I saldert budsjett for 2004 ble det lagt opp
til at nivået på de ordinære arbeidsmarkedstiltakene
skulle økes fra 11 000 plasser i gjennomsnitt i 2003 til
knapt 15 000 plasser i gjennomsnitt i 2004, med en fordeling på om lag
17 500 plasser i første halvår og 12 000 plasser
i andre halvår. Tiltaksnivået så langt
i år (frem til og med april) har imidlertid ligget noe
høyere enn de 17 500 plassene som er planlagt. I budsjettavtalen
med Arbeiderpartiet forpliktet Regjeringen seg til å komme tilbake
til Stortinget i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2004
med en ny vurdering av situasjonen på arbeidsmarkedet og
behovet for tiltaksplasser for andre halvår. Utsiktene
for fastlandsøkonomien har bedret seg etter at Nasjonalbudsjettet
2004 ble lagt fram, noe som også reflekteres i en mer positiv
utvikling i arbeidsmarkedet. Etter en markert økning gjennom
1. halvår i fjor, stabiliserte arbeidsledigheten seg tidligere enn
lagt til grunn i Nasjonalbudsjettet 2004, der den gjennomsnittlige
AKU-ledigheten i år ble anslått til 4,7 pst. På årsbasis
anslås nå en sysselsettingsvekst på 5000
personer i 2004 og en AKU-ledighet på 4,3 pst. På bakgrunn
av de bedrede utsiktene for arbeidsmarkedet foreslås det
at nivået på de ordinære arbeidsmarkedstiltakene
opprettholdes på om lag 12 000 plasser i 2. halvår
2004, som er i tråd med opplegget i saldert budsjett. Prioriterte
grupper vil være ungdom, innvandrere og langtidsledige.
For omtale av arbeidsmarkedssituasjonen for
personer mellom 16 og 24 år vises det til proposisjonen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kystpartiet, viser til avtalen om Revidert nasjonalbudsjett
for 2004, omtalt i denne innstilling under pkt. 1.3, hvor kap. 1594
post 70 økes med 200 mill. kroner i forhold til Regjeringens
forslag, og tilsagnsfullmakten foreslås utvidet med 28,5
mill. kroner, jf. forslag til romertallsvedtak III.4.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2004 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1594 | | Arbeidsmarkedstiltak (jf.
kap. 4594) | |
| 70 | Ordinære arbeidsmarkedstiltak,
kan overføres, forhøyes med | 200 000 000 |
| | fra kr 1 905 339 000 til
kr 2 105 339 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Senterpartiet og Kystpartiet tar proposisjonens omtale av
arbeidsmarkedstiltakene til orientering.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener
at det er viktig å hindre at den høye arbeidsledigheten
"biter seg fast". Det er derfor nødvendig å sørge
for at de som nå er ledige ikke støtes ut av arbeidslivet,
men får mulighet for styrke sine kvalifikasjoner og sine
muligheter til aktiv arbeidsinnsats i nye jobber. Disse medlemmer mener
at de arbeidsledige derfor må gis et differensiert tilbud
om yrkespraksis, lønnstilskudd, vikarordninger og ordinære
opplæringstiltak. Det er dette som skaper nødvendig
fleksibilitet i arbeidslivet.
Disse medlemmer viser til at
arbeidsdirektøren på et seminar om arbeidsledigheten
i Stortingets finanskomité 12. mai 2004 konkluderte med
at:
"Arbeidsmarkedstiltakene har en positiv effekt på deltakernes
framtidige yrkeskarriere - særlig for personer med særskilte
problemer på arbeidsmarkedet".
Disse medlemmer viser videre
til at arbeidsdirektøren mente at erfaringene viser at
målrettet innsats overfor arbeidsledige og yrkeshemmede
er god samfunnsøkonomi.
Disse medlemmer viser til budsjettavtalen
mellom Arbeiderpartiet og regjeringspartiene der det ble enighet
om ytterligere 6 000 tiltaksplasser første halvår. Disse
medlemmer viser til at den registrerte arbeidsledigheten
er om lag like høy som i høst. Disse
medlemmer mener derfor at situasjonen på arbeidsmarkedet
ikke tilsier et vesentlig lavere nivå på arbeidsmarkedstiltakene
2. halvår, sammenliknet med til 1. halvår. Disse
medlemmer viser til at Arbeiderpartiet våren 2003
fremmet forslag på Stortinget om å gjeninnføre
en ungdomsgaranti slik at alle ungdommer under 25 år sikres
en rett til arbeid, utdanning eller tiltaksplass. Målet
med garantien er å sikre at ingen under 25 år
skal bli gående ledige lenger enn 6 måneder uten å få et
oppfølgingstilbud. Disse medlemmer mener
at økningen i de ordinære tiltaksplassene gir
rom for å garantere arbeidsledig ungdom mellom 20 og 24 år
arbeid, utdanning eller tiltaksplass.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
understreke at velstand er ikke et produkt av politiske avgjørelser
og ikke nødvendigvis basert på landets naturressurser,
men fremfor alt et resultat av enkeltmenneskers daglige innsats
i produktiv virksomhet. Disse medlemmer ser på arbeid som
et vesentlig grunnlag for allmenn trivsel, men mener at det først
og fremst er den enkeltes oppgave å skaffe seg arbeid,
basert på egne forutsetninger og utdanning samt markedets
behov for arbeidskraft.
