Lov 5. mai 2003 nr. 100 om humanmedisinsk bruk
av bioteknologi m.m. (bioteknologiloven) inneholder i kapittel 4
bestemmelser om fosterdiagnostikk. I påvente av utarbeidelse
av retningslinjer, har ikrafttredelse av lovens kapittel 4 om fosterdiagnostikk
blitt utsatt, jf. kgl.res. 17. desember 2003.
I § 4-1 første ledd er fosterdiagnostikk
definert som "undersøkelse av føtale celler, foster
eller en gravid kvinne med det formål å få informasjon
om fosterets genetiske egenskaper eller for å påvise
eller utelukke sykdom eller utviklingsavvik hos fosteret".
Sammenholdt med lovens § 4-1 andre
ledd fremgår at ultralyd brukt som fosterdiagnostikk vil
være omfattet av definisjonen i første ledd, og
dermed også være omfattet av lovens § 4-2
om godkjenning av undersøkelsesmetode og lovens § 7-1
som krever godkjenning av de virksomheter som skal utføre
fosterdiagnostikk. Ultralyd brukt i den alminnelige svangerskapsomsorgen
anses imidlertid ikke som fosterdiagnostikk i henhold til § 4-1
første ledd, og vil falle utenfor lovens regulering med
unntak av § 4-5 om opplysning om fosterets kjønn
før 12. svangerskapsuke.
I Ot.prp. nr. 64 (2002-2003) Om lov om medisinsk bruk
av bioteknologi m.m. (bioteknologiloven) er det redegjort for skillet
mellom ultralyd brukt som fosterdiagnostikk og ultralyd som del
av den alminnelige svangerskapsomsorgen. I proposisjonen er det
på side 76 blant annet uttalt:
"Helsedepartementet ser i denne sammenheng at det også kan
være behov for nærmere retningslinjer om innholdet
og den praktiske gjennomføringen av ultralydundersøkelser
i svangerskapsomsorgen, og vil be Sosial- og helsedirektoratet vurdere
dette."
Et flertall i sosialkomiteen sluttet seg til
dette, jf. Innst. O. nr. 16 (2003-2004), Innstilling fra sosialkomiteen
om lov om humanmedisinsk bruk av bioteknologi m.m. (bioteknologiloven),
hvor det på side 27 blant annet uttales:
"Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre,
Sosialistisk Venstreparti, Kristelig folkeparti og Senterpartiet,
finner det hensiktsmessig at Stortinget blir orientert om nye retningslinjer
for fosterdiagnostikk og bruk av ultralyd før disse trer
i kraft.
Dette flertallet fremmer følgende
forslag:"Stortinget ber Regjeringen om å bli orientert
på egnet måte om nye retningslinjer for fosterdiagnostikk
og retningslinjer for bruk av ultralyd før de trer i kraft."
Sosial- og helsedirektoratet ble ved Helsedepartementets
brev av 28. januar 2004 gitt i oppdrag å utarbeide utkast
til veiledende retningslinjer for bruk av ultralyd i alminnelig
svangerskapsomsorg og i forbindelse med fosterdiagnostikk. Helsedepartementet
understreket viktigheten av at fagmiljøene i landet ble trukket
inn i arbeidet med retningslinjene. Det ble påpekt at utkast
til retningslinjer skulle utarbeides under hensyntagen til de forslag
og presiseringer som fremgår av odelstingsproposisjonen,
sosialkomiteens innstilling, samt innleggene og debatten i Odelstinget 18.
november 2003. I Ot.prp. 64 (2002-2003) er det redegjort for gjeldende
indikasjoner for fosterdiagnostikk, jf. proposisjonens side 68 og
side 70. Retningslinjene om indikasjon for fosterdiagnostikk er
ikke endret, og Sosial- og helsedirektoratet har lagt disse til
grunn ved sitt arbeid med retningslinjer for ultralyd i svangerskapet.
For å bistå ved utarbeidelse
av utkast til retningslinjer oppnevnte Sosial- og helsedirektoratet
en egen arbeidsgruppe bestående av fire eksterne fagpersoner, og
direktoratet har ivaretatt sekretariatsfunksjonen for arbeidsgruppen.
Arbeidsgruppens forslag til retningslinjer og det faglige grunnlaget
for retningslinjene, har deretter vært forelagt ytterligere
tre eksterne fagpersoner.
