12.5.1 Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

I St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 10 (2003-2004) Om innleie av slepefartøy for Nord-Norge og budsjettmessig inndekning for 2004 ble det framholdt at Regjeringen ville nedsette en hurtigarbeidende arbeidsgruppe for å utarbeide en mer langsiktig modell for å dekke slepekraftbehovet i nord-områdene. Det kan ikke forventes vesentlige endringer når det gjelder det kommersielle grunnlaget for privat slepekapasitet i Nord-Norge i 2004-2005. Det vil derfor i 2004-2005 fortsatt være en statlig oppgave å sørge for tilstrekkelig slepekapasitet i deler av Nordland og i hele Troms og Finnmark.

Ut fra meteorologiske forhold, erfaringer fra de første fire månedene med statlig slepeberedskap, samt de robuste overvåknings- og rapporteringsrutinene som nå er etablert, vil det være hensiktsmessig med en differensiering av slepefartøyene i sommer- og vinterhalvåret. Regjeringen anbefaler at det i vinterhalvåret (1. oktober-1. april) bør være tre slepefartøyer med tilstrekkelig slepekapasitet i Nord-Norge, og at det i sommerhalvåret (1. april-1. oktober) er tilstrekkelig med to slepefartøyer med nødvendig slepekapasitet i Nord-Norge.

En ny vurdering av slepebåtberedskapen bør foretas i løpet av 2005 for å få nærmere vurdert forhold relatert til etableringen av private slepebåtressurser knyttet til Snøhvit-feltet, terminalen på Melkøya og petroleumsaktivitetene i Barentshavet. Det vil gi det nødvendige grunnlaget for vurderingen av slepebåtberedskapen i Nord-Norge fra 2006.

Slepebåtberedskap i 2004

Slepefartøyet "Skandi Beta" leies inn av Kystverket i henhold til kontrakt ut 2004. KV "Nordmand Trym" eller tilsvarende fartøy videreføres i den statlige oljevernberedskapen ut 2004. I tillegg settes et tredje kystvaktsfartøy inn i den statlige slepebåtberedskapen fra 1. oktober 2004.

Det tas sikte på følgende modell for slepebåtberedskap i 2005

"Skandi Beta" leies i henhold til kontrakt fram til 1. april 2005. Et nytt slepefartøy leies inn av Kystverket fra 1. oktober 2005. KV "Nordmand Trym" eller tilsvarende fartøy beholdes i den statlige slepebåtberedskapen ut 2005. Det nye kystvaktsfartøyet som leies inn 1. oktober 2004 videreføres ut 2005.

Det fremmes forslag om en tilleggsbevilgning på 6,5 mill. kroner til inndekning av utgifter til leie av et nytt fartøy fra 1. oktober 2004 og til økte bunkersutgifter som følge av utvidet operasjonsområde for fartøyene i sommerhalvåret.

Det vises til omtale under kap. 900 post 21. For å dekke Fiskeridepartementets del av kostnadene til et minnesmerke etter Scandinavian Star-ulykken, fremmes det forslag om å redusere bevilgningen på kap. 1062 post 1 med 433 000 kroner.

Samlet fremmes det derfor forslag om at bevilgningen på kap. 1062 post 1 økes med 6,067 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om å øke bevilgningen under kap. 1062 post 1 med i alt 6,067 mill. kroner.

12.5.2 Post 21 Spesielle driftsutgifter

12.5.2.1 Heving og tømming av Gudrun ­Gisladottir

Sammendrag

Det islandske fiskefartøyet Gudrun Gisladottir grunnstøtte og sank utenfor Vestvågøy i Lofoten i juni 2002. I medhold av forurensingsloven er det fattet vedtak om at fartøyet skulle tømmes for olje av rederen innen 15. oktober 2002, og heves og fjernes innen 1. mai 2003. Verken fristen for tømming av olje eller fristen for heving og fjerning av vraket er blitt overholdt av rederiet, og den 30. september 2003 ble det besluttet å iverksette en statlig aksjon for å heve vraket samt fjerne olje og last. På denne bakgrunn ble det i St.prp. nr. 34 (2003-2004) fremmet forslag om å øke bevilgningen på kap. 1062 post 21 Spesielle driftsutgifter med 11 mill. kroner. Stortinget sluttet seg til dette.