Disse medlemmer mener at sysselsettingen
i hovedsak må konsentreres om verdiskapende arbeid. Disse
medlemmer vil derfor advare mot å skape kunstige
arbeidsplasser for friske og arbeidsføre mennesker. Arbeidsledige
på ulike tiltak vil etter disse medlemmers syn
kunne overta arbeidsoppgaver som skulle ivaretas av det ordinære
arbeidsmarkedet noe som kan føre til at det kan skapes
ny ledighet gjennom inngrep i arbeidsmarkedet. Disse medlemmer er
av det syn at arbeidsplikt som motytelse for offentlig understøttelse
må derfor bare innføres der det åpenbart
ikke vil fortrenge ordinær arbeidskraft.
Disse medlemmer vil knytte betingelser
til arbeidsledighetstrygden, slik at det kun er reelt arbeidsledige
som har rett til slik støtte. Disse medlemmer mener
at det må stilles krav til å ta ledig arbeid,
selv om dette ikke nødvendigvis finnes i bostedskommunen
eller er i samsvar med den lediges bakgrunn og utdanning.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti understreker
at arbeidskraften er vårt samfunns viktigste ressurs. Den
representerer 80 pst. av landets formue, og er grunnlaget for velferd,
identitet, utvikling og fordeling. Arbeid er for de fleste selve nøkkelen
til et meningsfylt liv. Det å ha et arbeid er derfor uendelig
viktig for den enkelte av oss, men også for å skape
gode samfunn.
Disse medlemmer fremmer i forbindelse
med behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett en rekke tiltak som
skaper varige arbeidsplasser. Effektive og offensive tiltak mot
ledighet, hindrer sløsing med ressurser på kort
sikt, samtidig som de legger til rette for lønnsom verdiskapning
på lenger sikt. Økt fokus på finanspolitikken
gjør ekstreme renteutslag mindre nødvendig.
Disse medlemmer viser til at
det ved utgangen av april var 90 571 helt ledige i Norge. I tillegg
var 22 604 på tiltak, og 41 233 var undersysselsatt. Til
sammen betyr det at 154 408 ikke har en tilfredsstillende tilknytning
til arbeidsmarkedet, ifølge tall fra A-etat. I tillegg
var 82 168 registrert som yrkeshemmede. Antall arbeidsledige økte
raskt gjennom 2002 og 2003. I 2001 var 63 000 helt ledige, og summen
av alle som var ledige, delvis ledige og på tiltak 109
000. Dette innebærer en økning på hhv.
54 og 50 pst. fra 2001. Antall langtidsledige viser en tilsvarende økning.
I perioden 1998-2001 lå tallet stabilt på 15-16
000. Nå er antallet økt til 25 500, dvs. en økning
på 58 pst. fra 2001.
Disse medlemmer viser til at
behovet for tiltaksmidler i Aetat langt overgår årets
bevilgning. Overforbruket 1. halvår viser dette og det
vil bli langt færre ledige som får tiltak dersom
ikke bevilgningen settes vesentlig opp. Disse medlemmer fremmer derfor
forslag om 2000 flere tiltaksplasser innenfor de ordinære
arbeidsmarkedstiltakene.
Disse medlemmene fremmer følgende
forslag: (100 mill.)
"I statsbudsjettet for 2004 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1594 | | Arbeidsmarkedstiltak (jf.
kap. 4594) | |
| 70 | Ordinære arbeidsmarkedstiltak,
kan overføres, forhøyes med | 100 000 000 |
| | fra kr 1 905 339 000 til
kr 2 005 339 000" | |
For 2. halvår 2004 foreslås
en økning i nivået på arbeidsmarkedstiltakene
for yrkeshemmede arbeidssøkere på om lag 750 tiltaksplasser.
Avklarende og integrerende tiltak vil bli prioritert. Dette gir
et økt bevilgningsbehov på 45 mill. kroner fordelt
med 35 mill. kroner på post 71 og 10 mill. kroner på post
73. I tillegg foreslås tilsagnsfullmakt knyttet til post
71 på om lag 7 mill. kroner, jf. forslag til romertallsvedtak.
Forslaget om flere tiltaksplasser har sammenheng med
styrking av attføringsarbeidet. Flere tiltaksplasser gir
grunnlag for en aktiv periode på attføring og
raskere tilbakeføring til ordinært arbeid. Den økte
innsatsen må bl.a. ses i sammenheng med økt tilstrømning
til Aetat som følge av innføring av lovfestet
plikt til å vurdere attføring så tidlig
som mulig etter at bedriftsinterne tiltak er forsøkt i
et sykemeldingsforløp og senest ved utløpet av
sykepengeperioden. Styrkingen har videre sammenheng med tidligere
vurdering i rehabiliteringsperioden og vedtaket om å redusere
varigheten av unntaksbestemmelsene under medisinsk rehabilitering.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag om å øke
bevilgningen under kap. 1594 post 71 med 35,0 mill. kroner og post 73
med 10,0 mill. kroner, og viser til forslag til vedtak V pkt. 4
under kapittel 22 Komiteens tilråding.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at behovet for tiltaksmidler i Aetat langt overgår årets
bevilgning. Overforbruket 1. halvår viser dette og det
vil bli langt færre ledige som får tiltak dersom
ikke bevilgningen settes vesentlig opp.
