefestet pensjon kan kombineres
med mulighet for arbeidsinntekt inntil 15 000 kroner."
Disse medlemmer mener at Avtalefestet
pensjon (AFP) gir folk som velger denne ordningen en mulighet til å kombinere
arbeid og trygd. Da ordningen ble innført, kunne de som
valgte å benytte seg av AFP-ordningen tjene inntil folketrygdens
grunnbeløp (1 G) før de ble trukket i pensjonen.
Denne ordningen endret regjeringen Bondevik I slik at personer som
tok ut AFP kun fikk tjene kr 4 000. Denne reduksjonen stemte Sosialistisk
Venstreparti og Arbeiderpartiet imot.
Disse medlemmer mener at det
er svært viktig at mennesker som har stått på i
arbeidslivet i mange år og som ønsker å avslutte
sitt yrkesaktive liv på en verdig måte, får
mulighet til å kombinere arbeid og AFP . Dette vil være
i tråd med arbeidslinjen.
Disse medlemmer vil understreke
at AFP-ordningen ikke må bli brukt som nedbemannstiltak
for å bli kvitt eldre arbeidstakere. Disse medlemmer viser
til at AFP skal være en ordning der hensikten er at mennesker
i tunge yrker skal kunne avslutte yrkeslivet på en god
og verdig måte.
Disse medlemmer viser til budsjettavtalen
som ble inngått mellom Høyre, Kristelig Folkeparti,
Venstre og Arbeiderpartiet der det ble fattet følgende
vedtak:
"Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget
med forslag om at avtalefestetpensjon kan kombineres med mulighet
for arbeidsinntekt inntil 15 000 kroner."
Disse medlemmer har registrert
at Regjeringen har tre alternativ for valg av hvilken modell som
skal velges i forbindelse med innføring av heving av beløpsgrensen og disse
medlemmer vil understreke at det er alternativ B, et fribeløp
på 15 000 kroner, som skal velges.
De samlede utgiftene til økte pensjoner som
følge av en økning av toleransebeløpet
fra 4 000 kroner til 15 000 kroner, kan det første året
anslås til 20 mill. kroner. Utgiftene fordeler seg med
2/8 på kommunal sektor, 2/8 på statlig
sektor, K for private arbeidsgivere og J på statstilskott
til ordninger med avtalefestet pensjon. Beregningene av de økonomiske
konsekvensene er basert på en forutsetning om uendret antall
AFP-pensjonister i forhold til situasjonen før regelendringen.
Med nåværende bestand pensjonister,
vil en økning av toleransebeløpet innebære
en årlig merutgift på statsbudsjettet på om
lag 3 mill. kroner til statstilskott for ordningen med avtalefestet
pensjon, og dessuten 5 mill. kroner for Statens Pensjonskasse.
Det er grunn til å tro at en liberalisering
av regelverket vil føre til ny økning i tilgangen
til AFP-pensjon. En må derfor legge til grunn at full effekt
av å øke beløpsgrensen vil kunne bli
større etter hvert. Dersom økt beløpsgrense
på sikt medfører for eksempel 2 000 nye AFP-pensjonister
i tillegg, vil de årlige merutgiftene kunne utgjøre
ytterligere 300 mill. kroner.
Av administrative grunner må en endring
i toleransebeløpet gjennomføres fra et årsskifte.
For å imøtekomme stortingsvedtaket så raskt
som mulig, vil Regjeringen foreslå at toleransebeløpet
i AFP-ordningen økes til 15 000 kroner med tilbakevirkning
fra 1. januar 2002. Departementet vil følge opp med nødvendige
regelendringer.
Bevilgningen under kap. 666 post 70, Avtalefestet pensjon,
Tilskudd foreslås økt med 3 mill. kroner til 592
mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å forhøye bevilgningen
under kap. 666 post 70 med 3 mill. kroner.
I St.prp. nr. 1 (2001-2002) er det opplyst at
Sosial- og helsedepartementet garanterer for eventuelt inntektsbortfall
når plasser ved botilbudet blir stående tomme med
inntil 5 mill. kroner ved Hjemmet for Døve, og med inntil
2 mill. kroner ved Døvblindesenteret i Nord Norge. Det
ble fremmet forslag om tilsagnsfullmakt for 2002 i eget romertallsvedtak.
I forslag til romertallsvedtak i St.prp. nr.
1 (2001-2002) stod det ved en inkurie 2 mill. kroner isteden for 7
mill. kroner.
