Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunn Karin Gjul, Anne Helen Rui og Knut Storberget, fra Høyre, Carsten
Dybevig, lederen Trond Helleland og Linda Cathrine Hofstad, fra Fremskrittspartiet,
Jan Arild Ellingsen og André Kvakkestad, fra Kristelig Folkeparti,
Einar Holstad og Unni Hennum Lie, og fra Sosialistisk Venstreparti,
Inga Marte Thorkildsen, viser til forslaget i Dokument nr.
8:63 (2003-2004) og til Justisdepartementets vurdering av forslaget
i brev til komiteen av 5. mai 2004. Brevet følger vedlagt
denne innstillingen.
Det er etter komiteens oppfatning
svært viktig at flyten i straffesakskjeden er god. Domstolenes
bevisvurdering blir best og mest rettssikker om den skjer kort tid
etter gjerningstidspunktet. Straffens formål nås videre
mest effektivt om reaksjonen kommer i nær tilknytning til
den straffbare handling. Komiteen støtter
på denne bakgrunn intensjonen bak forslaget.
Komiteen mener at det er et beklagelig
faktum at saksbehandlingstiden i domstolene for behandling av straffesaker,
i mange tilfeller er lang. En raskere behandling av straffesakene
vil etter komiteens oppfatning styrke straffens preventive
virkning og også styrke tilliten til rettssystemet. Videre
mener komiteen at en kortere saksbehandlingstid for straffesaker
vil redusere belastningen for den fornærmede og andre pårørende.
Komiteen er kjent med at departementet
i flere år har arbeidet for å sikre en hurtigere
straffesaksbehandling. I 1999 ble det for eksempel nedsatt to arbeidsgrupper
som skulle se nærmere på saksbehandlingstiden
i straffesaker fra anmeldelse er mottatt til fullbyrdelse er iverksatt.
Det er dessuten nedsatt andre arbeidsgrupper i den senere tid, og
det har vært arrangert flere møter og symposier
hvor sentrale aktører i straffesakskjeden har vært
representert.
Komiteen har merket seg at denne
innsatsen har resultert i flere konkrete tiltak som hver på sitt
vis bidrar til bedre flyt i straffesakskjeden. Det vises i denne forbindelse
til oversikten i vedlagte brev fra departementet, over alle lovendringene
som har blitt vedtatt siden 1. januar 1999 og som har som formål å sikre
en raskere straffesaksbehandling. Videre vises det til oversikten
samme sted over lovtiltak som er under arbeid og til andre typer
tiltak som er iverksatt. Komiteen vil imidlertid
påpeke at det fortsatt er behov for forbedringer.
Komiteen viser til at enkelte
straffesaker blir etterforsket grundigere enn nødvendig.
Dette er uhensiktsmessig. Domstolene muliggjør i enkelte
tilfeller omstendelige rettsprosesser. Rettens administrator har et
ansvar for at prosessen ledes slik at unødig tid og ressurser
ikke brukes. Det er viktig for komiteen å fremheve
at både politiet og domstolene har et ansvar for å gjennomgå sine
arbeidsmetoder og rutiner med sikte på økt effektivitet.
Komiteen vil dessuten påpeke
at domstolene har mulighet for en sterkere styring av straffesakene
med hjemmel i dagens lovgivning. Straffeprosessloven åpner
for eksempel for økt bevisavskjæring i forhold
til gjeldende praksis. Det er etter komiteens mening viktig
at dommerne bevisstgjøres og skoleres slik at de på en
best mulig måte kan styre prosessen i straffesaker.
Komiteen vil fremheve at rettssikkerhetshensyn
er grunnleggende i straffeprosessen. Det er viktig at rettsprosessen
er betryggende. Men hensynet til en betryggende rettsbehandling
må til enhver tid veies opp mot hensynet til effektivitet. Komiteen mener
at det i Norge er mulig å tillegge hensynet til effektivitet større
vekt enn det som gjøres i dag uten at dette vil gå på bekostning
av den enkeltes rettssikkerhet.
