"(…) Utenriksdepartementet mener den type gjennomganger som Riksrevisjonen har foretatt i Mosambik, gir viktige innspill til arbeidet med å forbedre utviklingssamarbeidet og ser meget alvorlig på de svakheter som Riksrevisjonen påpeker.
(…)
Departementet konstaterer at Riksrevisjonen i utkast til dokument til Stortinget har tatt hensyn til to vesentlige kommentarer som Departementet presenterte i brevet av 24. september 2003. Påpekningen av at vesentlighets- og hensiktsmessighetsbetraktninger må legges til grunn for bruk av den tidligere tiltakssyklusmanualen og den nåværende Bistandshåndboka, har ført til at antall tiltak som omfattes av Riksrevisjonens gjennomgang har blitt redusert fra 35 til 31. Som nærmere omtalt nedenfor, har Riksrevisjonen også modifisert de slutninger som trekkes når det gjelder fattigdomsorienteringen i samarbeidet.
Departementet erkjenner at det er et forbedringspotensiale innenfor utviklingssamarbeidet når det gjelder å tydeliggjøre de mål, utfordringer og risiki man står overfor. Det har skjedd en betydelig utvikling av ulike former for verktøy for kvalitetssikring etter Stortingets behandling av St.meld. nr. 19 (1995-96) En verden i endring. Riksrevisjonens gjennomgang av norsk bistand til Mosambik viser imidlertid at disse instrumentene ikke alltid brukes i tilstrekkelig grad. Det erkjennes således at det fortsatt er rom for forbedringer i forvaltningen av utviklingssamarbeidet, ikke minst når det gjelder å dokumentere de vurderinger som gjøres i planleggingsfasen og i oppfølgingsfasen og å foreta kryssreferanser i arkivmaterialet. For å legge forholdene bedre til rette for rapportering og vurdering av hva den norske støtten bidrar til, vil det også være viktig å legge økt vekt på at mål og forventede resultater i tiltakene som støttes, er realistiske og etterprøvbare.
(…)
Stat-til-stat samarbeidet
har således i hovedsak bestått av bistand til å bygge
opp institusjoner og infrastruktur. Særlig i den første
tiden etter fredsslutningen representerte budsjettstøtten,
i form av betalingsbalansestøtte, et virkemiddel for å avhjelpe
den akutte finansielle situasjonen slik at Mosambik kunne få statlige institusjoner
til å fungere og foreta import som var nødvendig
for gjenreisningen. Denne innrettingen av bistandssamarbeidet, som
har vært lagt frem i de årlige budsjettproposisjonene,
forklarer hvorfor utviklingssamarbeidet bare i begrenset grad har
vært knyttet til konkrete målgrupper.
(…)
(Den
samlede utenlandske bistanden utgjør om lag en firedel
av Mosambiks bruttonasjonalinntekt på vel USD 3,7 mrd.
(2001), hvilket skulle tilsi at samlet norsk bistand over ulike
bevilgninger utgjorde om lag 1 pst. av landets BNI.)
Mosambik
har hatt en betydelig økonomisk vekst etter fredsslutningen.
(...)
Utviklingssamarbeid
med enkeltland vil være viktige bidrag, men en koordinert
innsats fra givergruppen som helhet, inkludert de internasjonale
finansieringsinstitusjonene, er mer betydningsfull.
(...)
Etter Departementets syn er det i denne sammenheng viktig å ta
hensyn til tidsperspektivet og legge vekt på i hvilken
retning utviklingen går, både når det gjelder
utviklingen i sosio-økonomiske indikatorer og myndighetenes
vilje og evne til å ta fatt i landets grunnleggende problemer.
I en del tilfeller dreier for øvrig Riksrevisjonens gjennomgang
seg om tiltak som er igangsatt for kort tid siden …
Viktige
indikatorer på om norsk utviklingspolitikk bidrar til en
positiv utvikling på nasjonalt nivå i Mosambik
vil dermed kunne være hvorvidt landet har en god strategi
for bekjempelse av fattigdom, om Mosambik i samarbeid med sine partnere
har gjort en aktiv innsats for å nå målene
for sitt arbeid, hvilke resultater de har oppnådd innenfor
områder hvor Norge bidrar med bistand og hvor godt norske
myndigheter og andre relevante aktører har bidratt til
at strategiene blir gjennomført på en effektiv
måte. Det vises til at denne tilnærming er omtalt
i St.prp. nr. 1 (2001-2002), s. 61, og St.prp. nr. 1 (2002-2003),
s. 60-61.
