I dokumentet fremmes følgende forslag:
-
"1. Stortinget ber Regjeringen gå igjennom og etablere beredskapsnivåer for brannvesenet som er høyere enn i dag og som ivaretar behovene i områder hvor risikoen for tap av menneskeliv og kulturminner er høy.
-
2. Stortinget ber Regjeringen gå igjennom alle brannforebyggende kontrollinstanser og regimer, kravene til brannsyn og forebyggende tiltak og fremme forslag til helhetlige kontrollregimer som ivaretar høyere brannsikkerhet enn i dag.
-
3. Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til kostnader ved dette i Revidert nasjonalbudsjett for 2003."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sigvald Oppebøen Hansen, Reidar Sandal, Karl Eirik Schjøtt-Pedersen og
Signe Øye, fra Høyre, Peter Gitmark, Hans Kristian
Hogsnes og Kari Lise Holmberg, fra Fremskrittspartiet, Torbjørn
Andersen og Per Sandberg, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen
og Heikki Holmås, fra Kristelig Folkeparti, Anita Apelthun
Sæle og Ivar Østberg, og fra Senterpartiet, lederen Magnhild
Meltveit Kleppa, viser til at både Stortinget,
departementet og ansvarlige faginnstanser de senere årene
har lagt ned mye arbeid for å bringe ned antall branner
og brannskader i Norge. Bakgrunnen for denne ekstraordinære
innsatsen er at Norge i mange år har tronet på toppen
av internasjonale brannstatistikker. Dette er en plassering vi som
nasjon har satt oss som mål å distansere oss fra.
Den viktigste strategien for måloppnåelse er basert
på å intensivere forebyggende tiltak i henhold
til gjeldende regelverk.
Komiteen viser til at forslagsstillerne ønsker å etablere
et nytt og høyere beredskapsnivå i brannvesenet enn
dagens.
Komiteen viser i denne sammenheng
til arbeids- og administrasjonsministerens brev av 20. mars 2003 til
komiteen, der det framgår at erfaringen til Direktoratet
for brann- og el-sikkerhet (DBE) er at økt beredskap og økt
innsatsstyrke ikke er blant de tiltak som nødvendigvis
er mest effektive for å redusere antall branner i Norge.
Komiteen er av den oppfatning
at dagens lov- og regelverk stiller strenge krav til brannsikkerhet
i samfunnet. Problemet er først og fremst at regelverket
ikke etterleves i nødvendig grad.
Komiteen viser til at boligbranner
i trehus ofte får katastrofale følger. Fra en
brann starter i et vanlig bolighus og til det er fullstendig nedbrent,
kan det i en del tilfeller ta bare 30 minutter.
Komiteen mener følgende
er viktig:
– Brannvarslingssystemer
som oppdager brann på et tidlig stadium finnes.
– Stedlig brannslukningsutstyr
er lett tilgjengelig for å stoppe branntilløp
så tidlig som mulig i startfasen.
– Økende bruk av sprinkelanlegg
i institusjonsboliger.
– Økte krav til brannsikkerhet
i private bolighus.
– Hyppigere kontroll av el-anlegget
i bolighus.
Komiteen viser til at det for
tiden foregår mye arbeid som er i tråd med det
forslagsstilleren ber om. I inneværende år skal
brannsikkerheten ved sykehus/helseinstitusjoner og hoteller
undersøkes. For tiden kartlegges brannsikkerheten i omsorgsboliger
og rapporten skal legges frem til sommeren.
Komiteen forutsetter at rapporten
vil bli fulgt opp på hensiktsmessig vis av de berørte
myndigheter.
