Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Olav Akselsen, Bendiks H. Arnesen, Grethe Fossli og Aud Gaundal,
fra Høyre, Egil Hestnes, Ivar Kristiansen, og Erlend Nornes,
fra Fremskrittspartiet, Øystein Hedstrøm og Lodve
Solholm, fra Sosialistisk Venstreparti, Åsa Elvik og Inge
Ryan, fra Kristelig Folkeparti, Olaf Gjedrem og May-Helen Molvær
Grimstad, og fra Senterpartiet, Odd Roger Enoksen, viser
til Regjeringens proposisjon til reindriftsavtalen for 2004/2005,
som er forhandlet fram av partene, staten og Norske reindriftssamers
landsforbund (NRL). Komiteen har merket seg at avtalen
har en ramme på 95 mill kroner, det samme nivået
som den forrige reindriftsavtalen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
målet om at reindriften skal være bærekraftig,
både i økologisk, økonomisk og kulturell
forstand, og til at reindriftsavtalen er et av de viktigste operative
virkemidlene for å nå de reindriftspolitiske målene. Flertallet legger
til grunn at reindriften er den sentrale samiske kulturbæreren,
og er den viktigste årsaken til at samisk språk
og kultur har overlevd. For at reindriften også i framtiden skal
forbli en sentral del av det materielle grunnlaget for samisk kultur,
mener flertallet at det er viktig at reindriften
oppfattes og forvaltes som en næring. En reindrift som
ikke kan vise til verdiskaping og produksjon, vil etter flertallets mening
ikke kunne ivareta rollen som en sentral kulturbærer. Dette
er også et sentralt forhold som må vektlegges
i forvaltningen av reindriftens beitearealer. En reindrift som fremstår
som en sterk og livskraftig næring, vil etter flertallets mening
være en forutsetning for at reindriften kan stå imot det
press som i dag utøves mot næringen og reindriftens
arealer.
Flertallet vil påpeke
at det er sentralt at utfordringene i reindriften løses
med en framtidsrettet politikk. I dette arbeidet er felles virkelighetsforståelse
og samhandling en avgjørende forutsetning. Dette krever
et høyt kunnskapsnivå, også hos utøvere
og organisasjoner, når det gjelder de ulike sidene ved
reindriften, og om endringsprosesser og årsaksforhold.
Videre krever det en aktiv deltagelse fra næringsorganisasjonen
i forhold til å følge opp arbeidet med å gjennomføre reindriftsavtalens
virkemiddelsystem, samt de vedtak som fattes av reindriftens styringsorganer. Flertallet vil
påpeke at det er kun gjennom felles anstrengelser og samarbeid
man har mulighet til å nå de mål som
er satt.
Flertallet har merket seg at
utfordringene i reindriften er mange og sammensatte. Flertallet påpeker
at stabile rammebetingelser er en nødvendig forutsetning
for å kunne skape trygghet og forutsigbarhet innenfor næringen.
Med bakgrunn i situasjonen i Finnmark er det derfor viktig at arbeidet
med å få fastsatt rammebetingelser blir sluttført.
Videre har flertallet merket seg at tap av rein grunnet
rovvilt fortsatt er en stor utfordring i mange områder.
I den forbindelse vil flertallet vise til energi-
og miljøkomiteen i deres innstilling til St.meld. nr. 15
(2003-2004) Rovvilt i norsk natur, hvor energi- og miljøkomiteen
forutsetter at når det gjelder fordeling av rovdyrene innenfor
de enkelte regioner, må Regjeringen ta hensyn til at det samlede
trykket av rovdyr ikke skal øke i de regioner det er mye
rovvilt fra før; snarere bør antallet dyr gå ned.
Dette også sett i lys av at antall bjørn og jerv
nå går ned i forhold til Regjeringens forslag.
Da flertallet også presiserer at det generelt
er større begrensninger når det gjelder driftstilpasninger
for reindrift enn for husdyrhold, innebærer dette også en
erkjennelse av at man har få gode tapsforebyggende tiltak å iverksette
i forhold til reindriften. Dette innebærer at skal man redusere
det samlede trykket av rovdyr i reinbeiteområder, må dette
primært skje ved at rovviltbestandene i disse områdene
reduseres. Videre uttaler energi- og miljøkomiteen at man ønsker
en forvaltning som i størst mulig grad skiller tamrein
fra rovviltbestandene, og forutsetter raskt uttak av rovdyr når
disse kommer inn i tamreinområder og gjør skade.