I takt med at Mosambik i stadig større
grad beveger seg bort fra en post-konfliktsituasjon, har giverne
i stigende grad lagt press på myndighetene for å få til forbedringer
i fordelingen av den økonomiske veksten, både
sosialt og geografisk. Dette har vært et viktig anliggende
der Norge har vært en pådriver i dialogen mellom
mosambikiske myndigheter og giverne, bl.a. i dialogen om landets
fattigdomsstrategi og om budsjettstøtten. I en fersk FN-rapport
hevdes det at Mosambik har muligheter til å nå tusenårsmålet
om å halvere andelen av befolkningen som lever under fattigdomsgrensen.
Riksrevisjonen understreker i utkast til dokument
til Stortinget (…) at tilnærmingen i gjennomgangen
utelukkende er tiltaksorientert, noe som er i tråd med revisjonskriteriene
som ble utformet i dialog med Departementet.
I utkast
til dokument til Stortinget (…) finner imidlertid Riksrevisjonen
"grunn til å stille spørsmål ved at Departementet
etter avslutningen av undersøkelsen mener en tiltaksorientert
tilnærming er for snever". Departementet vil i denne sammenheng
påpeke at kommentaren i brev av 24. september på dette
punkt var basert på det tidligere utkastet til hovedanalyse. Denne
inneholdt både en vurdering av fattigdomsorienteringen
i de tiltak som var omfattet av gjennomgangen, og vurderte i tillegg
fattigdomsutviklingen i Mosambik og Norges bidrag til denne. Departementet ga
i nevnte brev uttrykk for motforestillinger mot å trekke
konklusjoner om slike spørsmål på bakgrunn
av Riksrevisjonens gjennomgang av norskfinansierte tiltak, og påpekte
at denne type vurderinger berører et meget komplekst saksfelt,
hva angår utviklingspolitiske utfordringer og sammenhenger,
så vel som metodikk (…). Dertil kommer at norsk
bistand utgjør en meget liten del av den samlede bistand
til landet og av Mosambiks nasjonalprodukt.
Riksrevisjonens
utkast til dokument til Stortinget inneholder ikke en vurdering
av utviklingen i fattigdomssituasjonen i Mosambik i forhold til
landets økonomiske vekst eller en vurdering av det samlede
norske bidraget til fattigdomsbekjempelse i Mosambik. Riksrevisjonen
sier seg (…) "enig i at en vurdering av Norges bidrag til
fattigdomsbekjempelse på nasjonalt nivå i Mosambik
krever en bredere anlagt undersøkelse enn det den foreliggende
undersøkelsen har lagt opp til". I beskrivelsen av formålet
med undersøkelsen (…) er det presisert at vurderingen
av fattigdomsorienteringen er begrenset til hvordan denne "er operasjonalisert i
norsk-finansierte bistandstiltak". Med denne presiseringen fra Riksrevisjonens
side har Departementet ikke ytterligere kommentarer til den tiltaksorienterte tilnærmingen
som er lagt til grunn for gjennomgangen, og mener som nevnt ovenfor
at dette er i tråd med de opprinnelige kriterier.
Departementet
mener likevel det er viktig å understreke at gjennomgangen
dermed bare gir grunnlag for å foreta
vurderinger av de tiltakene som har vært omfattet av undersøkelsen,
og at visse typer viktig og relevant informasjon vanskelig kan fanges
opp av undersøkelsen.
For det første
vil den løpende dialogen som Norge har med mottakerlandets
myndigheter, (…), om utvikling og oppfølging av
mottakerlandenes fattigdomsstrategier, av sektorprogrammer eller
andre relevante og overordnede utviklingsspørsmål,
falle utenfor undersøkelsen.
For det andre
vil norske vurderinger og dialogen med mottakerlandets myndigheter
om innrettingen av det bilaterale utviklingssamarbeidet (…),
og som går forut for beslutning om støtte til
enkelttiltak, vanskelig fanges opp. Denne påpekning er
etter Departementets syn relevant bl.a. for Riksrevisjonens observasjon
når det gjelder svak målgruppeorientering i tiltakene
som har vært med i undersøkelsen. I Departementets
brev av 24. september 2003 ble det i omtalen av St.meld. nr. 19
(1995-96) og Innst. S. nr. 229 (1995-96) vist til at Utenrikskomitéens
innstilling i tillegg til fattigdomsorienteringen omtaler flere
andre sentrale prinsipper for utviklingssamarbeidet som
etter Departementets mening i praksis innebærer at "fattigdomsorienteringen
kan være direkte (…) eller indirekte (…)."
