I forbindelse med behandlingen av budsjettet
for 2003 ble det vedtatt å innføre en utslippsavgift
på forbrenningsanlegg med en tilhørende tilskuddsordning for
energigjenvinning. ESA har stilt spørsmål ved tilskuddsordningen,
noe som har medført en foreløpig utsettelse av
omleggingen av avgiften på forbrenning av avfall. I budsjettet
for 2004 la Regjeringen til grunn at utslippsavgiften for forbrenningsanlegg
med tilhørende tilskuddsordning for avfallsbasert energiproduksjon
ble satt i verk 1. juli 2004, dersom ESA godkjenner tilskuddsordningen.
Dersom tilskuddsordningen ikke ble godkjent, ville Regjeringen komme tilbake
med forslag til et alternativ til den foreslåtte tilskuddsordningen
i Revidert nasjonalbudsjett 2004. Det foreligger foreløpig
ikke noen avklaring fra ESA i saken. Forutsetningene for en tilskuddsordning
er imidlertid blitt vesentlig endret den senere tiden.
Ifølge nye beregninger vil en utslippsavgift
nå innebære vesentlig lavere avgiftsbelastning
totalt for forbrenningsanleggene i forhold til dagens avgift. Dette
skyldes i hovedsak at flere forbrenningsanlegg er blitt oppgradert
for å møte utslippskravene i EUs forbrenningsdirektiv
(jf. norsk forskrift om forbrenning av avfall). Vedtaket om innføring
av utslippsavgift i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet
for 2003 kan også ha bidratt til å redusere utslippene
fra forbrenningsanleggene.
Som en del av budsjettforliket med Arbeiderpartiet
i fjor høst, ble avgiften på avfall til deponi økt
med 20 pst. fra 1. januar 2004. Økningen i deponiavgiften
og omleggingen til utslippsavgift vil bedre konkurransevilkårene
for forbrenningsanleggene vesentlig.
Det foreslås derfor at utslippsavgiften
innføres slik den allerede er vedtatt fra 1. juli 2004,
uten at det samtidig innføres noen tilskuddsordning. Som
følge av at utslippene fra forbrenningsanlegg har gått
ned, vil omleggingen redusere avgiftsinntektene med om lag 42,5
mill. kroner påløpt og 35 mill. kroner bokført
i 2004 i forhold til vedtatt budsjett. Siden tilskuddsordningen
bortfaller, reduseres utgiftene på 2004-budsjettet med
37,5 mill. kroner. Nettoendringen på budsjettet blir dermed
et påløpt provenytap på 5 mill. kroner
og en bokført provenyøkning på 2,5 mill.
kroner.
Tilskuddsordningen er nærmere omtalt
i proposisjonen under forslag på Miljøverndepartementets
ansvarsområde, jf. kap. 1441 post 78.
Komiteen viser til
de respektive merknader under pkt. 15.5. nedenfor.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kystpartiet støtter ikke Regjeringens forslag
om å innføre en utslippsavgift på avfallsforbrenning
uten å inkludere en tilskuddsordning for energiutnyttelse. Disse
medlemmer viser til at Regjeringen en rekke ganger har forsøkt å legge om
avgiftssystemet i retning av utslippsavgift og energitilskudd, men
at Regjeringen nå bare gjennomfører halve omleggingen
siden ESA ikke har gitt sin godkjenning til tilskuddsordningen.
Dette gir ikke en tilfredsstillende løsning.
Disse medlemmer viser til at
det i Sverige ikke er innført avgift på energiproduksjonen
basert på forbrenning av avfall. Dette medfører
ifølge NHO/PIL at det eksporteres mellom 100 000
og 200 000 tonn avfallsbrensel fra Norge til Sverige årlig. Disse medlemmer viser
samtidig til at Regjeringens forslag ikke skiller mellom forbrenning
av avfall med og uten energiutnyttelse. Regjerings forslag stimulerer således
ikke til økt utnyttelse av energien som produseres i forbrenningsanlegg.
Disse medlemmer viser også til
at norske avfallsanlegg allerede bruker moderne renseteknologi pga. SFTs
tillatelsessystem som krever BAT, og at en utslippsavgift derfor
ikke vil gi noen ytterligere utslippsreduksjoner.
Disse medlemmer viser for øvrig
til forslag fra Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet i Budsjett-innst. S.
nr. 1 (2003-2004): "Regjeringen bes komme tilbake til Stortinget
med forslag om en avgiftsmodell for energianlegg som oppfyller EUs
krav til utslipp, og med en avgift som nedtrappes i takt gjenvinningsgraden
til et nivå ved 100 pst. som tilsvarer fossil andel i avfallet."
Disse medlemmer mener forslaget
fremdeles er relevant. I valget mellom å beholde dagens
system eller innføre Regjeringens forslag, vil disse
medlemmer beholde dagens system. Samtidig bør Regjeringen
forelå å fjerne avgiften slik at konkurransevilkårene
i forhold til svenske anlegg blir bedret, eventuelt i første
omgang å fjerne grunnavgiften fra sluttbehandlingsavgiften,
slik at i alle fall de norske anleggene med høy gjenvinningsgrad
blir mer konkurransedyktige i forhold til svenske anlegg.