I dokumentet fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om øyeblikkelig å stanse all
framtidig eksperimentering med og testing av Mixed Oxide Fuel (MOX)
i Haldenreaktoren."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sylvia Brustad, Rolf Terje Klungland og Synnøve
Konglevoll, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Siri
A. Meling og Leif Frode Onarheim, fra Fremskrittspartiet, Øyvind
Korsberg og Øyvind Vaksdal, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir
H. Langeland og Ingvild Vaggen Malvik, fra Kristelig Folkeparti,
Ingmar Ljones og lederen Bror Yngve Rahm og fra Senterpartiet, Inger
S. Enger, viser til at den norske deltakelsen i The OECD
Halden Reactor Project, forkortet HRP, skal sikre landet grunnleggende kompetanse
i reaktorteknologi og bidra til å bevare en tilfredsstillende
beredskap mot ulykker, overvåke reaktoranlegg i norske
nærområder og sikre norsk innflytelse i det internasjonale
atomsikkerhetsarbeidet. I tillegg skal prosjektet komme norsk industri
og norsk forskning til gode.
Komiteen viser til at det i Stortinget
har vært bred tilslutning til disse målsettingene,
men forskningen ved Haldenreaktoren har også med jevne
mellomrom blitt debattert bl.a. ut fra argumentet om at forskningen
her bidrar til at gamle reaktorer i Øst-Europa holdes lenger i
drift. På den andre siden kan det hevdes at reaktorene i Øst-Europa
ville fortsatt likevel, men med dårligere sikkerhetsløsninger.
Tilsvarende kan det argumenteres omkring MOX-forskningen. Mens forslagsstillerne argumenterer
med at forskningen på MOX i Halden tilrettelegger for økt
bruk av MOX internasjonalt, skriver Regjeringen i svarbrev til komiteen
datert 2. mai 2003 at
"virksomheten i Halden vil etter regjeringens mening neppe
ha avgjørende betydning for om nye land velger å ta
i bruk MOX eller ikke."
Et annet argument som har blitt brukt for stenging
er alderen til reaktoren. Når konsesjonen går
ut i 2008, vil reaktoren være 50 år.
Komiteen viser til sist gang
komiteen i forrige stortingsperiode hadde en drøftelse
av spørsmålene knyttet til Haldenreaktoren i forbindelse
med St.meld. nr. 22 (1998-1999) om videreføring av Haldenprosjektet,
jf. Innst. S. nr. 126 (1998-1999). I denne innstillingen skrev bl.a.
et flertall bestående av Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre:
"Dette flertall slutter seg til at det settes ned
et utvalg som skal vurdere og gi anbefalinger knyttet til den fremtidige
avviklingen av Halden-prosjektet. Utvalget bør se på mulighetene
for å opprettholde den kompetanse som er nødvendig
for vår rolle som pådriver for forbedret reaktorsikkerhet,
avfallshåndtering og for å videreutvikle den nasjonale
ulykkesberedskapen. Det bør også vurderes hva
som kan videreføres av Halden-prosjektets industrirettede
virksomhet, bl.a. kontrollromteknologien. Utvalget må også se
på utfordringene knyttet til avstengning/riving
av Halden-reaktoren, og det bør tre i funksjon i løpet
av treårsperioden."
Komiteen viser til svarbrev til
komiteen fra Nærings- og handelsdepartementet av 24. oktober 2003,
som bekrefter at dette utvalget nå er i ferd med å tre
i funksjon. Komiteen har merket seg at det i mandatet
til utvalget bl.a. heter:
"Pr. i dag kan ingen med sikkerhet si hvor lenge
Haldenreaktoren vil være i drift. IFE har fått
driftskonsesjon fram til 21.12.2008. Viser det seg da at sikkerhetsforholdene
rundt reaktoren fortsatt er tilfredsstillende, kan reaktoren bli
forlenget. På den annen side kan reaktoren bli stengt også før
2008 hvis de tekniske og driftsmessige forholdene ved reaktoren
skulle tilsi det."