(…)
hovedmålet for bistanden til Mosambik for årene
1997-2001 har blitt operasjonalisert i de årlige budsjettproposisjonene
på en måte som innebærer at fattigdomsorienteringen
innenfor stat-til-stat samarbeidet i hovedsak er planlagt å være
indirekte:
"(…)"
Riksrevisjonen
har i utkast til dokument til Stortinget tatt hensyn til denne kommentaren
i den forstand at det uttales at målgruppeorienteringen "kan
anta direkte eller indirekte former" (…). Departementet
vil imidlertid fastholde at fattigdomsorienteringen i stat-til-stat samarbeidet
med Mosambik som operasjonalisert i de årlige budsjettproposisjonene,
har vært planlagt til i overveiende grad å være
indirekte med vekt på å støtte etablering
og styrking av offentlige institusjoner. (…) Departementet
finner det derfor av begrenset interesse å kartlegge hvor
stor andel av beslutningsdokumentene som omtaler målgrupper,
og da spesielt indirekte målgrupper, slik det er gjort
i undersøkelsen. Riksrevisjonens vektlegging av målgrupper
begrunnes ut fra NORADs tiltakssyklusmanual hvor det legges opp
til at målgrupper normalt skal identifiseres. Departementet
vil imidlertid fastholde at hensiktsmessighetsbetraktninger må legges
til grunn i bruken av slike verktøy, og at de strategiske
forutsetninger for denne innretning er reflektert i beslutninger
utenfor tiltaksnivået.
De endringer som har skjedd i norsk utviklingssamarbeid
de senere år er omtalt i de årlige budsjettproposisjonene
og i de utviklingspolitiske redegjørelser som ble gitt
Stortinget t.o.m. 2002, og er forankret i Stortingets behandling.
Det vil bli redegjort nærmere for de forvaltningsmessige
konsekvensene av de nye bistandsformene i Stortingsmeldingen om utviklingssamarbeidet
som etter planen skal legges frem våren 2004.
(…)
Nye
samarbeidsformer representerer også nye utfordringer i
forvaltningen av norsk utviklingssamarbeid. Den omtalte arbeidsdelingen
forklarer i noen grad hvorfor NORADs egne retningslinjer ikke fullt
ut har vært fulgt, ved at f.eks. vurderinger i flere tilfeller
ikke foreligger i skriftlig form fra NORADs side. Departementet
erkjenner at man har et forbedringspotensiale når det gjelder å dokumentere
selvstendige holdninger til samarbeidspartnernes vurderinger og
gjennomganger. Dette vil bli innskjerpet, samtidig som departementet
også vil legge til grunn kostnadseffektivitetsbetraktninger
mht. hvor omfattende slike vurderinger må være.
(…) det opereres med i hovedsak to former
for budsjettstøtte. I land under gjenoppbygging etter krig
vil det vanligvis være en meget akutt finansiell situasjon og
et minimum av finansiell bistand er nødvendig for import
til gjenoppbygging og for å få statlige institusjoner
til å begynne å fungere. I slike situasjoner er
budsjettstøtte en avgjørende forutsetning. Den
andre og nyere formen for budsjettstøtte knytter seg til
omleggingen av utviklingssamarbeidet i retning av samfinansiering
og mer effektiv gjennomføring av fattigdomsstrategiene.
Her er det viktig samtidig å bidra til en styrket finansforvaltning
og sikre oppfølgingen av den faktiske implementeringen
av fattigdomsrettingen i statsbudsjettet.
I Mosambik
har det vært en gradvis overgang fra den første
til den andre formen for budsjettstøtte. De første årene
det ble gitt budsjettstøtte, var hovedfokus på valutatilførsel.
Mosambiks økonomi var på denne tiden sterkt preget
av borgerkrigens ødeleggelser, og landet slet med store
gjelds- og betalingsproblemer. Det må erkjennes at risikofaktorene
på dette tidspunktet var betydelige, men giverne så på budsjettstøtten
som en form for akutt finansiell nødhjelp, der man stilte
valuta til disposisjon for å finansiere nødvendig
vareimport.
