I dokumentet fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen innlede forhandlinger med Sør-Trøndelag fylkeskommune med sikte på å komme til enighet om en kompensasjon vedrørende kapitalkostnader knyttet til Regionsykehuset i Trondheim 2000-utbyggingen."
Ved statlig overtakelse av spesialisthelsetjenesten ble det foretatt et uttrekk fra rammefinansieringen til Sør-Trøndelag fylkeskommune på 91 mill. kroner basert på kapitalkostnader, til tross for at ekstraordinære kapitalkostnader ble finansiert på andre måter enn gjennom rammeoverføringen.
Forslagsstillerne mener det er grunn til å foreta en revurdering av rammetrekket for Sør-Trøndelag fylkeskommune i forbindelse med statlig overtakelse av spesialisthelsetjenesten, samt vurdere å kompensere Sør-Trøndelag fylkeskommune for uttrekk basert på kapitalkostnader som var fortutsatt dekket utenom inntektsrammen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sigvald Oppebøen Hansen, Reidar Sandal,
Karl Eirik Schjøtt- Pedersen og Signe Øye, Fremskrittspartiet,
Torbjørn Andersen og Per Sandberg, Sosialistisk Venstreparti, Karin
Andersen og Heikki Holmås, og Senterpartiet, lederen Magnhild
Meltveit Kleppa, legger til grunn at det ordinære
oppgjøret mellom staten og fylkeskommunene som følge
av statlig overtaking av sykehusene, er ferdigbehandlet fra Stortinget
sin side.
Flertallet legger videre til
grunn at når forslagsstillerne tar opp forslag om å be
Regjeringen innlede forhandlinger med Sør-Trøndelag
fylkeskommune, gjelder det uavkortet oppfølging av de avtaler som
i sin tid ble inngått i forbindelse med utbyggingen av
RiT 2000.
Flertallet viser til at utbyggingsavtalen
mellom Sør-Trøndelag fylkeskommune og staten medførte
et betydelig og viktig løft for å skape et moderne
og effektivt regionsykehus for Midt-Norge. Flertallet viser
til det særskilte finansieringsopplegget som lå i denne
avtalen. Kun gjennom betydelig statlig medfinansiering
var det mulig å realisere dette prosjektet.
Flertallet viser videre til at
Sør-Trøndelag fylkeskommune fikk ekstraordinære
midler for å finansiere de høye kapitalkostnadene
knyttet til prosjektet. Ved uttrekket av rammetilskuddene til fylkeskommunene
etter sykehusreformen ble uttrekket for Sør-Trøndelag
fylkeskommune basert på kapitalkostnader som var forutsatt
dekket på annen måte. Flertallet mener
derfor at Sør-Trøndelag fylkeskommune blir trukket
for kostnader de ikke skal dekke over sin ordinære ramme.
Flertallet mener Sør-Trøndelag
fylkeskommune må ytes tilstrekkelig kompensasjon for dette
forhold. Dette må skje uten at de øvrige fylkeskommuner
blir berørt. Flertallet fremmer derfor forslag
om at Regjeringen må innlede særskilte forhandlinger
med Sør-Trøndelag fylkeskommune om en hensiktsmessig kompensasjon
for uttrekk knyttet til kapitalkostnader ved RiT 2000-utbyggingen. Flertallet forutsetter
at Regjeringen legger resultatet av forhandlingene fram for Stortinget
på egnet måte.
Flertallet har for øvrig
ingen merknader og fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen innlede
særskilte forhandlinger med Sør-Trøndelag
fylkeskommune om en hensiktsmessig kompensasjon for uttrekk knyttet
til kapitalkostnader ved RiT 2000-utbyggingen."
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Peter Skovholt Gitmark, Hans Kristian Hogsnes og Kari Lise Holmberg,
og fra Kristelig Folkeparti, Leif Christian Johansen og Anita Apelthun
Sæle, viser til at avtalen mellom staten og Sør-Trøndelag
fylkeskommune av 9. september 1999 lå til grunn for utbyggingen av
nytt regionsykehus i Trondheim (RiT 2000), slik også kommunal-
og regionalministeren gir uttrykk for i brev av 29. september 2003
til kommunalkomiteen. Avtalen ble godkjent av Stortinget og erstattet
tidligere avtale mellom partene av 1996.
Disse medlemmer viser til at
RiT 2000-utbyggingen hadde et kostnadsoverslag på 7,275
mrd. kroner. Etter avtalen finansierte staten inntil 80 pst. av utbyggingskostnadene
og Sør-Trøndelag fylkeskommune det resterende.
I den forbindelse viser disse medlemmer til avtalens
punkt 5.2:
"Fylkeskommunen dekker gjenstående kostnader ved
utbyggingen herunder kostnader for utstyr og inventar til sykehusdelen.
Fylkeskommunen dekker halvparten av utviklingskostnadene (FOU)."
Disse medlemmer har merket seg
at fylkeskommunen plikter videre, i henhold til avtalen, å oppfylle kravet
om at de statlige tilskuddene/overføringene som helhet
benyttes til utbyggingen og til eventuelle merutgifter til driften
til RiT som følge av utbyggingen. Videre forplikter fylkeskommunen
seg til å avgrense veksten i utgifter til øvrig
sykehusdrift og øvrige sektorer i byggeperioden. Disse
medlemmer vil understreke at Sør-Trøndelag
fylkeskommune også var ansvarlig for å gjennomføre
utbyggingen innenfor de rammer som ble fastlagt i den reviderte
avtalen.
