Utenriksdepartementet viser i proposisjonen
til at det ved EØS-komiteens beslutning nr. 90/2002
av 25. juni 2002 ble besluttet å endre EØS-avtalens
vedlegg XX til å omfatte europaparlaments- og rådsdirektiv
200G2/EF av 27. juni 2001 om vurdering av miljøvirkningene av
visse planer og programmer. Direktivet trådte i kraft i
EU 21. juli 2001.
Beslutningen i EØS-komiteen ble fattet
med forbehold om Stortingets samtykke, da gjennomføringen etter
norsk rett nødvendiggjør lovendring, jf. Grunnloven § 26
annet ledd og EØS-avtalens artikkel 103. Departementet
foreslår i proposisjonen at det gis samtykke til godkjenning
av EØS-komiteens beslutning. Fristen for å underrette
EØS-komiteen om at Stortinget har gitt dette samtykket
var ifølge proposisjonen 25. desember 2002.
EØS-komiteens beslutning og en uoffisiell
norsk versjon av direktivet følger som trykte vedlegg til
proposisjonen.
Formålet med direktivet er å sikre
høy grad av miljøbeskyttelse ved at miljøkonsekvenser
blir integrert i forberedelse og vedtak av planer og programmer.
Direktivet skal legges til grunn ved utarbeiding
av nye og ved revisjon av eksisterende planer og programmer dersom
disse kan ha vesentlige miljøkonsekvenser. For å omfattes
av direktivet skal planen eller programmet utarbeides og/eller
vedtas av offentlige myndigheter og være pålagt
gjennom lov eller administrative forordninger. Direktivet omfatter
planer og programmer innen sektorene jordbruk, skogbruk, fiske,
energi, industri, transport, avfallshåndtering, vannressursforvaltning,
telekommunikasjon, turisme og arealplanlegging.
Ifølge direktivet skal ansvarlig myndighet,
etter konsultasjon med miljøvernmyndighetene, fastsette omfanget
av og utarbeide utredninger om planens konsekvenser for miljøet
(konsekvensutredninger). Miljømyndighetene skal gis anledning
til å uttale seg om planforslaget og konsekvensutredningen
før endelig godkjenning. Offentligheten skal også ha
mulighet til å uttale seg om planforslaget og konsekvensutredningen. Det
stilles krav til offentliggjøring og begrunnelse av vedtak,
og til overvåkning av vedtatte planer og programmer. Direktivet
omfatter også planer og programmer som kan ha negative
konsekvenser i en annen medlemsstat. Vedkommende stat gis i den
sammenheng rett til å delta i konsekvensutredningsprosessen.
Konsekvensutredningen skal inneholde en vurdering av
planens konsekvenser for miljø, helse, samfunn, naturressurser
og sikkerhet, samt nødvendig datagrunnlag. Den skal gi
en vurdering av alternative løsninger, tidligere planer
og planinnspill og grunnlaget for valg av alternativ med utgangspunkt
i planens konsekvenser. Konsekvensutredningen skal også inneholde
en beskrivelse av planområdet og den sannsynlige utviklingen
i området dersom de aktiviteter planen beskriver ikke gjennomføres
(0-alternativ).
Direktivet kan innarbeides i eksisterende prosedyrer eller
utformes som et eget regelverk. Frist for å gjennomføre
direktivets krav i nasjonal rett er 21. juli 2004.
Utenriksdepartementet viser til at det vil være
behov for visse lovendringer selv om dagens praksis i stor grad
antas å samsvare med direktivets krav. De nødvendige
endringene i plan- og bygningsloven vil gjøres i forbindelse
med Planlovutvalgets arbeid, som forventes avsluttet rundt årsskiftet
2002/2003. Behovet for endringer i forhold til dagens regelverk
er i hovedsak knyttet til at det skal utarbeides en konsekvensutredning
i forbindelse med utarbeidelsen av planforslag og at det stilles
krav til innholdet i en slik konsekvensutredning.
Miljøverndepartementet vil fremme en
egen odelstingsproposisjon med de nødvendige lovforslagene.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sylvia Brustad, Rolf Terje Klungland og Synnøve Konglevoll, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Siri A. Meling og Leif Frode Onarheim, fra Fremskrittspartiet, Øyvind Korsberg og Øyvind Vaksdal, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland og Ingvild Vaggen Malvik, fra Kristelig Folkeparti, Ingmar Ljones og lederen Bror Yngve Rahm og fra Senterpartiet, Inger S. Enger, er fornøyd med at det legges til rette for at det skal kunne fastsettes konsekvensutredninger for planer og programmer innen sektorene jordbruk, skogbruk, fiske, energi, industri, transport, avfallshåndtering, vannressursforvaltning, telekommunikasjon, turisme og arealplanlegging, og at miljømyndighetene skal kunne uttale seg om planforslagene og konsekvensutredningene. Dette vil styrke beslutningsgrunnlaget før vedtak fattes på overordnet nivå.
Komiteen regner med at dette også innarbeides i Planlovutvalgets forslag til revidert plan- og bygningslov. Komiteen er orientert om at en protokoll, fremforhandlet under norsk ledelse og som omfatter miljø- og helsevurderinger av planer, programmer, politikk og lovgivning, både i nasjonal og grenseoverskridende sammenheng, nå foreligger og kan undertegnes på ministermøtet "Environment for Europe" i Kiev i mai 2003.