I de senere år er budsjettstøtten
lagt om, og oppmerksomheten er i stigende grad blitt rettet mot
gjennomføringen av Mosambiks fattigdomsplan (PARPA), og statsbudsjettets
fattigdomsprofil og utgiftsside. Det har pågått
et kontinuerlig arbeid med å forbedre denne samarbeidsformen
med myndighetene. I risikovurderingene har finansforvaltningen stått
sentralt, og Norge har parallelt med budsjettstøtten støttet
utvikling og iverksetting av en omfattende finansforvaltningsreform
(SISTAFE), som et ledd i håndteringen av identifisert risiko.
Departementet
konstaterer at Riksrevisjonen anser at identifiseringen av risikofaktorer
i forbindelse med budsjettstøtte er blitt bedre over tid,
men at det fortsatt er svakheter mht. den samlede risikovurdering.
Departementet vil se nærmere på disse i forbindelse
med ferdigstillelsen av retningslinjene for budsjettstøtte.
Når det gjelder slik risikoanalyse, vil Departementet imidlertid
peke på at de fleste givere binder sin støtte
opp mot behandlingen av mottakerlandets budsjett i IMFs styre, der
Norge normalt har sluttet seg til konsensus. (…)
(…)
oppfølging av budsjettstøttemidlene har vært
en høyt prioritert oppgave for giverne, og at man over
tid har utviklet nye mekanismer for å sikre at overførte midler
brukes etter hensikten. (…)
Parallelt er
det som beskrevet ovenfor i tilknytning til pengeoverføringene
utviklet nye prosedyrer som er tilpasset det forsterkede fokuset
på oppfølgingen av fattigdomsstrategien og fordelingsprofilen
i statsbudsjettet. En egen mekanisme for dette er nå etablert,
Performance Assessment Framework (PAF), der oppfølgingen
av prioriterte mål i fattigdomsstrategien systematisk skal
etterprøves i alle relevante sektorer. Dette gjøres
av myndighetene og giverne i fellesskap. Det ligger i budsjettstøttens
natur at det ikke er mulig å følge den enkelte
givers bidrag gjennom de nasjonale budsjetter og regnskaper, men
bare den samlede innsats. Mosambikske myndigheter utarbeider kvartalsvise
rapporter om bruken av tilgjengelige midler over statsbudsjettet,
i tillegg til den etterprøving som PAF utgjør.
Giverne legger i oppfølgingen særlig vekt på at prioriteringene
i myndighetenes fattigdomsstrategi følges, at budsjettet
faktisk iverksettes som vedtatt, og at det gjennomføres
bedre kontroll med midlene.
Som en følge av Riksrevisjonens gjennomgang
vil følgende tiltak rettes spesifikt mot forvaltningen
av utviklingssamarbeidet med Mosambik:
- Gjennomgang
av avtaleverket
(…)
- Oppfølgingsplan
(…)
-
Forvaltningsgjennomgang
(…)
-
Ny budsjettstøtteavtale
(…)
Det
er i løpet av det siste året foretatt en omfattende gjennomgang
av forvaltningen av det norske utviklingssamarbeidet med tanke på å reformere
forvaltningsapparatet slik at det best mulig kan ivareta de utfordringer
som nye samarbeidsformer innebærer samtidig som kvalitetssikringen
i tilskuddsforvaltningen, herunder tilsynsfunksjonene, styrkes.
De organisatoriske endringene som vil bli foretatt fra januar 2004,
omfatter blant annet: – Kapasitetsmessig
styrking av utenriksstasjoner med bistandsansvar.
– Samling av land- og regionkompetansen
i Departementet som også har det overordnede ansvaret for stat-til-stat
samarbeidet.
– Styrking av evalueringsfunksjonen.
– Økt vektlegging av
kvalitetssikring av det løpende utviklingssamarbeidet,
bl.a. ved å styrke de faglige rådgivningstjenestene.
Også tilsynsfunksjonene overfor utenriksstasjoner med bistandsansvar
vil bli styrket, gjennom bl.a. hyppigere forvaltningsgjennomganger.
Oppfølging av gjeldende retningslinjer, særlig
slik disse er nedfelt i Bistandshåndboka, vil stå sentralt.
I
tillegg er følgende generelle tiltak for å bedre
kvaliteten på utviklingssamarbeidet allerede påbegynt
eller under planlegging:
Bedre synliggjøring
av hvordan tiltak som Norge støtter, forholder seg til
mottakerlandenes fattigdomsstrategier og eventuelt andre nasjonale
plandokumenter:
(…)
Klargjøring
av forvaltningsmessige konsekvenser av nye bistandsformer:
(…)
Bistandshåndboka:
(…)
Retningslinjer
for budsjettstøtte:
(…)"