Ved avgjerd i EØS-komiteen nr. 176/2003
av 5. desember 2003 vart vedlegg IX (finansielle tenester) og vedlegg
XXII (selskapsrett) i EØS-avtala endra for å innlemme
europaparlaments- og rådsdirektiv 2003/51/EF
om endring av direktiv 78/660/EØF, 83/349/EØF, 86/635/EØF
og 91/674/EØF om årsrekneskapar
og konsoliderte rekneskapar for visse selskapsformer, bankar og
andre finansinstitusjonar og forsikringsselskap.
Føremålet med direktiv 2003/51/EF
er å leggje til rette for at medlemsstatane kan harmonisere
rekneskapslovgjevinga si med dei internasjonale rekneskapsstandardane
IFRS. Bakgrunnen for dette er særleg ei tilpassing til
kravet i europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 1602/2002
om at børsnoterte føretak frå 1. januar
2005 skal nytte dei internasjonale rekneskapsstandardane IAS/IFRS
i konsernrekneskapen. Forordninga vart teken inn i EØS-avtala
14. mars 2003, jf. òg St.prp. nr. 64 (2002-2003) om samtykke
til godkjenning av avgjerd i EØS-komiteen nr. 37/2003.
Direktivet skal vidare gjere det lettare å samanlikne årsmeldingane
og betre rettleiinga i dei gjennom å styrkje krava til
opplysningar om utviklinga av verksemda og stillinga til selskapet
eller konsernet i tråd med internasjonal beste praksis
på området. Direktivet skal òg gje meir
samanliknbare og forståelege revisjonsmeldingar gjennom
endringar i krava til utforminga av og innhaldet i revisjonsmeldinga
i tråd med internasjonal beste praksis.
Avgjerda i EØS-komiteen vart teken
med atterhald for samtykket til Stortinget, ettersom gjennomføringa
i norsk rett gjer det naudsynt med lovendring, jf. § 26 andre
leddet i Grunnlova.
Avgjerda i EØS-komiteen og rådsdirektivet
i uoffisiell norsk omsetjing følgjer som vedlegg til proposisjonen.
Europaparlaments- og rådsdirektiv 2003/51/EF endrar
følgjande rekneskapsdirektiv:
– direktiv
78/660/EØF om årsrekneskapane
for visse selskapsformer,
– direktiv 83/349/EØF
om konsoliderte rekneskapar,
– direktiv 86/635/EØF
om årsrekneskapar og konsoliderte rekneskapar til bankar
og andre finansinstitusjonar,
– direktiv 91/674/EØF
om årsrekneskapar og konsoliderte rekneskapar til forsikringsføretak.
I Noreg gjeld EØS-reglane som svarar
til direktiv 78/660/EØF og 83/349/EØF,
for aksjeselskap og allmennaksjeselskap i tillegg til for partreiarlag,
ansvarlege selskap og kommandittselskap når alle deltakarane
har avgrensa ansvar eller er selskap som nemnde ovanfor. Direktiv
78/660/EØF gjeld selskapsrekneskapen
og direktiv 83/349/EØF gjeld konsernrekneskapen. Direktiva
krev som utgangspunkt vurdering av eigedelar og gjeld til historisk
kost (kostmetoden). Medlemsstatane kan tillate eller krevje oppskriving
av visse eigedelar, vurdering til attkjøpskostnad eller andre
metodar som tek omsyn til verknaden av inflasjon. Noreg har ikkje
nytta desse opsjonane. Direktiv 86/635/EØF
inneheld særlege reglar om selskaps- og konsernrekneskapane
til bankar og visse andre finansieringsinstitusjonar. Direktiv 91/674/EØF
inneheld særlege reglar om selskaps- og konsernrekneskapane til
forsikringsselskap.
I direktiv 2003/51/EF er det
gjort endringar i rekneskapsdirektiva som, saman med endringar som
tidlegare er gjennomførde ved direktiv 2001/65/EF,
skal fjerne attståande hindringar i direktiva for at medlemsstatane
kan krevje eller tillate rekneskapsføring i samsvar med
dei internasjonale rekneskapsstandardane IAS/IFRS. I samsvar
med nr. 15 i fortalen i direktivet vil dei endringane som vert gjorde
i rekneskapsdirektiva, fjerne alle mishøve mellom rekneskapsdirektiva
og IAS-standardar som gjeld per 1. mai 2002. Direktivet opnar for
at medlemsstatane kan tillate eller krevje bruk av oppskriving og
verkeleg verdi i rekneskapane i samsvar med den internasjonale utviklinga
på området som kjem til uttrykk gjennom IAS/IFRS-standardane.
Dette omfattar rekneskapsføring av finansielle instrument
til verkeleg verdi i forsikringsselskap, som ikkje var omfatta av
direktiv 2001/65/EF (sjå ovanfor). På den
same måten modifiserer direktivet krava til presentasjon
av resultatrekneskapen og balansen slik at medlemsstatane kan tilpasse
lovgjevinga si til IAS/IFRS.
