I dokumentet fremmes følgende forslag:
-
"1. Stortinget ber Regjeringen sørge for at asylsøkere som reiser utenlands, eller forsvinner mens søknaden behandles, automatisk får avslag på sin asylsøknad.
-
2. Stortinget ber Regjeringen innføre reisebegrensninger i utlendingspass og reisebevis for flyktninger, slik at disse ikke gjøres gjeldende for reise til utlendingens hjemland eller geografisk tilstøtende land, foruten etter søknad i situasjoner der det foreligger konkrete planer om repatriering."
Som bakgrunn for forslaget vises det til at politiet rapporterer om at asylsøkere reiser utenlands mens deres søknad er under behandling, selv om asylsøkere etter hovedregel ikke skal tildeles reisedokumenter.
Utlendingsseksjonen i Oslo politidistrikt har uttalt at mange av de illegale innvandrerne i Norge trolig har kommet seg inn til landet som følge av misbruk av reisedokumenter. I oktober 2002 var det kun 4,5 pst. av asylsøkerne som kom til Norge som oppga at de hadde gyldige dokumenter. Dette er uforenlig med at bl.a. alle flyselskaper krever gyldige dokumenter for å gå om bord. Dette gir derfor klare indisier om at det foregår et utbredt misbruk av reisedokumenter.
Videre påpekes det i dokumentet at reiser til hjemlandet bør være et tydelig signal om at det ikke foreligger behov for beskyttelse, og Utlendingsdirektoratet bør ved slike tilfeller umiddelbart ta asylsøknaden opp til ny behandling. Slike reiser representerer et svært bekymringsfullt misbruk av asylinstituttet, og denne praksisen er med å på undergrave instituttets anerkjennelse blant befolkningen generelt.
Forslagsstillerne viser til at når Norge ikke ser sin asylpolitikk i et internasjonalt perspektiv, og unnlater å gjøre tilsvarende endringer som mange andre europeiske land, så sender vi gale signaler til illegale innvandrere og menneskesmuglere. Derfor er det viktig at Norge legger om sin asylpolitikk etter dansk modell. Som et ledd i dette arbeidet bør det innføres strengere reaksjoner for asylsøkere som forsvinner eller reiser utenlands mens søknaden behandles, samt reisebegrensninger for utlendinger med utlendingspass eller reisebevis for flyktninger.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sigvald Oppebøen Hansen, Reidar Sandal, Karl Eirik Schjøtt-Pedersen og
Signe Øye, fra Høyre, Peter Gitmark, Hans Kristian
Hogsnes og Kari Lise Holmberg, fra Fremskrittspartiet, Torbjørn
Andersen og Per Sandberg, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen
og Heikki Holmås, fra Kristelig Folkeparti, Anita Apelthun
Sæle og Ivar Østberg, og fra Senterpartiet lederen
Magnhild Meltveit Kleppa, viser til Stortingets vedtak nr.
257 jf. Innst. S. nr. 118 (2002-2003) samt Stortingets henstillinger
nr. 258 jf. Innst. S. nr. 118 (2002-2003). Komiteen er
kjent med at departementet nå foretar en gjennomgang av
praksis og regelverk knyttet til problematikken rundt asylsøkeres
reiser tilbake fra det landet en har flyktet fra. Komiteen viser
i den forbindelse til brev fra kommunalminister Erna Solberg datert
12. mars 2003 og til forslag til Revidert nasjonalbudsjett for 2003,
St.prp. nr. 65 (2002-2003) der det blir gitt svar på Stortingets
anmodningsvedtak.
Komiteen viser for øvrig
til sine respektive fraksjoners merknader i innstillingen vedrørende
Revidert nasjonalbudsjett 2003.