Det fremmes derfor følgende forslag
til romertallsvedtak:
"Tilsagnsfullmakt
Stortinget samtykker
i at Sosialdepartementet i 2002 kan gi tilsagn ut over gitt bevilgning,
men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke
overstiger følgende beløp:Kap. | Post | Betegnelse | Samlet ramme |
673 | | Tiltak for funksjonshemmede | |
| 72 | Tiltak for døvblinde | 7 mill. kroner" |
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag IV pkt. 2.
Bevilgningen foreslås redusert med
4 mill. kroner til inndekning av merutgifter under kap. 600 Sosialdepartementet
post 1 som følge av økte driftsutgifter og kostnader
knyttet til ulike utvalg departementet har ansvaret for.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens
forslag om å redusere bevilgningen under kap. 675 post
21 med 4 mill. kroner.
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil gå mot
kuttet på 4 mill. kroner som er foreslått på post 21.
Institutt for blødere er vedtatt overført
til staten, jf. St.prp. nr. 1 (2001-2002) og Budsjett-innst. S.
nr. 11 (2001-2002), og inngår i Sosial- og helsedirektoratet fra
1. januar 2002. Driften har tidligere blitt finansiert over kap.
676 Kompetansesentra post 70 Kompetansesentra m.m.
Bevilgningen foreslås redusert med
6,5 mill. kroner mot en tilsvarende økning på kap.
706 Sosial- og helsedirektoratet post 1.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen under
kap. 676 post 70 med 6,5 mill. kroner.
Fra 1. august 2001 ble det iverksatt et forsøk
med tilrettelagt transport for funksjonshemmede arbeidstakere og
studenter. Forsøket er et samarbeidsprosjekt mellom Sosialdepartementet,
Helsedepartementet og Samferdselsdepartementet.
Formålene med forsøket er å utvide/etablere
transporttilbud som sikrer funksjonshemmede arbeidstakere og studenter
muligheter for deltakelse i arbeidsliv og utdanning, samt å kompensere
for merutgifter knyttet til transport. Målet med forsøket
er videre å kartlegge hvilken betydning et bedret transporttilbud
for funksjonshemmede får for redusert tilgang til uførepensjon,
og om dette tilbudet kan føre til at uføre kommer
ut i arbeid eller i utdanning. Forsøket skal tilpasses de
etablerte ordningene for transport og støtte, og skal primært
fange opp funksjonshemmede som faller utenfor dagens ordninger (bilstønad,
grunnstønad, TT til arbeid og utdanning mv.). Formålet
med forsøket er å vinne erfaringer med ulike organisasjonsmodeller
før en permanent ordning iverksettes og lovfestes. Overgangsordninger
skal sikres fram mot avklaring av evt. nye regler.
Forsøkene baserer seg på utprøving
av to modeller for organisering av en rasjonell transportordning.
Den ene modellen er knyttet opp mot trygdeetaten og kjørekontorene.
Den andre ordningen er knyttet til den fylkeskommunale transporttjenesten
for funksjonshemmede (TT). Sosialdepartementet har engasjert Nord-landsforskning
for å evaluere forsøket, og en evaluering av det
første forsøksåret vil foreligge ved årsskiftet
2002/2003.
Erfaringene så langt viser at det bare
er til sammen om lag 70 personer (per 1. mars 2002) som benytter seg
av de to ordningene. Årsaken til dette kan være
at forsøksordningen startet opp på relativt kort
varsel og kom sent i gang i forhold til nytt studieår.
For å få et bedre grunnlag for å vurdere
om ordningen bør gjøres permanent, foreslår
Regjeringen å forlenge forsøket fram til juli
2003. En forlengelse for hele studieåret 2002/2003
vil forhindre at noen lar være å søke
om studieplass på grunn av manglende transportløsninger.
Basert på grove anslag tok forsøkene
utgangspunkt i et omfang på om lag 450 personer med behov
for arbeidsreiser og om lag 200 personer med behov for utdanningsreiser.
Samlet ville dette gi en anslått kostnad på 29
mill. kroner i prosjektperioden. Den delen av forsøket
som finansieres av folketrygden utgjør 13 mill. kroner
herav 7,5 mill. kroner i 2002. Samlet for hele prosjektperioden
innebærer finansieringen fra folketrygden et mål
om tilsvarende utgiftsbesparelse i uførepensjoner. Over
Samferdselsdepartementets budsjett er det bevilget 10 mill. kroner
til forsøket for 2002. Midlene ble overført fra
Sosial- og helsedepartementets ramme. En forlengelse av forsøksordningen vil
ikke innebære behov for ytterligere bevilgninger for 2002
og 2003.