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, legger til
grunn at Institutt for Energiteknikk, IFE, har fått konsesjon
til å drive frem til 2008. Et vedtak i tråd med
det som er fremmet i Dokument nr. 8:61 (2002-2003) vil endre rammevilkårene
for driften midt i perioden, noe flertallet ikke
slutter seg til. Flertallet vil imidlertid allerede
nå peke på at det er viktig at Norge ved neste konsesjonsbehandling
foretar en grundig vurdering av alle sidene ved driften av Haldenreaktoren. Flertallet vil
derfor understreke at formålet med det utvalget som skal
vurdere å gi anbefalinger knyttet til den fremtidige stengningen
av reaktoren, bl.a. er å gi et beslutningsgrunnlag i forhold
til spørsmålet om videre drift.
Komiteen viser til
at utvalget derfor må vektlegge hvordan en kan styrke aktiviteten
knyttet til MTO (Menneske, Teknologi, Organisasjon), kontrollromsutvikling,
industripsykologi, prosessovervåking og "virtual reality",
slik at det fremdeles kan sikres kompetansearbeidsplasser i Halden
og norsk kompetanse om bl.a. reaktorsikkerhet, dersom et flertall
på Stortinget ønsker å legge reaktoren
ned, eller sikkerhetshensyn nødvendiggjør en slik
nedlegging.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig
Folkeparti, viser til at MOX-teknologien sikrer en endelig
destruksjon av våpenplutonium i motsetning til andre løsninger.
Forskningen bidrar til at destruksjonen kan utføres på en
sikker måte.
Flertallet viser til at forskningen
i Halden støttes av en rekke deltagerland med mer enn 50
pst. av budsjettet. Dette nære samarbeidet gir verdifull
forskningskompetanse til Institutt for Energiteknikk og
til tilgrensende forskningsmiljøer.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til sitt forslag om øyeblikkelig å stanse all
framtidig eksperimentering med og testing av Mixed Oxide Fuel (MOX)
i Haldenreaktoren (Dokument nr. 8:61 (2002-2003)). Disse
medlemmer mener verken Regjeringens svarbrev til komiteen
(vedlagt) eller partsinnlegget til eieren Institutt for Energiteknikk
(IFE) tilbakeviser konklusjonene i rapporten fra Norsk Utenrikspolitisk
Institutt (NUPI) om MOX-forskningen i Haldenreaktoren. NUPI utredet konsekvensene
av virksomheten og konkluderte med at MOX-forskningen i Haldenreaktoren
strider imot en rekke miljø- og ikke-spredningshensyn som
Norge tidligere har kjempet for.
Disse medlemmer finner det naivt
og lite trolig at F&U på MOX på oppdrag
fra eiere av reprosesseringsanlegg (som for eksempel Sellafieldeieren
BNFL) ikke vil gjøre det lettere å utløse
markedspotensialet for å utnytte gjenvunnet plutonium til
produksjon av energi. Et slikt bidrag strider imot målet
slått fast i St.meld. nr. 24 (2000-2001) om Regjeringens miljøvernpolitikk
og rikets miljøtilstand, hvor Norge skal arbeide for at
brukt kjernebrensel på sikt lagres direkte i stedet for å reprosesseres. Disse
medlemmer påpeker at Regjeringen i sitt svarbrev
skriver at Sellafield "har planer om å øke sin
aktivitet i årene som kommer" og at "det nye Sellafieldanlegget
og MOX-produksjonen kan føre til at vi får enda
mer reprosessering i fremtiden". Det er nærliggende å spørre
om hvilke motiver BNFL har for å kjøpe F&U
på MOX fra IFE, om ikke for å gjennomføre
sine egne planer.
