Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Bjørgulv Froyn, Oddbjørg
Ausdal Starrfelt og Tor-Arne Strøm, fra Høyre,
Anne Berit Andersen, Sverre J. Hoddevik, Hans Gjeisar Kjæstad
og lederen Petter Løvik, fra Sosialistisk Venstreparti,
Geir-Ketil Hansen og Heidi Sørensen, fra Kristelig Folkeparti,
Odd Holten og Jan Sahl, og fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad,
mener det er viktig å ha en sterk og velfungerende jernbane
i Norge. Det er viktig med hensyn til miljøvennlig transport,
effektivt arealbruk og for et mangfoldig transporttilbud.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Thore A. Nistad og Kenneth Svendsen, viser
til sine merknader og forslag i de etterfølgende punkter.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, deler Regjeringens
syn på at staten fortsetter sitt eierskap av
NSB-konsernet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at
Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet var
mot å omdanne NSB til aksjeselskap.
Disse medlemmer deler Regjeringens
syn på at NSB AS skal være et sterkt nasjonalt
transportselskap.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at flere og flere banestrekninger nå skal konkurranseutsettes,
og at flere aktører derved kommer inn i markedet. I en
slik situasjon er det etter disse medlemmers syn
ikke grunnlag for at et transportselskap som NSB AS forblir statlig
eid.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
sak for Stortinget om at NSB AS børsnoteres og selges."
Disse medlemmer viser til at
i en situasjon hvor konkurranse brukes som virkemiddel for å effektivisere
driften og forbedre tilbudet innenfor persontransport med jernbane,
er det viktig at rollene holdes atskilt. En situasjon hvor eieren
både utarbeider anbudskriterier, tildeler anbud og er eier
i et av firmaene som deltar i konkurransen, er uryddig, og kan bidra
til å så tvil om at tildelingen er riktig. Disse
medlemmer mener derfor at det formelle eierskap til NSB-konsernet
bør løftes ut fra Samferdselsdepartementet og
føres over til Næringsdepartementet.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen overføre
eierskapet av NSB AS fra Samferdselsdepartementet til Nærings-
og handelsdepartementet."
Komiteen vil legge
vekt på at økt bruk av tog, fornøyde
brukere og sunn transportøkonomi er transportselskapets
viktigste suksesskriterier.
Komiteen merker seg med tilfredshet
at antallet passasjerer på jernbanen har økt siste året
etter en negativ utvikling i perioden 2000-2003. Komiteen har også merket
seg at etter denne perioden er punktligheten bedret og kundetilfredsheten
har økt. Videre ser CargoNets satsing på kombinerte
transporter ut til å treffe brukernes behov.
Komiteen vil gi ros til NSB for
evne til å gjennomføre nødvendige endringsprosesser
de siste årene.
Et annet flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
vil likevel peke på at inntekts- og kostnadsutviklingen
i NSB ikke er tilfredsstillende. Flertallet støtter
derfor tiltak for å redusere kostnader og øke
effektiviteten for å bedre hverdagen til tusenvis av brukere.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti vil vise til at NSBs muligheter
til å øke inntektene og redusere kostnadene henger
nært sammen med samferdselspolitiske prioriteringer og
rammevilkår. Selv om NSB generelt er inne i en positiv
utvikling, så er kundetilfredsheten fortsatt for lav og
punktligheten ikke god nok i hovedstadsområdet i rushtida.
Det bidrar til å redusere NSBs inntekter og mulighetene
til å utnytte materiell og andre ressurser på en
optimal måte.
Disse medlemmer vil understreke
at for å bedre punktligheten til lokaltogtrafikken rundt
hovedstaden må infrastrukturen bedres. Disse medlemmer vil understreke
behovet av raskt å komme i gang med bygging av dobbeltsporet
rundt hovedstaden som er en forutsetning for en effektiv lokaltogdrift.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
har merket seg at i meldingen er markedstilpasning av selskapet
satt opp som et viktig mål. Flertallet vil
peke på at konkurranse om godstransport og etter hvert
også om passasjertransport, vil representere en spennende
utfordring for NSB. Flertallet konstaterer at NSB
framholder konkurranse som et viktig insitament til å gjøre
organisasjonen bedre, og er enig i dette.
