Ovennevnte grunnlovsforslag som er fremmet av Morten
Lund og Magnhild Meltveit Kleppa, innebærer at det lokale
selvstyret blir grunnlovsfestet.
Forslagsstillerne viser til at folkestyret har
verdi i seg selv for å avveie motstridende interesser og
løse konflikter i viktige samfunnsspørsmål.
Brede demokratiske prosesser bidrar til oppslutning om avgjørelsene. Beslutningsprosessen
kan ta tid, men avgjørelsene som treffes på denne
måten, får en legitimitet som er vanskelig å oppnå på annen
måte.
Det vises til at selv om det kommunale selvstyret
står sterkt i vårt land, er det under stadig press.
Lav interesse for å delta i folkevalgte organ, kompliserte
interne styringsforhold, økende byråkratisering
og sterkere statlig styring bidrar til å svekke det kommunale
selvstyret.
Det vises videre til at det lokale selvstyret
er grunnlovsfestet både i Sverige og Danmark.
Forslagsstillerne viser til at det i stortingssesjonen 1983-1984
ble fremsatt forslag om grunnlovsfesting av det lokale selvstyret,
men at forslaget ble avvist i Stortinget 25. februar 1988.
Begrunnelsen var i hovedsak at det kommunale
selvstyret i Norge hadde en så sterk konstitusjonell stilling at
det derfor ikke var behov for spesiell grunnlovsfesting. Dessuten
ble det bl.a. hevdet at det er usikkert om formuleringene "vil kunne
påberopes som grunnlag for krav fra fylker og kommuner
overfor Storting og Regjering". I debatten ble det også pekt
på at fylkeskommunenes stilling er under debatt og at det
derfor ville være uheldig å grunnlovsfeste fylkeskommunen.
Stortinget ratifiserte året etter Europarådets
konvensjon om lokalt selvstyre, hvor det i artikkel 1 heter som følger:
"Prinsippet om lokalt selvstyre skal anerkjennes
i nasjonal lovgivning, og i Grunnlov hvor dette lar seg gjennomføre."
Forslagsstillerne viser til at til tross for
at Stortinget hadde ratifisert Europarådets konvensjon
om lokalt selvstyre, hevdet staten under behandling av Sak nr. 84/4395
A-75 Forhandlingsrett vedr. Undervisningspersonale i Oslo byrett,
våren 1995, at kommunenes selvstyre ikke uten videre kan
betraktes som noe konstitusjonelt prinsipp. Dette fikk rettens medhold,
og viser at Norge i virkeligheten ikke tilfredsstiller konvensjonens krav.
Forslagsstillerne viser videre til at det i
stortingsperioden 1993-1997 ble fremmet to forslag om å grunnlovsfeste
det lokale selvstyret. Også disse forslagene ble avvist
i Stortinget da de var oppe til behandling 27. april 1999. Denne
gangen var begrunnelsen at det lokale selvstyret har vært
et dypt forankret prinsipp i over 160 år og at en grunnlovsfesting
ikke ville gjøre det lokale styresettet mer effektivt eller
rasjonelt. Videre var Stortinget redd for at en slik grunnlovsfesting
ville svekke og skape uklarheter om mulighetene til å gjennomføre
en nasjonal fordelingspolitikk.
Forslagsstillerne anfører at selv om
Europarådskonvensjonens artikkel 1 ikke stiller et absolutt
krav om grunnlovsfesting av prinsippet om lokalt selvstyre, så er
det likevel en relativ sterk oppfordring i formuleringen "hvor det
lar seg gjennomføre". At prinsippet er nedfelt i loven,
kan etter forslagsstillernes syn markere en holdning fra statens/sentrale
myndigheters side som på sikt kan bidra til å styrke
kommunenes posisjon, og derved kunne bidra til å prioritere
arbeidet med å opprettholde og utvikle et aktivt folkestyre
på dette nivå.
Forslagsstillerne viser til at ved at vi får
en grunnlovsbestemmelse, vil kommunenes selvstyre måtte betraktes
som et konstitusjonelt prinsipp. Det vil føre til at storting,
regjering og det sentrale embetsverk vil måtte bli mindre
detaljstyrende. Dette vil også innebære at Stortinget
ikke vil kunne oppheve det kommunale selvstyret ved lovendringer,
noe mange mener Stortinget nå kan. Grunnlovsendring må i
så fall til.
En grunnlovsfesting av det lokale selvstyret
vil etter forslagsstillernes syn bidra til et sterkere gjennomslag for
lokaldemokratiet i praktisk politikk. Det vil bli mer utfordrende
og attraktivt å påta seg folkevalgte verv, og den
demokratiske vitaliteten kan bli større.
