Stortinget ber Regjeringen så raskt
som mulig fremme forslag om tiltak som vil legge til rette for økt bruk
av 0-utslippsbiler i Norge. Forslaget kan blant annet inneholde
vurdering av tiltak som offentlig innkjøp, økt
fremkommelighet, firmabilbeskatning og andre innkjøpsincentiver,
samt krav om at en viss andel av totalsalget av elbiler i Norge
skal være 0-utslippsbiler.
Jeg vil innledningsvis understreke at norske
myndigheter allerede har lagt til rette for el-biler i Norge gjennom
en rekke ekstraordinære tiltak.
Finansiering over statlige budsjetter har vært
benyttet helt fra oppstarten i 1990, hovedsakelig fra SND. Ved årsskiftet
1998-1999 var det påløpt 250 mill kr i investeringskostnader,
hvorav 111 mill kr var utbetalt i form av statlige tilskudd eller
lån. I tillegg til dette er 32 mill kr utbetalt av offentlig
partner i OFU- sammenheng.
Det har videre blitt arbeidet med, og gjennomført,
en rekke tiltak for å fremme økt bruk av elbiler
i Norge; herunder fritak for årsavgift og engangsavgift,
fritak for bompenger og gratis parkering på offentlige
parkeringsplasser.
Myndighetene har i tillegg også redusert
avgiftsgrunnlaget ved bruk av elbil som firmabil ned to prisklasser.
Videre ble det arbeidet med et forslag om regelendringer
som innebar at elbiler behandles likt med varebiler i forhold til
merverdiavgiftene. Forslaget innebar at en avgiftspliktig ville
kunne trekke fra inngående merverdiavgift i den grad kjøretøyet
faktisk ble benyttet til varetransport. I forbindelse med behandlingen
av budsjettet i 2001 vedtok imidlertid Stortinget at fra 1. juli
2001 skal omsetning av nye elbiler skje med nullsats (dvs fritak
fra avgiftsplikt). Innføringen av nullsatsen medførte
at forslaget om å likestille elbiler med varebiler i forhold
til merverdiavgift mistet sin betydning, derfor ble ikke de planlagte
tiltakene for å likestille elbiler med varebiler i forhold
til merverdiavgiftsregelverket gjennomført. Oppsummert
er følgende tiltak gjennomført for å fremme økt
bruk av elbil i Norge:
– Fritak
for merverdiavgift (nullsats fra 01/07-01)
– Fritak for årsavgift
– Fritak for engangsavgift
– Fritak for bompenger
– Gratis parkering på offentlige
parkeringsplasser
– Redusert avgiftsgrunnlag ned
to prisklasser ved bruk av elbil som firmabil
Konklusjonen er at når det gjelder
avgiftssiden har myndighetene lagt svært godt til rette
for elbiler.
Samferdselsdepartementet har i høst
bedt om at Vegdirektoratet fra 1. mars 2003 setter i gang en forsøksordning
som gir elbiler tilgang til kollektivfeltene, noe som vil gi betydelig økt
fremkommelighet for elbiler.
Miljøverndepartementet vil, i samråd
med Samferdselsdepartementet, vurdere nærmere miljøkonsekvenser
av å stille krav til bilbransjen om salg av en bestemt andel
0-utslippsbiler og biler med lave utslipp. Samferdselsministeren
vil i tillegg invitere bilbransjen til et møte for å diskutere
mulige tiltak for å øke bruken av slike kjøretøy.
Et møte med bilbransjen er berammet til 29. november. Samferdselsdepartementet
tar også sikte på å nedsette et ekspertutvalg
som skal utrede mulige tiltak for å øke bruken
av denne type kjøretøy.
Forslag om innføring av 0-utslippsteknologi
i transportsektoren krever grundig analyse, og må særlig
vurderes i lys av EØS avtalen.
Per i dag har myndighetene redusert avgiftsgrunnlaget
ned to prisklasser ved bruk av elbil som firmabil.