Disse medlemmer viser til at
flere yrkeshemmede og prioriterte grupper som innvandrerkvinner
og langtidsledige ungdommer ikke får noe tilbud eller sterkt
reduserte tilbud 2. halvår. Disse medlemmer viser
til tiltaket Quo Vadis for innvandrerkvinner med liten eller ingen
utdanning. De har lange ventelister og kunne tatt inn nye kvinner,
men det er umulig på grunn av at Aetat ikke har midler.
Dette er en prioritert gruppe, og er kvinner som ikke kommer inn
på andre tiltak. Det er også en rekke eksempler
på yrkeshemmede som har hatt tilsagn om praksisplass med
tilskudd, - der tilskuddet er sterkt redusert eller trukket tilbake.
En slik praksis er i strid med Regjeringens målsetning
om at disse gruppene skal gis bedret tilbud.
Disse medlemmer viser til at
det ikke er noen grunn til å dempe innsatsen overfor prioriterte
grupper 2. halvår.
Disse medlemmer påpeker
at Regjeringen legger tall fra 2002 til grunn når de velger å avvise
at det har blitt flere unge under 25 år som er arbeidsløse
og henvises til sosialhjelp i 2003.
Disse medlemmer viser til henvendelser
fra sosialetater i flere kommuner om den alarmerende utviklingen,
og mener det er kritikkverdig at Regjeringen ikke tar dette på alvor
og undersøker saken. Det er altfor sent å gripe
fatt i en slik utvikling flere år etter at den startet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2004 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1594 | | Arbeidsmarkedstiltak (jf.
kap. 4594) | |
| 71 | Spesielle arbeidsmarkedstiltak,
kan overføres, kan nyttes under post 70,
forhøyes med | 175 000 000 |
| | fra kr 2 887 740 000 til
kr 3 062 740 000" | |
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til Senterpartiets totale opplegg for økt sysselsetting,
som vil gi 4000 nye arbeidsplasser.
Dette medlem viser til at brukere
som trenger særskilt tilrettelagte tiltak på arbeidsmarkedet
kommer dårlig ut i perioder med høy ledighet.
Dette medlem mener derfor bevilgningene
til spesielle arbeidsmarkedstiltak og investeringer i skjerma tiltak
må økes ut over Regjeringens opplegg.
Dette medlem foreslår å øke
bevilgningene på post 71 Spesielle arbeidsmarkedstiltak
med 25 mill. kroner. Dette vil gi 400 halvårsplasser. Dette medlem vil
videre foreslå å øke bevilgningene på post
73 investeringer i skjerma tiltak med 25 mill. kroner. En slik økning
vil bidra til 540 nye vta-plasser i inneværende år.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2004 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1594 | | Arbeidsmarkedstiltak (jf.
kap. 4594) | |
| 71 | Spesielle arbeidsmarkedstiltak,
kan overføres, kan nyttes under post 70,
forhøyes med | 60 000 000 |
| | fra kr 2 887 740 000 til
kr 2 947 740 000" | |
| 73 | Investeringer i skjermede
tiltak, kan overføres, kan nyttes under post 71,
forhøyes med | 35 000 000 |
| | fra kr 27 050 000 til kr
62 050 000" | |
Vedtatt bevilgning for 2004 gir grunnlag for
200 nye plasser i tiltaket Varig tilrettelagt arbeid (VTA), jf. omtale
i St.prp. nr. 1 (2003-2004). I tillegg vil det i 2004 bli opprettet
noen flere nye plasser som følge av omstillingen av arbeidssamvirker
og produksjonsverksteder til plasser under regelverket for VTA.
Departementet vil videre følge opp Stortingets vedtak ved behandlingen
av Budsjett-Innst. S nr. 5 (2003-2004) om å foreta en samlet
vurdering av behovet for og sammensetningen av tiltaksplasser for
yrkeshemmede i forbindelse med statsbudsjettet for 2005. Ytterligere opptrapping
av VTA-tiltaket vil bli vurdert i sammenheng med denne gjennomgangen
av tiltaksbehovet.
Komiteen tar dette til etterretning.
I forbindelse med behandlingen av Budsjett-innst.
S. nr. 5 (2003-2004) ba Stortinget Regjeringen vurdere om de økonomiske
rammevilkårene for tiltaket Arbeid med Bistand er tilstrekkelig,
og primært legge dette frem i forbindelse med Revidert
nasjonalbudsjett for 2004 og senest i statsbudsjettet for 2005.
Arbeids- og administrasjonsdepartementet er i gang med en slik vurdering
og vil legge denne fram for Stortinget i forbindelse med statsbudsjettet
for 2005.
Komiteen tar dette til etterretning.