Regjeringen vil ta stilling til om det skal
etableres en permanent ordning for arbeids- og utdanningsreiser
for funksjonshemmede når erfaringene med forsøksordningen
er evaluert.
Komiteen tar dette
til orientering.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Kystpartietmener
at ordningen med transportstøtte til funksjonshemmede bør
gjøres permanent. Disse medlemmer mener
at personer som er uføre, men som er i et arbeidsforhold
der inntekten er under 1G, også bør innlemmes
i ordningen. Gjennom en slik utvidelse er det etter disse
medlemmers oppfatning, økt mulighet for at personer
som i utgangspunktet er 100 pst. uføre, gjennom en tilrettelagt
transportordning lettere vil kunne oppnå bedring av arbeidsevnen,
selv om inntektsgrunnlaget (<1 G) i utgangspunktet ikke påvirker
graden av uførhet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen redegjøre
for en permanent ordning med transportstøtte til funksjonshemmede herunder
vurdere å innlemme funksjonshemmede med en inntekt under
1 G i ordningen i tilknytning til budsjett 2003."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Kystpartiet fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å gjøre
ordningen med transportstøtte til funksjonshemmede permanent fra
og med januar 2003."
og
"Stortinget ber Regjeringen om å innlemme
funksjonshemmede med en inntekt under 1 G i transportstøtten
til funksjonshemmede med virkning fra januar 2003."
I sosialkomiteens merknader i Budsjett-innst.
S. nr. 11 (2001-2002) mener flertallet at taket på antall
tolketimer for hørselshemmede og døvblinde må heves betraktelig.
Flertallet mener at antall tolketimer ikke skal bestemme denne gruppens
aktivitetsnivå og engasjement. I Budsjett-innst. S. nr.
11 (2001-2002), romertallsvedtak X, ber Stortinget Regjeringen om å utforme de
nødvendige endringer i folketrygdloven for å heve taket
på tolketimer for døve, døvblinde og
døvblindblitte, og komme tilbake til Stortinget med økonomiske
endringer i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2002.
Rikstrygdeverket har foretatt beregninger der
det konkluderer med at det ikke vil medføre vesentlige merkostnader å oppheve
taket på antall tolketimer til dagliglivets gjøremål sammenliknet
med å heve taket betydelig. Dette er basert på at
det i dag ikke er mange som søker om å benytte
full kvote tolketimer til dagliglivets gjøremål
(taket i dag er 70 timer pr. år for hørselshemmede
og 580 timer pr. år for døvblinde), og at det
er mangel på tolker. Tilgangen på tolker antas å bedre
seg for hvert år fremover som en følge av at nye tolker
fullfører utdannelsen.
Det foreslås at taket på antall
tolketimer til dagliglivets gjøremål fjernes for
hørselshemmede og døvblinde. Merutgiften av forslaget
forutsettes dekket innenfor rammen under kap. 2600 Trygdeetaten post
1 Driftsutgifter.
Komiteen tar dette
til orientering.
I forbindelse med de nye reglene for fastsettelse
av bidrag er det blitt innført en gebyrordning. En har
tidligere lagt til grunn at gebyrinntektene vil bli ca. 35 mill.
kroner pr. år, og at gebyrinntektene vil begynne å komme
ca. 15 måneder før de nye reglene trer i kraft, altså fra
juli 2002.
Siden inntektene vil begynne å komme
fra juli 2002, foreslås det opprettet en ny inntektspost
6 Gebyrer for fastsettelse av bidrag under kap. 5701 Diverse inntekter.
Det er forutsatt at inntektene fra gebyrordningen skal gå til
dekning av trygdeetatens kostnader i forbindelse med nytt bidragsregelverk.
Trygdeetaten må derfor ha merinntektsfullmakt under posten
for å kunne godskrives inntektene. Det foreslås
derfor at Trygdeetaten får fullmakt til å overskride
kap. 2600 post 1 mot tilsvarende merinntekter under kap. 5701 post
6.
Regjeringen foreslår derfor følgende
romertallsvedtak:
"Merinntektsfullmakter
Stortinget samtykker
i at Sosialdepartementet i 2002 kan:overskride bevilgningen
under | mot tilsvarende
merinntekt under |
kap. 2600 post 1 | kap. 5701 post 6" |
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag, jf. forslag II pkt. 3.
Bevilgningen foreslås redusert med
2,5 mill. kroner til inndekning av merutgifter under kap. 600 Sosialdepartementet
post 1 til å utrede spørsmålet om en
felles sosial-, arbeidsmarkeds-, og trygdeetat, og til dekning av
kostnader knyttet til ulike utvalg departementet har ansvaret for.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens
forslag om å redusere kap. 2600 post 21 med 2,5 mill. kroner.