Disse medlemmer understreker
at det, i lys av føre-var-prinsippet og at Norge skal arbeide
for at brukt kjernebrensel på sikt lagres direkte i stedet
for å reprosesseres, ikke er tilstrekkelig med omtrentligheter
som "virksomheten i Halden vil […] neppe
ha avgjørende betydning for om nye land velger å ta
i bruk MOX eller ikke" (Regjeringen i sitt svarbrev). Disse
medlemmer mener dette bør granskes av et uavhengig offentlig
utvalg.
Disse medlemmer mener videre
det er uholdbart at det er tvil om i hvilken grad MOX-arbeidet i Haldenreaktoren
utelukkende er sikkerhetsrelatert, slik det er forutsatt i Innst.
S. nr. 126 (1998-1999). Disse medlemmer forutsetter
at hvis arbeidet utelukkende er sikkerhetsrelatert, vil det være
naturlig at alle forskningsresultater, oppdragskontrakter,
kundeoversikter og IFEs forretningsplaner for MOX-forskningen er offentlig
tilgjengelige. Disse medlemmer mener dette materialet
bør gjennomgås av et uavhengig offentlig utvalg
for å vurdere om eksperimentene har til hensikt eller fører
til at kostnadene ved bruk av MOX blir lavere. Disse medlemmer fremmer
derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen opprette
et uavhengig offentlig utvalg for å vurdere om MOX-arbeidet
ved Haldenreaktoren utelukkende er sikkerhetsrelatert og hvorvidt
det i noen grad bidrar, direkte eller indirekte, til økt
reprosessering av plutonium."
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Stortinget ber Regjeringen opprette et uavhengig offentlig
utvalg for å vurdere om MOX-arbeidet ved Haldenreaktoren
utelukkende er sikkerhetsrelatert og hvorvidt det i noen grad bidrar,
direkte eller indirekte, til økt reprosessering av plutonium.
Komiteen viser til dokumentet
og til det som står foran og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:61 (2002-2003) - forslag fra
stortingsrepresentantene Ingvild Vaggen Malvik, Heidi Sørensen, Åsa
Elvik og Hallgeir H. Langeland om øyeblikkelig å stanse
all framtidig eksperimentering med og testing av Mixed Oxide Fuel
(MOX) i Haldenreaktoren - bifalles ikke.
Jeg viser til Energi- og miljøkomiteens
brev til statsråd Børge Brende av 31. mars 2003
vedlagt Dokument nr. 8:61 (2002-2003) og til hans brev av 25. april
d.å. hvor det meddeles at saken hører inn under
Nærings- og handelsdepartementets ansvarsområde.
The OECD Halden Reactor Project (HRP) er det største
internasjonale forskningsprosjekt i Norge. Det har pågått
siden 1958 og omfatter nå ca 100 private og offentlige
organisasjoner i 20 land, deriblant de store kjernekraftlandene
USA, Japan, UK, Tyskland, Frankrike og Russland. Prosjektet er forankret
i Haldenreaktoren (HR), administreres av Institutt for energiteknikk (IFE)
og omfatter sikkerhetsforskning innen brensel-, material- og kontrollromsteknologi.
Det nåværende treårsprogrammet begynte
1.1.2003 og utløper 31.12.2005.
Regjeringen mener at Prosjektet leverer betydelige bidrag
til så vel norsk forskning og utdanning som til norsk industri.
Prosjektet gir Norge internasjonalt anerkjent kompetanse innen kjernekraftens
drifts- og sikkerhetsmessige sider. Denne kompetansen styrker Norges
posisjon i internasjonalt sikkerhetssamarbeid, og har gjennom Atomhandlingsplanen
bidratt til sikkerhetsforbedringer ved kjernekraftverkene
på Kola og ved St Petersburg. Østeuropeisk deltagelse
fører til direkte forbedringer ved disse lands kjernekraftverk.
Kjernekraftland som USA, Finland og Sverige
har valgt å håndtere brukt kjernebrensel ved lagring/deponering.
