I samsvar med Grunnloven § 75 k har Riksrevisjonen lagt frem for Stortinget antegnelser med svar og forslag til desisjon av Norges statsregnskap og regnskap for administrasjonen av Svalbard sammen med ekstrakt av regnskapene for 2002.
Det er tatt opp i alt 20 saker, 15 antegnelser og 5 saker til orientering. Det er ikke tatt opp saker under Helsedepartementet, Fiskeridepartementet, Kultur- og kirkedepartementet, Landbruksdepartementet, Miljøverndepartementet og Olje- og energidepartementet.
Riksrevisjonen har ikke godkjent regnskapene til Universitetet i Oslo, Høgskolen i Vestfold, Høgskolen i Telemark, Høgskolen i Hedmark, Styret for det industrielle rettsvern (Patentstyret) og Forbrukerombudet.
Det vises til at Norges veterinærhøgskole har nedlagt et betydelig arbeid med å rette opp de feil og mangler som gjorde at regnskapet for 2001 ikke kunne godkjennes. Også Skattedirektoratet har iverksatt en rekke tiltak for å bedre kvaliteten på skatteetatens regnskaps- og økonomiforvaltning. Riksrevisjonen har godkjent begge regnskapene for 2002.
For regnskapsåret 2002 har Riksrevisjonens regnskapsrevisjon omfattet 400 regnskaper. Etter avtale foretar Riksrevisjonen også revisjon av deler av 18 fylkesvegregnskaper som regnskapsføres ved vegkontorene.
Til departementene og alle virksomhetsregnskaper som inngår i statsregnskapet, er det avgitt revisjonsbrev. 247 revisjonsbrev er uten merknader, 81 med enkelte merknader, 34 med betydelige merknader og 6 med så vesentlige merknader at regnskapet ikke kunne godkjennes. Det er avgitt ordinær revisjonsberetning til 10 nordiske virksomheter og 20 stiftelser, samt til Norsk Tipping AS og Statens Bankinvesteringsfond.
Fremdeles er det betydelige feil og mangler knyttet til anskaffelsesvirksomheten i staten. Manglene synes dels å skyldes for lav kompetanse på området og dels at det ikke er etablert tilfredsstillende rutiner for oppfølging av gjeldende regelverk. Det vises her spesielt til Forsvaret, Forsvarsbygg og Oslo Politidistrikt som alle har omfattende anskaffelsesvirksomhet.
Det er avdekket svikt i internkontrollen ved flere virksomheter. Det er av vesentlig betydning at det etableres en tilfredsstillende internkontroll som reduserer risikoen for feil og mangler i regnskapene samt at det forebygger misligheter. Det er i denne sammenheng viktig at fagdepartementene i styringsdialogen legger vekt på at det iverksettes tiltak for forbedringer, og at det følges opp at tiltakene gir den forventede effekt.
Revisjonen av trygdeetatens regnskap og stønadsordninger viser fortsatt mangler ved internkontrollen, og det er registrert flere brudd på regelverket for offentlige anskaffelser. Det er påpekt at det er viktig at den lovpålagte internrevisjonen i trygdeetaten er etablert som en kontrollenhet uavhengig av linjeorganisasjonen i samsvar med økonomiregelverket og internasjonalt anerkjente standarder.
Statens institutt for forbruksforskning har i forbindelse med flytting til nye lokaler finansiert nytt laboratorium gjennom en leieavtale som er vurdert å være en kredittkjøpsavtale og således i strid med bevilgningsreglementet.
Riksrevisjonen ser alvorlig på flere påtalte forhold innen generell IKT-sikkerhet ved Brønnøysundregistrene.
Riksrevisjonen legger stor vekt på å ha en god dialog med departementene og reviderte virksomheter. Foruten en formell kommunikasjon, innebærer dette også god kontakt og veiledning i tilknytning til revisjonens utførelse. Det legges også vekt på å ha en dialog om de risikovurderinger Riksrevisjonen legger til grunn for sitt arbeid.
I forbindelse med komiteens behandling av dokumentet
ble det 25. februar 2004 rettet en henvendelse til Nærings-
og handelsdepartementet hvor komiteen ba om å få departementets
redegjørelse for status når det gjelder omfanget
av manglende etterlevelse av regelverket for offentlige anskaffelser.
Det ble her vist til blant annet komiteens merknader i forbindelse
med behandlingen av Dokument nr. 1. for 2000, jf. Innst. S. nr.
101 (2001-2002). Komiteen brev samt departementets svar av 1. mars
2004 ligger vedlagt innstillingen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Berit Brørby, Kjell Engebretsen og Jørgen Kosmo,
fra Høyre, André Dahl og Martin Engeset, fra Fremskrittspartiet,
Carl I. Hagen og Henrik Rød, fra Sosialistisk Venstreparti,
Siri Hall Arnøy og lederen Ågot Valle, og fra Kristelig
Folkeparti, Modulf Aukan, viser til at det fremlagte dokument
danner grunnlaget for Stortingets behandling av Norges statsregnskap
og regnskap for administrasjonen av Svalbard for budsjetterminen
2002 samt saker for desisjon av Stortinget og saker til orientering.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti,
anser de fremlagte opplysninger for å være av
interesse, men ber Riksrevisjonen vurdere om det kan være
aktuelt å utvide Dokument nr. 1 med ytterligere informasjon.
Dette kunne for eksempel være opplysninger som viser om bevilgede
midler faktisk er brukt til de formål Stortinget har forutsatt,
hvorvidt det er samsvar mellom ressurser og pålagte oppgaver,
og hvorvidt vedtatte mål er nådd. Videre kunne
en vurdering av realismen i budsjetteringen, endringer i anslag
i løpet av budsjettåret og bruk av fullmakter,
være temaer av interesse for Stortinget.
