9.13.1 Evaluering av sykehusreformen

Sammendrag

Siden 2002 har det pågått en prosessevaluering av sykehusreformen i regi av Norsk institutt for by- og regionsforskning, Rogalandsforskning og Nordlandsforskning. Evalueringen har fokus på effektivitet og kommunikasjon i styringssystemet, hvordan staten som eier og myndighetsutøver utøver sin funksjon, og hvordan regionale helseforetak og helseforetakene forholder seg til ny eierstruktur, foretaksmodellen og den overordnede politiske styringen.

Det har hele tiden vært en forutsetning at sykehusreformen må undergis en større, retrospektiv og uavhengig resultatevaluering etter at omleggingen har fått virke en tid. Helsedepartementet vil legge fram opplegget for en slik evaluering i St.prp. nr. 1 (2004-2005). Evalueringen vil ha fokus på resultatene av reformen sett i forhold til målsetningene som ble fremhevet ved etablering av reformen, om den valgte organisasjonsmodellen understøtter de fremhevede målsetningene på en god måte, samt de målsetninger som er stilt i styringsdialogen med de regionale helseforetakene. Det vurderes å trekke inn internasjonal ekspertise.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Kystpartiet, tar dette til etterretning.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet registrerer at det varsles en evaluering av sykehusreformen. Disse medlemmer mener at denne evalueringen bør starte umiddelbart, og ikke påbegynnes først i 2005.

I rapporten "Verdig liv", utgitt av Rådet for Psykisk Helse, beskrives en situasjon der midler for opptrappingsplanen for psykisk helse i stedet brukes til de somatiske sykehustjenestene. Dersom dette er riktig, er det etter disse medlemmers mening svært alvorlig og et brudd på Stortingets forutsetninger for gjennomføring av opptrappingsplanen.

Disse medlemmer ber Regjeringen vurdere om det bør gjennomføres en granskning av opptrappingsplanen for psykisk helse med spesiell vekt på hvorvidt bevilgede midler er brukt i tråd med Stortingets forutsetninger.

9.13.2 Nytt meldingssystem for uheldige hendelser

Sammendrag

Helsedepartementet arbeider for at man fra statlige helsemyndigheters side kan iverksette et nytt meldingssystem for uheldige hendelser i helsetjenesten. Internasjonale tall overført på norske forhold, tyder på at det hvert år kan skje ca. 2000 dødsfall, 15 000 varige skader og 490 000 ekstra liggedøgn per år pga. uheldige hendelser i norske sykehus. Konsekvensene av feil er også ofte mer dramatiske i sykehus enn andre steder i samfunnet, fordi menneskene er i en sårbar livssituasjon.

Innen luftfart, oljeindustri og kjernekraft har en i lang tid arbeidet målrettet og systematisk med å redusere uheldige hendelser og nesten-uhell. Helsedepartementet foreslår å innføre et nasjonalt system for registrering, analyse og forebygging av uheldige hendelser og feilbehandling i somatiske sykehus. Hensikten er å opprette et meldingssystem som har kvalitetsforbedring og ikke straffereaksjon som formål. Helsedepartementet har bedt Sosial- og helsedirektoratet om å utrede problemstillingen og foreslå tiltak for å håndtere feil og uheldige hendelser i tjenesten.

Helsedepartementet ønsker snarlig iverksettelse, og vil komme tilbake med et forslag i statsbudsjettet for 2005.

Komiteens merknader

Komiteen tar dette til etterretning.

9.13.3 Post 21 Spesielle driftsutgifter

Sammendrag

Det vises til omtale under kap. 701 Forskning post 50 Norges forskningsråd mv. Bevilgningen foreslås økt med 3 mill. kroner mot tilsvarende innsparing under kap. 701 post 50.

Det vises til oppfølging av Ot.prp. nr. 27 (2002-2003) Om lov om alternativ behandling av sykdom. To av tiltakene er utvikling av en frivillig registerordning for alternative utøvere i Brønnøysundregistrene og etablering av en Infobank i Tromsø. Ved fremleggelse av St.prp. nr. 1 (2003-2004) var ikke budsjettene for disse tiltakene ferdig utarbeidet. Det er et merbehov på 0,7 mill. kroner til frivillig registerordning og 0,5 mill. kroner til Infobanken.

Bevilgningen foreslås forhøyet med 1,2 mill. kroner mot tilsvarende innsparing under kap. 724 post 21.

I løpet av høsten 2003 og våren 2004 innfører Telenor en ny teknologiplattform for det offentlige telenettet. I den forbindelse er det behov for å foreta en oppgradering av helseradionettet. Denne oppgraderingen er en helt nødvendig forutsetning for et fortsatt driftssikkert helseradionett.

Oppgraderingen vil koste i underkant av 5 mill. kroner. Kostnader til utvikling, testing og produksjon av nødvendig software skal dekkes av Helsedepartementet, mens implementeringen dekkes av de regionale helseforetakene siden de har ansvar for service av helseradionettet og det er lagt inn midler i rammene til de regionale helseforetakene til dette. Helsedepartementets finansielle ansvar for oppgraderingen utgjør 2,7 mill. kroner. Av dette er 460 000 kroner dekket i 2003 slik at samlet behov i 2004 er 2,3 mill. kroner.

Bevilgningen foreslås forhøyet med 2,3 mill. kroner mot tilsvarende innsparing under kap. 720 Sosial- og helsedirektoratet post 21 Spesielle driftsutgifter.

Det vises til nærmere omtale under kap. 700 Helsedepartementet post 1 Driftsutgifter. Bevilgningen foreslås redusert med 0,870 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om å øke bevilgningen under kap. 728 post 21 med i alt 5,630 mill. kroner.