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil vise
til merknad under avsnitt 9.10.2 om tiltak for å fjerne
unødig venting for sykemeldte i helsekø, og vil foreslå at
det bevilges 100 mill. kroner ekstra til Trygdeetatens kjøp
av operasjon.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
2600 | | Trygdeetaten | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter,
forhøyes med | 97 500 000 |
| | fra kr 29 900 000 til kr
127 400 000" | |
Statens helsepersonellnemnd er administrativt
tilknyttet Trygderetten. Trygderetten stiller kontorlokaler og møterom
til disposisjon for nemnda, i tillegg til arkivtjeneste, regnskap
og andre støttetjenester. Trygderettens utgifter føres
under kap. 2603 Trygderetten og motsvarende inntekter fra Helsedepartementets kap.
701 post 21 inntektsføres under kap. 5702 Trygderetten.
Det foreslås at Trygderetten får
fullmakt til å overskride kap. 2603 post 1 mot tilsvarende
inntekter under kap. 5702 post 2. Regjeringen foreslår
derfor følgende romertallsvedtak:
"Merinntektsfullmakter
Stortinget samtykker
i at Sosialdepartementet i 2002 kan: overskride bevilgningen
under | mot tilsvarende
merinntekt under |
kap. 2603 post 1 | kap. 5702 post 2" |
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag, jf. forslag II pkt. 3.
Det er foretatt en ny gjennomgang av prognosene
for 2002 for de regelstyrte overslagsbevilgningene under folketrygden m.v.
under Sosialdepartementet og Helsedepartementet, attføringsytelser
under Arbeids- og administrasjonsdepartementet og fødselspenger og adopsjonspenger under
Barne- og familiedepartementet, basert på den siste regnskapsutviklingen.
De konkrete endringene for 2002 og en vurdering av årsakene til
disse, vil bli fremlagt i omgrupperingsproposisjonen for folketrygden
til høsten. I sum viser gjennomgangen et merbehov på om
lag 1 325 mill. kroner i 2002 i forhold til saldert budsjett for
2002.
Gjennomgangen indikerer et bevilgningsbehov under
en del kapitler og poster som avviker fra anslagene som lå til
grunn for bevilgningene i saldert budsjett for 2002. Dette gjelder
bl.a. for bevilgningen til private laboratorier- og røntgeninstitutt under
Helsedepartementet, sykepenger og rehabiliteringspenger under Sosialdepartementet,
attføringspenger under Arbeids- og administrasjonsdepartementet
og fødselspenger og adopsjonspenger under Barne- og familiedepartementet,
hvor de nye anslagene er noe høyere enn saldert budsjett
for 2002. På den andre siden synes det nå å være
et mindrebehov i forhold til det salderte budsjettet når
det gjelder sykepenger for selvstendige, bedring av funksjonsevnen
- hjelpemidler og stønad til enslig mor eller far under
Sosialdepartementets område 29 Sosiale formål.
Det er imidlertid ikke hensiktsmessig å legge frem endringsforslag
under alle budsjettpostene der det nå er gjort anslagsendringer. Det
foreslås at bevilgningene under utvalgte kapitler økes
samlet med 1 325 mill. kroner.
Det foreslås at bevilgningene under
følgende kapitler økes:
– Kap. 2650
post 70 Sykepenger for arbeidstakere 1 100 mill. kroner.
– Kap. 2663 post 72 Foreløpig
uførestønad 25 mill. kroner.
– Kap. 2543 post 70 Attføringspenger
200 mill. kroner.
Komiteen viser når
det gjelder kap. 2650 post 70 til merknader under avsnitt 8.11.2,
når det gjelder kap. 2663 post 72 til merknader under avsnitt
8.12, og når det gjelder kap. 2543 post 70 til merknader
under avsnitt 16.25.