Sosial- og helsedirektoratet har gitt sin tilslutning
til arbeidsgruppens forslag til retningslinjer for bruk av ultralyd
og de faglige vurderinger som arbeidsgruppen har lagt til grunn.
Utkast til veiledende retningslinjer for bruk av ultralyd i svangerskapet,
samt redegjørelse for det faglige grunnlag for retningslinjene,
ble oversendt Helsedepartementet ved direktoratets brev av 19. april
2004.
Ved at berørte fagmiljøer
har vært sentrale ved utarbeidelse av utkast til retningslinjer,
anser Helsedepartementet at det vil være grunnlag for stor
grad av konsensus om disse retningslinjene i de fagmiljøer
som tilbyr og gjennomfører ultralydundersøkelser,
herunder både blant enkeltstående helsepersonell
og godkjente virksomheter etter bioteknologloven § 7-1.
Det er viktig for at disse retningslinjene skal være praktikable
i den kliniske virksomhet og at retningslinjene vil bli etterlevd
i praksis. Det faktum at det utarbeides samlede retningslinjer for
bruk av ultralyd i svangerskapet, vil også bidra til likeartet
praksis på fagområdet.
Helsedepartementet har vurdert Sosial- og helsedirektoratets
utkast til veiledende retningslinjer for bruk av ultralyd, og er
enig i innholdet i disse. Retningslinjene er i samsvar med lovtekst
og de presiseringer som fremgår av odelstingsproposisjonen,
sosialkomiteens innstilling og debatten i Odelstinget. I forhold
til direktoratets utkast har Helsedepartementet foretatt en viss disposisjonsmessig
redigering. Retningslinjenes utfyllende kommentarer er delt opp
og flyttet slik at disse kommer i direkte tilslutning til de respektive
retningslinjene for henholdsvis ultralydundersøkelse i den
alminnelige svangerskapsomsorgen og ultralyd i forbindelse med fosterdiagnostikk
Det vises til proposisjonen for nærmere
omtale av de veiledende retningslinjene.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Kystpartiet, er
enige i at ultralydundersøkelser i den alminnelige svangerskapsomsorgen
ikke omfattes av bioteknologilovens bestemmelser om fosterdiagnostikk.
Flertallet deler departementets
syn om at ultralydundersøkelsen i 17. 19. uke
og ultralydundersøkelser på medisinske kriterier
er å forstå som en del av den alminnelige svangerskapskontrollen.
Flertallet viser til at Den norske
Lægeforening, herunder Norsk gynekologisk forening, samt
Den norske jordmorforening, i den offentlige debatten har vært til
dels sterkt kritisk til Regjeringens forslag til lovregulering av
ultralyd.
Når det gjelder de retningslinjene
som er presentert i Revidert nasjonalbudsjett for 2004, viser flertallet til
uttalelse fra Den norske jordmorforening, datert 7. juni 2004, der
det heter at:
"Den norske Jordmorforening har gjennomgått
de nye retningslinjene for bruk av ultralyd i svangerskapsomsorgen,
og mener at disse retningslinjene er å anbefale. Dette
gjelder både rutineundersøkelsen i 17. til 19. uke,
og det faktum at ytterligere undersøkelser skal gjøres
på indikasjon. Retningslinjene slår fast at kvinnens
angst og uro for fosteret er en indikasjon for ultralydundersøkelsen
tidligere enn 17. uke. DNJ støtter også dette."
Flertallet viser også til
brev fra Den norske lægeforening, datert 7. juni 2004 vedrørende
de samme retningslinjene, der det står:
"Legeforeningen er av den klare oppfatning at de
retningslinjene regjeringen har fremlagt innebærer en videreføring
av det som er etablert som god medisinsk praksis. Vi stiller oss
således helt og holdent bak de fremlagte retningslinjene.
( .)
De
fremførte synspunkter deles av Norsk gynekologisk forening."
Flertallet fastslår
at retningslinjene innebærer at tilbudet om ultralyd til
gravide i den alminnelige svangerskapsomsorgen videreføres.
Flertallet viser til Den norske
lægeforening som uttaler at:
"( ) Vi finner det imidlertid akseptabelt, i tråd
med flertallsinnstillingen til bioteknologiloven, at kvinner som ønsker
ultralydundersøkelser utenom det etablerte screeningprogram
og uten medisinsk indikasjon kan få dette, forutsatt at
kostnaden fullt ut betales av den enkelte."
