Departementet viser i sitt svar til at Toll- og avgiftsdirektoratet mener undersøkelsen vil gi et nyttig bidrag til etatens arbeid med å videreutvikle virksomhetskontrollen og til en mer målrettet ressursfordeling på kontrollområdet. Departementet er enig i at en grundig undersøkelse på dette sentrale området er svært viktig.
Departementet har merket seg at det ifølge
undersøkelsen er betydelige variasjoner i kontrollfrekvensen mellom
tolldistriktene. Departementet har også merket seg at undersøkelsen
viser en høy treffprosent uttrykt ved andelen feil virksomhetskontrollen
avdekker, og at de virksomhetene som tidligere er blitt kontrollert, svært
ofte gjorde tilsvarende og/eller nye feil da de ble kontrollert
på nytt.
Det bemerkes at det ikke er et mål
for etaten at samtlige, mulige virksomheter skal underlegges jevnlig
virksomhetskontroll. Kontrollarbeidet på alle områdene
i etaten må baseres på en målrettet utvelgelse av
kontrollobjekter hvor blant annet risiko- og verdivurderinger av
objektene legges til grunn. Departementet er av den oppfatning at
undersøkelsens framstilling av kontrollomfanget og kontrollfrekvensen
blir noe skjev. Etter departementets syn er det i undersøkelsen
tatt utgangspunkt i det totale antall mulige kontrollobjekter (ca.
25 000) uten å ta hensyn til at bare en mindre del av dette
antallet vil være potensielt interessant for kontroll,
særlig i forhold til proveny. I dette perspektivet blir
kontrollfrekvensen etter departementets syn for lav.
I Toll- og avgiftsdirektoratets redegjørelse
framgår det at de 445 største virksomhetene i
2002 stod for 86 pst. av toll- og særavgiftsinntektene.
De 10 største av disse 445 virksomhetene stod alene for
53 pst. av inntektene. Den største delen av objektsmassen,
ca. 75 pst. av virksomhetene, stod i 2002 for mindre enn 3 pst. av
toll- og avgiftsetatens samlede inntekter.
Departementet er opptatt av at ressursene til
blant annet virksomhetskontroll skal være best mulig tilpasset
arbeidsmengden i de forskjellige tolldistriktene.
Et av målene med den pågående
omorganiseringsprosessen i etaten er nettopp å få til
en bedre dimensjonering mellom oppgaver og ressurser i de forskjellige
tollregionene. Finansdepartementet konstaterer at det ikke er vanskelig å se
at det over noe tid har vært en klar skjevhet mellom ressurser
og arbeidsoppgaver på virksomhetskontrollområdet
i det provenymessig største tolldistriktet.
Departementet peker på at toll- og
avgiftsetaten har brukt mye ressurser på å øke
antallet tollrevisorer, og har nå nådd et akseptabelt
nivå i de fleste tolldistriktene. Dette er imidlertid en
gruppe med en kompetanse som er særlig attraktiv i næringslivet,
gjennomtrekket er derfor stort. Dette gjelder spesielt i ett tolldistrikt.
Direktoratet har opplyst departementet om at
en rekke tiltak over tid har vært iverksatt i dette tolldistriktet.
Frafallet av tollrevisorer har gått noe ned de tre siste årene,
og det kan nå synes som om det er en økende interesse
for å utdanne seg til tollrevisor.
Finansdepartementet kan være enig i
at de gjennomførte tiltakene ikke har vært tilstrekkelige
til å få en tilfredsstillende situasjon i ovennevnte
tolldistrikt.
Departementet peker imidlertid på at
omorganiseringsprosessen vil kunne bidra til en bedre dimensjonering
av ressurser i forhold til oppgaver også i dette tolldistriktet,
både gjennom tildeling av frigjorte ressurser og gjennom å overføre
oppgaver til andre tolldistrikter. Departementet har stor tro på at
omorganiseringsprosessen og den ressursomfordelingen som vil skje
i den forbindelse, vil være et viktig tiltak for å få til
en riktigere fordeling av kontrollressursene og en kontrolldekning
som er bedre tilpasset regionenes særegenheter. Departementet
bemerker i denne forbindelse at rapporten i for liten grad synes å ta
hensyn til de naturlige forskjellene tolldistriktene imellom. Toll-
og avgiftsetaten satser i tillegg på å utvikle
felles systemer og metodikk for å vurdere og vekte risiko
slik at også etatens risikoanalyser etter hvert kan bidra
til en mer målrettet ressursallokering.
