I forbindelse med SIFOs flytting til nye lokaler høsten
2002 inngikk instituttet kontrakt med utleier vedrørende
anskaffelse av ny laboratorieinnredning som innebærer at
utleier finansierer anskaffelsen gjennom den ordinære leiekontraktens
løpetid over 15 år. Ved leiekontraktens utløp
skal instituttet innbetale anskaffelsens restverdi (stor) kr
1 795 45 til utleier, eventuelt kan kontrakten forlenges med fem år.
Den totale investeringen til nytt laboratorium beløp seg
til kr 5 391 427 eksklusive merverdiavgift. I brev av 25. juni 2003
til departementet bemerket Riksrevisjonen at SIFO ved den spesielle
finansieringsordningen for laboratoriet har pådratt staten
forpliktelser utover løpende budsjettermin. Riksrevisjonen
betraktet kontrakten som en kredittkjøpsavtale uten hjemmel
i bevilgningsreglementet eller ved særskilt vedtak av Stortinget. Departementet
opplyser i sitt svarbrev at det ble fremmet forslag overfor Finansdepartementet
om midler til å finansiere investeringen i laboratorium
i forbindelse med utarbeidelsen av statsbudsjettet for 2003. Da
det ble klart at det ikke ville bli fremmet forslag om bevilgning
til anskaffelsen over statsbudsjettet, presenterte departementet
en finansieringsløsning overfor Finansdepartementet som
innebar at utleier ville bekoste investeringen mot en forholdsmessig økning
av leiebeløpet over et visst antall år. Ved en
15 års leiekontrakt ble den årlige merutgiften
for SIFO estimert til ca. 1,3 mill. kroner per år. SIFO
fikk også kompensert merutgiften med 75 pst. over basisbevilgningen
under kapittel 866 post 50 fra og med 2003-budsjettet. Avtalen ble oppfattet
som en ordinær leieavtale som ikke foranlediget særskilt
fullmakt fra Stortinget. Først den 5. juni 2003 ble departementet
kjent med at det var inngått og undertegnet en tilleggskontrakt
med utleier med det innholdet som Riksrevisjonen viser til i sitt
brev av 25. juni 2003. Departementet tar til etterretning Riksrevisjonens
vurdering av tilleggskontrakten som en kredittkjøpsavtale
der SIFO har forpliktet staten for en 20-årsperiode (15 + 5),
men siden departementet først i ettertid ble gjort kjent
med innholdet i tilleggsavtalen mellom SIFO og utleier, var det
heller ikke mulig for departementet å reagere på avtalens
innhold og form.
Riksrevisjonen konstaterer at etablering av
nytt laboratorium ved SIFO ble foretatt uten at det forelå nødvendig
bevilgning fra Stortinget. Riksrevisjonen har merket seg at behovet
for og kostnadene ved etablering av nytt laboratorium var kjent
for departementet på budsjetteringstidspunktet og det vises
til kravene til statsbudsjettets fullstendighet og realisme i bevilgningsreglementets § 4.
Riksrevisjonen konstaterer videre at ved å nedbetale investeringen
over en 15-årsperiode, er staten pådratt en forpliktelse
utover budsjetterminen uten hjemmel i bevilgningsreglementet
eller ved særskilt fullmakt fra Stortinget.
Riksrevisjonen foreslår: "Kan passere."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti,
har merket seg de disposisjoner som er foretatt i forbindelse med
flyttingen av Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) til nye
lokaler i Sandakerveien 24 høsten 2002. Kontrakten innebærer
at utleier finansierer anskaffelsen gjennom den ordinære
leietidens løpetid over 15 år. Denne spesielle
finansieringsordningen for instituttets laboratorium har pådratt
staten forpliktelser langt utover løpende budsjettermin,
og avtalen er å oppfatte som en kredittkjøpsavtale
uten hjemmel i bevilgningsreglementet eller særskilt vedtak
i Stortinget.
Flertallet stiller seg sterkt
kritisk til departementets opplysning i brev av 16. juli 2003 om
at det er fremmet forslag overfor Finansdepartementet om midler
til å finansiere investeringen, men at midler ikke ble
avsatt over statsbudsjettet for 2003. Dette innebærer at
etableringsutgiftene for nytt laboratorium var kjent ved budsjetteringstidspunktet. Flertallet finner det
uakseptabelt at disposisjoner gjennomføres uten at finansielle
forhold fullt ut er avklart.
Flertallet vil understreke at
kravene til statsbudsjettets fullstendighet og realisme i bevilgningsreglementets § 4
følgelig ikke kan sies å være oppfylt
og at man ved avtalen om å nedbetale investeringen over
en 15-årsperiode, har pådratt staten en forpliktelse
ut over budsjetterminen uten hjemmel i bevilgningsreglementet eller
særskilt fullmakt fra Stortinget.