Flertallet vil peke på at
god infrastruktur er viktig for transportselskapene. Flertallet vil
videre peke på at like viktig er de organisatoriske grep
som er foretatt i denne perioden: Moderniseringen av NSB AS og Jernbaneverket,
og et nytt konkurranseregime som omfatter både gods- og
persontransport og som representerer en kraftig vekstimpuls for
norsk jernbane.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet mener at Regjeringens
strategi for å konkurranseutsette all persontrafikk på sporet
ikke vil fremme effektive transportløsninger som utnytter
de stordriftsfordeler og synergier som et nasjonalt selskap kan
tilby i et lite land. Disse medlemmer viser til sine
merknader om konkurranseutsetting av jernbanen i forbindelse med
behandlingen av Nasjonal transportplan.
Disse medlemmer viser til Regjeringens
omtale av at NSB har gjennomført betydelige omstillinger som
har økt effektiviteten og reduserte kostnader, også har
gitt økt regularitet og mer fornøyde passasjerer. Disse
omstillingene viser at ledelsen og ansatte har evne til å gjennomføre
omfattende endringsprosesser og samtidig få mer fornøyde
kunder. Uten dette arbeidet ville NSB hatt en vesentlig dårligere økonomi. Regjeringen
viser også til at NSB prioriterer trafikksikkerheten høyt. Disse
medlemmer støtter disse vurderingene av at NSB
er inne i en positiv utvikling på viktige områder.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti mener at konkurranseutsetting
av persontrafikken på jernbanenettet ikke er den rette
strategien for å utvikle jernbanetransport. Disse
medlemmer mener at det er dårlig infrastruktur
som er jernbanens store utfordring, ikke driften på sporet.
Flaskehalsene ligger i infrastrukturen og først når
infrastrukturen er bygget ut, vil det være mulig å bedre
kapasitet og punktlighet i vesentlig grad. Disse medlemmer er
også bekymret over om sikkerheten på jernbanenettet
vil bli ivaretatt.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti vil vise til at Samarbeidsregjeringen
har satset sterkere på jernbanens infrastruktur enn noen
annen regjering i moderne tid. Unntaket er utbyggingen av Gardermobanen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
vise til at persontrafikken med lokaltog i Osloområdet
ikke har vist noen vekst til tross for begrenset prisstigning på billetter,
omfattende kampanjer, sterk vekst i biltrafikken og lengre køer
i rushtrafikken. Selv om det er en viss vekst i landet for øvrig, kommer
dette etter en lang periode med kraftig nedgang i antall passasjerer. Disse
medlemmer viser til at denne veksten sannsynligvis vil være
forbigående. For transport av personer på veg,
både i privatbiler og buss, viser utviklingen en stabil
og kraftig vekst. Det vil derfor etter disse medlemmers syn
være naturlig å satse på en kraftig utbygging
av vegnettet. Etter at flere ekspressbussruter er blitt opprettet
i konkurranse med tog, har flere og flere gått over fra å bruke
tog til å bruke buss. Dette viser etter disse medlemmers syn
at buss er konkurransedyktig med tog selv om togselskapene mottar
betydelige subsidier fra skattebetalerne, og har andre konkurransefordeler.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
til rette slik at konkurransehindrede elementer i lover og forskrifter
blir fjernet, og at det blir fri konkurranse mellom buss og tog."
Komiteen mener at
NSB AS bør ha frihet til å satse på det
nordiske og europeiske jernbanemarked.
Komiteen støtter styrets
og departementets ønske om større frihet for NSB
AS til å tilpasse seg etterspørselen fra de reisende. Komiteen mener
at økt satsing på banestrekninger med høy
etterspørsel etter transporttjenester er en riktig ressurs-
og miljøstrategi.
Komiteen vil gi ros til NSB for
evne til å gjennomføre nødvendige endringsprosesser
de siste år.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet ser positivt
på at NSB har forretningsmessig frihet til å gi
et best mulig tilbud til de reisende ut fra tilgjengelige ressurser,
men vil understreke at forslag om nedleggelser av banestrekninger
og viktige togtilbud må behandles av Stortinget.
Disse medlemmer mener at bevilgninger
til offentlige kjøp skal stå i forhold til hva
det koster å drive strekninger og tilbud som er samfunnsøkonomisk og
politisk ønskelig å videreføre, og at
dette må stå sentralt i neste rammeavtale.
Disse medlemmer er skeptiske
til ytterligere utskillelse av støttefunksjoner. Disse
medlemmer ber Samferdselsdepartementet holde Stortinget løpende
informert om store organisatoriske endringer, eventuelt utskillelser
av støttefunksjoner. Disse medlemmer er
også opptatt av at konkurranseutsetting ikke skal føre
til sosial dumping.