Komiteen vil understreke
viktigheten av at det ikke blir gitt signaler som kan medføre økt
tilstrømming av asylsøkere uten beskyttelsesbehov. Komiteen mener
derfor det er viktig at det så langt som mulig søkes å gi
korrekt informasjon om norsk asylpolitikk også i utlandet,
slik at det ikke blir skapt et feilaktig bilde av norsk asylpraksis
til mennesker uten beskyttelsesbehov, noe som kan øke risikoen
for å bli utsatt for press fra menneskesmuglere.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, ser det som viktig
at asylinstituttet og respekten for asylinstituttet bevares, og
at retten til asyl gjøres reell for de som trenger det. Flertallet mener
at dersom personer har fått opphold på uriktig grunn,
skal asyl/annen oppholdstillatelse tilbakekalles. Dette
er det grunnlag for i dagens lovverk.
Komiteen er enig i at misbruk
av asylinstituttet er alvorlig og krever reaksjon.
Komiteen viser til dagens praksis
hvor en asylsøker som reiser ut av Norge eller som forsvinner til
ukjent sted mens søknaden er til behandling, anses for å ha
trukket sin søknad.Komiteen viser
til brevet av 12. mars 2003 til komiteen fra kommunal- og regionalministeren,
hvor det fremgår at asylsøknaden i slike tilfeller
enten henlegges eller det fattes et negativt vedtak uten realitetsbehandling.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, viser videre til
at det etter utlendingsloven er et vilkår for å kunne
søke asyl i Norge, at søknaden fremsettes fra
riket, men verken utlendingsloven eller flyktningkonvensjonen gir
noen adgang til å innskrenke retten til å søke
asyl på nytt. Flertallet er kjent med at
det er asylsøkere som etter hjemreisen kommer tilbake til
Norge og fremmer ny søknad, eller ønsker å opprettholde
tidligere søknad. Flertallet mener imidlertid
at i slike tilfeller skal søknaden normalt hurtigbehandles,
fordi søkerens tidligere hjemreise som regel kan tillegges
avgjørende betydning som argument for at søkeren
ikke har beskyttelsesbehov.
Flertallet er enig i at dagens
regelverk hjemler gode muligheter til å reagere når
personer foretar hjemreise til tross for at de har påberopt
seg et beskyttelsesbehov. Flertallet har imidlertid
registrert at det har forekommet uheldige episoder og er derfor
tilfreds med at Regjeringen nå vil foreta en nærmere
gjennomgang av regler og rutiner for å se om praksisen
bør forbedres.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at dagens praksis med reaksjoner ovenfor asylsøker
som reiser utenlands eller forsvinner mens asylsøknaden
behandles, er mangelfulle. Som komiteenregistrerer
har det forekommet en rekke uheldige episoder, og fortsettelsen
av disse viser at Regjeringen ikke tar denne problematikken på alvor. Disse
medlemmer viser videre til forslag til Revidert nasjonalbudsjett
for 2003 og til St.prp. nr. 65 (2002-2003) hvor det blir gitt svar
på Stortingets anmodningsvedtak nr. 257, jf. Innst. S.
nr. 118 (2002-2003). Disse medlemmer konstaterer
derigjennom at Regjeringen både ser problemene og nødvendigheten
av at det reageres, men at den velger å utsette konkrete
lovendringer eller endringer av praksis. Dette på tross
av at løsningen ligger foran dem i Dokument nr. 8:58 (2002-2003) Disse
medlemmer mener en slik vurdering er under enhver kritikk.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, mener at personer
med flyktningstatus normalt ikke skal kunne bruke sine norske utlendingspass
og reisedokumenter til reiser til hjemlandet på ferie.
Hvorvidt et besøk i hjemlandet er i motstrid med deres
tidligere anførte asylgrunn, må vurderes av UDI ut
fra den enkelte sak og vurderes opp mot forhold som kan endre seg
over år. Det vises i denne sammenheng til UNHCRs håndbok
om prosedyrer og Guidelines on International Protection; Cessation
of Refugee Status av 10. februar 2002.
I noen tilfeller ønsker norske myndigheter
at flyktninger skal reise hjem når forholdene har stabilisert seg. Flertallet er
kjent med at UDI i en årrekke har oppmuntret utvalgte grupper
flyktninger om å reise hjem med økonomisk støtte.
Det betyr av enhver reise ikke indikerer grunnlag for å tilbakekalle
oppholdstillatelser.