Bevilgningen for 2002 under kap. 2650 Sykepenger for
arbeidstakere er på 22 082,5 mill. kroner. Dette anslaget
var basert på en vekst i sykepengegrunnlaget på 4,25
pst., en sysselsettingsvekst på drøyt 0,5 pst.
og en underliggende vekst i sykefraværstilbøyeligheten (før
en tok hensyn til effekten av intensjonsavtalen for et mer inkluderende
arbeidsliv) på 2,5 pst. Intensjonsavtalen for et mer inkluderende
arbeidsliv ble anslått å redusere veksten i sykefraværstilbøyeligheten
med 3 prosentpoeng, og som følge av dette ble utgiftsanslaget satt
ned med 675 mill. kroner. Den faktiske veksten i sykefraværstilbøyeligheten
i 2002 ble dermed anslått til -0,5 pst. På den
annen side ble utgiftsanslaget økt med 127,5 mill. kroner
som følge av at folketrygden fra 1. april 2002 dekker utgifter
til sykepenger i arbeidsgiverperioden når årsaken
til sykefraværet er svangerskapsrelatert og omplassering
til annet arbeid innen samme virksomhet ikke er mulig. Dette tiltaket ble
vedtatt i forbindelse med intensjonsavtalen.
Regnskapstall m.v. fram til februar 2002 viser
at den underliggende veksten ser ut til å bli høyere
enn tidligere antatt, og anslås nå til 5-6 pst.
før en tar hensyn til effekten av intensjonsavtalen for
et mer inkluderende arbeidsliv. Tiltakene som følge av
intensjonsavtalen anslås å redusere fraværsveksten
med 2-3 prosentpoeng inneværende år. På denne
bakgrunn anslås nå sykefraværstilbøyeligheten å øke
med 3 pst. i 2002. Det nyeste anslaget for veksten i sykepengegrunnlaget er
om lag 5 pst., mens sysselsettingsveksten anslås til 0,6
pst. Anslag bl.a. på bakgrunn av de siste regnskapstallene
tilsier at utgiftene for 2002 blir om lag 1 100 mill. kroner høyere
enn bevilgningen i saldert budsjett.
Bevilgningen under kap. 2650 post 70 Sykepenger for
arbeidstakere m.v. foreslås økt med 1 100 mill.
kroner til 23 182,5 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Senterpartiet og
Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag om å forhøye bevilgningen
under kap. 2650 post 70 med 1 100 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at det er foretatt tiltak som vil korte ned helsekøene.
Budsjettforliket med Regjeringen har økt overføringene
til sykehusene. I tillegg har andelen som utgjør innsatsstyrt
finansiering øket, slik at incentivene for helsevesenet
til å behandle pasienter er forsterket. Videre er det innført
skattefritak for tegning av sykeforsikring. Det gir pasienter anledning
til å kjøpe helsetjenester i det private dersom
det er kø i det offentlige tjenestetilbudet. Disse tiltak
medfører flere pasientbehandlinger og forkortet ventetid.
Med den bakgrunn foreslår disse medlemmer å redusere posten
Sykepenger med 300 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endringer:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
2650 | | Sykepenger | |
| 70 | Sykepenger for arbeidstakere
mv., overslagsbevilgning, forhøyes
med | 800 000 000 |
| | fra kr 22 082 500 000 til
kr 22 882 500 000" | |
Medlemene i komiteen frå Sosialistisk Venstreparti vil
hevde at revidert nasjonalbudsjett ikkje inneheld nokon satsing
på å få fleire tilbake i arbeid. Inkluderande
arbeidsliv er så langt kun for festtaler. Det er ein monaleg
jobb å gjere blant arbeidstakarane og arbeidsgivarane for å få dette
til. Desse medlemene vil òg understreke
at staten har eit særskilt ansvar for arbeidstilhøva
i offentleg sektor. Med dei knappe kommunerammene Regjeringa legg
opp til, opplever dei tilsette eit arbeidsmiljø så stressande
at stadig fleire vert sjuke av å jobbe.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Kystpartiet viser til at Senterpartiet og Kystpartiet
har foreslått en økning på 1,0 mrd. kroner til
Helseforetakene for å øke behandlingskapasiteten ved
landets sykehus samt 100 mill. kroner til Trygdeetatens kjøp
av operasjoner. Disse medlemmer viser til at en slik
ekstrasatsing vil spare samfunnet for betydelige beløp
i utgifter til sykepenger. På denne bakgrunn vil disse
medlemmer foreslå redusere den økning
som er foreslått av departementet med 780 mill. kroner,
slik at økningen på kap. 2650 post 70 blir 320
mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2002 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
2650 | | Sykepenger | |
| 70 | Sykepenger for arbeidstakere
mv., overslagsbevilgning, forhøyesmed | 320 000 000 |
| | fra kr 22 082 500 000 til
kr 22 402 500 000" | |
Regnskapstall m.v. fram til mars 2002 viser
at veksten i utgiftene er høyere enn antatt ved utarbeidelse
av budsjettforslaget.
Bevilgningen under post 72 foreslås økt
med 25 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.