Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Berit Brørby, Kjell Engebretsen og Jørgen Kosmo,
fra Høyre, André Dahl og Martin Engeset, fra Fremskrittspartiet,
Carl I. Hagen og Henrik Rød, fra Sosialistisk Venstreparti,
Siri Hall Arnøy og lederen Ågot Valle, og fra Kristelig
Folkeparti, Modulf Aukan, har merket seg at undersøkelsen
ikke gir grunnlag for en statistisk generalisering av skattefogdkontorenes
og tolldistriktenes innfordringsarbeid, men at omfanget av saker
som er gjennomgått likevel gir en god indikasjon på hvordan
innfordringen er utført.
Komiteen har videre merket seg
at en stor andel av skattefogdkontorenes varsler, utleggsbegjæringer
og utleggsforretninger ikke tilfredsstiller Skattedirektoratets
minstekrav for når tiltakene skal være gjennomført.
Komiteen viser til at undersøkelsen
viser at flere av skattefogdkontorene ikke hadde prioritert å bruke påleggstrekk
som innfordringstiltak. Disse restansene utgjør samlet
for skattefogdkontorene ca. 1,6 mrd. kroner per 31. desember 2002.
Riksrevisjonen vurderer det som lite tilfredsstillende at bruken
av påleggstrekk ikke blir prioritert av samtlige skattefogdkontorer,
og at flere av kontorene har mangelfulle rutiner for å følge opp
misligholdte påleggstrekk. Denne vurderingen slutter komiteen seg
til. Komiteen viser her også til at departementet
opplyser at direktoratet i gjeldende retningslinjer har gitt utfyllende
redegjørelser for hvordan regelverket og bruken av alle
sider ved påleggstrekk skal praktiseres. Økt systemstøtte
og forbedrede retningslinjer vil etter departementets vurdering
gi grunnlag for å forvente at påleggstrekk vil
bli benyttet oftere og fulgt bedre opp i framtiden. Komiteen tar
dette til orientering.
Komiteen har forstått
at et av toll- og avgiftsetatens virkemidler ved innfordring av
ubetalt vektårsavgift for kjøretøyer,
er inndragning av kjennemerkene. For flere av kjøretøyene,
hvor kjennemerkene ikke var inndratt, var det ubetalt vektårsavgift
for flere år. Komiteen har merket seg at
Riksrevisjonen peker på at dette viser at toll- og avgiftsetaten
ikke i tilstrekkelig grad benytter inndragning av kjennemerker som virkemiddel
i innfordringsarbeidet. Komiteen registrerer også at
departementet er uenig i Riksrevisjonens konklusjon idet departementet
viser til at den fysiske inndragningen av kjennemerker gjennomføres
ved ressurskrevende og målrettede kontroller. Departementet er
dermed enig med Toll- og avgiftsdirektoratet i at det er tilfredsstillende
når kjennemerker har blitt inndratt fra 39 pst. av kjøretøyene
med restanser knyttet til vektårsavgiften. Komiteen mener
at en for tilfeldig oppfølging av restanser tilknyttet
innbetaling av årsavgifter kan undergrave respekten for årsavgiftskravene,
og er derfor enig med Riksrevisjonen i at inndragning av kjennemerker
må gjøres mer effektiv. Det er ikke holdbart over
tid at det er størst sjanse for å kunne beholde
kjennemerkene på bilen til tross for at årsavgifter
ikke er betalt.
Komiteen viser videre til at
de påviste svakhetene og avvikene i innfordringsarbeidet
viser at det har vært mangelfull intern kontroll og oppfølging
ved flere av de skattefogdkontorene og tolldistriktene undersøkelsen
omfatter.
Komiteen har også merket
seg at direktoratenes styring av skattefogdkontorenes og tolldistriktenes
innkrevingsarbeid skjer gjennom prinsippene for mål- og resultatstyring.
Riksrevisjonen har pekt på at det bør vurderes å innføre
mer sammenlignbare mål og resultatindikatorer for styringen
av de to etatenes innfordringsarbeid. Komiteen mener
det kan være tjenlig om departementet gir dette en ytterligere
vurdering.
Komiteen har imidlertid også merket
seg at driften ved skattefogdkontorene i 2002 ble sterkt påvirket
av at det ble innført et nytt forvaltningssystem for merverdiavgiften
(MVA3) per 1. juli 2001, noe som ga seg utslag blant annet i lengre
saksbehandlingstider. Komiteen er tilfreds med at
departementet understreker at etatene skal være mer tilbakeholdne
med å tvangsrealisere utlegg og med å begjære
konkurs, dersom fastsettelsen er påklaget eller brakt inn
for domstolene.
Komiteen er videre tilfreds med
at restansesituasjonen i skatteetaten og toll- og avgiftsetaten
har bedret seg i løpet av 2003 og at restansesituasjonen
nå er under kontroll.
Komiteen vil videre bemerke,
når det gjelder spørsmålet som er reist
fra Riksrevisjonen om særnamsmyndighet for toll-
og avgiftsetaten, at departementet vurderer det som mer hensiktsmessig å legge
til rette for en bedre oppgaveløsning innenfor dagens organisering
av namsmannsapparatet. Komiteen legger vekt på at
det om kort tid skal fremmes en odelstingsproposisjon om den sivile
rettspleie på grunnplanet hvor det foreslås en
endring i organiseringen av disse oppgavene. Komiteen viser
således til at Stortinget vil komme tilbake til denne problemstillingen.
Komiteen registrerer, når
det gjelder spørsmålet om tvangsdekning, at departementet
er uenig i at undersøkelsens funn gir grunnlag for å trekke
en så entydig konklusjon som Riksrevisjonen gjør,
med hensyn til bruk av tvangsrealisasjon som virkemiddel. Komiteen legger
vekt på at en begjæring om tvangsdekning ikke
er den eneste måten å følge opp en utleggsforretning
på, og at det kan være flere grunner både
til at pantet ikke blir realisert, og at det tar lang tid. Komiteen slutter
seg således til at undersøkelsens funn neppe kan
påberopes som grunn god nok til å intensivere
arbeidet med begjæringer om tvangsdekning.
Komiteen viser, når
det gjelder alle øvrige forhold i denne innstilling, til
at Riksrevisjonens anførsler anses utfyllende og tilfredsstillende
besvart av departementet, og komiteen er tilfreds
med de forskjellige tiltak som er igangsatt eller advisert igangsatt
av departementet.