Det vises til brev av 16. november 2004 fra
Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité.
Jeg har bedt nærings- og handelsministeren
utarbeide svar på spørsmålene. Nærings-
og handelsministerens brev av 29. november 2004 følger
vedlagt. Jeg viser til de svar han har gitt i dette brevet.
Det vises til brev av 16. november 2004 fra
Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité, vedrørende
statens politikk for lønns- og pensjonsvilkår
for toppledere i statsaksjeselskaper og selskaper hvor staten er
en betydelig aksjonær.
Svaret er utarbeidet i samråd med olje-
og energiministeren, samferdselsministeren og helse- og omsorgsministeren.
Nærings- og handelsdepartementet fastsatte
28. juni 2004 "Veiledende retningslinjer for
ansettelsesvilkår for ledere i heleide statlige foretak
og selskaper". En gjenpart av retningslinjene følger
vedlagt. Disse retningslinjene erstatter tidligere retningslinjer
fra 3. september 2001, og går i hovedtrekk ut på å fastsette
veiledende retningslinjer hva angår ansvarsforhold, personkrets,
lønns- og pensjonsytelser og sluttvederlag/etterlønn
for ledere i vedkommende selskaper.
Retningslinjene er utformet som veiledende og
gjelder kun for heleide statlige foretak og aksjeselskaper. Formålet
med retningslinjene fremgår av innledningen hvor det heter:
"De veiledende retningslinjene skal være
en sjekkliste for styrene".
Det fremgår av de tidligere og de reviderte
retningslinjene:
– "Administrerende direktør tilsettes
av styret, som også fastsetter dennes lønn og øvrige
vilkår."
– "Ved inngåelse
av avtale om lønn og andre tilsettingsvilkår har
hele styret et felles ansvar for å gjøre seg kjent
med de veiledende retningslinjene."
– "Godtgjørelsen
bør fremstå som saklig begrunnet."
Fordelingen av ansvar og myndighet mellom eier/generalforsamling
og styret er i samsvar med de foreliggende bestemmelser i aksjelovene,
statsforetaksloven og lov om helseforetak. Intensjonen med retningslinjene
har ikke vært å endre denne kompetanse-fordelingen.
I så fall må dette gjøres ved lovvedtak.
Når det gjelder selskaper hvor staten
er deleier, medfører aksjelovenes prinsipp om at aksjonærer
skal likebehandles at staten som aksjonær må utvise
varsomhet med å legge spesielle føringer for styret
som ikke uten videre er i samtlige aksjonærers interesse.
Sammen med kompetansefordelingen i selskapslovgivningen legger dette
begrensninger på hvordan retningslinjer for ansettelsesvilkår
for ledere i aksjeselskaper kan utformes. Retningslinjene er således
utformet som veiledende og bare gjort gjeldende for heleide statlige aksjeselskaper
og foretak. Deleide selskaper omfattes altså ikke. Imidlertid
bør de veiledende retningslinjene også kunne fungere
som en sjekkliste for styrene i deleide aksjeselskaper. Det må,
etter departementets syn, være naturlig for styrene også i
enkelte deleide selskaper å se hen til retningslinjene,
der hvor dette er forenlig med aksjonærenes felles interesser
og forholdene for øvrig.
Hva angår lønn og pensjonsforhold
generelt heter det i retningslinjene:
"Lønn og pensjonsvilkår
for lederen skal være konkurransedyktige og fastsettes
etter klare kriterier på bakgrunn av kompetanse, virksomhetens
karakter og resultatoppnåelse."
Et av de vilkårene som ble endret ved
de nye retningslinjene i 2004 var pensjonsalder. I de tidligere
retningslinjene het det at i den grad det ble avtalt lavere pensjonsalder
enn folketrygdens pensjonsalder på 67 år, burde
det ikke settes lavere pensjonsalder enn 62 år. Her ble
det en innstramming:
– "I den grad det avtales lavere pensjonsalder
enn folketrygdens pensjonsalder på 67 år, bør
pensjonsalderen ikke settes lavere enn 65 år."
– "Samlet
pensjonsgrad bør ikke overstige 66 prosent av lønn.
Lavere pensjonsalder enn 65 år skal føre til et
lavere pensjonsnivå."
