Det foreslås å redusere bevilgningen
under post 1 Driftsutgifter med 22,1 mill. kroner som følge
av omdisponering til post 22 Større IT-prosjekter. Omdisponeringen
knytter seg til refusjoner fra andre offentlige samarbeidspartnere
i forbindelse med AltInn-prosjektet. Utgiftene til dette prosjektet
er ført på post 22 Større IT-prosjekter,
jf. omtale under post 22.
Det er vedtatt endringer i regelverk om offentliggjøring
av skattelister, jf. Innst. O. nr. 60 (2003-2004) og Ot.prp. nr.
34 (2003-2004). Skattelistene skal publiseres på skatteetatens
hjemmeside. Listene vil være tilgjengelig i tre uker, og
det vil være mulig å foreta enkeltsøk
på skattytere som søker kjenner navn og adresse
til. Utviklingskostnadene for en slik løsning er anslått
til 2,2 mill. kroner. I tillegg kommer årlige drifts- og
utviklingskostnader på 0,8 mill. kroner. Det foreslås
på denne bakgrunn å øke bevilgningen
under post 1 med 3,0 mill. kroner.
Det er vedtatt å overføre
prøvingen av ekteskaps-vilkårene fra Den norske
kirke og notarius publicus til folkeregistrene, jf. Innst. O. nr.
17 (2003-2004) og Ot.prp. nr. 103 (2002-2003). Endringen trer i
kraft fra 1. oktober 2004. Endringen vil medføre behov
for 10 nye årsverk ved folkeregistrene, og bevilgningsbehovet
i denne forbindelse er anslått til 4,5 mill. kroner (helårsvirkning).
For 2004 foreslås det å øke
bevilgningen under post 1 Driftsutgifter med 1,119 mill. kroner,
hvorav 394 000 kroner overføres fra kap. 410 Tingrettene
og lagmannsrettene post 1 Driftsutgifter, og 725 000 kroner overføres
fra kap. 340 Kirkelig administrasjon post 1 Driftsutgifter.
I forbindelse med Stortingets behandling av
Innst. O. nr. 19 (2003-2004) sluttet Stortinget seg til Regjeringens
forslag i Ot.prp. nr. 70 (2002-2003) om å konkurranseutsette
kommunal revisjon med virkning fra 1. juli 2004. Det ble gjort unntak
for kontroll og revisjon av skatteoppkreverfunksjonen, som ble vedtatt
overført til staten. Vedtaket innebærer utvidede
kontrolloppgaver for skatteetaten og utvidede revisjonsoppgaver for
Riksrevisjonen. Nedenfor beskrives økonomiske og organisatoriske
konsekvenser for skatteetaten.
Saken ble omtalt i St.prp. nr. 1 (2003-2004)
for Finansdepartementet. Det ble der anslått at ca. 10
pst. av kommunerevisjonenes ressursbruk, det vil si 36 mill. kroner
pr. år, går med til de oppgavene som skal overføres
til staten. Ved behandlingen av proposisjonen vedtok Stortinget,
basert på forannevnte foreløpige beregninger, å redusere
kommunenes rammetilskudd for 2004 med 18 mill. kroner, som ble omdisponert
til kap. 1618 Skatteetaten (halvårsvirkning, jf. ikrafttredelse
1. juli 2004).
På bakgrunn av ny gjennomgang har Skattedirektoratet
anslått kommunenes kostnader forbundet med kontroll og
revisjon av skatteoppkreverfunksjonen til 29 mill. kroner på årsbasis,
det vil si 14,5 mill. kroner på halvårsbasis.
Sluttføring av skatteregnskapet pr.
30. juni 2004 vil kreve revisjonsarbeid etter denne dato. Kompensasjonen
for dette arbeidet anslås til verdien av halvannen måneds
arbeid lik 3,5 mill. kroner. Det foreslås derfor at bevilgningen
under kap. 1618 post 1 Driftsutgifter reduseres med 7,0 mill. kroner,
og at dette beløpet tilbakeføres til kommunene,
jf. omtale under kap. 571 Rammetilskudd til kommunene post 60.
En arbeidsgruppe med representanter fra skatteetaten og
kommunerevisorene har utredet hvordan overtakelse og ivaretakelse
av all kontroll med den kommunale skatteoppkreverfunksjonen kan
håndteres på en betryggende måte.