I den forbindelse vil flertallet påpeke
at reinen går ute hele året og har en helt annen
driftsform enn bufe, og at det er viktig at disse tiltakene gis
prioritet og følges opp.
Når det gjelder den kontinuerlige reduksjonen
av reindriftens arealer, er dette en utfordring for samtlige områder.
For Finnmarks vedkommende vil flertallet påpeke
problemene med at det ikke foreligger noen samlet vurdering av de
vindkraftutbygginger som planlegges etablert i dette fylket. Prosjektene
vurderes enkeltvis, noe som medfører at de samlede virkningene av
utbyggingene ikke blir synliggjort. Man får heller ingen
vurdering av om summen av de enkelte vindkraftprosjektene er i strid
med den nasjonale reindriftspolitikken.
Flertallet har merket seg at
reintallet i Vest-Finnmark har økt fra 62 000 rein i 2001
til nærmere 100 000 rein i 2004. Økningen kan
tilskrives gode klimatiske forhold og en vanskelig markedssituasjon
for reinkjøtt høsten/våren 2003/2004. Flertallet vil utrykke
bekymring for denne utviklingen. Det er på bakgrunn av
de gunstige klimatiske forhold de siste vintrene man har unngått
de store dyrevernmessige tragediene. Flertallet vil
påpeke at med dagens reintall vil vanskelige og ugunstige
beiteforhold kunne få svært alvorlige konsekvenser
om de skulle oppstå påfølgende vinter.
Man vil da kunne stå overfor en større dyrevernmessig
katastrofe med utsultede og underernærte rein. Flertallet vil
påpeke viktigheten av at Regjeringen følger opp
de prosessene som er igangsatt for å få redusert
reintallet ned til det fastsatte, og da innen 1. april 2005 som
er den fristen som er fastsatt av Reindriftsstyret. I den forbindelse
er det sentralt at nødvendige tiltak blir satt inn, herunder
tiltak for å sikre og bedre omsetningen av reinkjøtt,
og at det stilles nødvendige midler til disposisjon for å sikre dette.
Etter at høstens slakting er gjennomført, vil
det være nødvendig å ta en ny vurdering
om de iverksatte tiltakene er tilstrekkelig for å redusere
reintallet. Dersom andre virkemidler kreves for å nå dette
målet, må det vurderes å innføre
kvotebegrensninger for den enkelte reineier. Flertallet mener
i tillegg det er viktig å forplikte de samiske organisasjoner
og Sametinget i prosessen som tar sikte på å etablere
en bærekraftig reindrift i Vest-Finnmark. I den forbindelse er
det sentralt avgjørende at det snarest blir satt i verk tiltak
som kan sikre avsetningen av den mengde reinkjøtt som reintallstilpasningen
fører til. Departementet bes komme nærmere tilbake
til dette i forbindelse med statsbudsjettet for 2005, at nødvendige
tiltak blir satt inn, herunder tiltak for å sikre og bedre
omsetningen av reinkjøtt, og at det stilles nødvendige
midler til disposisjon for å sikre dette.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, er svært bekymret for det høye
reintallet i Finmark, og registrerer at en ikke har lyktes i omstillingsarbeidet
i Indre Finmark. Dette flertallet mener det må tas
i bruk sterkere virkemidler for å få et reintall
som er i samsvar med beitegrunnlaget i området. Dette
flertallet forventer at Regjeringa nå prioriterer
denne saken svært høyt.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at å øke
verdiskapingen i næringen er viktig for å få til
en positiv økonomisk utvikling. I den forbindelse vil Verdiskapingsprogrammet
for rein være et viktig redskap. Det er positivt at dette
programmet videreføres. Det er også viktig at næringsmiddellovverket,
så langt som mulig, tilpasses de utfordringer som reindriften
står overfor i de ulike ledd i verdiskapingen.
Flertallet har merket seg de
betydelige endringer i markedet for omsetning av reinkjøtt.
Mens det tidligere år har vært behov for import
for å dekke etterspørselen i det norske markedet,
opplevde man fra og med høsten 2003 en markant endring.
Dette har medført uheldige konsekvenser for prosessen med
tilpasning av reintallet i Vest-Finnmark. Flertallet mener derfor
det er viktig at arbeidet med å forbedre markedssituasjonen
gis høy prioritet i tiden framover. I den forbindelse vil flertallet påpeke
viktigheten av tilstrekkelig slaktekapasitet høsten 2004,
og at det legges til rette for å få distribuert
kjøttet ut til forbruker. For å sikre dette påpeker flertallet nødvendigheten av
at det er dialog og samarbeid mellom alle ledd i verdikjeden.