Komiteen viser til at det følger
av utlendingsforskriften §§ 66 fjerde ledd og
70 fjerde ledd at reisedokumenters geografiske gyldighetsområde
skal begrenses for utlendingenes hjemland. Videre følger
det av utlendingsforskriften §§ 66 femte ledd
og 70 femte ledd at det kan gjøres unntak i reisedokumentet
eller utlendingspasset for andre land enn hjemlandet. Utlendingsdirektoratet
har opplyst at de benytter denne bestemmelsen i saker der det er
naturlig.
Komiteen er kjent med Regjeringens
redegjørelse i Revidert nasjonalbudsjett 2003.
Komiteen vil gi uttrykk for at
det er uheldig at personer med flyktningstatus eller vern i Norge
omgår reisebegrensningene i sine norske utlendingspass
og reisedokumenter ved å reise til sine hjemland via naboland,
og ber derfor Regjeringen om å se nærmere på hvordan
regelverket faktisk praktiseres. Med sikte på innskjerping ønsker komiteen at
Regjeringen ser nærmere på rutinene ved fornyelse
av reisedokumenter og ved utstedelse av nye dokumenter etter at
dokumenter er meldt tapt. Komiteen vil også be
Regjeringen se på om den geografiske avgrensningen for reisevirksomhet
i enkelte tilfeller bør omfatte flere omliggende land,
og hvordan informasjonstilstrømningen til Utlendingsdirektoratet
om reisevirksomhet kan bli bedre.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
med glede at sakens problematikk aksepteres av flere partiet enn
Fremskrittspartiet.
Disse medlemmer viser til at
det i lang tid har versert til dels alvorlige tilfeller hvor det
har foregått et utbredt misbruk av utlendingspass, og at
rette kontrollmyndigheter ved flere anledninger har uttalt at misbruk av
utlendingspass ansees som et problem i forhold til å begrense
illegal innvandring.
Disse medlemmer viser til at
våre naboland har innført likelydende endringer.
I Storbritannia har man vedtatt at personer med såkalt
Exeptional leave to remain (ELR) må kunne bevise et presserende
behov for å reise utenlands og at de ikke kan få reisebevis
fra egen ambassade for å få britiske reisedokumenter.
Disse medlemmer er imidlertid
skuffet over den handlingsvegring som eksisterer overfor norsk innvandringspolitikk. Disse
medlemmer viser til at Dokument nr. 8:58 (2002-2003) inneholder
løsninger som Stortinget ved sin anerkjennelse av realiteten
i problemet, innlysende burde ha vedtatt. Disse medlemmer registrerer
imidlertid at flertallet ikke velger å gi denne tydelige
beskjeden til illegale innvandrere, men i stedet velger å la
Regjeringens innvandringsbyråkrati overta saken. Disse
medlemmer mener dette er svært bekymringsfullt,
både overfor Norges sikkerhet, og ovenfor de arbeidstakerne
som til daglig er satt til å håndheve utlendingsforskriften.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, foreslår
at Dokument nr. 8:58 (2002-2003) vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartietfremmer forslaget som er fremsatt i dokumentet.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag
-
1. Stortinget ber Regjeringen sørge for at asylsøkere som reiser utenlands, eller forsvinner mens søknaden behandles, automatisk får avslag på sin asylsøknad.
-
2. Stortinget ber Regjeringen innføre reisebegrensninger i utlendingspass og reisebevis for flyktninger, slik at disse ikke gjøres gjeldende for reise til utlendingens hjemland eller geografisk tilstøtende land, foruten etter søknad i situasjoner der det foreligger konkrete planer om repatriering.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til dokumentet og til det som står foran og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument nr. 8:58 (2002-2003) - forslag fra stortingsrepresentantene Per Sandberg og Torbjørn Andersen om reisebegrensning for asylsøkere og utlendinger med norske reisedokumenter - vedlegges protokollen.
Oslo, i kommunalkomiteen, den 27. mai 2003
Magnhild Meltveit Kleppa
leder |
Kari Lise Holmberg
ordfører |