Disse medlemmer mener at NSB
AS ved å satse utenlands først og fremst i de
nordiske land vil styrke selskapet også nasjonalt. Disse
medlemmer mener at NSB AS som godstransportør også må se
på det europeiske markedet slik at kundene kan gis tilbud om
transport til hele Europa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
NSB må prioritere kollektivtransporten i storbyområdene
og bruke ressurser for å bli konkurransedyktig i pris og
kvalitet hvor trafikkgrunnlaget ligger til rette. Norge har et klima
som kan spille inn både på kjøreforhold
og utstyr, og det er derfor viktig at NSB tar høyde for
dette når nytt utstyr skal tas i bruk. Et fortsatt fokus
på punktlighet er helt nødvendig for at NSB AS
skal kunne ha nødvendig tillit i kollektivtransportmarkedet.
Disse medlemmer viser til at
NSB AS betjener mange forskjellige banestrekninger med forskjellig lønnsomhet
og trafikkgrunnlag. Hvilke strekninger som skal betjenes, behandles
i liten grad av Stortinget.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
sak hvor en gjennomgår behovet for persontransport med
tog på de mest ulønnsomme strekningene."
Disse medlemmer vil peke på at
det er viktig at alle støtte- og servicefunksjonene blir
skilt ut som uavhengige selskaper da disse i fremtiden også skal betjene
NSBs konkurrenter.
Disse medlemmer viser videre
til at NSB AS har engasjert seg i jernbanedrift i andre land. Disse medlemmer mener
dette er positivt så lenge det ikke skjer med bruk av de
midler som staten overfører uten konkurranse til kjøp
av tjenester i Norge.
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, vil peke på at
et rettferdig konkurranseregime fordrer forretningsmessig fastsatte
avkastningskrav og utbyttepolitikk. Det er også viktig
for vurderingen av det reelle behov for statens kjøp av
persontransporttjenester som utgjør 40 pst. av NSBs samlede
omsetning av persontransport på tog.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet forutsetter at
departementet vil føre en langsiktig og forutsigbar utbyttepolitikk
slik at NSB AS har mulighet til langsiktig utvikling, planlegging
og drift. Disse medlemmer vil advare sterkt mot at
departementet overfor NSB AS skulle føre en like tilfeldig utbyttepolitikk
som Regjeringen for eksempel har ført i forhold til Posten
Norge AS.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at utbyttepolitikken bør ha sin basis i aksjeloven slik
som for vanlige aksjeselskaper, og at utbytte skal bestemmes av
styret med basis i selskapets finanser. Disse medlemmer vil
peke på at dette likevel vil være å forandre
et prinsipp som vil gjelde for alle statlige aksjeselskaper, og
ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med dette på en
egnet måte.
Komiteen mener stasjonene
og stasjonsområdene må brukes til beste for passasjerene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
mener at frihet til utsalg av driftuavhengige eiendeler vil bedre økonomien
i selskapet. Det vil bidra til departementets mål om konsentrasjon
om NSBs kjernevirksomhet.
Flertallet vil vise til at rettferdige
konkurransevilkår forutsetter at jernbaneselskapene får
tilnærmet lik adgang til nødvendig infrastruktur. Flertallet ber Regjeringen
nøye vurdere forvaltning og eierskap til stasjoner og terminaler.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til omtalen
i meldingen om avhending og klarere ansvarsforhold når
det gjelder stasjoner. Slik tilstanden er i dag, bærer
bygningsmassen mange steder preg av manglende vedlikehold. Disse
medlemmer mener at en løsning der Jernbaneverket
får eneansvaret for stasjonsområdene, kan være
den mest hensiktsmessige.
Disse medlemmer er kjent med
møtevirksomheten som har vært mellom
partene, og forutsetter at Samferdselsdepartementet sammen med NSB AS
og Jernbaneverket finner fram til løsninger som partene
kan akseptere og som ikke svekker NSB AS. Disse medlemmer ber
departementet komme tilbake til dette i neste års budsjett.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at NSB AS med bakgrunn i sin historiske monopolstilling i markedet
eier bygninger, eiendommer og infrastruktur som kan skape ulike konkurransevilkår.