Flertallet finner ikke å kunne
godta en slik fremgangsmåte og forutsetter at departementet
iverksetter tiltak for å endre avtalen i tråd
med gjeldende regelverk.
Flertallet vil på denne
bakgrunn foreslå at desisjonsform for saken endres fra
"Kan passere" til "Til observasjon".
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti finner departementets fremgangsmåte
kritikkverdig og forutsetter at departementet vurderer tiltak for å endre
avtalen i tråd med gjeldende regelverk. Disse medlemmer viser
til at det i utgangspunktet er legitimt å inngå flerårige husleieavtaler
som binder staten til fremtidige utgifter. Videre understreker disse
medlemmer at flytting av SIFO, herunder laboratoriet, ville
medføre økte kostnader. Disse medlemmer viser
til at det økonomiske omfanget i avtalen er relativt lite
og mener at det derfor kan passere selv om fremgangsmåten
er kritikkverdig og ikke i tråd med regelverket.
Disse medlemmer slutter seg til
Riksrevisjonens forslag til desisjon: "Kan passere."
I forbindelse med revisjonen av FOs årsregnskap
for 2002 ble det avdekket flere forhold som ikke er forenlig med
krav til god statlig regnskapsføring og økonomistyring.
Det er oppdaget gjennomgående svakheter ved den interne
kontrollen, sviktende registrering og oppfølging av tvangsgebyrer
samt bruk av øremerkede midler til andre formål
enn forutsatt, noe som har medført usikkerhet om regnskapet
er fullstendig og pålitelig.
I sitt svarbrev av 27. juni 2003 tar departementet
til etterretning at det ikke er utarbeidet tilfredsstillende skriftlige
rutiner hos FO. Virksomheten vil rette opp de forhold som er påpekt
fra Riksrevisjonen, innenfor fastsatte interne frister. Det er etablert,
eller er under etablering, nye rutiner for blant annet attestasjon
og anvisning, attestering av overtid og behandling av fakturaer
fra kredittkortselskaper. Departementet vil følge opp at
de nødvendige rutinebeskrivelser og autorisasjoner/fullmakter
blir ajourført.
Vedrørende tilskuddsmidler vil det
bli innskjerpede rutiner for skriftlig rapportering om midler til øremerkede
formål. Det understrekes at ubenyttede midler som hovedregel
skal tilbakebetales for prosjekter som er knyttet til et enkelt
budsjettår.
Riksrevisjonen kan ikke godkjenne regnskapet
for Forbrukerombudet for 2002. Svakhetene ved den interne kontrollen
er ifølge Riksrevisjonen så omfattende og gjennomgående
at det er vanskelig å skaffe tilstrekkelige bevis for å konkludere
om regnskapet er fullstendig, nøyaktig og pålitelig.
Departementet er av den oppfatning at ingen
av manglene og svakhetene hver for seg kan betraktes som
svært alvorlige. Riksrevisjonen vil understreke at det
er kritikkverdig at tilskuddsmidlene ikke anvendes som forutsatt,
og at ubrukte midler ikke returneres til departementet, men regnskapsføres
som inntekt i virksomheten. Riksrevisjonen ser også alvorlig
på Forbrukerombudets regnskapsføring og mangelfulle
oppfølging av gebyrer, blant annet ut fra krav til rettssikkerhet
og risiko for misligheter.
Riksrevisjonen vil understreke betydningen av departementets
forvaltnings- og kontrollansvar, og har merket seg at det er laget
en plan med frister for oppretting av de enkelte forhold, samt at
departementet foretar en tett oppfølging av arbeidet.
Riksrevisjonen foreslår: "Kan passere."
Komiteen har merket
seg at Riksrevisjonen i forbindelse med årsregnskapet for
Forbrukerombudet for 2002 har avdekket en rekke forhold som ikke
er forenlig med god regnskapsføring og økonomistyring. Komiteen vil
særlig understreke ansvaret for at ilagte tvangsgebyrer
blir behandlet på en pinlig nøyaktig måte.
Dette er gebyrer som ilegges næringslivet på grunn
av overtredelser av regelverket. Når statlige organer ikke
selv følger de regler som gjelder, bidrar det til å undergrave
systemets legitimitet. Når Riksrevisjonen hevder at "svakhetene
i den interne kontrollen ved Forbrukerombudet er så omfattende
og gjennomgående at det har vært vanskelig å skaffe
tilstrekkelige og hensiktsmessige bevis for at regnskapet er uten
vesentlige feil", og følgelig ikke kan godkjenne regnskapet
for 2002, er dette så alvorlig at saken foranlediger en
særlig tilbakemelding til Stortinget.
Komiteen slutter seg til Riksrevisjonens
forslag til desisjon: "Kan passere".
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti har merket seg at det er laget en
plan med frister for oppretting av de enkelte forhold, samt at departementet
foretar tett oppfølging av arbeidet.