Stortinget hadde følgende merknad i
Budsjett-innst. S. nr. 12 (2003-2004):
"Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Sosialistisk venstreparti, Senterpartiet og
representanten Simonsen, ber departementet komme tilbake i Revidert
budsjett for 2004 med en finansieringsplan for nødvendig
rehabilitering av bygningene ved Norges landbrukshøgskole.
Komiteens
medlemmer fra Høyre, Kristelig folkeparti og Venstre forutsetter
at departementet fremmer en finansieringsplan for nødvendig
rehabilitering av bygningene ved Norges landbrukshøgskole
for Stortinget på egnet måte."
Kontroll- og konstitusjonskomiteen hadde følgende merknad
i Innst. S. nr. 142 (2003-2004):
"Komiteen har merket seg at Regjeringen har gitt
en omtale av de oppgaver som eksisterer i forhold til bygningsmassen
ved Norges Landbrukshøgskole, men at Stortingets vedtak
om forslag til finansieringsplan ikke er fulgt opp. Komiteen vil
understreke Regjeringens plikt til å følge opp
Stortingets vedtak eller komme tilbake til Stortinget med saken.
Komiteens
flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og
Sosialistisk Venstreparti har merket seg at Regjeringen har gitt
en omtale av de oppgavene som eksisterer i forhold til bygningsmassen
ved Norges Landbrukshøgskole. Imidlertid finner ikke flertallet
at Regjeringen har lagt frem en finansieringsplan. Flertallet forutsetter
at Regjeringen forelegger Stortinget en finansieringsplan for vedlikehold
og rehabilitering av bygningsmassen ved Norges Landbrukshøgskole
i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2004."
Utdannings- og forskningsdepartementet har bedt Statsbygg
om å gjennomgå rehabiliteringsbehovet ved NLH,
og fastsette kostnadsrammer for de enkelte prosjektene. Statsbygg
anslo kostnadene til om lag 750 mill. kroner uten funksjonsendringer
i bygningene. Det er satt i gang prosjektering av Sørhellinga-bygget
i 2004, og det foreligger nå et utkast til byggeprogram og
et kostnadsanslag. Forprosjekt med forslag til kostnadsramme vil
kunne bli ferdig sommeren 2005. Det er rasjonelt å endre
funksjonene i bygget og derfor vil kostnadene til oppgradering bli
høyere enn anslått.
Det foreligger ikke på dette tidspunkt
et kostnadsoverslag for de øvrige prosjektene. Dette arbeides
det med. Det må her tas hensyn til en framtidsrettet bruk
av bygningene, og mulige endringer av byggenes funksjon ut fra dette.
Utdannings- og forskningsdepartementet vil komme tilbake til de
enkelte prosjektene når det foreligger kostnadsramme, jf.
bevilgningsreglementet og de anvisningene det gir for behandling
av byggeprosjekter. Departementet vil videre prioritere prosjektene på Ås
i forhold til øvrige behov i universitets- og høgskolesektoren.
For å finne rom for nødvendige
tilleggsbevilgninger foreslås det å redusere bevilgningen
på posten med 1,084 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Kystpartiet, slutter
seg til Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen
under kap. 278 post 50 med 1,084 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet gir
sin tilslutning til Regjeringens foreslåtte kutt på denne
post. Disse medlemmer viser dog til at denne tilslutning
ikke har noen sammenheng med Regjeringens påberopte behov
for omprioriteringer. Disse medlemmer mener imidlertid
at kuttet er forsvarlig og tilpasset virksomhetens bevilgningsbehov.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og
Kystpartiet viser til tidligere merknader der Stortinget
har bedt Regjeringen komme tilbake til Stortinget med en finansieringsplan
for rehabilitering av bygningene ved Norges Landbrukshøgskole. Disse
medlemmer har merket seg at Regjeringen har satt i gang
arbeidet med å gjennomgå rehabiliteringsbehovet,
herunder også hensiktsmessig funksjonsfordeling mellom
bygningene. Disse medlemmer har videre merket seg
at Regjeringen vil gi prosjektene på Ås prioritet
i forhold til øvrige behov i universitets- og høgskolesektoren.
Disse medlemmer viser til proposisjonen
og går imot Regjeringens forslag om å redusere
statstilskuddet til NLH med 1,084 mill. kroner på kap.
278 post 50.