Arbeidet med hevingen av Gudrun Gisladottir startet den 15. oktober 2003 etter at det var inngått avtale med entreprenøren Seløy Undervannsservice AS. Hevingskontrakten ble inngått som en fastpriskontrakt med fastsatte utbetalinger knyttet til forskjellige stadier i fremdriften. I kontrakter av den type som Kystverket har inngått med Seløy Undervannservice AS, er det vanlig at oppdragsgiveren skal svare en nærmere fastsatt kompensasjon for den tiden værforholdene gjør det umulig å utføre arbeid ("standby rate" for værhindring). Krav til værforholdene er på samme måte skissert i kontrakten.

Operasjonen med heving av det islandske fartøyet Gudrun Gisladottir er blitt vesentlig dyrere, og har tatt vesentlig lengre tid enn forutsatt da Kystverket inngikk avtale med operatøren Seløy Undervannservice AS. I det alt vesentlige skyldes dette ugunstige værforhold i perioden fra arbeid på stedet startet med klargjøring til heving. Som følge av kontraktens vilkår om kompensasjon ved umulige arbeidsforhold, er det frem til 7. mai 2004 utbetalt om lag 17,1 mill. kroner. Ved overslag over hevingsoperasjonens totale økonomiske ramme må det tas hensyn til muligheten for tilfredstillende værforhold basert på statistiske vær- og bølgedata. Det foreligger ikke statistiske vær- og bølgedata for posisjonen der Gudrun Gisladottir er sunket. På bakgrunn av vind- og bølgeerfaringer fra omkringliggende målepunkter, og i lys av erfaringene så langt på arbeidsstedet, vil operasjonens totale ramme bli i størrelsesorden 30 mill. kroner, hvorav 12,5 mill. kroner er knyttet til fastpriskontrakt for heving og tømming av vraket og resterende kostnader er knyttet til kompensasjon for værhindring. Dette innebærer en merkostnad på om lag 19 mill. kroner i forhold til den opprinnelige bevilgningen på 11 mill. kroner. Denne merkostnaden kan Kystverket ikke dekke innenfor egne rammer.

Vraket av Gudrun Gisladottir representerer et mulig forurensingspotensial i et område hvor det foregår stor marin verdiskaping. Samtidig vil en stans av hevings- og tømmeoperasjonen pr. 10. mai 2004 medføre at det i henhold til inngått kontrakt vil påløpe ytterligere kostnader, slik at samlet kostnad vil bli om lag 20 mill. kroner. I tillegg kommer kostnader knyttet til eventuell tømming av bunkersolje. Stans av aksjonen på et senere tidspunkt vil øke kostnadene utover dette.

Samlet sett vurderes situasjonen derfor slik at he­vings- og tømmeoperasjonen bør gjennomføres til tross for at kostnadene blir større enn forutsatt. Kystverket vil utnytte alle muligheter for å søke dekning av kostnadene for operasjonen hos de ansvarlige for vraket.

Det fremmes derfor forslag om at kap. 1062 post 21 Spesielle driftsutgifter økes med 19 mill. kroner for å dekke økte kostnader knyttet til heving og tømming av Gudrun Gisladottir.

12.5.2.2 Rocknes-havariet

Sammendrag

Lasteskipet mv. Rocknes havarerte den 19. januar 2004 ved Vatlestraumen ved Bergen. Havariet gjorde det nødvendig å iverksette en omfattende oljevernaksjon både på sjø og på land. Sjøaksjonen ble avsluttet 30. januar 2004. Strandaksjonen pågår fortsatt.

Etter forurensningsloven er forurenser ansvarlig for kostnader for begrensning av og opprenskning av oljesøl. Det vil bli krevd refusjon for statens kostnader ved oljevernaksjonen fra ansvarlig forurenser i samsvar med relevante lovbestemmelser.