Dette mener disse medlemmer vil
gi særfordeler til en av aktørene når
banestrekninger skal konkurranseutsettes, og fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for at bygninger og eiendommer som gir NSB AS særfordeler
i en konkurransesituasjon, blir overført fra NSB AS til
et eget uavhengig forvaltningsselskap eller til Jernbaneverket."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
viser til at NSB AS har engasjert seg tungt i bussektoren, og at
selskapet råder over 2 100 av landets 8 000 busser. Flertallet vil
vise til at det kan ha uheldige sider om selskapet skal utvikle
seg til en for dominerende busseier. I det kan ligge kimen til en forvitringslinje
for jernbanedrift. Flertallet vil peke på at
mindre fokus på jernbane fordi den er en mer tungrodd og
mer kapitalintensiv transportform, som også er intensiv
med hensyn til planlegging og beredskap, kan redusere jernbanens
konkurransekraft.
Flertallet mener at NSBs bussdrift
primært bør være et supplement til selskapets
jernbanedrift på de enkelte jernbanestrekninger, og spesielt
ta seg av tilbringertjeneste. Flertallet merker seg
at NSBs bussatsing synes langt å overstige dette
behovet. Flertallet mener NSBs viktigste rolle må være å levere
gode togtjenester og kontinuerlig styrke jernbanens konkurransefortrinn.
Flertallet ser at det kan oppstå uheldige
situasjoner der den dominerende markedsaktør kan overkjøre andre
som vinner et anbud på jernbane med tung satsing på buss
i samme korridor. Flertallet vil be departementet
nøye vurdere størrelsen på NSBs bussvirksomhet
og formen for engasjement på dette området i tiden
framover
Flertallet vil likevel peke på at
dersom NSB skulle få stor konkurranse på jernbanesektoren
fra selskaper som også er bussoperatører, vil
det oppstå en ny situasjon.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet støtter
Regjeringens vurdering av at bussvirksomheten fortsatt skal inngå som
en del av satsingen til NSB-konsernet, der toget utgjør
grunnstammen. Disse medlemmer viser til at buss kan
inngå i et samspill med tog som vil styrke kollektivtrafikken
og NSB-konsernets tilbud til kundene.
Disse medlemmer viser til at
multinasjonale aktører som Connex og Arriva er integrerte
transportselskaper som satser både på tog og buss.
I en konkurranse på det norske og nordiske markedet vil
eierskapet i Nettbuss AS bidra til å styrke konkurransekraften
til NSB AS og norsk jernbane.
Disse medlemmer forutsetter en
samfunnsøkonomisk analyse dersom flertallets merknad om
nedsalg i busselskapet iverksettes.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
vise til at NSB AS gjennom sitt eierskap i Nettbuss AS er blitt
en stor eier i et privat marked som har fungert godt. Gjennom flere
oppkjøp, finansiert gjennom lån fra NSB AS, har
Nettbuss AS blitt en dominerende eier i bussmarkedet. Dette har
ført til usunn monopoldannelse i enkelte geografiske områder. Det
har også ført til beskyldninger om prisdumping
og kryssubsidiering.
Disse medlemmer mener at det
ikke er en statlig oppgave å eie et busselskap som opererer
i et marked som fullt ut fungerer.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for at NSB AS selger Nettbuss AS på en slik måte
at konkurransen i bussmarkedet opprettholdes."
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, mener at NSBs
godstransport er viktig for bærekraftig samferdsel i Norge.
Jernbanemarkedet i Europa er stadig mer åpent for nasjonale
og internasjonale aktører. Behovet for samarbeidsformer
og alliansebygging jernbaneselskapene imellom er derfor stadig økende. Flertallet vil
vise til at på bakgrunn av denne situasjonen ønsker
både Samferdselsdepartementet og NSB AS å ha frihet
til å kunne redusere sine eierandeler i CargoNet AS. Nye
samarbeidsformer vil kunne styrke jernbanens konkurranseevne generelt,
og bærekraftig transport spesielt. Flertallet mener
at departementet og NSB AS bør få en slik frihet.
Flertallet viser til at den sosialdemokratiske regjering
i Sverige fremmer et tilsvarende forslag om Green Cargo.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil peke på at
CargoNet AS i 2004 hadde en vekst på 18 pst. i transport
av containere og semitrailere på jernbane og er inne i
en positiv utvikling.
Disse medlemmer vil peke på at
vekst i godstransport på bane framfor veg øker
sikkerheten for trafikantene som ferdes på vegene.
Disse medlemmer mener at CargoNet
AS vil spille en viktig rolle i utviklingen av en mer bærekraftig
godstransport som også vil være til økonomisk
fordel for mange bedrifter og vareeiere rundt om i landet. Det er
positivt at flere godsaktører slipper til på det
norske jernbanenettet med nye og alternative løsninger.