Det fremmes derfor følgende forslag:
"Ny § 110 d skal lyde:
Stedlig
Selvstyrelse udøves ved folkevalgte Organer. Nærmere
Bestemmelser herom fastsættes ved Lov."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Berit Brørby, Kjell Engebretsen og Jørgen Kosmo,
fra Høyre, André Dahl og Martin Engeset, fra Fremskrittspartiet,
Carl I. Hagen og Henrik Rød, fra Sosialistisk Venstreparti,
Siri Hall Arnøy og Ågot Valle, og fra Kristelig Folkeparti,
Modulf Aukan, viser til det fremlagte grunnlovsforslaget.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til at forslaget som er gjengitt
foran, nesten er identisk med det forslag som er fremsatt som alternativene
3, 6 og 9 i Dokument nr. 12:6 (1999-2000) fra Gunnar Kvassheim og
Leif Helge Kongshaug om ny § 49 a, alternativt § 82
eller § 85 i Grunnloven, med unntak av ulik lovparagraf,
og at tilsvarende forslag ble avvist av Stortinget i både
1988 og 1999.
Disse medlemmer viser til forslagsstillernes argumentasjon
om Norges undertegnelse av Europarådskonvensjonen av 15.
oktober 1985 om lokalt selvstyre, og vil understreke at Europarådskonvensjonens
tekst kun må tolkes som et ønskemål og
ikke som et absolutt krav. Dette blant annet ut i fra at de ulike medlemsland
har ulike typer forfatninger. Disse medlemmer viser
i denne sammenheng til at prinsippet om det kommunale selvstyre
har forankring i vår nasjonale lovgivning, og at Europarådskonvensjonen av
15. oktober 1985 om lokalt selvstyre på den bakgrunn må ansees
som oppfylt.
Denne oppfatningen deles også av Kommunelovutvalget
(NOU:1990:13) som i tilknytning til Ot.prp. nr. 42 (1991-1992) om
kommuneloven, uttalte vedrørende Europarådskonvensjonen
av 15. oktober 1985:
"Etter utvalgets oppfatning kan det vanskelig sies å være
direkte påkrevet med en grunnlovsfesting av det lokale
selvstyre i Norge."
Disse medlemmer viser til at
forslagsstillerne argumenterer for at dersom man får en
grunnlovsbestemmelse, så vil kommunenes selvstyre bli å anse
som et konstitusjonelt prinsipp, og at storting, regjering og det
sentrale embetsverk på den bakgrunn vil måtte
bli mindre detaljstyrende overfor kommunene. Disse medlemmer er
av den oppfatning at dette også vil kunne ha åpenbare
negative konsekvenser i form av at hensiktsmessig handlefrihet og
fleksibilitet i forvaltningen vil kunne reduseres. På ovennevnte
bakgrunn vil derfor disse medlemmer ikke anbefale
at det fremsatte forslag bifalles.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til artikkel 1 i Europarådskonvensjonen av 15. oktober
1985 som Norge gjennom et stortingsvedtak av 6. april 1989 sluttet
seg til, hvor det heter: "Prinsippet om lokalt selvstyre skal anerkjennes
i nasjonal lovgivning, og i grunnlov hvor dette lar seg gjennomføre".
Disse medlemmer mener dette medfører
en forpliktelse til å implementere aktuelle bestemmelser
i vår lovgivning.
Disse medlemmer mener imidlertid
at det vil være behov for mer omfattende utredninger før
slike bestemmelser vedtas og slutter seg til Kommunal- og regionaldepartementets
vurdering i Ot.prp. nr. 45 (2001-2002) om at kommunalt selvstyre
er lite utredet, og at det derfor nå vil være
vanskelig å presist angi hvilke saksområder grunnlovsfesting
bør omfatte.
Disse medlemmer vil derfor ikke
anbefale at de foreliggende forslag bifalles.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Kristelig Folkeparti viser til at det lokale selvstyret
i lang tid har vært ett av de bærende prinsipper
i det norske demokratiet. Disse medlemmer vil dessuten
vise til at et flertall i Valglovutvalget gikk inn for en grunnlovsfesting
av det lokale selvstyret, begrunnet med at dette vil kunne ha en
verdifull symbolfunksjon, og at det vil kunne bringe bedre samsvar
mellom de statsrettslige og folkerettslige grunnsetningene som det
norske styringssystemet hviler på. Disse medlemmer slutter
seg til dette resonnementet, og mener på denne bakgrunn
at tiden nå er moden for å grunnlovsfeste det
lokale selvstyret.
Etter disse medlemmers oppfatning
kan det i visse situasjoner være gode grunner for nasjonal
"overstyring" av kommuner eller fylkeskommuner. Disse medlemmer viser
til at det er tatt høyde for dette ved at det i grunnlovsbestemmelsen
er slått fast at nærmere bestemmelser om det lokale
selvstyret fastsettes ved lov, og kan ikke se at forslaget innebærer
noen vesentlig reduksjon av Stortingets handlefrihet, verken når det
gjelder statens mulighet til å løse viktige nasjonale oppgaver
eller til å videreutvikle det lokale selvstyret.
Disse medlemmer vil derfor anbefale
at dette forslaget bifalles.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti:
Dokument nr. 12:18 (1999-2000) - forslag fra
Morten Lund og Magnhild Meltveit Kleppa om ny § 110 d i
Grunnloven (lokalt selvstyre) - bifalles.
Komiteen viser til
dokumentet og det som står foran og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 12:18 (1999-2000) - forslag fra
Morten Lund og Magnhild Meltveit Kleppa om ny § 110 d i
Grunnloven (lokalt selvstyre) - bifalles ikke.
Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 20. mai 2003
Ågot Valle
leder |
Henrik Rød
ordfører |