Flertallet viser til at det i
de foreslåtte retningslinjene heter at "bruk av ultralyd
i den alminnelige svangerskapsomsorgen utover dette ikke er å regne som
god klinisk praksis". Flertallet vil påpeke
at denne undersøkelsen har kvinner mulighet for både
før og etter ordinær svangerskapsundersøkelse,
men en slik undersøkelse vil ikke være medisinskfaglig
begrunnet og dermed ikke refusjonsberettiget.
Flertallet viser til at ingen
organisasjoner verken for helsepersonell eller pasienter har henvendt
seg til Stortinget eller uttalt seg kritisk om de foreslåtte
retningslinjene for ultralyd, og flertallet mener dermed
at retningslinjene slik de nå foreligger kan bidra til å skape
trygge og gode rammevilkår for den gravide.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet
og Kystpartiet, fremmer følgende forslag:
"Stortinget slutter seg til de fremlagte retningslinjene
for bruk av ultralyd i svangerskapsomsorgen, og viser til at følgende
omfattes av retningslinjene for ultralydundersøkelser i
den alminnelige svangerskapsomsorgen:
– Rutineundersøkelser
i uke 17-19
– Ultralydundersøkelser
på medisinske indikasjoner
– Ultralydundersøkelser
utover dette har kvinner mulighet for både før
og etter ordinær svangerskapsundersøkelse, men
en slik undersøkelse vil ikke være medisinskfaglig
begrunnet og derfor ikke refusjonsberettiget."
Komiteens medlemmer fra
Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Kystpartiet er enige
i at ultralydsundersøkelser i den alminnelige svangerskapskontrollen
ikke omfattes av bioteknologilovens bestemmelser om fosterdiagnostikk. Disse
medlemmer er imidlertid ikke enige i de avgrensninger eller
definisjoner på hva ultralyds undersøkelser i
den alminnelige svangerskaps kontroll innebærer.
Disse medlemmer deler departementets
syn på at ultralydsundersøkelsen i uke 17-19 og
ultralydsundersøkelser på medisinske kriterier
er å forstå som en del av den alminnelige svangerskapskontrollen. Disse
medlemmer legger videre til grunn at disse undersøkelsene
skal skje i samsvar med dagens praksis.
Disse medlemmer har imidlertid
merket seg at det i foreslåtte retningslinjene presiseres
at "bruk av ultralyd i den alminnelige svangerskapsomsorgen utover
dette ikke er å regne som god klinisk praksis".
Disse medlemmer kan ikke være
enige i dette. Disse medlemmer viser til at ultralydsundersøkelser
i dagens svangerskapsomsorg i praksis er langt mer omfattende enn
det legges opp til ved de to nevnte kriterier. Disse medlemmer viser
videre til at mange gravide på et selvstendig grunnlag ønsker kunnskap
om sitt foster også i en tidlig fase av svangerskapet. Disse
medlemmer mener at formuleringer om at ultralyd utover de
to kriteriene "ikke er å regne som god klinisk praksis"
vil være et press for å begrense omfanget av ultralydsundersøkelser
og dermed innskrenke dagens praksis. Disse medlemmer kan verken
se noen faglig, etisk eller sosial begrunnelse for dette.
Disse medlemmer legger til grunn
at kvinnen som bærer fosteret må, dersom hun ønsker
det, ha rett til å få kunnskap til dets utvikling
og helsetilstand, og at denne retten ikke må gjøres
avhengig av en medisinsk tilstand.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen innarbeide
følgende i departementets retningslinjer for ultralydsundersøkelser:
Ultralydsundersøkelser i den alminnelige
svangerskapskontroll omfatter:
– Rutineundersøkelse
i uke 17-19.
– Ultralydsundersøkelser
på medisinske indikasjoner.
– Ultralydsundersøkelser
(også tidlig i svangerskapet) etter ønske fra
den gravide eller etter anbefaling fra lege/jordmor."
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, viser til at utviklingen innen ultralydsteknikken har
hatt en rivende utvikling noe som gjør det mulig å stille
diagnoser av fostre både med større sikkerhet
og på et tidligere tidspunkt enn tidligere. Flertallet understreker
betydningen av at den faglige kompetanse i bruk av ultralyd utvikles
i tråd denne utviklingen.
Flertallet legger til grunn at
det offentlige helsevesen har et ansvar for at denne kompetansen
bygges ut, og understreker betydningen av videreutdanningstilbudet
i ultralyd for jordmødre i Helse midt Norge.