Disse medlemmer er enig med departementet
i vurderingen av at en sterk nasjonal godsaktør er en forutsetning
for å få overført mer gods fra veg til
bane og vil derfor at NSB AS fortsatt skal være majoritetseier
i CargoNet AS.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at CargoNet AS’ godsvolum for ordinært gods
har gått tilbake. Veksten i CargoNets containertrafikk
har vært stor, og er helt naturlig med de strukturelle
forandringer som skjer på det nasjonale og internasjonale
transportmarkedet. Den aller største veksten i containertrafikken
ligger likevel sjøverts og på vegsiden og mindre
på banesiden. NSB AS eier i dag 55 pst. av aksjene i CargoNet
AS, noe som etter disse medlemmers syn er helt unødvendig.
Det er i dag flere private transportselskaper som er etablert, og
det er derfor ikke grunnlag for at staten skal eie transportselskaper
som konkurrerer i et fritt marked.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for at NSB AS selger sin aksjepost i CargoNet AS."
Komiteen mener at
jernbanetransport er en sikker transportform.
Komiteen vil understreke behovet
for målrettet arbeid med trafikksikkerhet. Komiteen vil
legge til grunn at konkurranseutsetting har som forutsetning at sikkerheten
skal være like god eller bedre enn før.
Komiteen vil peke på at
med NSBs spesielle stilling og størrelse har arbeidet med
sikkerhet i dette selskapet sentral betydning for sikkerhet på jernbane
i Norge.
Komiteen er tilfreds med at trafikksikkerheten
har utviklet seg positivt etter 2000. Ingen omkomne passasjerer
og færre personskader som følge av NSBs drift
i perioden 2001-2003, viser at selskapet er dyktig på trafikksikkerhet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstrepartiog Senterpartiet mener
at sikkerheten på jernbanen i Norge er bedret de siste årene,
men at det fortsatt er utfordringer. Disse medlemmer mener
at fokuset på sikkerhet må være høyt
og forutsetter at den nye situasjonen med konkurranse ikke svekker
sikkerheten.
Disse medlemmer mener likevel
at Jernbaneverket kan bidra til økt trygghet og nedgang
i jernbanerelaterte ulykker. Økt fokus og innsats for å få fjernet planoverganger
krever større investeringer i årene som kommer. Disse
medlemmer viser til flertallets vedtak om å bruke
10 mrd. kroner mer enn Regjeringen i kommende planperiode på infrastrukturutbedring. Disse
medlemmer viser til at det først er da det vil være
mulig å få ut effekten av NSB AS’ investeringer
i nytt togmateriell. Dette vil gi passasjerene raskere tog, redusert
reisetid og bedre komfort.
Disse medlemmer forutsetter at
NSB AS i neste § 10-melding gjør rede for hvordan
trafikksikkerheten ivaretas i selskapet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til underdekningen ved
avtalen om offentlig kjøp i forbindelse med statsbudsjettet
for 2005 og NSB AS’ inntreden i momsregimet. Disse
medlemmer viser i denne forbindelse til sine merknader i
Budsjett-innst. S. nr. 13 (2004-2005), jf. spørsmål/svar
nr. 7, om å klargjøre økonomien, slik
at partene kommer fram til en omforent sum. Disse medlemmer mener
at dette må ryddes opp i, slik at det ikke bidrar til å svekke NSBs økonomi
og dermed tjenestetilbudet. Disse medlemmer ber Regjeringen
komme tilbake til dette i forbindelse med Revidert statsbudsjett
for 2005.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti,
mener at NSB AS bør kunne drive taxfreesalg på lik
linje med andre transportformer som driver utenlandstransport. Flertallet viser
til sine merknader og til vedtak i forbindelse med behandlingen
av Dokument nr. 8:15 (2004-2005), jf. Innst. S. nr. 62 (2004-2005). Flertallet mener
at departementet på en smidig måte bør
gi NSB AS muligheten til å gi sine utenlandsreisende den samme
service som allerede praktiseres i andre grenseoverstridende transportformer,
som fly og båttransport.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet vil vise til at saken
om taxfree er til vurdering i Finansdepartementet.
Disse medlemmer er kjent med
at Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget med saken på en
egnet måte.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, viser til at utbygginga av GSM-R-nettet
nå synes å gå som planlagt. Flertallet forventer
at tidsfristene også overholdes framover.
Komiteen vil peke
på at de kostnadsreduksjonene som GSM-R-utbyggingen vil
kunne gi for kommersiell GSM-utbygging, vil kunne bidra positivt
til videre utbygging og tilpasning av dekning av GSM-systemer langs
jernbanen.