I forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett
2004 foreslås følgende regelendringer på skatte-
og avgiftsområdet:
– Det foreslås
at det fra 1. juli 2004 innføres en ny ordning for el-avgift
for næringsvirksomhet basert på EUs nye energiskattedirektiv.
I forhold til saldert budsjett vil dette gi en provenyøkning
på om lag 200 mill. kroner påløpt og
om lag 100 mill. kroner bokført for 2004. Forslaget er
også omtalt i St.meld. nr. 2 (2003-2004) Revidert nasjonalbudsjett
2004.
– Grunnavgiften på engangsemballasje
for drikkevarer foreslås fjernet. Dette finansieres delvis
ved å øke avgiftene på alle drikkevarer.
Samlet gir dette en lettelse på om lag 150 mill. kroner
påløpt og 125 mill. kroner bokført.
– Det foreslås at fradragsretten
for merverdiavgift for varebiler klasse 1 fjernes, noe som gir et
merproveny på om lag 50 mill. kroner påløpt
og om lag 35 mill. kroner bokført. Forslaget er nærmere omtalt
i Ot.prp. nr. 68 (2003-2004) Om lov om endringar i skatte- og avgiftslovgivinga
mv. 2004.
– I forbindelse med omleggingen
til utslippsavgift på forbrenning av avfall fra 1. juli
2004 foreslås det at den planlagte tilskuddsordningen for
avfallsbasert energiproduksjon faller bort. Dette reduserer utgiftene
på 2004-budsjettet med om lag 37,5 mill. kroner. Samtidig
justeres inntektsanslagene for sluttbehandlingsavgiften ned. Samlet
gir dette et påløpt provenytap på om
lag 5 mill. kroner, men en samlet bokført provenyøkning
på om lag 2,5 mill. kroner.
– Det foreslås avgiftsfritak
for klimagassene HFK og PFK ved gjenvinning for salg.
– Det foreslås en reduksjon
av tilleggsavgiften for kjøretøy som skal betale årsavgift
med redusert sats.
– Det foreslås fradrag
for tap på sparemidlene ved utbetalinger fra en individuell
livrente med investeringsvalg og uten avkastningsgaranti. For nærmere
omtale vises det til Ot.prp. nr. 68 (2003-2004).
– Skattereglene for kapitalforsikring
med investeringsvalg og uten avkastningsgaranti klargjøres,
og det gis fradrag for tap på sparedelen også for
disse avtalene. Samtidig foreslås det at grunnlaget for arveavgift
reduseres slik at det ikke skal betales arveavgift av skatt på avkastning
fra polisen. Forslaget er nærmere omtalt i Ot.prp. nr.
68 (2003-2004).
– Det foreslås flere
endringer i skatteloven for å gjøre ligningsbehandlingen
av sambeskattede skattytere mer rasjonell. Regelendringene vil ikke
eller i liten grad påvirke den samlede skattebyrden for skattyterne.
Forslaget er nærmere omtalt i Ot.prp. nr. 68 (2003-2004).
– Det foreslås at nettoinntekter
fra produksjon av biobrensel skal kunne inngå ved beregning
av jordbruksfradraget. Dette vil i praksis hovedsakelig gjelde produksjon
av ved. For å kunne benytte jordbruksfradraget forutsettes
det at produsentene av biobrensel driver jordbruksvirksomhet. Forslaget innebærer
en skattelette på 15 mill. kroner i 2004. Forslaget er
nærmere omtalt i Ot.prp. nr. 68 (2003-2004).
– Det foreslås å øke
satsen for produktavgift på førstehåndsomsetning
av fisk fra 3,8 pst. til 4,2 pst. med virkning fra 1. juli 2004. Økningen
må ses i sammenheng med høyere utbetalinger til
syketrygd enn tidligere anslått.
Disse endringene vil samlet være om
lag provenynøytrale bokført på 2004-budsjettet,
men vil gi en netto provenyøkning på om lag 80
mill. kroner påløpt. Sammen med allerede vedtatte
endringer gir dette samlede skatte- og avgiftslettelser for 2004
på knapt 30 mill. kroner påløpt og 1670
mill. kroner bokført.
Enkelte av forslagene til endringer i skatte-
og avgiftsreglene krever lovendringer eller endringer i Stortingets
plenarvedtak. For forslag til lovendringer vises det til Ot.prp.
nr. 68 (2003-2004). Forslagene til endringer i avgiftsvedtakene
er omtalt nedenfor. Det vises også til forslag til romertallsvedtak.
Komiteen viser til
sine merknader nedenfor i dette kapitlet, i Budsjett-innst. S. II
(2003-2004) kapittel 10 og i Innst. O. nr. 98 (2003-2004).