Det vises til tidligere korrespondanse vedrørende ovennevnte
sak, herunder svar fra statsministeren av 30. november 2004 med
vedlegg.
Kontroll- og konstitusjonskomiteen vil be om
en nærmere begrunnelse for hvorfor de veiledende retningslinjer
av 28. juni 2004 er begrenset til å gjelde for heleide
statlige foretak, istedenfor som generelle retningslinjer for alle
selskaper hvor staten er aksjonær og hvor staten deltar
som aksjonær i styringen av foretakene? Det bes oppklart
hvor i aksjelovgivningen det er satt skranker for at staten som
aksjonær ikke skal gjøre sitt beste for å sørge
for at generalforsamlinger og bedrifter aktivt følger opp
statens ønsker i alle foretakenes beslutninger, herunder
lederlønninger og pensjonsforhold.
Komiteen viser videre til bestemmelsen om at
"Samlet pensjonsgrunnlag bør ikke overstige 12 G der virksomheten
er helt eller delvis finansiert over statsbudsjettet, med mindre
konkurransemessige hensyn tilsier det." Komiteen ber om en begrunnelse
for hvorfor dette er begrenset til "der virksomheten er helt eller
delvis finansiert over statsbudsjettet" i stedet for å være
allmenngyldig for alle foretak eller virksomheter hvor staten er
i en eierrolle?
Komiteen kan heller ikke se at problematikken omkring
reforhandling av avtaler inngått før retningslinjene
er tilfredsstillende berørt og ber statsministeren klargjøre
om Regjeringen vil ta et generelt initiativ for å reforhandle
lønns- og pensjonsavtaler inngått før
de nye retningslinjene ble iverksatt der avtalene ikke er i samsvar
med retningslinjene?