Direktiv 2003/51/EF utvidar
direktivkravet om at årsmeldinga skal innehalde eit dekkjande
gjennomsyn av den forretningsmessige utviklinga av og stillinga
til selskapet. Kravet vert utvida til òg å omfatte
resultatet til verksemda i tillegg til vesentlege risikotilhøve
og uvisse som er knytte til verksemda. Det vert presisert at gjennomsynet
skal vere ein balansert og fullstendig analyse der det vert teke
omsyn til storleiken og kompleksiteten til verksemda. Så langt
det er naudsynt for å forstå utviklinga, stillinga
eller resultat til selskapet eller konsernet, skal analysen omfatte
både finansielle og, der det er føremålstenleg,
ikkje-finansielle nøkkelindikatorar som er relevante for
den aktuelle verksemda, medrekna informasjon om miljø-
og arbeidstilhøve. Små selskap kan få unntak
frå opplysningskrava. Mellomstore selskap kan få unntak
frå opplysningskrava om ikkje-finansielle tilhøve.
I direktiv 2003/51/EF vert
dei nærmare krava til utforminga av og innhaldet i revisjonsmeldinga
presisert. Revisjonsmeldinga skal omfatte (a) ei innleiing som klart
opplyser om kva rekneskapar som er reviderte og etter kva rekneskapsreglar,
(b) ei utgreiing om kva revisjonen har dekt og kva revisjonsprinsipp
som er følgde, (c) fråsegn frå revisor
som klart skal gje uttrykk for om rekneskapen gjev eit påliteleg
bilete i samsvar med dei rekneskapsreglane som er følgde; fråsegna
skal anten vere utan atterhald, med atterhald, negativ eller ei
utsegn om at revisor har sagt frå seg oppdraget, (d) merknader
om tilhøve som det er peikt på utan at det er
teke atterhald, og (e) ei fråsegn om årsmeldinga
er i samsvar med årsrekneskapen eller ikkje.
Opplysningskrava i årsmeldinga vil
medføre visse tilleggsoppgåver for større
føretak. Kravet om at fråsegna frå revisor
klart skal uttrykkje om rekneskapen gjev eit påliteleg
bilete vil truleg ikkje få vesentlege administrative eller økonomiske
konsekvensar. Dessutan er det valfritt å gjennomføre
EØS-reglane i medhald av direktivet, og desse direktivreglane
medfører dermed ikkje i seg sjølv administrative
eller økonomiske konsekvensar.
Regjeringa tilrår at Stortinget samtykker
til godkjenning av avgjerd i EØS-komiteen nr. 176/2003
av 5. desember 2003 om innlemming i EØS-avtala av europaparlaments-
og rådsdirektiv 2003/51/EF av 18. juni
2003 om endring av direktiv om årsrekneskapar og konsoliderte
rekneskapar for visse selskapsformer, bankar og andre finansinstitusjonar
og forsikringsselskap.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Ranveig Frøiland, Svein Roald Hansen, Tore Nordtun, Torstein Rudihagen og Hill-Marta Solberg, fra Høyre, Svein Flåtten, Torbjørn Hansen, Heidi Larssen og Jan Tore Sanner, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, lederen Siv Jensen og Per Erik Monsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein Djupedal, Audun Bjørlo Lysbakken og Heidi Grande Røys, fra Kristelig Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn og Bjørg Tørresdal, fra Senterpartiet, Morten Lund, fra Venstre, May Britt Vihovde, og fra Kystpartiet, Steinar Bastesen, viser til at EØS-komiteen sin beslutning nr. 176/2003 av 5. desember 2003 om å endre vedlegg IX (finansielle tenester) og vedlegg XXII (selskapsrett) i EØS-avtala for å innlemme europaparlaments- og rådsdirektiv 2003/51/EF om endring i direktiv 78/660/EØF, 83/349/EØF, 86/635/EØF og 91/674/EØF om årsrekneskapar og konsoliderte rekneskapar for visse selskapsformer, bankar og andre finansinstitusjonar og forsikringsselskap, krever samtykke frå Stortinget på grunnlag av Grunnlova § 26 andre leddet, jf. EØS-avtala art. 103. Komiteen har lagt innstillingsutkastet fram for utenrikskomiteen, som i brev av 26. mai 2004 opplyste at den ikkje har merknader til utkastet til innstillinga.
Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Komiteen viser til proposisjonen og merknadene, og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Stortinget gjev samtykke til godkjenning av avgjerd i EØS-komiteen nr. 176/2003 av 5. desember 2003 om innlemming i EØS-avtala av europaparlaments- og rådsdirektiv 2003/51/EF av 18. juni 2003 om endring av direktiv om årsrekneskapar og konsoliderte rekneskapar for visse selskapsformer, bankar og andre finansinstitusjonar og forsikringsselskap.
Oslo, i finanskomiteen, den 27. mai 2004
Siv Jensen
leiar |
Svein Flåtten
ordførar |