For å få til en grundig gjennomgang
av ytterligere tiltak for å redusere saksbehandlingstiden
hos politiet og i domstolene, vil komiteen fremme
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utarbeide
en samlet tiltakspakke for å redusere straffesaksbehandlingstiden som
blant annet inneholder en gjennomgang av påtalemyndighetenes
organisering, vurdering av avskjæringsregler for bevisføring
og større grad av skriftlighet i domstolene, mulige endringer
i prosessreglene, gjennomgang av reglene om advokatsalær
og en utredning av tidsfrist for uttak av tiltale og beramming av
straffesak."
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, viser til at forslagsstillerne
mener at det må vurderes om ikke statsadvokatene skal involveres
i etterforskningen, og i noen grad styre denne når noen
er siktet i straffesaken. Flertallet viser til at straffeprosessloven § 225 åpner
for at Riksadvokaten og vedkommende statsadvokat kan gi pålegg
om å iverksette etterforskning og om hvordan denne skal gjennomføres.
Bestemmelsen praktiseres strengt. For eksempel i alvorlige og kompliserte
saker om økonomisk kriminalitet som hører under ØKOKRIM,
leder imidlertid en statsadvokat ofte etterforskningen. Flertallet vil
fremheve at det forhold at statsadvokatene i begrenset utstrekning
deltar i etterforskningen per i dag, har sine fordeler også ut
fra rettssikkerhetshensyn. Det er etter flertallets oppfatning
hensiktsmessig at statsadvokatene kun i et mindretall av straffesakene
har vært involvert i saken når de senere skal
ta standpunkt til etterforskningsmaterialet, enten ved avgjørelsen
av påtalespørsmålet eller ved klage.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener
det bør vurderes om ikke statsadvokatene skal involveres
i etterforskningen, og i sterkere grad styre denne.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet,
vil påpeke at en lovfestet maksimumsfrist for å ta
ut tiltale i alle straffesaker, har uheldige sider ved seg. Det
er viktig å være klar over at det er store variasjoner
i straffesakenes art og omfang. En lovfestet maksimumsfrist, slik
forslagsstillerne legger opp til, vil måtte være
ganske lang for å fange opp de sakene hvor det er behov
for mer langvarig etterforskning. En slik fristregel vil følgelig kunne
bli uten reell betydning for de mer ordinære straffesakene.
Dette flertallet ser at det er
mulig å fastsette ulike fristlengder for ulike sakstyper,
men mener at det er problematisk gjennom lov å fastsette
frister som gir den riktige balanse mellom, på den ene
side hensynet til å sikre at etterforskningen skjer effektivt
og målrettet, og på den andre side hensynet til å unngå urimelig korte
frister. Tilsvarende mothensyn kan etter dette flertallets oppfatning
gjøre seg gjeldende i forhold til generelle frister for å avholde
hovedforhandling.
Dette flertallet mener på bakgrunn
av ovennevnte betraktninger at det ikke bør innføres
nye frister for å ta ut tiltale eller avholde hovedforhandling
nå. Dette flertallet ber imidlertid departementet
følge utviklingen i straffesakskjeden nøye, og
komme tilbake til spørsmålet om flere fristregler
i straffeprosessen når vi har høstet ytterligere
erfaringer med praktiseringen av straffeprosessloven §§ 249
og 275. Dette flertallet ber særlig departementet
vurdere hensiktsmessigheten av å innføre fristregler
for å avholde hovedforhandling.
Dette flertallet foreslår
på denne bakgrunn at Dokument nr. 8:63 (2003-2004) vedlegges
protokollen.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti vil særlig fremheve fristreglene
i straffeprosessloven §§ 249 og 275. Disse reglene
har per i dag vært gjeldende i ca. 18 måneder. Det
er etter disse medlemmers mening for tidlig å vurdere
om nevnte saksbehandlingsregler har fungert i tråd med
intensjonen, og følgelig også for tidlig å vurdere
tilsvarende frister innført på flere områder.
