I Dokument nr. 8:90 (2002-2003) fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen endre praksis når det gjelder førerkort med begrensning (førerkortforskrif-ten §32), slik at flere kan dra nytte av denne ordningen."
Som bakgrunn for forslaget vises det til at spørsmålet om å ha sertifikat er ikke et enten-eller. Det må finnes mellomløsninger for dem som står i fare for å miste ordinært sertifikat, men som fortsatt mestrer det lokale trafikkbildet på en tilfredsstillende måte.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Bjørgulv Froyn, Oddbjørg Ausdal Starrfelt og Tor-Arne Strøm, fra Høyre, Anne Berit Andersen, Sverre J. Hoddevik, Hans Gjeisar Kjæstad og lederen Petter Løvik, fra Fremskrittspartiet, Thore A. Nistad og Kenneth Svendsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen og Heidi Sørensen, fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Jan Sahl, og fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, viser til vedlagte uttalelse av 22.april 2003 fra Samferdselsdepartementet v/statsråden i saka.
Komiteen er enig med forslagsstiller i at det å ha førerkort styrker livskvaliteten for mange eldre. Det er derfor positivt at det fra vegmyndighetenes side har vært arbeidet med egne tilbud rettet mot eldre i form av kurs og informasjon, og at det fra og med i fjor ble tilbudt oppfriskningskurs for eldre bilførere i samtlige fylker. Dette bidrar til at mange eldre kan beholde førerkortet lenger.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Senterpartiet, vil likevel understreke at trafikksikkerhet for fører selv og medtrafikanter må komme først når helsen svekkes som en følge av en naturlig aldringsprosess og evnen til å føre et kjøretøy blir nedsatt. Flertallet vil derfor advare mot en mer liberal praksis når det gjelder førerkort med begrensning (førerkortforskriften §32).
Medlemene i komiteen frå Framstegspartiet og Senterpartiet meiner det er ønskjeleg at fleire eldre bilistar skal kunne dra nytte av ordninga med avgrensa førarkort. Det er difor nødvendig å endre praksis og auke bruken av denne paragrafen.
Desse medlemene viser til Leif N. Olsen, tidligare sjef for Utrykningspolitiet, no administrerande direktør i Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund, som i ein kronikk i Nationen 20. august 2002, skriv:
"I enkelte tilfeller vil begrenset førerkort kunne være et alternativ til å måtte innlevere førerkortet."
(..)
"Totalt sett vil en ordning med stedsbegrenset førerkort kunne føre til en bedring av trafikksikkerheten ved at legen har et alternativ som er langt lettere å ty til enn ‘å miste førerkortet’, og vedkommende ville kunne få et tilbud han vil kunne leve med."
Desse medlemene støttar desse synspunkta og meiner at spørsmålet om å ha sertifikat ikkje er eit anten-eller. Det må finnast mellomløysningar for dei som står i fare for å miste ordinært sertifikat, men som framleis meistrar det lokale trafikkbiletet på ein tilfredsstillande måte.
Denne medlemene fremmar slikt forslag:
"Stortinget bed Regjeringa endre praksis når det gjeld avgrensa førarkort (førarkortforskrifta § 32), slik at fleire kan dra nytte av denne ordninga."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet forventer at en utvidet bruk av ordningen med begrenset førerkort må praktiseres slik at flere kan få førerkort. Det må i hovedsak skje ved at personer som i dag ikke ville fått førerkort, får begrenset førerkort, og at personer som står i fare for å miste ordinært førerkort, kan beholde førerkortet for et begrenset område.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Senterpartiet:
Stortinget bed Regjeringa endre praksis når
det gjeld avgrensa førarkort (førarkortforskrifta § 32),
slik at fleire kan dra nytte av denne ordninga.
Komiteens tilråding fremmes av komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Sosialistisk Venstreparti.
Komiteen har ellers ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:90 (2002-2003) - forslag fra stortingsrepresentantene Inger S. Enger og Jorunn Ringstad om å endre praksis når det gjelder bruk av førerkort med begrensning (førerkortforskriften §32) - blir vedlagt protokollen.
Jeg viser til Samferdselskomiteens brev av 3.
april 2003 vedlagt ovennevnte dokument nr. 8:90.
I det langsiktige arbeidet med sikkerhet i vegtrafikken
har regjeringen lagt til grunn en visjon om at det ikke skal forekomme
ulykker med drepte eller livsvarig skadde - 0-visjonen. Årsakene
til ulykker i trafikken er mange, og tiltak for å redusere
antall ulykker må derfor settes inn på en rekke
områder for ulike trafikantgrupper.