Andre land som Frankrike, Belgia, Sveits, Tyskland og Japan har
valgt å gjenvinne plutonium fra det brukte brenselet gjennom
reprosessering og benytter denne energiressursen som MOX i sine
reaktorer før endelig lagring. Reprosessering ble opprinnelig utviklet
for å separere våpenplutonium (ikke for å utvikle MOX
som anført i Dokument nr. 8:61). Imidlertid er bruken av
MOX den eneste metode for å destruere plutonium og samtidig
utnytte energipotensialet.
Det er fremført flere argumenter mot
bruken av MOX. Det har vært hevdet at produksjon og bruk
av MOX er mer forurensende enn produksjon og bruk av
tradisjonelt kjernebrensel. Ifølge beregninger gjennomført
av OECD-NEA vil den samlede radioaktive forurensning knyttet til
en brenselssyklus uten reprosessering bli noe lavere enn en syklus
som involverer reprosessering og bruk av MOX. Det er imidlertid
store usikkerheter i beregningene, og forskjellene har i følge beregningene
liten strålevernmessig betydning. Når det gjelder
utslippene av technetium-99 fra .reprosesseringsanlegget i Sellafield
spesielt, er disse knyttet til behandlingen av historisk avfall
og kan trolig renses til en overkommelig kostnad dersom det er politisk
vilje til det på britisk side.
På den annen side finnes det også et
argument for fortsatt MOX-eksperimentering. Om enn fremdeles ufullkommen,
er MOX-teknologien pr i dag den eneste som kan destruere plutonium.
Derfor er MOX-teknologien valgt i den russisk-amerikanske avtale
for reduksjon av våpenplutoniumslagrene, jf rapporten fra National
Nuclear Security Administration til Kongressen av februar 2002.
Det har vært hevdet at MOX-eksperimentene
i Halden kan bidra til at flere land vil ta i bruk MOX eller anvende
denne typen brensel i større målestokk. Skulle det
skje, ville reprosesseringsaktiviteten øke. Drivkraften
bak den økende bruken av MOX er det faktum at det finnes
et marked for å utnytte gjenvunnet plutonium til produksjon
av energi. De land som bruker MOX, har etablert langtidskontrakter
med reprosesseringsanlegg som for eksempel i Sellafield. Regjeringen mener
at et forbud mot MOX-eksperimenter i Halden ikke vil ha noen direkte
betydning for andre lands bruk eller valg av reprosessering/MOX-brensel.
Haldenrosjektet kan imidlertid bidra til å gjøre
bruken av MOX sikrere.
Et helt nytt anlegg i Sellafield har startet
produksjon av MOX og har planer om å øke sin aktivitet
i årene som kommer til tross for protestene fra bl.a. Norge
og Irland. Det nye Sellafieldanlegget og MOX-produksjonen kan føre
til at vi får enda mer reprosessering i fremtiden, hvilket
fra norsk side ikke er ønskelig.
Norge står fast ved sin moralske og
politiske støtte til irske myndigheters søksmål
mot Storbritannia for å få stanset den nye MOX-fabrikken
i Sellafield. En videreføring av forskningsprosjektet ved
Haldenreaktoren betyr ikke at Regjeringen ikke ser problemer med produksjon
av MOX i Sellafield, med tilhørende økning av
sjøtransport. Fra norsk side gjennomgår man også mulighetene
for å forfølge Sellafieldsaken rettslig, og det
er jevnlige kontakter med irske myndigheter om dette.
Stortinget har i flere omganger tatt opp MOX-problematikken
de senere årene. MOX-brenselet er etter alt å dømme
kommet for å bli, og virksomheten i Halden vil etter Regjeringens
mening neppe ha avgjørende betydning for om nye land velger å ta
i bruk MOX eller ikke. I tråd med Stortingets forutsetninger,
jf. Inst. S. nr. 126 for 199S-99, gjelder de eksperimenter som utføres
ved atomreaktoren i Halden, utelukkende sikkerhetsaspektene ved
MOX. I så måte kan det være mange hensyn
som taler for at forskningen fortsetter. Stortingets vilkår
for støtte gjelder naturligvis også perioden 2003-2005.