Det er etter disse medlemmers oppfatning viktig
at forbedringer i straffeprosessen ikke skjer for raskt. Det er
nødvendig å vurdere virkningen av vedtatte lovendringer
og tiltak, før nye regler foreslås og vedtas.
Et tredje flertall, alle
unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti,viser
til at departementet i brev til komiteen legger vekt på at
det totale tidsforløpet ved behandlingen av mange straffesaker
har vært klart lengre enn ønskelig og nødvendig. Dette flertallet mener
denne situasjonen krever ytterligere tiltak enn det som hittil er
iverksatt. Kriminalitet må bekjempes med en rask reaksjon
på lovbrudd. Saksbehandlingstiden både hos politiet
og i domstolene er fortsatt for lang.
Dette flertallet mener det er
grunn til å tro at enkelte straffesaker i Norge blir etterforsket
grundigere enn nødvendig, med den følge at domstolsbehandlingen
blir for omstendelig. Her bør det foretas en gjennomgang
av påtalemyndighetens organisering.
Det er også viktig å korte
ned saksbehandlingstiden i domstolene, og dette flertallet
mener derfor det bør vurderes å bruke
avskjæringsregler for bevisføringen for domstolene
mer aktivt, og større grad av skriftlighet. Det er behov
for en mer aktiv prosessledelse, og mulige endringer i prosessreglene.
Det bør videre utredes tidsfrister for uttak av tiltale
og beramming av straffesaker utover bestemmelsene i straffeprosessloven § 249,
ikke minst der siktede er i fengsel.
Dette flertallet er klar over
at ressurstilførselen til domstolene er et viktig moment
når det gjelder saksbehandlingstiden, og viser til de respektive
partiers budsjettalternativ hvor domstoler og påtalemyndighet ble
styrket.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Fremskrittspartiet viser videre til at Stortinget tidligere
har fastsatt frister i straffesaksbehandlingen, særlig
hvor siktede sitter fengslet eller er mindreårig. Disse
medlemmer mener det er grunnlag for å vurdere nærmere
om en bør innføre nye frister som kan bidra til å korte
ned saksbehandlingstiden. Disse medlemmer ser ikke
at det er tungtveiende grunner til å vente med å innføre
nye frister. Departementet har påpekt mulige ulemper ved å innføre
en maksimumsfrist for å ta ut tiltale, men disse
medlemmer mener dette er innvendinger som fullt ut er overkommelige. Disse
medlemmer viser også til at departementet ikke
mener mothensynene er like sterke når det gjelder generelle
frister for å avholde hovedforhandling. Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
”Stortinget ber Regjeringen
fremme forslag for Stortinget før utgangen av vårsesjonen
2005 med lovendringer og tiltak som vil bidra til at straffesaker,
der det er mulig, pådømmes i 1. instans før
det er gått 6 måneder, og under enhver omstendighet
innen 2 måneder etter at tiltale er tatt ut."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
at det er flere forhold som påvirker straffesaksbehandlingen.
Selv om disse medlemmer ser at det kan stilles spørsmål
ved de forslag som her fremmes, mener disse medlemmer at
det er fornuftig å vektlegge tiltak som ytterligere kan
fremme effektiviteten i straffesaksbehandlingen.
Disse medlemmer vil også påpeke
forsvarsadvokatenes rolle når det gjelder fremdrift i straffesaker. Selv
om man tidligere har begrenset mulighetene til fritt advokatvalg,
bør departementet vurdere om det er ytterligere endringer
som kan gjøres slik at man også her får
større bevissthet og ansvar for fremdriften i saksbehandlingen.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
”Stortinget ber Regjeringen
gjennomgå dagens regelverk når det gjelder advokatvalg
og vurdere om det kan foretas ytterligere endringer som vil bidra
til å redusere saksbehandlingstiden i straffesaker.”