Jeg er enig i at det å ha førerkort
for mange eldre medfører økt livskvalitet. Blant
annet derfor er det siden 2000 fra vegmyndighetenes side arbeidet
med egne tilbud rettet mot eldre i form av kurs og informasjon som
gir nyttig kunnskap om det å være en god sjåfør,
innsikt i fysiske endringer som følge av at vi blir eldre
og hva dette kan bety for sikker bilkjøring. Fra og med
i fjor tilbys oppfriskningskurs for eldre bilførere i samtlige
fylker. På denne måten vil flere eldre kunne beholde
førerkortet lenger enn de ellers ville.
Trafikksikkerhet både for førere
og medtrafikanter må imidlertid ha høyeste prioritet.
Samferdselsdepartementet ønsker ikke en utvikling der vanlige
førerkort "avløses" av førerkort med
geografisk eller annen begrensning når helsen svekkes som
følge av en naturlig aldringsprosess.
Det kan synes mindre risikofylt å kjøre
i et kjent landlig lokalmiljø. Men det kan virke tryggere
enn det er. En lokal landeveg er ofte smal og uoversiktlig, har ikke
fortau, skiller ikke ulike trafikantgrupper og gir liten beskyttelse
for myke trafikanter, blant annet skolebarn.
For meg er trafikksikkerheten viktigst. Helsekrav
for bilførere er bestemmelser som skal sikre at helsen
er god nok til å ferdes trygt i trafikken. Viktigheten
av sjåførens helse ble igjen understreket ved
at det 1. januar 2003 ble innført krav om førerkort
for å føre mopedbil. Det er fra denne dato samme
helsekrav for fører av mopedbil som for fører
av personbil.
Hovedregelen når førerkortinnehaveren
ikke lenger fyller helsekravene for ordinært førerkort
er at førerretten mistes. Der det er helt spesielle behov
kan Vegdirektoratet etter søknad utstede førerkort
med geografisk begrensning. Før det eventuelt utstedes
førerkort med begrensning, må helsemyndighetene
gi unntak fra helsekravene. Fylkeslegens unntak er nødvendig,
men ikke tilstrekkelig for å få førerkort
med begrensning.
På grunn av helsens betydning for trafikksikker
kjøring, er helsemyndighetene og samferdselsmyndighetene
enige om en restriktiv praksis på dette punkt. I retningslinjer
for fylkeslegene ved behandling av førerkortsaker punkt
26 heter det derfor: "Geografisk begrensning må kun benyttes
når det er godtgjort at begrensningen sikrer at kjøringen
kan skje på trygg måte, og skal ikke være
en "universalutvei" eller "nødløsning" i saker
der det ikke er gode grunner til å avslå søknad
om dispensasjon".
Før Vegdirektoratet fatter vedtak om
førerkort med begrensning uttaler lokale vegmyndigheter
seg om trafikale forhold i nærområdet og gir sin
tilråding i saken. De lokale vegmyndigheter kjenner godt
de lokale trafikkforhold og vurderer hvilke utfordringer det aktuelle området
stiller den enkelte fører overfor. Ved vurderingen legges
det vekt på om kjøringen er begrenset til små områder
med kjent veg og enkle trafikkforhold. Det kan også gjennomføres
en praktisk vurderingsprøve som gir god støtte
for vurderingen. Den enkelte søkers behov vurderes også.
Herunder kan det gis dispensasjon begrenset til kjøring
i dagslys.
Jeg vil derfor advare mot en endret og mer liberal praksis
når det gjelder førerkort med begrensning (førerkortforskriften § 32).
Den eldres behov for mobilitet som bilfører må vurderes
opp mot den sikkerhetsrisiko som slik transport kan innebære.
Den ordning som i dag praktiseres sikrer at så vel helsefaglige
som trafikksikkerhetsfaglige momenter blir vurdert, og at tilbørlig
hensyn blir tatt i forhold til den lokale trafikk og de stedlige
omgivelser.
Jeg er selvsagt enig i at eldre bør
få dekket behov for ærend og deltakelse i sosialt
liv. Når egen bil ikke er et alternativ lenger, bør
det søkes andre ordninger i lokalmiljøet gjennom
f.eks. tilrettelagte transporter som TT-ordningen eller kollektivtransport.
I dette arbeidet har lokale myndigheter en viktig rolle.
Oslo, i samferdselskomiteen, den 20. mai 2003
Petter Løvik
leder |
Odd Holten
ordfører |