Det ble også fastsatt en øvre
grense for pensjonsgrunnlaget i enkelte heleide selskaper:
"Samlet pensjonsgrunnlag
bør ikke overstige 12 G der virksomheten er helt eller
delvis finansiert over statsbudsjettet, med mindre konkurransemessige
hensyn tilsier det." Det kan opplyses at 12 G utgjorde kr. 705.336,-
da retningslinjene ble fastsatt.
Som gjennomgangen nedenfor viser vil eksisterende ansettelsesavtaler
som er fremforhandlet under de tidligere retningslinjene av 1. september
2001 i en viss utstrekning kunne avvike fra gjeldende retningslinjer, fordi
retningslinjene senere er blitt strammet inn.
Endringene i 2004 ble ikke gitt tilbakevirkende
kraft. Med unntak for helseforetakene har det ikke syntes å foreligge
behov for å ta opp forslag om en reforhandling av pensjonsforholdene
for aktuelle ledere. Dette dreier seg i hovedtrekk om allerede inngåtte
avtaler i forretningsmessige foretak, som i det alt vesentlige er konkurranseutsatte.
Så langt vi kjenner til er det ikke
inngått avtaler etter juni 2004 som avviker fra de gjeldende
retningslinjene.
Når det gjelder helseforetakene ble
det vinteren 2004, på initiativ av daværende helseminister,
satt i gang en bred gjennomgang av alle ledernes lønns-
og pensjonsforhold. Det ble den gang understreket at gjennomgangene
skulle skje med utgangspunkt i de ordinære bestemmelsene
for pensjon som gjelder i staten. Det ble likeså understreket
at gjennomgangene også ville avhenge av den avtalerettslige
situasjon i forhold til den enkelte leder og hvordan dette i dialogen
med den enkelte leder ville sette rammer for de løsninger som
kunne oppnås.
De reforhandlingene av pensjonsordningene i
helseforetakene som har vært gjennomført etter
dette, har resultert i at de fleste har endrede avtaler, mens et
fåtall av lederne har beholdt sine avtaler.
Helse- og omsorgsdepartementet tar nå,
i lys av de nye retningslinjene, sikte på å foreta
en samlet gjennomgang av den videre håndteringen av arbeidsvilkårene
i helseforetakene. Det vil også bli vurdert, som ledd i
god eierstyring, om det er behov for å nedfelle supplerende
retningslinjer for helseforetakene når det gjelder praktisering
av retningslinjene for lønns- og pensjonsvilkår
for ledere i helseforetakene.
Det er avgjørende for den offentlige
helsetjenesten at den har tillit og legitimitet i samfunnet. Det
er derfor viktig at daglig leders lønns- og pensjonsvilkår
ikke oppfattes som urimelig lukrative sett i forhold til de krav
stillingen innebærer. På den annen side må det kunne
tilbys vilkår som gjør det mulig å rekruttere
og beholde kvalifiserte ledere til meget krevende stillinger. Styrene
har derfor en stor utfordring i å håndtere ansettelsesvilkårene
til lederne i en balanse mellom å kunne ha vilkår
som er tilstrekkelig attraktive til å rekruttere og beholde
ledere, som representerer rasjonell ressursbruk, og som i tilstrekkelig
grad vinner forståelse og aksept i samfunnet.
En stor del av statens direkte eierskap i konkurranseutsatte
selskaper forvaltes av Nærings- og handelsdepartementet.
Av disse er ti selskaper/statsforetak heleid av staten
og omfattes av retningslinjene. Dette er Argentum Fondsinvesteringer
AS, BaneTele AS, Electronic Chart Centre AS, Kings Bay AS, Bjørnøen
A/S, Entra Eiendom AS, Flytoget AS, Innovasjon Norge, SIVA
SF og Statkraft SF.
Fire av disse selskapene: Entra Eiendom AS,
Flytoget AS, Statkraft SF og SIVA SF har pensjonsordning ut over
12 G. Av disse fire gjelder imidlertid ikke 12 G-bestemmelsene for
Entra Eiendom AS, Flytoget AS og Statkraft SF, idet disse virksomhetene
"… ikke er helt eller delvis finansiert
over statsbudsjettet."
I Entra Eiendom AS er aldersgrensen for pensjonering
av adm. direktør satt til 62 år, altså lavere
enn 65 år i de nye retningslinjene.