Dersom elbil som firmabil fritas helt fra fordelsbeskatning,
mener Regjeringen at dette vil bryte med et viktig prinsipp i skattesystemet;
nemlig at naturalytelser som arbeidstaker mottar fra arbeidsgiver
skal beskattes på samme måte som lønn.
Det ville også måtte vurderes
hvorvidt et eventuelt særskilt skattefradrag for el-bil
som firmabil vil være forenelig med EØS-avtalen.
Innkjøp i statlig/offentlig
sektor er i prinsippet et desentralisert ansvar. Hver enkelt statlige
virksomhet er ansvarlig for egne anskaffelser ut fra en vurdering
av behov og budsjettrammer. En sentralisering av innkjøpene
kan medføre en fare for at staten kan utøve en
innkjøpsmakt som reduserer konkurranse og effektivitet, og
dermed gir dyrere innkjøp for staten på sikt.
Alle statlige/offentlige oppdragsgivere skal i hovedregel følge
innkjøpsregelverket slik det er utformet i Lov om offentlige
anskaffelser med tilhørende forskrifter. Lovens hovedprinsipp
er at alle offentlige/statlige anskaffelser skal skje etter åpen
og fri konkurranse; og på en slik måte at det
ikke gis fortrinnsrett til enkeltleverandører på teknisk
eller nasjonalt grunnlag.
Regjeringen mener på bakgrunn av dette
at det bør være den offentlige/statlige
etats eget ansvar å vurdere om tilbudet på nullutslippsbiler,
både når det gjelder teknologi og pris, dekker
de behov som etaten måtte ha når de går
til anskaffelse av nye kjøretøy. Et eksempel i
denne sammenheng er Oslo kommune, som i oktober 2001 inngikk rammeavtale
med Miljøbil Grenland om leveranse av 180 elbiler av typen
Renault Kangoo. Leverandører og produsenter av nullutslippsbiler
har også en viktig rolle når det gjelder markedsføring
av sine varer. Fagdepartementene kan på sin side oppfordre
sine underliggende etater til å tenke grønt også i transportsammenheng.
Et nytt forslag som aksjonsgruppen ThinkNÅ fremmet
for departementet i møte 30/10-02 er nå til
vurdering hos Finansdepartementet. Forslaget gjelder fritak for
merverdiavgift på leasing/leie av elbiler og batterier.
Finansdepartementet vil vurdere nærmere hvordan en evt.
utvidelse av mva-fritaket for elbiler til også og omfatte
utleie og leasing kan utformes.
Merverdiavgiftsloven § 16 nr. 14 oppstiller
fritak (0-sats) for omsetning av kjøretøy
som bare bruker elektrisitet til fremdrift. Det er således
klart at fritaket ikke omfatter utleie/leasing av disse
kjøretøyene. Et fritak for merverdiavgift på utleie/leasing
av elbiler og separate batterier vil kreve lovendring.
Fritaket omfatter i utgangspunktet bare utstyr
som kan anses som en del av elbilen og som omfattes av det konkrete
salget. Utstyr som ble ansett som en del av kjøretøyet
ved salget, avgiftsbelegges på vanlig måte ved
senere kjøp i forbindelse med vedlikehold, reparasjon etc.
Dette innebærer blant annet at separate salg av batterier
vil utløse plikt til å svare merverdiavgift. Tilsvarende
gjelder ved utleie og leasing.
Det har tidligere fra Fords side vært
fremmet forslag om opprettelse av et fond for å gi direkte
støtte til privatkjøpere av elektriske biler.
En slik refusjonsordning kan sidestilles med direkte subsidiering
av produksjonen av elektriske biler. Bestemmelsene om offentlig støtte
i EØS-avtalen innebærer at all konkurransevridende
offentlig støtte til næringslivet som hovedregel er
forbudt. Den foreslåtte refusjonsordningen vil derfor være
i konflikt med EØS-avtalen, dersom en slik ordning ikke
faller inn under unntaksbestemmelsene i EØS-avtalen for
små og mellomstore bedrifter, miljø, m.v. Jeg
vil frarå at man går inn på slike ordninger, også ut
i fra de betydelige økonomiske uttellinger dette vil innebære
for myndighetene.