Komiteen viser til statsrådens brev datert 27. november 2002 som følger som trykt vedlegg til innstillingen.
Utkast til innstilling er forelagt utenrikskomiteen
til uttalelse som i brev av 26. februar 2003 uttaler følgende:
"Under henvisning til energi- og miljøkomiteens brev
av 18. ds. meddeles at utenrikskomiteen ikke har merknad til ovennevnte
utkast til innstilling."
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen, og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Stortinget samtykker i godkjenning av EØS-komiteens beslutning om innlemmelse i EØS-avtalen av direktiv om vurdering av miljøvirkningene av visse planer og programmer.
Det vises til Deres brev datert 19.11.2002.
Som det fremgår av proposisjonen, fattet
EØS-komiteen den 25. juni 2002 beslutning om å endre
EØS-avtalens vedlegg XX til å omfatte europaparlaments- og
rådsdirektiv 2001/42/EF av 27. juni 2001
om vurdering av miljøvirkningene av visse planer og programmer.
Beslutningen i EØS-komiteen er fattet med forbehold om
Stortingets samtykke.
Formålet med direktivet er å sikre
høy grad av miljøbeskyttelse, ved at miljøkonsekvenser
blir utredet og integrert i forberedelse og vedtak av planer og
programmer.
Av proposisjonen går det frem at det
vil være behov for visse lovendringer, selv om dagens praksis
i stor grad antas å samsvare med direktivets krav. Behovet for
endringer i forhold til dagens regelverk er i hovedsak knyttet til
at det skal utarbeides en konsekvensutredning i forbindelse med
utarbeidelsen av visse planforslag og at det stilles krav til innholdet
i en slik konsekvensutredning. Det er også behov for endringer med
hensyn til nabostats deltakelse i konsekvensutredning. Planlovutvalget
har vurdert behov for endringer i norsk rett som følge
av direktivet i sin første delinnstilling NOU 2001:7 Bedre
kommunal og regional planlegging.
Komiteen tar opp tre forhold:
I. "Den nødvendige lovendringen bør
i prinsippet foreligge før Stortinget tar stilling til
et samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning.
Hva er begrunnelsen for at man ber Stortinget om samtykke til godkjenning
før de nødvendige lovendringer foreligger?"
EØS-avtalens artikkel 103 medfører
at den enkelte part i avtalen må gjennomføre de
interne prosedyrer som er nødvendige for å godkjenne
beslutninger fra EØS-komiteen innen seks måneder
etter at beslutningen er truffet. Rettsakter i form av direktiver,
som denne saken gjelder, gir oftest EUs medlemsstater mellom seks
måneder og to år etter vedtak til å gjennomføre
reglene i nasjonal rett. Vedtak i EØS-komiteen om å innlemme
slike direktiver skjer etter EUs interne vedtak, og gir vanligvis
EFTA/EØS-statene kortere frister til gjennomføring
enn EUs medlemsstater. Dersom de nødvendige lovendringene
skulle foreligge før Stortinget gir sitt samtykke til godkjenning
av EØS-komiteens beslutning, ville lovforberedelsen måtte
være fullført allerede i løpet av seks
måneder. Dette ville gi Norge en langt strammere frist
enn det EUs medlemsstater nyter godt av, og i enkelte tilfelle kunne
gi norske myndigheter utilstrekkelig tid til forsvarlig forberedelse
av lovproposisjoner. Det har på denne bakgrunn vært
praksis i de aller fleste tilfellene, helt siden EØS-avtalens
ikrafttredelse, at stortingsproposisjoner om samtykke til godkjennelse
av EØS-komitébeslutninger har vært fremmet
separat, før lovproposisjonene. Det vil imidlertid i stortingsproposisjonen
alltid være redegjort for behovet for eventuelle lovendringer
for gjennomføring av EØS-komiteens beslutninger.
II. "Når vil lovendringene det refereres
til i proposisjonen fremlegges for behandling?"
Planlovutvalget arbeider med sikte på å legge
frem sin andre delinnstilling, med forslag til endringer i plan-
og bygningsloven, innen utgangen av februar 2003. Departementet
tar sikte på å legge frem en odelstingsproposisjon
med direktivrelaterte endringer i begynnelsen av 2004. Direktivet
trer i kraft 21. juli 2004 og skal være gjennomført
i norsk rett til samme tid.
III. "Hva vil eventuelt konsekvensene være
om Stortinget avventer behandlingen av proposisjonen til de nødvendige
lovendringene foreligger?"
Norge har en folkerettslig forpliktelse til å gjennomføre
EØS-avtalens bestemmelser. Dersom Norge ikke overholder
seks-månedersfristen etter EØS-avtalens artikkel
103, vil dette kunne få omfattende konsekvenser for EØS-samarbeidet.
Norge risikerer i så fall at deler av det vedlegg i EØS-avtalen
som berøres av den gjeldende beslutning, settes ut av kraft,
såkalt midlertidig opphør.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 26. februar 2003
Bror Yngve Rahm
leder |
Hallgeir H. Langeland
ordfører |
Øyvind Vaksdal
sekretær |