I stortingsmeldingen om tiltakssonen i Finnmark
og Nord-Troms gir Regjeringen en vurdering av virkemidlene i tiltakssonen
i forhold til målene for virkemiddelbruken og aktuelle
utviklingstrekk.
Bakgrunnen for meldingsarbeidet er bl.a. et
anmodningsvedtak i Stortinget fra våren 2001 om å legge
fram en gjennomgang av erfaringene med tiltakssonen og samtidig
vurdere omlegginger og mulige utvidelser. I Sem-erklæringen
la Regjeringen opp til å videreføre og evaluere
tiltakssonen for Finnmark og Nord-Troms og særlig styrke
de personrettede tiltakene. I redegjørelsen om regional-
og distriktspolitikken fra våren 2002 ble det også pekt
på at Regjeringen vil styrke tiltakssonen for Finnmark
og Nord-Troms, og gjennomgå virkemiddelbruken.
Tiltakssonen dekker området som ligger
lengst nord og øst i landet. Regionens geografiske beliggenhet
ved Barentshavet og med grenser mot Russland og EU-landene
Finland og Sverige gjør at Finnmark og Nord-Troms har en
særstilling i Norge og Europa. Barentsregionen
er hovedområdet for den samiske befolkningen. Regionen
er også et møte- og bosted for mange kulturer:
Norsk, samisk, kvensk/finsk og de siste årene også russisk,
samt innvandrere fra andre verdensdeler.
Norges forhold til Russland vil fortsatt være
av avgjørende betydning for vår sikkerhetspolitiske
situasjon.
Historisk har næringslivet i Finnmark
og Nord-Troms i stor grad vært basert på utnyttelse
av rike naturressurser og eksport av produkter til internasjonale
markeder. Fremdeles er næringslivet i stor grad råstofforientert.
Basisnæringene fiskeri, landbruk og reindrift er fortsatt
viktige grunnlag for dagens bosettingsmønster.
Den økte petroleumsaktiviteten i regionen byr på store
nye muligheter, men også store utfordringer når
det gjelder sjøsikkerhet og oljevern-beredskap.
Finnmark og Nord-Troms er derfor en region som
er følsom for endringer i naturgrunnlag, miljø,
markeder og utenrikspolitiske hendelser. Både for innbyggerne
i tiltakssonen og for nasjonen Norge er det viktig å bevare
særpreget og utvikle det rike mangfoldet som er representert
i regionen.
Tiltakssonen for Finnmark og Nord-Troms ble
etablert våren 1990 basert på et forslag fra Syse-regjeringen.
Tiltakssonen bestod av langsiktige virkemidler rettet mot både
bedrifter og personer.
I løpet av perioden tiltakssonen har
eksistert har det vært visse justeringer av virkemidlene.
I 2003 omfatter tiltakene:
– Fritak
for arbeidsgiveravgift.
– Nedskrivning av studielån
med inntil 10 pst. av opprinnelig lånegrunnlag, likevel
begrenset oppad til 16 500 kroner per år.
– Fritak for elavgift på forbruk.
Fritaket utgjør 9,5 øre per kWh og kommer i tillegg
til at hele Nord-Norge er fritatt for mva. på elektrisk
kraft.
– Reduksjon i personbeskatningen.
Skatteytere i området gis et særskilt fradrag
på henholdsvis 15 000/30 000 kroner i alminnelig
inntekt i klasse 1 og klasse 2. Skattesatsen på alminnelig
inntekt er 3,5 prosentpoeng lavere enn landet for øvrig,
og det beregnes en lavere toppskatt. For personinntekter mellom
340 700 og 872 000 kroner er toppskatten 9,5 pst., mens den for
resten av landet er 13,5 pst.
– Økt barnetrygd som
gis som et eget tillegg med 3 792 kroner per barn per år
(det såkalte "finnmarkstillegget").
– Lønnstilskudd til førskolelærere
på 20 000 kroner per år, om lag 1,5 mill. kroner
samlet per år.
Møreforsking gjennomførte
i 2001-2002 en strategisk analyse av innsatsen i tiltakssonen, på oppdrag
fra Kommunal- og regionaldepartementet. Denne analysen, samt en
tidligere evaluering og en utredning som er gjennomført
av NIBR-Alta og Norut-Samfunnsforskning, utgjør
en viktig del av grunnlagsmaterialet for stortingsmeldingen.
Rapporten fra Møreforsking ble sendt
på høring høsten 2002 til bl.a. Sametinget,
kommunene i tiltakssonen, Finnmark og Troms fylkeskommuner
og næringsorganisasjonene. Alle som svarte på høringen var
positive til virkemidlene i tiltakssonen. På bakgrunn av
Møreforskings analyse, som tyder på at det kan bli
vanskeligere å opprettholde bosettingen framover, la høringsuttalelsene
vekt på at virkemidlene burde styrkes, og da spesielt de
næringsrettede virkemidlene.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sigvald Oppebøen Hansen, Reidar Sandal, Karl Eirik Schjøtt-Pedersen og
Signe Øye, fra Høyre, Peter Skovholt Gitmark,
Hans Kristian Hogsnes og Kari Lise Holmberg, fra Fremskrittspartiet, Torbjørn
Andersen og Robert Eriksson, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen
og Heikki Holmås, fra Kristelig Folkeparti, Anita Apelthun
Sæle og Ivar Østberg, og fra Senterpartiet, lederen
Magnhild Meltveit Kleppa, viser til stortingsmeldingen der
Regjeringen gir en vurdering av virkemidlene i tiltakssonen i forhold
til målene for virkemiddelbruken og aktuelle utviklingstrekk,
jf. Stortingets anmodningsvedtak av 15. juni 2001.
Komiteen vil understreke at Finnmark
og Nord-Troms, på grunn av sin geografiske beliggenhet
ved Barentshavet og med grenser mot Russland og EU-landene Finland
og Sverige, har en særstilling i Norge og Europa. Barentsregionen
er hovedområdet for den samiske befolkningen. Finnmark
og Nord-Troms er også et møte- og bosted for mange
kulturer; norsk, samisk, kvensk/finsk, russisk, samt innvandring
fra andre verdensdeler.
Komiteen viser til at regionen
har vært et viktig sikkerhetspolitisk område der
Norges forhold til Russland har hatt avgjørende betydning
for utviklingstrekkene. Komiteen viser til at den
sikkerhetspolitiske utviklingen i nordregionen er positiv. For Norge er
det fortsatt viktig å bidra til en stabil og forutsigbar sikkerhetspolitisk
utvikling i området.
Komiteen viser til at i et historisk
perspektiv har næringslivet i Finnmark og Nord-Troms i
stor grad vært basert på utnyttelse av rike naturressurser
og eksport av produkter til internasjonale markeder. Fremdeles er
næringslivet i stor grad råstofforientert. Komiteen har
merket seg at basisnæringene fiskeri, landbruk og reindrift
fortsatt er viktige grunnlag for dagens bosettingsmønster.
Finnmark og Nord-Troms er en region som er følsom for endringer
i naturgrunnlag, miljø, markeder og utenrikspolitiske hendelser.
Både for innbyggerne i tiltakssonen og for nasjonen Norge
er det viktig å bevare særpreget og utvikle det
rike mangfoldet som er representert i regionen.