4.9.1 Post 1 Driftsutgifter og Post 21 Spesielle driftsutgifter

Sammendrag

Det vises til omtale av endringer i den statlige utdanningsadministrasjonen i St.prp. nr. 65 (2002-2003), St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2003-2004) og Budsjett-innst. S. nr. 12 (2003-2004). Utdannings- og forsk­ningsdepartementet har vurdert VOX i forhold til Utdanningsdirektoratet og ser ikke nå at det er grunnlag for å slå disse sammen. VOX og direktoratet har i liten grad sammenfallende oppgaver og har hovedfokus på hver sin læringsarena, henholdsvis arbeidslivet og skolen. Departementet er, i samarbeid med partene i arbeidslivet, i gang med å utarbeide en ny strategi for kompetansepolitikken, og i den sammenheng vurderes også fokusområder i og organisering av VOX. Utdannings- og forskningsdepartementet kommer nærmere tilbake til dette i St.prp. nr. 1 (2004-2005).

Når det gjelder forskningsavdelingen i Vox, vurderer Utdannings- og forskningsdepartementet det som viktig at det finnes et forskningsmiljø som har læring og kompetanseutvikling i arbeidslivet som et prioritert felt. En intern forskningsavdeling gir gode muligheter for kvalitetssikring, tverrfaglighet og synergieffekter mellom praktisk metodeutvikling og forskning. På den annen side kan det virke hemmende for en fri og uavhengig forskning. Å knytte avdelingen nærmere et etablert forskningsmiljø med tilgrenset fagfelt vil øke forskningens legitimitet og stimulere til ytterligere utvikling.

Forskningsavdelingen i VOX foreslås på bakgrunn av dette overført til Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) fra 1. august 2004. Overføringen innebærer at NTNU overtar både personalressurser og materielle ressurser.

NTNU prioriterer tverrfaglig forskning og livslang læring, og forskningsavdelingen i Vox har allerede et utstrakt samarbeid med universitetet. NTNU har flere relevante fagmiljøer det kan være aktuelt å knytte forsk­ningsavdelingen til, og geografisk ligger det også godt til rette. Styret i VOX stiller seg positivt til forslaget, de ansatte i avdelingen er motivert for en overflytting, og NTNU har bekreftet at de ønsker å ta over miljøet. En samlet overføring til NTNU vil etter departementets oppfatning gi størst utviklingsmulig­heter for forsk­ningsmiljøet.

På bakgrunn av dette foreslås det å redusere bevilgningen under post 1 med 1,631 mill. kroner og bevilgningen under post 21 med 1,808 mill. kroner. Det vises til omtale under kap. 262 og kap. 3256.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens vurdering og forslag om å redusere bevilgningen under kap. 256 post 1 med 1,631 mill. kroner og bevilgningen under post 21 med 1,808 mill. kroner.