Drikkevareemballasje ilegges miljøavgift
og grunnavgift. Miljøavgiften skal prise miljøkostnaden
ved at emballasje havner som søppel i naturen. Avgiften reduseres
i takt med økt returandel, slik at drikkevareemballasje
som inngår i godkjente retursystemer med høy returandel
har lav eller ingen miljøavgift, mens drikkevareemballasje
som ikke inngår i et retursystem eller har lav returandel
har høyere miljøavgift. Drikkevareemballasje som
ikke kan brukes om igjen i sin opprinnelige form (engangsemballasje)
blir i tillegg ilagt en grunnavgift. Grunnavgiften på engangsemballasje
for drikkevarer ble innført 1. januar 1994. I 2004 er avgiften
på 0,89 kroner pr. enhet. Avgiftssatsen er uavhengig av
om emballasjen inngår i et retursystem eller ikke.
Departementet har fått henvendelser
fra flere organisasjoner innen næringsmiddelindustrien
som ønsker grunnavgiften fjernet. Begrunnelsen fra bransjen
er bl.a. knyttet til transportkostnader, sikkerhetshensyn forbundet
med rengjøring av flasker og konkurransemessige forhold.
Konkurransetilsynet har også påpekt at grunnavgiften
kan virke konkurransevridende fordi den favoriserer produsenter
som tapper på ombruksemballasje fremfor andre produsenter
som opererer i de samme markedene.
Grunnavgiften bidrar også til å øke
grensehandelen med drikkevarer tappet på engangsemballasje.
Privat import av drikkevarer tappet på engangsemballasje
kan også utgjøre et miljøproblem fordi
denne emballasjen ikke inngår i norske pantesystemer.
Bakgrunnen for innføringen av grunnavgiften
på engangsemballasje var bl.a. en oppfatning om at ombruk
var å foretrekke miljømessig framfor materialgjenvinning.
Ny teknologi gjør at gjenvinning av drikkevareemballasje
er blitt et mer miljøvennlig alternativ enn tidligere.
Det er ikke miljøfaglig grunnlag for å hevde at
ombruk er bedre enn materialgjenvinning av drikkevareemballasje.
Grunnavgiften på drikkevareemballasje kan derfor ikke regnes
som en miljøbegrunnet avgift.
På bakgrunn av konkurransemessige forhold
og at grunnavgiften ikke kan regnes som en miljøbegrunnet avgift,
foreslår Regjeringen at avgiften fjernes fra 1. juli 2004.
Dette vil gi et provenytap på om lag 265 mill. kroner påløpt
og om lag 220 mill. kroner bokført i 2004. Forslaget forutsetter
at Stortingsvedtak om avgifter på drikkevareemballasje
endres ved at bestemmelse om grunnavgiften utgår.
Det foreslås at provenytapet delvis
dekkes inn ved å øke produktavgiften på alle
drikkevarer med 2,2 pst. Samlet vil omleggingen innebære
en avgiftslettelse for drikkevarer på om lag 300 mill.
kroner på årsbasis og om lag 125 mill. kroner
bokført i 2004. Det vises til forslag til endringer i vedtak
om drikkevareavgifter.
Komiteen går
i mot Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak XV, XIX og XX
i proposisjonen, og viser til sine respektive merknader nedenfor.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til avtalen om Revidert
nasjonalbudsjett med Arbeiderpartiet, omtalt i denne innstilling
under kapittel 1.3, hvor grunnavgift på engangsemballasje
opprettholdes i 2004, jf. disse medlemmers merknader
i denne innstilling under kapittel 17.22.
Disse medlemmer mener imidlertid
at det er riktig å fjerne grunnavgiften på engangsemballasje
for drikkevarer. Avgiften kan virke konkurransevridende ved å favorisere
produsenter som tapper på ombruksflasker fremfor andre
produsenter som opererer i de samme markedene. Videre bidrar avgiften
til økt grensehandel med drikkevarer tappet på engangsemballasje
som ikke inngår i det norske pantesystemet, og utgjør
således et miljøproblem. Disse medlemmer påpeker
at drikkevarer tappet på engangsemballasje fremdeles skal
ilegges en miljøavgift. Det er miljøavgiften og
ikke grunnavgiften, som priser miljøkostnadene ved at emballasjen
havner som søppel i naturen.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse
med statsbudsjettet for 2005 fremme forslag om å avvikle
grunnavgiften for engangsemballasje fra 1. januar 2005."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Kystpartiet viser til at det er fortsatt
viktige miljøargumenter for at ombruksemballasje er å foretrekke
framfor engangsemballasje. Innsamlingsprosenten for ombruksflasker
er 95 pst., mens den for boks er på 93 pst. og for engangs
plastflasker kun er på 80 pst. Det er bred enighet i næringen om
at en fjerning av grunnavgiften vil føre til mer bruk av
engangsemballasje på bekostning av gjenbruksemballasje.