Skatteoppkreverfunksjonen består av
innkreving av skatt mv., arbeidsgiverkontroll og føring
av skatteregnskapet. Basert på gruppens utredning har Skattedirektoratet
fremmet forslag til hvordan de nye oppgavene best kan innpasses
i skatteetaten.
Oppfølging og kontroll med skatteoppkrevers innfordring
og arbeidsgiverkontroll gjennomføres allerede i dag av
samtlige skattefogdkontorer. Skattedirektoratet finner det derfor
hensiktsmessig å utnytte og utdype dette samarbeidet ved
en overtakelse av kommunerevisjonens oppgaver på disse
områdene.
Finansdepartementet har sluttet seg til at styrking
av kontrollen med skatteoppkrevernes innkreving og arbeidsgiverkontroll
blir tillagt alle 18 skattefogdkontorer.
Skatteetaten skal videre ta over all kontroll
og oppfølging av de lokale skatteregnskapene. Den eksterne kontrollen
og bekreftelsesfunksjonen er tillagt Riksrevisjonen.
Skatteetaten har begrenset erfaring og kompetanse på å kontrollere
regnskaper i den utstrekning det her er tale om. Skatteetatens kontroll
med skatteregnskapet må derfor styrkes når det
gjelder personale, kompetanse og metodikk.
Finansdepartementet har i samsvar med Skattedirektoratets
tilrådning, besluttet at kontrollen med skatteregnskapet
ivaretas best ved å styrke et fåtall skattefogdkontorer.
Formålet er å bygge opp store nok fagmiljøer
med nødvendig spisskompetanse for å sikre en betryggende
kvalitet på et nytt og viktig kontrollområde.
Slik styrking vil bli lagt til skattefogdkontorene i henholdsvis
Troms (Tromsø), Sør-Trøndelag (Trondheim),
Hordaland (Bergen), Telemark (Skien) og Oslo/Akershus (Oslo).
Det er i denne sammenheng blant annet lagt vekt på kostnadseffektivitet,
geografisk spredning og balanse med hensyn til antall skatteoppkrevere/kommuner
og størrelse på skatteinngangen.
I tillegg til forslagene ovenfor foreslås
en budsjettreduksjon på 4,0 mill. kroner. Samlet foreslås
bevilgningen under post 1 Driftsutgifter redusert med 28,981 mill.
kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Kystpartiet, slutter
seg til Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen
under kap. 1618 post 1 med i alt 28,981 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og
Kystpartiet mener det er svært godt dokumentert
at det store omfanget av svart økonomi, svart arbeid og økonomisk
kriminalitet kan reduseres betydelig om det settes inn større
ressurser i kontroll og straffeforfølging. Disse
medlemmer mener Skatteetaten har en nøkkelrolle,
og viser til etatens egne anslag om at kostnader til nye kontrollårsverk
kan tjenes inn ti ganger. Disse medlemmer etterlyser en
helhetlig plan for en sterkere innsats på dette feltet, men
mener det uansett vil lønne seg å ansette flere
kontrollører.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2004 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1618 | | Skatteetaten (jf. kap.
4618) | |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes
under kap. 1631 post 1, nedsettes med | 8 981 000 |
| | fra kr 3 120 231 000 til
kr 3 111 250 000" | |
Posten omfatter blant annet skatteetatens og
de kommunale skatteoppkrevernes utgifter til innkreving av skatter
og avgifter. Det er for 2004 avsatt 63 mill. kroner under denne
posten. Regnskap for 2003 viser imidlertid et forbruk på ca.
77 mill. kroner, og det ventes at budsjettbehovet for 2004 vil være
minst på nivå med regnskapet for 2003. Det foreslås
på denne bakgrunn å øke bevilgningen
under post 21 Spesielle driftsutgifter med 14 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag om å øke bevilgningen under kap. 1618
post 21 med 14,0 mill. kroner.
Det foreslås å øke
bevilgningen under post 22 Større IT-prosjekter med 17,1
mill. kroner, blant annet som følge av omdisponering fra
post 1 Driftsutgifter, jf. omtale under post 1 Driftsutgifter.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag om å øke bevilgningen under kap. 1618
post 22 med 17,1 mill. kroner.