Avgift på hydrofluorkarboner (HFK)
og perfluorkarboner (PKF) ble innført fra 1. januar 2003.
Særavgiften omfatter både HFK/PFK som
er produsert innenlands og HFK/PFK som importeres. Avgiftsplikten
ble gjort gjeldende både for gass importert i bulk og for
gass som inngår i importerte produkter.
I det opprinnelige forslaget fra Regjeringen
ble det lagt opp til at gjenvunnet gass ikke skulle omfattes av avgiftsplikten,
jf. St.prp. nr. 1 (2002-2003) Skatte-, avgifts- og tollvedtak kapittel
3.14. Bakgrunnen for dette var at det fra Regjeringens side ikke
ble foreslått en refusjonsordning, og at man ikke ønsket
en dobbelt avgiftslegging av gjenvunnet gass. Ved behandlingen av
forslaget la Stortinget opp til at det skulle innføres en
refusjonsordning, jf. Budsjett-innst. S. nr. 1 (2002-2003). Avgiftsvedtaket
ble tilpasset dette ved at gass gjenvunnet for salg ble avgiftsbelagt
på linje med produsert og importert gass, mens gass gjenvunnet
til eget bruk ble fritatt fra avgift.
I arbeidet med å utforme refusjonsordningen
har Miljøverndepartementet kommet til at refusjon bør begrenses
til HFK og PFK som blir levert til destruksjon. At gass levert til
gjenvinning ikke skal omfattes av refusjonsordningen, blir i første
rekke begrunnet med administrative hensyn. Når gass levert
til gjenvinning ikke omfattes av refusjonsordningen, må gjenvunnet gass
fritas for avgift ved videresalg for å unngå dobbel avgiftslegging
av gjenvunnet gass. Forslaget antas ikke å ha provenykonsekvenser.
Fritaket foreslås innført fra 1. juli 2004.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Kystpartiet, slutter
seg til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak XVII under kapittel
22 Komiteens tilråding.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kystpartiet viser til at Regjeringen foreslår
avgiftsfritak ved gjenvinning for salg, fordi man ikke ønsker
en dobbelt avgiftslegging av gjenvunnet gass. Fra tidligere var
gjenvinning for eget bruk fritatt. I tillegg skal en refusjonsordning omfatte
gass som leveres kun til destruksjon.
Disse medlemmer mener at Regjeringens innføring
av HFK/PFK-avgift og refusjonsordning hovedsakelig må oppfattes
som en ren avgift, og at miljøaspektet kommer i andre rekke. Disse
medlemmer viser også til at bransjen føler
seg overkjørt av myndighetene, og at bransjens egen returordning ikke
ble hensyntatt da avgiften ble innført. Disse medlemmer mener
det er beklagelig at Regjeringen tyr til avgifter og byråkrati
der bransjen selv ønsker å ta ansvar og har en
fungerende løsning.
Disse medlemmer ser mange uavklarte spørsmål
i forbindelse med Regjeringens forslag. Det foreligger p.t. ikke
realistiske muligheter for selvstendig produksjon av HFK/PFK
i Norge. Fritakene for gjenvinning og refusjon for gass levert til
destruksjon innebærer at avgiften i sin helhet faller på import, betales
av importørene og viderefaktureres gjennom hele leveringskjeden
frem til sluttbruker. Avgiften virker utelukkende som en importavgift,
noe EØS-avtalens artikkel 10 uttrykkelig forbyr.
Disse medlemmer er kjent med
at ESA to ganger har henvendt seg til Regjeringen og bedt om opplysninger
i saken (september 2003 og mars 2004), og at ESA vil forfølge
saken og om nødvendig kjøre den i EFTA-domstolen.
Disse medlemmer viser også til
at siden refusjon kun er for destruksjon av gass, kan det skape usikkerhet
vedr innlevering. Det er avfallsbesitter som er berettiget refusjonen,
men den utbetales til destruksjonsanlegget som så må forholde
seg til returselskapene som til slutt må refundere eieren
av avfallet. I tillegg vil den høye avgiften, kompliserte
mottakskon-troller m/tilhørende høye
kostnader, og få destruksjonssteder, skape usikkerhet rundt
ordningen. For eksempel verdsetter avgiften i seg selv brukt gass
så høyt at man trolig ikke vil få vesentlige
mengder i retur - med mindre avfallsbesitter tilbys en returpris
som er konkurransedyktig med avgiftsstørrelsen.
Etter disse medlemmers oppfatning
vil heller ikke sluttbrukerleddet være tjent med en slik
utvikling fordi den lett fører til uklarhet med hensyn
til det potensielle ansvaret for kvalitet, sikkerhet og kostbare anleggshavarier,
både vedrørende gjenvinning og destruksjon av
gassene.
Disse medlemmer viser også til
at EU i august 2003 fremmet forslag om en forordning om regulering av
visse fluorerte gasser, herunder HFK og PFK. Forslaget bygger bl.a.
på krav til inspeksjon av anlegg, utstyr for detektering
av lekkasjer, kuldemediumregnskap, rapporteringsrutiner og sertifiseringsordninger og
en rekke restriksjoner mht. anvendelse av gassene i ulike typer
utstyr og systemer. Norge vil gjennom EØS-avtalen formentlig
måtte innføre dette regelverket gjennom egen forskrift
etter at forordningen er vedtatt i EU.
Det er disse medlemmers oppfatning
at den kommende EU-forordningen om regulering av visse fluorerte
gasser vil overflødiggjøre avgiften, og at avgiften
derfor bør avskaffes og erstattes med en avtale med bransjen
om effektive tiltak for å begrense bruk og utslipp av HFK/PFK.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om å fjerne avgiften på HFK/PFK-gasser
i statsbudsjettet for 2005, samt legge frem en sak for Stortinget
om samarbeid med bransjen vedrørende effektive tiltak for å begrense
bruk og utslipp av HFK/PFK."