Disse medlemmer viser til at
det som følge av statens overtagelse av spesialisthelsetjenestene
ble foretatt gjeldsletteoppgjør overfor fylkeskommunene. Disse
medlemmer vil påpeke at utbyggingen av RiT 2000
ble hensyntatt i dette oppgjøret. Som følge av sletting
av fylkeskommunenes gjeld, ble det beregnet uttrekk fra fylkeskommunenes
rammetilskudd som følge av redusert behov for å dekke
renter og avdrag på lån. Disse medlemmer er
kjent med at disse beregningene er gjort likt for alle fylkeskommuner,
i tråd med de prinsipper og retningslinjer for gjeldslettetilskuddet
som er lagt til grunn i St.prp. nr. 82 (2000-2001), jf. Innst. nr.
326 (2000-2001) fra kommunalkomiteen. For Sør-Trøndelag
fylkeskommune utgjorde dette et uttrekk på 146,9 mill.
kroner, herunder 46,3 mill. kroner som følge av gjeldslette
knyttet til RiT 2000-prosjektet.
Disse medlemmer vil bemerke at
også Sør-Trøndelag fylkeskommune aksepterte
prinsippene for oppgjørsformen, selv om dette, som følge
av at fylkeskommunen har brukt en relativt lav andel av sine budsjetter
på sykehus sammenlignet med andre fylkeskommuner, i en
overgangsfase slår negativt ut.
Disse medlemmer har merket seg
at Sør-Trøndelag fylkeskommune har hatt en vanskelig økonomisk situasjon
gjennom mange år, og konstaterer på denne bakgrunn
at fylkeskommunens økonomiske problemer ikke utelukkende
kan knyttes til sykehusoppgjøret.
Disse medlemmer vil peke på at
det i punkt 5.3 og 5.4 i revidert avtale av 9. september 1999 er
lagt til grunn at staten stilte garanti for de fylkeskommunale låneopptak
til utbygging av RiT 2000, samt skulle overføre 1,0-1,5
mrd. kroner i ekstraordinært skjønnstilskudd i
utbyggingsperioden. Disse midlene skulle uavkortet benyttes til
utbyggingen av RiT 2000. Disse medlemmer vil peke
på at det i den forbindelse ble utarbeidet utbetalingsplan.
Utbetalingene ble foretatt i henhold til planen, men avsluttet i
2002 som naturlig konsekvens av at prosjektet ble stoppet på fylkeskommunens
hånd ved at spesialisthelsetjenesten, og herunder RiT 2000-prosjektet,
ble overført til staten.
Disse medlemmer vil bemerke at
det framgår av avtalen punkt 5.3 at tildelingen av det
ekstraordinære skjønnet skulle baseres på en
løpende vurdering av den totale fylkeskommunale økonomi,
bl.a. utviklingen i de frie inntektene og rentenivået.
I denne vurderingen skulle det sikres en utvikling i tjenestetilbudet
til befolkningen i Sør-Trøndelag på linje
med øvrige fylkeskommuner.
Disse medlemmer anser derfor
at staten sine forpliktelser er oppfylt i henhold til avtalen av
9. september 1999. Disse medlemmer er kjent med at Kommunal-
og regionaldepartementet på grunn av fylkeskommunens vanskelige økonomiske
situasjon tildeler Sør-Trøndelag fylkeskommune
ekstraordinært skjønn både inneværende
(10 mill. kroner) og neste år (8 mill. kroner). Disse
medlemmer erkjenner at fylkeskommunen til tross for dette
vil ha betydelige utfordringer med å tilpasse utgiftsnivået
til gjeldende rammer. Disse medlemmer er av den oppfatning at
fylkeskommunen selv har ansvar for å skape balanse i egen økonomi,
men erkjenner at staten også har et ansvar for å vurdere
Sør-Trøndelag fylkeskommunes økonomiske
situasjon i forhold til andre fylkeskommuner. Disse medlemmer ber
departementet følge utviklingen i Sør-Trøndelag
fylkeskommune nøye, og på bakgrunn av utviklingen
vurdere en videreføring av ekstraordinært skjønn,
herunder å vurdere størrelsen på et eventuelt
slikt skjønn.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Dokument nr. 8:136 (2002-2003) -
forslag fra stortingsrepresentantene Magnhild Meltveit Kleppa og Arne
Braut om en særskilt kompensasjon til Sør-Trøndelag
fylkeskommune i forbindelse med utbyggingen av Regionsykehuset i
Trondheim (RiT) 2000 - vedlegges protokollen."
Forslag fra Høyre og Kristelig Folkeparti:
Dokument nr. 8:136 (2002-2003) - forslag fra stortingsrepresentantene Magnhild Meltveit Kleppa og Arne Braut om en særskilt kompensasjon til Sør-Trøndelag fylkeskommune i forbindelse med utbyggingen av Regionsykehuset i Trondheim (RiT) 2000 - vedlegges protokollen.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Stortinget ber Regjeringen innlede særskilte forhandlinger med Sør-Trøndelag fylkeskommune om en hensiktsmessig kompensasjon for uttrekk knyttet til kapitalkostnader ved RiT 2000-utbyggingen.
Oslo, i kommunalkomiteen, den 20. november 2003
Magnhild Meltveit Kleppa
leder |
Leif Christian Johansen
ordfører |