I forhold til de nye retningslinjene er det
således under Nærings- og handelsdepartementets
forvaltning kun pensjonsalderen på 62 år i Entra
og pensjonsvilkårene ut over 12 G i SIVA SF som representerer
avvik. Disse kontraktene ble imidlertid forhandlet før
de nye retningslinjene ble innført, og vilkårene
var innenfor de tidligere retningslinjene.
Samferdselsdepartementet forvalter statens eierskap i
følgende heleide selskaper: NSB AS, Posten Norge AS, Mesta
AS og Avinor AS.
De detaljerte ansettelsesvilkårene
for lederne i disse selskapene fremgår av vedlegg til St.prp.nr.1
for 2004 for Samferdselsdepartementet. Som det fremgår
av dette vedlegget har bl.a. alle pensjonsvilkår hvor pensjonsgrunnlaget
overstiger 12 G. Kontraktene ble forhandlet før de nye
retningslinjene ble innført.
Samferdselsdepartementet legger til grunn at
styrene i selskapene har merket seg de reviderte retningslinjene.
For å ivareta statens eierinteresser
på en god måte i disse selskapene vil det være
nødvendig å rekruttere ledere med god erfaring
og høy kompetanse.
Styrene i disse heleide selskapene har, etter
Samferdselsdepartementets vurdering, balansert hensynene til krav
om kompetanse og erfaring hos daglig leder og de kravene som stilles
til selskapene opp mot retningslinjene på en hensiktsmessig
måte.
Olje- og energidepartementet forvalter eierskapet
i statsforetakene Enova SF og Statnett SF, statsaksjeselskapene
Gassco AS og Petoro AS, og statens aksjer i Statoil ASA. Statoil
ASA er børsnotert og omfattes ikke av retningslinjene.
Gassco AS, Petoro AS og Statnett SF har pensjonsordninger
ut over 12G. Pensjonsavtalene til de tre selskapene ble fremforhandlet før de nye retningslinjene var
fastsatt. De oppfyller kravene i tidligere retningslinjer som sier
at samlet kompensasjonsgrad ikke bør overstige 66 prosent
av lønn. For Gassco AS og Statnett SF gjelder imidlertid
ikke 12G-bestemmelsene siden disse ikke er finansiert over statsbudsjettet.
I Gassco AS og Petoro AS er aldersgrensen satt
til 62 år, altså lavere enn 65 år i de
nye retningslinjene. Dette var i tråd med vilkårene
i retningslinjene som var gjeldende på det tidspunkt avtalene
ble fremforhandlet.
Kontroll- og konstitusjonskomiteen stiller avslutningsvis
spørsmål om den videre oppfølging av
retningslinjene.
Eierpolitikken for heleide statlige selskaper
følges løpende opp av de enkelte departementer
med ansvar for eierskapsforvaltningen. De vedtatte retningslinjene er
sendt ut til alle de heleide aksjeselskapene og statsforetakene
som hører inn under statsforvaltningen, og er også inntatt
som vedlegg til budsjettproposisjonen vedrørende Nærings-
og handelsdepartementet.
Regjeringen legger til grunn at styrene i selskapene forholder
seg til de veiledende retningslinjene ved fremtidige ansettelser
av adm. direktør, og at eventuelle avvik kan begrunnes
i tråd med retningslinjene. Ved evalueringen av styret
i de konkrete bedriftene vil oppfølging av ovennevnte retningslinjer
bli vurdert.
Disse retningslinjene av 28. juni 2004 erstatter tidligere retningslinjer vedrørende ansettelsesvilkår for ledere i heleide statlige foretak av 3. september 2001.
Staten er en betydelig eier i norsk næringsliv. Lederes ansettelsesvilkår påvirker lønnsutviklingen; så vel generelt som innen det enkelte selskap. Regjeringen mener at lederlønnsnivået i statlige selskaper skal være konkurransedyktig, men at de ikke bør være lønnsledende innenfor sine bransjer.
På denne bakgrunn har Nærings- og handelsdepartementet utarbeidet disse veiledende retningslinjer for ansettelsesvilkår for ledere i heleide statlige foretak og selskaper (statsaksjeselskaper, statsforetak og særlovselskaper). De veiledende retningslinjene skal være en sjekkliste for styrene.