Ovennevnte grunnlovsforslag, som er fremmet
av Karin Andersen, tar sikte på å gi en ny § 110
d i Grunnloven om retten til bolig.
Forslagsstilleren peker på at det påhviler
staten ulike plikter som skal legge til rette for at den enkelte
borger får tilgang til fundamentale rettigheter slik som
stemmerett, ytringsfrihet, næringsfrihet, rettssikkerhet,
rett til arbeid og til et rent miljø. Grunnloven innskrenker også myndighetenes
rett til å gripe inn i enkeltmenneskers liv, og pålegger
myndighetene å respektere menneskerettighetene.
Det vises i forslaget til at ivaretakelse av
de menneskelige behov står i sentrum for samfunnsbygging
og er verdivalg som nedfelles i Grunnloven. De områdene som
er nevnt i Grunnloven, er de som anses avgjørende for å ivareta
samfunnets og enkeltmenneskers interesser.
Forslagsstilleren peker på at bolig
er et nødvendig gode for å sikre at alle får
del i demokratiske rettigheter, skole, helsestell og privatliv.
Klimaet i Norge er så strengt at behovet for en bolig er
udiskutabelt. Det understrekes at trygghet og likeverdighet for
alle borgere i samfunnet er avhengig av tilgang til en bolig av
rimelig og nøktern kvalitet for alle og at boligmangel
vil øke forskjellene i samfunnet.
Det er vist til at det i mange år har
vært flere tusen bostedsløse i Norge og at stadig
flere verken har råd til å kjøpe eller
leie bolig. Forslagsstilleren peker på at det er et alvorlig
problem og uverdig at mennesker i et av verdens rikeste og kaldeste
land må bo på gata eller på hospits.
Nød og uverdige levekår er uttrykk for økende forskjeller
og mangel på elementære goder og innebærer
at menneskelige ressurser ikke blir utnyttet.
Det vises til at boligsektoren er en av de viktigste infrastrukturene
i samfunnet og at den er bestemmende for livskvalitet og levekår.
Markedet avspeiler ikke den reelle etterspørsel etter boliger,
og krav til lønnsomhet gjør at det ikke fremskaffes
nok rimelige boliger. Myndighetene må forpliktes til en
sosial boligpolitikk som sikrer bolig til alle.
Forslagsstilleren viser til at bolig er et grunnleggende og
helt uunnværlig gode i Norge, og at retten til bolig må nedfelles
i et nytt punkt i Grunnloven § 110. Det foreslås
at enhver borger som har lovlig opphold, arbeids- og bosettingstillatelse
i Norge, skal være omfattet. Det pekes på at siden
bolig er en materiell ting, er det mulig for staten å sikre
denne retten. Ingen tungtveiende praktiske grunner taler mot forslaget.
En grunnlovsfesting av retten til bolig vil
bidra til å bygge ut og forsterke det norske velferdssamfunnet
og gi enkeltmennesker et vern mot å bli bostedsløse.
Ulike boligløsninger kan være aktuelle. Begrepet
"bolig" skal defineres på samme måte som i regelverket
om bostøtte.
Det fremmes to alternative forslag til endring
av Grunnloven, alternativ A og B. Begge alternativene har samme
intensjon, den at staten gjennom lovgivning må sikre retten
til bolig.
Alternativ A:
"Ny § 110 d skal lyde:
Enhver Borger har Ret til en Bolig. Nærmere Bestemmelser
om Gjennemførelsen af denne Grundsætning fastsættes
ved Lov."
Alternativ B:
"Ny § 110 d skal lyde:
Det paaligger Statens Myndigheder at lægge Forholdene
til Rette saaledes at enhver Borger har Ret til en Bolig.
Nærmere Bestemmelser om Gjennemførelsen
af denne Grundsætning fastsættes ved Lov."
Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Berit Brørby, Kjell Engebretsen og Jørgen Kosmo,
frå Høgre, André Dahl og Martin Engeset,
frå Framstegspartiet, Carl I. Hagen og Henrik Rød,
frå Sosialistisk Venstreparti, Siri Hall Arnøy
og leiaren Ågot Valle, og frå Kristeleg Folkeparti,
Modulf Aukan, viser til framlegga frå stortingsrepresentant
Karin Andersen om å grunnlovfeste retten til bustad, i
ein ny § 110 d (Dokument nr. 12:19). Slik komiteen forstår
det, er framlegga utforma slik at staten skal ha ein plikt til å syte
for at alle får ein eigna bustad, samtidig som den einskilde borgar
ikkje skal kunne bruke føresegna i ei rettssak mot staten,
med påstand om å få tildelt ein stad å bu.
Komiteens fleirtal, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Høgre, Framstegspartiet og
Kristeleg Folkeparti, viser til
at retten til ein rimeleg levestandard, mellom anna retten til ein tilfredsstillande
stad å bu, er omhandla i FN-konvensjonen om økonomiske,
sosiale og kulturelle rettar, som er inkorporert i norsk lov i menneskerettslova. Menneskerettane
generelt, og dermed også retten til ein rimeleg levestandard,
er også gitt eit grunnlovsvern gjennom Grunnlova § 110
c, om at statlege styresmakter skal respektere og sikre menneskerettane. Fleirtalet meiner
difor at retten til tilfredsstillande bustad alt er gitt eit tilstrekkeleg
grunnlovsvern.
Fleirtalet meiner i utgangspunktet
at Stortinget bør vere tilbakehalden med å ta
inn programerklæringar på ulike politikkområde
i Grunnlova. Dei individrettane som er nedfelt særskilt
i Grunnlova, er i hovudsak føresegner som vernar den enkelte
borgar mot inngrep frå staten, som rett til ytringsfridom
og rett til erstatning ved ekspropriasjon.
Slik retten til ein tilfredsstillande levestandard
er omhandla i FN-konvensjonen om økonomiske, sosiale og
kulturelle rettar, skal den i praksis gjennomførast over
tid, ved at styresmaktene prioriterar ut frå dei økonomiske
ressursane som ligg føre. Bustadpolitikken er difor slik fleirtalet ser
det, eit område som høyrer heime i dei politiske
prioriteringane i budsjettsamanheng. Fleirtalet viser
til at det er brei semje om å føre ein bustadpolitikk
som gjev alle ein sjanse til å få ein eigna bustad,
sjølv om det er ulike syn på kva for middel som
skal nyttast.
Ut frå dette vil fleirtalet ikkje
stø framlegga til ny § 110 d i Grunnlova.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at staten har plikt til å sikre grunnleggende rettigheter
som setter den enkelte i stand til å fungere som en likeverdig
borger. Grunnloven skal sikre så vel demokratiske rettigheter som
de grunnleggende materielle rettigheter.
Disse medlemmer mener bolig er
et grunnleggende og uunnværlig materielt gode i Norge. Den
som mangler bolig, vil ikke på lik linje med andre kunne
nyte godt av samfunnets innsats på helt sentrale områder
som helse, omsorg og skole. Mangel av bolig vil samtidig vanskeliggjøre
den enkeltes mulighet for å ha et arbeid, og for å ta
likeverdig del i de demokratiske prosesser som Grunnloven skal sikre.
Disse medlemmer understreker
derfor at forslaget således har både et sosialt
og et demokratisk aspekt. Retten til bolig er, i likhet med den
grunnlovsfestede rett til arbeid, av avgjørende betydning
for å kunne ivareta både samfunnets og enkeltmenneskets interesser.
Disse medlemmer anbefaler at
alternativ A i forslaget om ny § 110 d i Grunnloven bifalles.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Dokument nr. 12:19 (1999-2000) - forslag fra Karin Andersen om ny § 110 d i Grunnloven. (Retten til bolig), alternativ A - bifalles.
Komiteen viser til
dokumentet og det som står foran, og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 12:19 (1999-2000) - forslag frå Karin Andersen
om ny § 110 d i Grunnloven. (Retten til bolig), alternativene
A og B - vert ikkje vedteke.
Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 18. desember 2003
Ågot Valle
leiar |
Modulf Aukan
ordførar |