2.4 Utslippsavgift på forbrenning av avfall

Sammendrag

I forbindelse med behandlingen av budsjettet for 2003 ble det vedtatt å innføre en utslippsavgift på forbrenningsanlegg med en tilhørende tilskuddsordning for energigjenvinning. ESA har stilt spørsmål ved tilskuddsordningen, noe som har medført en foreløpig utsettelse av omleggingen av avgiften på forbrenning av avfall. I budsjettet for 2004 la Regjeringen til grunn at utslippsavgiften for forbrenningsanlegg med tilhørende tilskuddsordning for avfallsbasert energiproduksjon ble satt i verk 1. juli 2004, dersom ESA godkjenner tilskuddsordningen. Dersom tilskuddsordningen ikke ble godkjent, ville Regjeringen komme tilbake med forslag til et alternativ til den foreslåtte tilskuddsordningen i Revidert nasjonalbudsjett 2004. Det foreligger foreløpig ikke noen avklaring fra ESA i saken. Forutsetningene for en tilskuddsordning er imidlertid blitt vesentlig endret den senere tiden.

Ifølge nye beregninger vil en utslippsavgift nå innebære vesentlig lavere avgiftsbelastning totalt for forbrenningsanleggene i forhold til dagens avgift. Dette skyldes i hovedsak at flere forbrenningsanlegg er blitt oppgradert for å møte utslippskravene i EUs forbrenningsdirektiv (jf. norsk forskrift om forbrenning av avfall). Vedtaket om innføring av utslippsavgift i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2003 kan også ha bidratt til å redusere utslippene fra forbrenningsanleggene.

Som en del av budsjettforliket med Arbeiderpartiet i fjor høst, ble avgiften på avfall til deponi økt med 20 pst. fra 1. januar 2004. Økningen i deponiavgiften og omleggingen til utslippsavgift vil bedre konkurransevilkårene for forbrenningsanleggene vesentlig.

Det foreslås derfor at utslippsavgiften innføres slik den allerede er vedtatt fra 1. juli 2004, uten at det samtidig innføres noen tilskuddsordning. Som følge av at utslippene fra forbrenningsanlegg har gått ned, vil omleggingen redusere avgiftsinntektene med om lag 42,5 mill. kroner påløpt og 35 mill. kroner bokført i 2004 i forhold til vedtatt budsjett. Siden tilskuddsordningen bortfaller, reduseres utgiftene på 2004-budsjettet med 37,5 mill. kroner. Nettoendringen på budsjettet blir dermed et påløpt provenytap på 5 mill. kroner og en bokført provenyøkning på 2,5 mill. kroner.

Tilskuddsordningen er nærmere omtalt i proposisjonen under forslag på Miljøverndepartementets ansvarsområde, jf. kap. 1441 post 78.

Komiteens merknader

Komiteen viser til de respektive merknader under pkt. 15.5. nedenfor.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Kystpartiet støtter ikke Regjeringens forslag om å innføre en utslippsavgift på avfallsforbrenning uten å inkludere en tilskuddsordning for energiutnyttelse. Disse medlemmer viser til at Regjeringen en rekke ganger har forsøkt å legge om avgiftssystemet i retning av utslippsavgift og energitilskudd, men at Regjeringen nå bare gjennomfører halve omleggingen siden ESA ikke har gitt sin godkjenning til tilskuddsordningen. Dette gir ikke en tilfredsstillende løsning.

Disse medlemmer viser til at det i Sverige ikke er innført avgift på energiproduksjonen basert på forbrenning av avfall. Dette medfører ifølge NHO/PIL at det eksporteres mellom 100 000 og 200 000 tonn avfallsbrensel fra Norge til Sverige årlig. Disse medlemmer viser samtidig til at Regjeringens forslag ikke skiller mellom forbrenning av avfall med og uten energiutnyttelse. Regjerings forslag stimulerer således ikke til økt utnyttelse av energien som produseres i forbrenningsanlegg.

Disse medlemmer viser også til at norske avfallsanlegg allerede bruker moderne renseteknologi pga. SFTs tillatelsessystem som krever BAT, og at en utslippsavgift derfor ikke vil gi noen ytterligere utslippsreduksjoner.

Disse medlemmer viser for øvrig til forslag fra Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2003-2004): "Regjeringen bes komme tilbake til Stortinget med forslag om en avgiftsmodell for energianlegg som oppfyller EUs krav til utslipp, og med en avgift som nedtrappes i takt gjenvinningsgraden til et nivå ved 100 pst. som tilsvarer fossil andel i avfallet."

Disse medlemmer mener forslaget fremdeles er relevant. I valget mellom å beholde dagens system eller innføre Regjeringens forslag, vil disse medlemmer beholde dagens system. Samtidig bør Regjeringen forelå å fjerne avgiften slik at konkurransevilkårene i forhold til svenske anlegg blir bedret, eventuelt i første omgang å fjerne grunnavgiften fra sluttbehandlingsavgiften, slik at i alle fall de norske anleggene med høy gjenvinningsgrad blir mer konkurransedyktige i forhold til svenske anlegg.