Med bakgrunn av det økte behov for
ultralydskompetanse i svangerskapsomsorgen vil de respektive partier
i sine forslag i statsbudsjettet for 2005 styrke videreutdanningen
på dette området.
Flertallet viser til den offentlige
debatt som har funnet sted om ultralydsundersøkelser i
forbindelse med behandlingen av Bioteknologiloven, og at den norske
jordmorforening i den forbindelse at det burde avholdes en ny konsensus
konferanse om bruk av ultralyd. Flertallet deler
jordmorforeningens syn. Flertallet viser i den forbindelse
at erfaringene med og den økte bruken av ultralyds undersøkelser,
skulle tilsi at en i lys av denne utviklingen bør vurdere
hvorvidt det er grunnlag for å utvide antall undersøkelser
som tilbys alle gravide.
Stortinget vedtok 9. desember 2003 å utvide pasientenes
rettigheter gjennom endringer i pasientrettighetsloven. For det
første utvides ordningen med fritt sykehusvalg til også å omfatte
alle private sykehus som har avtale med regionale helseforetakene
som omfatter fritt sykehusvalg. Dessuten får rettighetspasientene krav
på at spesialisthelsetjenesten fastsetter en individuell
frist for når helsehjelpen senest skal ytes. Dersom spesialisthelsetjenesten
bryter denne fristen, får rettighetspasienter rett til
helsehjelp privat eller i utlandet. Oppgaven med å skaffe
tilbud om helsehjelp etter et eventuelt fristbrudd, vil bli lagt
til Rikstrygdeverket.
Å sørge for at de nye pasientrettighetene
blir oppfylt, er en krevende oppgave som forutsetter omfattende forberedelser.
Alle de regionale helseforetakene må for eksempel samarbeide
om et opplegg for inngåelse av avtaler med private sykehus
som sikrer lik valgrett for pasientene uansett geografisk tilhørighet.
Det kreves omlegging av rutinene og omfattende informasjon til helsepersonellet
i alle helseforetakene for å sikre at det blir fastsatt
frister for rettighetspasientene etter at det er foretatt en vurdering
av alle henviste pasienter for å avgjøre om de
er å anse som rettighetspasienter. Rikstrygdeverket må inngå avtaler
om anskaffelse av helsehjelp til de ulike pasientgruppene som mest
sannsynlig blir utsatt for fristbrudd. Dette forberedelsesarbeidet
er tidkrevende men nødvendig for at pasienten skal få oppfylt
de rettighetene de får i og med endringene i pasientrettighetsloven.
I kronprinsregentens resolusjon av 19. mars
2004 ble det besluttet ikraftsetting 1. september 2004.
Komiteen tar dette
til etterretning.
Syketransportreformen, som ble iverksatt fra
1. januar 2004, medførte en ansvarsendring der regionale helseforetak
fikk ansvar for transport av pasienter og av eget ansatt helsepersonell.
Kommunene fikk på sin side ansvaret for transport av annet
helsepersonell - i første rekke transport av fastleger,
leger i kommunal legevakt og hjemmesykepleie.
I stortingsbehandlingen av statsbudsjettet for
2004 viste flertallet i kommunalkomiteen til at
"det no kjem urovekkjande meldingar frå ei
rekkje kystkommunar om negative verknader av denne lovendringa.
Fleire kommunar synest å få store ekstra utgifter
til båttransport t.d. i legevaktsamarbeid og anna transport
av helsepersonell. Fleirtalet vil be Regjeringa snarast vurdere
konsekvensane for dei aktuelle kommunane med sikte på å motverke
negative effektar og gi eit oversyn over saka i kommuneproposisjonen
for 2005 med forslag til eventuell oppretting av uheldige økonomiske
verknader."
Sosialkomiteen avga følgende merknad
i samme sak:
"Flertallet er kjent med at enkelte kommuner mener å få overført
for lite midler i forhold til kostnadene forbundet med disse tjenestene.
Det gjelder spesielt kommuner som er avhengige av ambulanse- og
legeskyssbåt. Flertallet er kjent med at Helsedepartementet foretar
en kvalitetssikring av dataene som dannet grunnlag for budsjetteringen
og legger til grunn at Helsedepartementet på egnet måte
vil legge til rette for opprettinger i de tilfeller hvor det blir
avdekket feil."