Disse medlemmer viser til at
grunnavgiften har vært en del av bryggeribransjens rammebetingelser siden
1994, og har hatt som formål å virke konkurransevridende
til fordel for gjenbruksemballasje av miljømessige grunner.
Disse medlemmer mener også det
er uheldig å endre rammebetingelsene midt i et budsjettår
og viser til at BROM i høringen med finanskomiteen ba om
at et eventuelt vedtak om å fjerne avgiften gjøres
ved at det fastsettes et tidspunkt 1-3 år fram i tid, slik
at næringens gis tid til å forberede de omstillinger
som dette vil medføre. Det er bred enighet i næringen
om at en fjerning av avgiften vil føre til en sentralisering
av produksjon og tapping og økt import av øl og
brus på engangsemballasje. Dette vil føre til
nedleggelser av bryggerier og et betydelig antall arbeidsplasser.
Disse medlemmer viser til at
avgiften er beregnet å gi et proveny på 527 mill.
kroner i år. Forslaget om å dekke inn om lag halvparten
av dette gjennom økte produktavgifter på alle
drikkevarer innebærer en reversering av tidligere avgiftsnedsettelser
og vil forsterke problemene med grensehandel på disse varene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet flere ganger har foreslått å fjerne
grunnavgiften på engangsemballasje for drikkevarer med
den begrunnelse at den ikke lenger kan ansees som en miljøavgift,
og fordi den virker konkurransevridende. Disse medlemmer ser
imidlertid at å gjennomføre så betydelig endring
i rammebetingelsene for en bransje på så kort varsel
som Regjeringen foreslår kan gi bransjen en noe for kort
omstillingsperiode, og vil derfor foreslå at fjerningen
av avgiften utsettes til 1. september 2004. Forslaget om en økning
i produktavgiften på 2,2 pst. for delvis å kompensere
for provenytapet vil disse medlemmer gå imot.
Forslaget vil fordyre allerede grensehandelsutsatte varer og kunne
føre til økt handelslekkasje til utlandet. Disse
medlemmer mener derfor at det riktige hadde vært
en avgiftsreduksjon på disse varene, og ikke en avgiftsøkning.
Videre mener disse medlemmer at det kan være
nødvendig å styrke de små mineralvannprodusentene,
særlig i distriktene Derfor vil disse medlemmer gjenta
sitt forslag fra budsjettinnstillingen for 2004 om en avgiftsfri
kvote på 3 millioner liter mineralvann, som et tiltak for å styrke
flere små lokale produsenter.
Disse medlemmer slutter seg subsidiært
til forslaget fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre
om å avvikle grunnavgiften for engangsemballasje fra 1. januar
2005.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Senterpartiet viser til merknad under punkt 2.3 foran,
og fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
frem forslag om en avgiftsfri "kvote" på 3 mill. liter
mineralvann i forbindelse med budsjettet for 2005."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at disse medlemmer i de siste budsjettbehandlinger
har gått inn for å øke grunnavgiften
på engangsemballasje. Disse medlemmer går
imot forslaget om å oppheve denne avgiften.
Engangsemballasje har fått et stadig
større omfang i Norge. Disse medlemmer vil
trekke i tvil påstanden om at avgiften på engangsemballasje
ikke lenger har noen miljøbegrunnelse. Stiftelsen Østfoldforskning
som har gjennomført undersøkelsen som ligger til
grunn for påstanden, har presisert at undersøkelsen
bare omfatter PET-flasker, og dermed ikke kan brukes til å konkludere
i forhold til andre emballasjetyper som bokser eller glassflasker.
Videre gjelder konklusjonen bare dersom forutsetninger om innsamlingsgrad
og bruk av gjenvunnet emballasje, blir oppfylt. Endelig har ikke
rapporten vurdert konsekvenser av strukturelle endringer i drikkevarenæringen. Disse medlemmer understreker
at det er grunn til å frykte vesentlige strukturelle endringer
i bryggeribransjen dersom grunnavgiften oppheves. Mindre bryggerier rundt
om i landet mangler ofte produksjonslinjer for engangsemballasje.
Disse vil få svekket sin økonomi, og vil lettere
bli lagt ned etter en slik endring. Konsekvensen vil bli lenger
transportavstander, og større utslipp. Det er også grunn
til å frykte at forutsetningene for rapporten ikke holder
på andre punkter, slik at den totale miljøeffekten
av en opphevelse av grunnavgiften vil bli enda dårligere.
Disse medlemmer vil i stedet
gå inn for å opprettholde insentivet til å satse
på ombruksemballasje i stedet. Dette er god miljøpolitikk,
både ved at det stimulerer til mindre bruk av engangsemballasje
og økt satsing på retursystemer, men også ved
at dette gir økt stimulering til desentralisert produksjon
og dermed mindre transport av ferdige produkter og returemballasje.
Disse medlemmer går
imot forslaget.
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil peke
på det sterke engasjementet på å beholde
grunnavgiften på engangsemballasje spesielt ut fra frykten for
tap av arbeidsplasser. Dette medlem mener det er
svært uheldig om forslaget tas opp på nytt til
høsten.