Kap. 1062 Kystverket post 21 Spesielle driftsutgifter skal dekke utgifter til aksjoner til bekjempelse av akutt forurensning. Posten ble i saldert budsjett 2004 bevilget med 3,4 mill. kroner. Bevilgningen skal dekke tiltak for å rydde opp i mindre, akutte forurensningssituasjoner.

Kongen har fullmakt til å disponere midler utover gitt bevilgning på kap. 1062 Kystverket post 21 Spesielle driftsutgifter, så sant tiltaket må treffes uoppholdelig og ikke kan forelegges Stortinget på forhånd. Ved Ro­cknes-ulykken var det behov for straks å iverksette tiltak for å begrense miljøskadene. Ved kronprinsregentens resolusjon av 30. januar 2004 ble Fiskeridepartementet derfor gitt samtykke til å utgiftsføre inntil 70 mill. kroner ut over bevilgningen på kap. 1062 post 21.

De samlede kostnadene for hele aksjonen er anslått til 91,5 mill. kroner. Det er anslått at om lag 87,5 mill. kroner av disse kostnadene er påløpt pr. 10. mai 2004. Det er fortsatt usikkerhet knyttet til anslaget. Dette gjelder særlig i forhold til kostnadene for rengjøring og behandling av oppsamlet masse.

På bakgrunn av det foreliggende anslaget for kostnadene knyttet til Rocknes aksjonen foreslås det at bevilgningen på kap. 1062 Kystverket post 21 Spesielle driftsutgifter økes med 91,5 mill. kroner. I tillegg kommer forslag til økt bevilgning på 19 mill. kroner knyttet til heving og tømming av Gudrun Gisladottir, jf. omtale over. Samlet foreslås bevilgningen på posten økt med 110,5 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om å øke bevilgningen under kap. 1062 post 21 med i alt 110,5 mill. kroner.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at fiskeriminister Svein Ludvigsen har besluttet at tråleren Gudrun Gisladottir, som ligger sunket i Nappstraumen, ikke skal heves. Båten er tidligere besluttet hevet, bl.a. etter anmodning fra Statens Forurensningstilsyn, fordi den representerer en forurensningsfare.

Flertallet viser til at begrunnelsen som er gitt av fiskeriministeren er økonomiske. Flertallet legger til grunn at miljø og forurensningsfaren i et viktig fiskeriområde må veie tyngst og forutsetter at tråleren blir hevet som tidligere forutsatt.

12.5.3 Post 30 Maritim infrastruktur, kan ­overføres, kan nyttes under post 24

Sammendrag

For å finne rom for nødvendige tilleggsbevilgninger fremmes det forslag om å redusere bevilgningen på kap. 1062 Kystverket post 30 Maritim infrastruktur med 9,5 mill. kroner. Dette vil medføre lavere utbyggingsaktivitet.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kystpartiet, viser til avtalen om revidert nasjonalbudsjett mellom regjeringspartiene og Arbeiderpartiet, omtalt i denne innstilling i kapittel 1.3, og går derfor imot Regjeringens forslag om å redusere kap. 1062 post 30 med 9,5 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener at for å sikre sysselsetting og vekst på lang sikt, er det er nødvendig å satse på å bygge ut infrastrukturen. Disse medlemmer mener derfor at bevilgningene til maritim infrastruktur ikke bør reduseres med 9,5 mill. kroner, fordi en reduksjon blant annet vil medfører at den permanente oppmerkingen av Tjeldsundet blir utsatt til 2005.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at det ikke er skjedd noe siden budsjettet for 2004 ble vedtatt som tilsier at det skal brukes mindre midler til maritim infrastruktur. Disse medlemmer mener det er viktig at utbygging av en sikker kystled fortsetter med uforminsket styrke og går på den bakgrunn imot Regjeringens forslag om en reduksjon på 9,5 mill. kroner.

Komiteens medlem fra Senterpartiet viser til at departementet i svar på spørsmål nr. 35 opplyser at permanent oppmerking av Tjeldsundet utsettes til 2005. Dette medlem mener dette er galt og vil derfor gå imot kuttet. Ytterligere utsettelser vil bare bidra til at nødvendig oppmerking langs kysten skyves ut i tid.

