Bevilgningen til kontantstøtte i saldert
budsjett er på 2 852 mill. kroner. Utgiftene anslås
nå til 3 045 mill. kroner. Dette medfører et merbehov
på 193 mill. kroner.
Rikstrygdeverkets kontantstøttestatistikk
viser et høy ere antall barn med kontantstøtte
enn forutsatt i saldert budsjett. Dette skyldes hovedsakelig lavere
netto tilvekst av nye barnehageplasser i 2003 for barn under 3 år
enn måltallet på 8 000 plasser. I anslaget er
det videre lagt til grunn at 8 000 nye plasser for barn under 3 år
tas i bruk i løpet av 2004.
På bakgrunn av ovennevnte foreslås
det å øke bevilgningen under kap. 844 post 70
med 193 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag om å øke
bevilgningen under kap. 844 post 70 med 193,0 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at stortingsflertallet har innført kontantstøtten. Disse
medlemmer er sterkt imot kontantstøtteordningen,
og ser ikke at det gir noen valgfrihet så lenge det er
flere tusen barn som ikke får tilbud om barnehageplass
sjøl om det er primærønsket. Dette er
en meget kostbar ordning, som ikke har ført til at småbarnsforeldre
bruker mer tid sammen med barna. Samtidig bidrar kontantstøtten
til at det tradisjonelle kjønnsrollemønsteret
blitt sementert, og arbeidstilbudet blir redusert.
Disse medlemmer vil peke på at
Regjeringen ikke har nådd målet om utbygging av
12 000 nye barnehageplasser. Mange ulike undersøkelser
viser at foreldre foretrekker et tilbud om en trygg barnehageplass
i nærmiljøet til sine barn, framfor kontantstøtten og
eller bruk av dagmamma eller andre mer usikre omsorgsløsninger.
Disse medlemmer viser til sin
merknad i Budsjett-innst. S. nr. 2 (2003-2004) og Sosialistisk Venstrepartis
alternative budsjett, og foreslår å oppheve kontantstøtten
fra 1. august inneværende år.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 1 210 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag
og tidligere vedtatt budsjett. Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2004 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
844 | | Kontantstøtte | |
| 70 | Tilskudd, overslagsbevilgning,
kan nyttes under kap. 856 post 60, nedsettes med | 1 017 000 000 |
| | fra kr 2 852 195 000 til
kr 1 835 195 000" | |
Komiteens medlem fra Senterpartiet registrerer
at Rikstrygdeverkets kontantstøttestatistikk viser et høyere
antall barn med kontantstøtte enn forutsatt i saldert budsjett,
og at dette skyldes lavere netto tilvekst av nye barnehageplasser
i 2003 enn måltallet på 8 000 plasser. Dette
medlem beklager den lave utbyggingen, og mener det må tas
offensive grep for å nå måltallet i 2004.
Dette medlem viser til Senterpartiets
program for inneværende periode, der det går fram
at partiet ønsker å avgrense kontantstøtten
til å gjelde foreldre som er hjemme med barn under 3 år. Dette
medlem viser videre til Senterpartiets alternative budsjett
for 2004 med forslag om å redusere bevilgningen til kontantstøtte
med 1 000 mill. kroner. En tilsvarende begrensning i kontantstøtten
med virkning fra 1. juli 2004 og ut året, vil medføre
et kutt på 500 mill. kroner.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2004 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
844 | | Kontantstøtte | |
| 70 | Tilskudd, overslagsbevilgning,
kan nyttes under kap. 856 post 60, nedsettes med | 307 000 000 |
| | fra kr 2 852 195 000 til
kr 2 545 195 000" | |