Det foreslås 40 mill. kroner til i
alt 160 nye stillinger i Aetat.
Av ressursstyrkingen er 15 mill. kroner foreslått
rammeoverført fra kap. 2600 Trygdeetaten som følge
av at vedtaksmyndigheten for yrkesrettet attføring etter folketrygdlovens § 11-5
overføres fra trygdeetaten til Aetat fra 01. juli 2004.
Resterende 25 mill. kroner foreslås tilleggsbevilget for
at etaten bedre skal kunne følge opp den økte
tilstrømningen av yrkeshemmede til Aetat og økningen
i tiltaksplasser for denne gruppen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, slutter seg
til Regjeringens forslag om å øke bevilgningen
under kap. 1590 post 1 med 40,0 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at Stortinget har vedtatt at attføring skal flyttes
til Aetat fra 1. juli 2004. I dag vurderer Trygdeetaten om behov
for yrkesrettet attføring er til stede, mens Aetat er ansvarlig
for å utforme selve attføringsopplegget. Hensikten
med omleggingen var at yrkeshemmede skulle få attføring
raskere. Da må personalressurser og tiltaksmidler være
på plass, slik at køene ikke øker, og
at attføringsløpene kan komme i gang. Disse
medlemmer viser til at det er 5 900 flere yrkeshemmede registrert
i Aetat nå enn for et år siden.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringens forslag til bemanningsøkning i Aetat ikke
er basert på utredninger, men kun er laget på grunnlag
av Regjeringens egne vurderinger. Disse medlemmer er
kritiske til at Regjeringen akter å vente helt til 2005
med økninger dersom det skulle være behov for
det. Disse medlemmer fremmer derfor forslag om å øke
kap. 1590 post 1 med 120 mill. kroner utover Regjeringens forslag
om 40 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2004 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1590 | | Aetat (jf. kap. 4590) | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes
med | 50 000 000 |
| | fra kr 1 926 870 000 til
kr 1 976 870 000" | |