Komiteens medlem fra Kystpartiet mener at verken Stortinget eller Regjeringen prioriterer fiskerinæringen og dets infrastruktur på en måte som står i forhold til fiskerinæringens betydning for nasjonaløkonomien.

Dette medlem mener at havner og farleder trenger en omfattende oppjustering. Blant annet trengs det i overkant av 50 mill. kroner bare til oppjustering av fiskerihavn-anleggene i Herøy kommune i Nordland, Stamsund havn, Vestvågøy kommune i Nordland, Nordmela havn, Andøy kommune i Nordland, Havøysund havn, Måsøy kommune i Finnmark og Gryllefjord havn i Troms.

Dette medlem har flere ganger pekt på særskilte farleder som har vært under utredning i mange år uten at disse er fulgt opp i praksis.

Dette medlem mener at Stadt skipstunnel vil ha stor betydning for å sikre seilasen for småskipsfarten og for fiskebåtene. En tunnel som gjør at mange fiskebåter og fraktebåter slipper å gå rundt "Stadt", vil trolig være med på å redde menneskeliv i løpet av noen få år. Tunnelen vil også bety en samferdselsmessig revolusjon for hurtigbåtforbindelsen. Båtene fra Bergen stopper i dag i Selje i Nordfjord. Med tunnelen kan båtene gå direkte fra Bergen til Ålesund. For brønnbåttransporten, som er en nødvendig del av oppdrettsnæringen - en svært viktig del av den moderne fiskerinæringen, vil tunnelen bety en mye tryggere transportsituasjon.

Dette medlem viser til sitt Reviderte nasjonalbudsjett for 2003, og vil derfor fremme forslag om å bevilge 10 mill. kroner til anleggsstart for Stadt skipstunnel.

Dette medlems rammeforslag gir også rom for en bevilgning til oppstart av arbeidet med en tunnel til øya Hidra ved Flekkefjord. Samtidig foreslår dette medlem at det bevilges 3 mill. kroner til utredning av en småbåtkanal over Lista-landet ved Spangereid og en tilsvarende kanal ved Sigersvold fra Listafjorden over Farsund-halvøya.

Dette medlem mener Hidra bør få fastlandsforbindelse som vil sikre bosetningen langs kysten.

Dette medlem vil peke på at havstykkene det her er snakk om er såpass harde at det også kan være svært vanskelige sommerstid.

Dette medlem går i mot Regjeringens forslag.

12.5.4 Post 60 Tilskudd fiskerihavneanlegg, kan overføres

Sammendrag

Pga. lavere utbetalingstakt enn forutsatt, vil det bli mindre utbetalinger i 2004 enn budsjettert. Det foreslås derfor å redusere bevilgningen på kap. 1062 Kystverket post 60 Tilskudd fiskerihavneanlegg med 10 mill. kroner i 2004. Det fremmes samtidig forslag om å øke tilsagnsfullmakten i 2004 fra 20 til 30 mill. kroner, jf. forslag til romertallsvedtak.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen under kap. 1062 post 60 med 10,0 mill. kroner, og viser til forslag til vedtak V pkt. 2 under kapittel 22 Komiteens tilråding.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Kystpartiet viser til at det foreslås at bevilgningene reduseres pga. lavere utbetalingstakt. Det ligger flere prosjekter klar for utbygging og utbetalingstakten kan øke ut over året. Posten kan videre overføres.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil vise til at det er under de årlige budsjetter Stortinget behandler tilsagnsfullmakter, og disse medlemmer finner det ikke riktig å øke tilsagnfullmakten fra 20 mill. kroner til 30 mill. kroner, jf. forslag til romertallsvedtak.

Komiteens medlem fra Kystpartiet fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2004 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1062

Kystverket (jf. kap. 4062)

60

Tilskudd til fiskerihavneanlegg, kan overføres, forhøyes med

53 000 000

fra kr 27 400 000 til kr 80 400 000"