Flertallet vil også peke
på at realkapitalen bør fremgå av dokumentet.
I den forbindelse vises til finanskomiteens flertallsmerknad til
budsjettet, jf. Innst. S. nr. 6 (2003-2004), hvor det på side
9, 1. spalte heter:
"Flertallet mener at det er særlig behov
for mer informasjon om statens beholdning av realkapital, som bygninger,
veier og jernbane, og kostnadene ved å opprettholde denne
kapitalen. Flertallet mener at slik informasjon vil legge grunnlag
for en diskusjon om hvordan staten bør forvalte sin realkapital."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti vil peke på disse spørsmål: om
bevilgninger er brukt til de formål Stortinget har forutsatt,
hvorvidt vedtatt mål er nådd, realismen i budsjetteringen,
endringer i anslag i løpet av året og bruk av
fullmakter allerede i dag er gjenstand for Riksrevisjonens kontroll
både i Dokument nr. 1 og Dokument nr. 3.
Disse medlemmer viser til at
Riksrevisjonen ikke skal drive politisk revisjon, og at dette tidligere
er lagt til grunn både i Stortinget og av Riksrevisjonen. Spørsmålet
om samsvar mellom ressurser og pålagte oppgaver vil vanligvis
være av ren politisk natur.
Disse medlemmer mener at Riksrevisjonen, etter
hvert som statlige virksomheter settes i stand til å aktivere
sin realkapital, bør kunne gi opplysninger om denne i Dokument
nr. 1.
Komiteen viser til
at Riksrevisjonen ikke har kunnet godkjenne regnskapene til seks
virksomheter. Fire av disse er under Utdannings- og forskningsdepartementets
ansvarsområde. Komiteen har merket seg at Norges
veterinærhøgskole har nedlagt et betydelig arbeid
for å rette opp de feil og mangler som gjorde at regnskapet
for 2001 ikke kunne godkjennes. Komiteen har videre
merket seg at Skattedirektoratet har iverksatt en rekke tiltak for å bedre
kvaliteten på skatteetatens regnskaps- og økonomireglement. Komiteen er
tilfreds med dette arbeidet, og at det har medført at Riksrevisjonen
har kunnet godkjenne begge etatenes regnskaper for 2002.
Komiteen viser til at det fremdeles
er betydelige feil og mangler knyttet til anskaffelsesvirksomheten
i staten. Komiteen deler Riksrevisjonens bekymring for
at det ikke er tilfredsstillende rutiner i Forsvaret, Forsvarsbygg
og Oslo Politidistrikt siden dette er virksomheter med omfattende
anskaffelsesvirksomhet. Komiteen viser til at feil
og mangler ved anskaffelsesvirksomheten er påtalt ved Stortingets
behandling av statsregnskapet i flere år. Dette gjelder
forvaltningen av fellesskapets ressurser, og komiteen mener
det må etableres tilfredsstillende rutiner og kompetanseoppbygging
slik at regelverket kan følges opp på en tilfredsstillende
måte.
Komiteen viser til nærings-
og handelsministerens brev til komiteen, mars 2004, der statsråden
gir en oversikt over status for tiltak som er satt i verk for å sikre
at retningslinjene for anskaffelsesvirksomhet blir fulgt opp. Komiteen ber
om at Stortinget på en egnet måte holdes orientert
om fremdriften i dette arbeidet.
Komiteen viser til Riksrevisjonens
påpekning av svikt i internkontrollen ved flere virksomheter.
En god internkontroll er viktig for å forebygge misligheter
og reduserer risikoen for feil og mangler i regnskapene. Komiteen ber
derfor om at fagdepartementene i sin styringsdialog legger vekt
på at det iverksettes tiltak for forbedringer og at tiltakene
følges opp.
Årsregnskapet for 2002 avdekker gjentatte
mangler i de interne kontrollrutiner i statsforvaltningen. Komiteen viser
til at ansvaret for dette tilligger Regjeringen.
Komiteen viser til korrespondanse
med statsministeren vedrørende statens regelverk for representasjon. Komiteen har
mottatt statsministerens svarbrev av 27. januar 2004 med presiseringer
og endringer av gjeldende regelverk. Komiteen er
med dette orientert om kontrollrutiner for reglene om representasjon og
bevertning, og om endringene i Statens personal-håndbok,
med sikte på å klargjøre hva som ligger
i begrepet representasjon.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti,
legger til grunn at Riksrevisjonen på vanlig måte
kontrollerer at departementenes håndheving av reglene om
representasjon og bevertning skjer i tråd med de presiseringer
og endringer som fremkommer i statsministerens brev av 27. januar
2004.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Sosialistisk Venstreparti har merket seg at klargjøringen
innebærer en innstramming i forhold til Arbeids- og administrasjonsdepartementets
tidligere praktisering. Disse medlemmer antar at
Riksrevisjonen kontrollerer at statsrådenes håndheving
av reglene om representasjon og bevertning er og har vært
tråd med de presiseringene som fremkommer i statsministerens
brev av 27. januar 2004.
Komiteen har merket
seg de orienteringssaker som fremkommer under de ulike departementene.
Komiteen vil i de følgende
kapitler komme nærmere inn på enkelte av sakene
vedrørende de ulike departementene hvis virksomhet er omhandlet
i Dokument nr. 1 (2003-2004). Når det gjelder de andre
sakene for de aktuelle departementene, slutter komiteen seg
uten nærmere kommentarer til Riksrevisjonens forslag til
desisjon.