Komiteen viser også til
at DBE nå går gjennom både forskriftsverket
og sin egen strategi for å øke effekten av de
forebyggende tiltakene. Resultatet av dette arbeidet vil forhåpentligvis
bli at det på lengre sikt oppnås økt
brannsikkerhet i Norge. Konsekvensen blir færre antall
branner, noe som kan bidra til at Norge ikke lenger figurerer på toppen
av internasjonale brannstatistikker.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig
Folkeparti og Senterpartiet, foreslår at Dokument
nr. 8:38 (2002-2003) vedlegges protokollen.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, vil vise til følgende
merknad i Innst. O. nr. 38 (2002 2003):
"Flertallet mener at dagens ordning med egenkontroll
nok kan ha visse svakheter. Flertallet mener derfor at det er behov
for en grundig gjennomgang av kontroll- og tilsynsfunksjoner og
vil be om at bygningslovutvalget foretar en grundig gjennomgang
av disse oppgaver med sikte på forbedringer."
Dette flertallet forventer at
Regjeringen følger dette opp.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet vil peke på at de siste åra
har det vært økt vekt på forebygging
og branntilsyn. Dette har vært helt nødvendig,
og det er behov for ytterligere styrking av kontrollen.
Økt kontroll vil redusere antall branner.
Risikoen for å bli tatt i ulovligheter er en viktig forebyggende
faktor. Dersom risikoen for å bli tatt er liten, vil aktører
som ikke tar kostnadene ved å følge sikkerhetsbestemmelser,
og er i en konkurransesituasjon, få et konkurransefortrinn
framfor seriøse aktører, samtidig som befolkningen
og miljøet vil bli påført en uakseptabel
risiko. Myndighetene må derfor følge opp ulike
ordninger for internkontroll med nødvendige kontrolltiltak
slik at sikkerhetstiltak og oppfølging av forskrifter innebærer kostnader
for bedrifter, virksomheter og privatpersoner.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at mange virksomheter, som for eksempel restaurantbransjen,
ofte foretar ombygginger og ofte har skiftende byggherrer og eiere
og derved skiftende ansvarshaver. Dette øker risikoen for branntekniske
feil og mangler og krever økt tilsynshyppighet. I tillegg
reiser det spørsmål om bestemmelsene i plan- og
bygningsloven om egenkontroll uten godkjenning av slike arbeider,
er gode nok. Med bakgrunn i flere branner der det er åpenbart
at egenkontrollen ved bygging eller bygningsmessige endringer ikke har
ivaretatt brannsikkerheten, mener disse medlemmer det
er behov for å få vurdert om bestemmelsene nå er
gode nok. Regler om brannsikkerhet for å sikre liv, helse
og uerstattelige verdier må ha prioritet framfor effektivitet
og raske avgjørelse i byggesaker.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i statsbudsjettet
for 2004 om å vurdere behovet for endringer i plan- og
bygningsloven, slik at hele eller deler av egenkontrollen ved bygging
eller bygningsmessige endringer erstattes med godkjenning av brannvernmyndighet."
Komiteen viser til
at DBE har nært samarbeid med Riksantikvaren når
det gjelder de 6 000 verneverdige bygningene som er registrert,
og vil i løpet av 2003 gjennomføre en landsomfattende
kartlegging av det tilsyn som utføres av kommunale og interkommunale brannvesen.
Komiteen vil vise til at storbrannen
i Trondheim medførte at det ble gitt en ekstrabevilgning
til Miljøverndepartementet og Arbeids- og administrasjonsdepartementet
til utvikling av kompetanse når det gjelder brannsikring
av tette trehusmiljøer. Det er vedtatt å bruke
disse midlene på Røros, og at tiltakene må være slik
at de har overføringsverdi på andre trehusmiljøer.
Både DBE og Riksantikvaren mener ifølge
DBE-Aktuelt nr. 1 2003 at kommunene på lokalt nivå må utarbeide
konkrete brannsikringsplaner. Tiltakene må ikke bare rette
seg mot objekter av nasjonal verdi, men også mot bygninger
som har kulturhistorisk betydning for nærmiljøet.