Departementet er tilfreds med at toll- og avgiftsetaten
gjennom en rekke år har hatt en generelt høy treffprosent
i virksomhetskontrollen. Den høye treffprosenten skyldes
i hovedsak god utvelgelse av kontrollobjekter, selv om manglende
kompetanse om regelverket i virksomhetene kan ha en viss betydning.
Resultatene av undersøkelsen, som viser
at det i stor utstrekning fortsatt gjøres feil ved gjenkontroller,
kan tyde på at virksomhetene ikke prioriterer området tilstrekkelig.
Det er virksomhetenes plikt å sette
seg inn i det gjeldende regelverket på området.
Departementet viser til at toll- og avgiftsetaten har satset mye
på å veilede og informere de toll- og avgiftspliktige,
både i forbindelse med kontrollaktiviteter og gjennom temahefter, kurs
for næringslivet og informasjon på nettsidene
med mer.
Departementet peker også på at
den kontrollutvelgelsen som skjer gjennom fastsettelseskontrollen,
bidrar til å bedre kvaliteten på avgiftsfastsettelsen. En
systematisk kvalitetskontroll og opplæring av deklarantene
vil også ha en betydning for kvaliteten på virksomhetenes
og speditørenes egendeklarering.
Departementet viser ellers til at virksomhetskontrollen
har utviklet seg positivt i løpet av de senere årene. Direktoratet
har i sin redegjørelse til departementet pekt på at
etaten per i dag har bygd opp et robust og kompetent fagmiljø innenfor
de områdene som kan være aktuelle for kontroll.
Dette betyr samtidig at det er rom for forbedringer både
med hensyn til objektsutvelgelsen og gjennomføringen av
kontrollene, slik undersøkelsen viser.
Både Finansdepartementet og Toll- og
avgiftsdirektoratet sier seg enige i at det er behov for å videreutvikle
arbeidet med risikoanalyser. Det samme gjelder for arbeidet med å videreutvikle
mål- og resultatstyringen av tolldistriktene.
Departementet opplyser at direktoratet er av
den oppfatning at en følger opp den interne risikoen i
etaten ved å gjennomgå sider ved deklarasjonsordningen
og styringsparametrene for kontrollen. Den pågående regionaliseringen
av toll- og avgiftsetatens ytre forvaltning er også ment å styrke
fastsettelseskontrollen, blant annet gjennom organiseringen i færre,
men større og mer slagkraftige enheter. Direktoratet mener
at de gjennom sine it-systemer og objektslister har tilstrekkelig
god oversikt over de toll- og avgiftspliktige.
Finansdepartementet viser til at undersøkelsen
har avdekket at tidligere sammenslåinger av tolldistrikter ikke
har medført en reell styrking av kontrollvirksomheten.
Det var et klart mål med sammenslåingene at administrative
ressurser skulle frigjøres og benyttes til blant annet å styrke
kontrollvirksomheten. Uten de nevnte sammenslåingene antar
departementet at kontrollen i disse distriktene ville ha blitt svekket
når det tas hensyn til de tilgjengelige ressursene til
enhver tid. Departementet er derfor tilfreds med at etaten har klart å opprettholde
kontrollvirksomheten i de to tolldistriktene på tilnærmet
samme nivå.
Departementet viser for øvrig til at
den pågående omorganiseringen omfatter mer enn
rene sammenslåinger av tolldistrikter. Flytting av oppgaver, samling
av kompetansepersonell og generell styrking av kontrollen er viktige
sider ved prosessen, hvor målet er å få til
robuste og kompetente tollregioner med bedre samsvar mellom ressurser,
ansvar og oppgaver. Etter departementets vurdering vil forholdene
dermed kunne legges til rette for en mer effektiv kontrollvirksomhet enn
i dag.