Et avgjørende punkt er hvorvidt MOX-eksperimentene
i Halden representerer noen spesiell trussel mot nærmiljøet.
Statens strålevern, det rette organ til å vurdere
slike forhold, er godt kjent med at det pågår
MOX-eksperimenter i Halden. Strålevernet har likevel aldri vurdert
de sikkerhetsmessige sidene ved MOX-aktivitetene i Halden som farligere
enn de øvrige aktivitetene som foregår der. Det
kan opplyses at i løpet av mai d.å. vil Strålevernet
utgi en bred, samlet og lett tilgjengelig presentasjon av hele MOX-problematikken.
Med de opplysninger som foreligger, ser jeg
liten grunn til å kreve stans i MOX-eksperimentene i Halden.
Jeg viser til brev av 29. oktober 2003 fra Stortingets energi-
og miljøkomité til miljøvernministeren
hvor det stilles to spørsmål knyttet til behandlingen
av ovennevnte forslag. Henvendelsen er oversendt fra Miljøverndepartementet
til Helsedeparementet.
Det har blitt hevdet at
dersom Haldenreaktoren får fornyet konsesjon til å fortsette
etter 2008, vil dette bli verdens eldste forskningsreaktor. - Er
dette tilfelle, og hvis ikke - hvilke forskningsreaktorer er eldre?
Vedlagt følger en oversikt over forskningsreaktorer som
er eldre enn Haldenreaktoren og som fremdeles er i drift. Oversikten
er utarbeidet av Statens strålevern, og er basert på gjennomgang
av relevant litteratur og elektroniske kilder. Per dags dato er
det 11 forskningsreaktorer som er eldre enn Haldenreaktoren som
fortsatt er i drift. Hvorvidt disse reaktorene fortsatt vil være i
drift etter 2008 har jeg per i dag ingen opplysninger om. Opplysninger
om forventet levetid, planlagt erstatning etc. vil eventuelt måtte
baseres på en grundig gjennomgang og vurdering av inneværende
tillatelser til drift etc.
Kan departementet vise
til noen eksempler på forskningsreaktorer som
er lagt ned, og hva dekommisjonering av disse kostet?
I årenes løp har rundt 250
forskningsreaktorer blitt lagt ned av ulike grunner. Kostnadene
forbundet med dekommisjonering har vært meget forskjellige
avhengig av hvilken konstruksjon reaktorene har hatt og hvilken
bruk en har planlagt i lokalene etter dekommisjoneringen. I noen
tilfeller er lokalene gjenbrukt til tilsvarende formål.
Det nærmeste eksemplet er dekommisjoneringen av forskningsreaktorene
og de øvrige nukleære installasjonene i forskningsinstitutet
Risø i Danmark. Denne er nettopp påbegynt og er
foreløpig kostnadsberegnet til ca. DKK 60 millioner kroner
hvert år over en periode på 15-20 år,
totalt i størrelsesorden 1 milliard DKK. Det danske folketinget
har gitt sin tilslutning til denne prosessen, som finansieres over
statsbudsjettet.
Det er verdt å merke seg at da IFE
fikk konsesjon for drift av reaktoranleggene i perioden 2000-2008,
var et av vilkårene at instituttet innen 31.12.2004: "...
utarbeider en oppdatert plan for nedleggelse av de konsesjonbelagte
anleggene ..." og: "Denne planen forutsettes å være
detaljert vedrørende nedleggelsen av reaktoranleggene og
de metallurgiske laboratoriene også mht videre behandling
og lagring av brukt brensel. Den skal også inneholde et
kostnadsoverslag".
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 20. november 2003
Bror Yngve Rahm
leder |
Synnøve Konglevoll
ordfører |