Flertallet har merket seg som
positivt at de vesentlige omleggingene i de økonomiske
ordningene i Reindriftsavtalen 2003/2004 i det vesentligste
er videreført. Dette gir en nødvendig forutsigbarhet
og mulighet for økt produksjon og verdiskaping, og dermed
på sikt en større bærekraft.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at reindrift ble et statlig satsingsområde gjennom
etableringen av en reindriftsavtale i 1976. Disse medlemmer konstaterer
at erfaringene gjennom 28 år med et statssubsidiert og gjennomregulert
system er svært negative. Til tross for betydelig kapitalinnsprøytning
og mange tiltak har utviklingen gitt et høyt antall dyretragedier,
en økologisk katastrofe i form av nedbeitet natur, et for
høyt antall yrkesutøvere, lave kjøttpriser
og omsetningsproblemer.
Disse medlemmer mener erfaringene
gjennom mange år krever en politikkomlegging slik at det
kan skapes en bærekraftig næring. Disse
medlemmer vil hevde at en overgang til et markedsstyrt system
vil stimulere til en nødvendig flokkreduksjon i forhold
til tilgjengelige beiteressurser. En slik utvikling vil resultere
i en nødvendig slanking av næringen samtidig som de
gjenværende yrkesutøvere kan bygge opp sikrere arbeidsplasser
mindre avhengig av offentlig støtte.
Disse medlemmer vil peke på Fremskrittspartiets
konsekvente kritikk av ordningen med støtte til distrikter
og kulturelle formål i form av næringsavtaler
og har programfestet en avvikling av disse. Disse medlemmer vil
oppheve reindriftsavtalen og legge reindriftssubsidier og andre
statlige økonomiske tiltak overfor reindriften til statsbudsjettet
uten forutgående forhandlinger.
Disse medlemmervil
på denne bakgrunn fremme følgende forslag:
"I
Forslag til ny reindriftsavtale bifalles
ikke.
II
Eksisterende ordning med reindriftsavtalen oppheves.
III
Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag til reindriftssubsidier og andre statlige økonomiske
tiltak overfor reindriften i forbindelse med det ordinære statsbudsjettet
uten forutgående forhandlinger."
Disse medlemmer konstaterer at
den rådende reindriftspolitikken for å redusere
reintallet ikke virker. Disse medlemmer viser spesielt
til den bekymringsfulle situasjon i Vest-Finnmark der reindriftsstyret 30.
januar 2002 fastsatte et øvre reintall på 64 300
dyr for sommerbeitene, mens reintallet 1. april 2002 var på 73
000 dyr. Reintallet har ifølge tellinger fortsatt å øke til
ca. 80 000 dyr 1. april 2003 for et år senere å ha
kommet opp i et antall på ca. 100 000 dyr. Disse
medlemmermener det ikke lenger
kan aksepteres at utøverne i reindriften ikke følger
opp de prosjektene Regjeringen iverksetter. Tiltak som blir forberedt
og fremmet i avtalen for driftsåret 2004/2005
vil heller ikke denne gangen gi resultater som løser miljømessige,
driftsmessige eller dyrevernmessige problemer. Disse medlemmer vil
hevde at så lenge hver reineier kan bestemme eget uttak
fra en felles beiteressurs, vil problemene fortsette. Derfor haster
det med å finne løsninger på hvordan
reindriftsutøverne kan gis råderett over sin del
av beiteressursene.
Disse medlemmer minner om at
stortingsflertallet har lagt til grunn at gjennomføringen
av vedtaket om reindriftstilpasningen i Vest-Finnmark skal skje
i samarbeid med næringen. Det dreier seg om ordninger som
utøverne frivillig kan slutte seg til. Disse medlemmer konstaterer
at resultatoppnåelser gjennom frivillige ordninger har
vært feilslått fordi resultatene uteblir. Disse
medlemmer mener Regjeringen i sterkere grad må benytte økonomiske
sanksjonsmuligheter, eller om nødvendig iverksette tvangstiltak
i form av tvangsslakt, for å nå de oppsatte målene.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
de nødvendige forslag som også muliggjør
bruken av tvangstiltak for å gjennomføre tilpasningen
til det fastsatte reintallet til 64 300 dyr innen 1. april 2005."