På bakgrunn av reaksjoner fra flere
kommuner som mener å ha fått for lite midler i
forhold til kostnadene forbundet med transport av helsepersonell,
tok Helsedepartementet initiativ til en gjennomgang av regnskapsopplysninger
på nyåret 2004. Det er i hovedsak sett på kommuner
som bruker ambulansebåt, enten i egen regi eller i samarbeid
med andre kommuner. Opplysninger fra båtselskaper er hentet
inn, for å få sikkerhet for hvilke beløp
som gjelder helsepersonell og ikke andre formål. I tilfeller
der flere kommuner bruker samme båt, er det i enkelte tilfeller
foretatt skjønnsmessige anslag for fordelingen mellom kommunene,
enten basert på innbyggertall, eller på anslag fra
kommunene. Grunnen til at man har konsentrert seg om kommuner som
benytter båt til skyss av helsepersonell, er at det er
avdekket at det særlig er for disse kommunene at kostnader
knyttet til transport av helsepersonell ikke stemmer overens med
det de har fått overført av statlige midler for
2004.
Rikstrygdeverket har på oppdrag fra
Helsedepartementet foretatt en kvalitetssikring av dette materialet. På bakgrunn
av denne gjennomgangen, vil justeringer i fordelingen av midler
bli presentert i revidert "Grønt hefte" i juni 2004 og
i kommuneproposisjonen for 2005.
Komiteen tar dette
til etterretning.
Regjeringen fremmet i Ot.prp. nr. 55 (2001-2002) ulike
forslag til styrking av forvaltningen relatert til produkter i grenseområdet
mellom legemidler og næringsmidler.
Som et ledd i oppfølgingen av Stortingets
behandling av saken, nedsatte Helsedepartementet sommeren 2003 et
bredt sammensatt utvalg for å vurdere hvilke utsagn knyttet
til et produkts effekt (helsepåstander) som bør
lede til at produktet må anses som et legemiddel. Utredningen
vil være et viktig bidrag i arbeidet med å skape
klarere rammevilkår for omsetning av produkter som grenser
opp mot legemidler. Det var stor grad av konsensus i utvalgets konklusjoner
og utvalgets arbeid vil føre til at forbrukerne får
tilgang til mer informasjon om produkter som ikke er legemidler.
Det arbeides for å legge til rette for en rask oppfølging
av utvalgets konklusjoner, og utarbeidelsen av dokumentasjonskrav
ved bruk av helsepåstander på nærings-midler
vil være sentral i dette arbeidet.
Helsedepartementet har fastsatt en forskriftsendring om
klassifisering av legemidler som klargjør hvilke andre
kriterier enn helsepåstander som vektlegges, når en
skal ta stilling til om et produkt må anses som et legemiddel.
Sammen med en utvidet adgang til å knytte helsepåstander
til produkter som ikke er legemidler, vil endringen gi bransjen
en stor grad av forutsigbarhet med hensyn til hvordan myndighetene
vil klassifisere et bestemt produkt.
Helsedepartementet sendte 9. mars 2004 på høring ulike
modeller for å styrke forvaltningen av den produktgruppen
som i Ot.prp. nr. 55 (2001-2002) ble omtalt som naturmidler. Felles
for de ulike modeller som er forelagt høringsinstansene,
er at produktene fremdeles ønskes regulert innenfor næringsmiddellovgivningen
for å skape en mest mulig forutsigbar og enkel forvaltningsstruktur.
Størsteparten av de produkter som omtales som naturmidler
i Ot.prp. nr. 55 (2001-2002), vil etter endringer av regelverket
falle inn under begrepet kosttilskudd og underlegges meldeplikt
til Mattilsynet. Helsedepartementet anser det derfor som mest hensiktsmessig å styrke
matforvaltningens kompetanse om produktgruppen. Regjeringen vil
komme tilbake til Stortinget med en nærmere beskrivelse
i statsbudsjettet for 2005.
Helsedepartementet fastsatte 31. mars 2004 en
forskriftsendring som utvider naturlegemiddelordningen. Intensjonen
bak forskriftsendringen har i første rekke vært å klargjøre
forvaltningspraksis, samt å utvide ordningen noe for å harmonisere
den med svensk og dansk praksis. Dette er ment å gjøre
det lettere for private aktører å forutberegne
myndighetens behandling, samt å legge bedre til rette for
at produkter som er godkjent etter tilsvarende ordninger i Sverige
og Danmark, også kan godkjennes i Norge. Regelverket åpner
nå for at langt flere produkter bør kunne godkjennes
som naturlegemidler.
Komiteen tar dette
til etterretning.