Komiteen vil be om at nødvendige
tiltak som baserer seg på dette arbeidet blir lagt fram
for Stortinget så raskt som mulig.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at det i 2001 var stor nedgang i antall utførte tilsyn
fra det lokale el-tilsyn. Foreløpig gjennomgang for 2002
viser at nedgangen fortsetter. DBE ser med uro på utviklingen,
og i DBE-Aktuelt nr. 3 for 2002 påpekes det at konsekvensene
kan bli redusert el-sikkerhet med fare for flere el-uhell og branner. Antall
brannsyn som utføres er bare halvparten av det nivået
lovgivningen fastsetter. Det er derfor nødvendig å gå igjennom
alle former for kontrolltiltak, rutiner og brannsyn for å ivareta
høyere brannsikkerhet enn i dag. Disse tiltakene må kostnadsberegnes.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen gå igjennom
alle brannforebyggende kontrollinstanser og regimer, kravene til brannsyn
og forebyggende tiltak og fremme forslag til helhetlige kontrollregimer
som ivaretar høyere brannsikkerhet enn i dag."
Økt vekt på brannsyn og forebygging
kan ikke oppveie mangelfull beredskap. Er ulykken ute, er utfallet helt
avhengig av beredskapen. Tiden det tar fra en sambandsvakt mottar
en melding om brann eller annen ulykke og til brannmannskapene kan
begynne sin slokke- eller redningsinnsats, bør være
så kort som mulig. Dette er ikke minst viktig om natten. Disse medlemmer er
bekymret for at overgangen fra kasernert mannskap til hjemmevakt
vil føre til svekket beredskap, først og fremst
fordi tiden fra meldingen mottas, til slokke- eller redningsinnsats
begynner, vil øke.
For å hindre at branner oppstår
og for å slokke dem raskt, må det være
et tett samarbeid mellom de som går vakt og de som utfører
brannsyn. I tillegg er det viktig med fleksible organisasjonsformer
slik at de som går på vakt kan utføre
brannsyn i perioder og vice versa. En slik utveksling gir brannfolk
en bedre erfaringsbakgrunn og hever deres kompetanse. Det finnes
for mange små brannvesen, og det bør derfor stimuleres
til økt interkommunalt samarbeid på dette området.
Den optimale størrelsen på et brannvesen er imidlertid
vanskelig å fastslå, og vil være avhengig
av svært mange faktorer, ikke minst den lokale og regionale
infrastruktur, lokale forhold og geografiske avstander. Disse medlemmer mener
derfor at dette temaet ikke kan avfeies uten en grundig gjennomgang
og politisk avveining av risiko og kostnader, spesielt for de som har
ekstra utfordringer fordi det er særlige forhold ved bygningsmassen
og beboere som gjør risikoen for tap av menneskeliv og
kulturminner høy.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen gå igjennom
og etablere beredskapsnivåer for brannvesenet som er høyere
enn i dag og som ivaretar behovene i områder hvor risikoen for
tap av menneskeliv og kulturminner er høy."
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen i statsbudsjettet for 2004 om å vurdere behovet for endringer i plan- og bygningsloven, slik at hele eller deler av egenkontrollen ved bygging eller bygningsmessige endringer erstattes med godkjenning av brannvernmyndighet.
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen gå igjennom alle brannforebyggende kontrollinstanser og regimer, kravene til brannsyn og forebyggende tiltak og fremme forslag til helhetlige kontrollregimer som ivaretar høyere brannsikkerhet enn i dag.
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen gå igjennom og etablere beredskapsnivåer for brannvesenet som er høyere enn i dag og som ivaretar behovene i områder hvor risikoen for tap av menneskeliv og kulturminner er høy.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:38 (2002-2003) - forslag fra stortingsrepresentantene Øystein Djupedal og Karin Andersen om å gå igjennom og etablere beredskapsnivåer for brannvesenet som er høyere enn i dag og som differensierer mellom områder ut fra hvor risikoen for tap av menneskeliv og kulturminner er høy - vedlegges protokollen.
Oslo, i kommunalkomiteen, den 13. mai 2003
Magnhild Meltveit Kleppa
leder |
Torbjørn Andersen
ordfører |