I kapittel 7 i meldingen drøftes ressursutnyttelse,
stabilitet og omstillingsevne på mellomlang sikt. De langsiktige
analysene i denne meldingen forutsetter at bedriftene, husholdningene
og myndighetene lykkes med å utnytte de mulighetene som
produktivitetsutviklingen og tilgangen på arbeidskraft
og andre ressurser gir. Historiske erfaringer fra vårt
eget og andre land har imidlertid vist at uventede hendelser kan
sette økonomiens omstillingsevne på prøve.
Slike endringer kan ha en varig karakter, som introduksjon av nye
produkter, ny teknologi og nye organisasjonsmønstre, eller
være av mer forbigående art. Variasjoner i ressursutnyttelsen er
problematiske i et kort- og mellomlangsiktig perspektiv, men kan
også føre til inntektstap for samfunnet og en
svekkelse av offentlige finanser på lengre sikt. Erfaringer
fra OECD-området antyder at land med store svingninger
i aktivitetsnivået har hatt noe lavere ressursutnyttelse
og litt svakere vekst over tid enn land med en mer stabil utvikling.
Fram til 1970-tallet fulgte konjunkturbevegelsene
i norsk økonomi i stor grad de internasjonale konjunktursvingningene.
Endringer i etterspørselsimpulsene mot eksportnæringene
bidro, gjennom endringer i inntekter og investeringer, til konjunkturbevegelser
i hele økonomien. Samtidig bidro tilpasninger i lønns-
og inntektsdannelsen til å dempe utslagene i aktivitetsnivået
i konkurranseutsatt virksomhet. Også de siste 30 årene
har internasjonale konjunkturbevegelser hatt betydning for kapasitetsutnyttingen
i norsk økonomi, men konjunktursvingningene i denne perioden
har likevel i større grad enn tidligere blitt utløst
av innenlandske forhold. Svingningene har også økt
sammenliknet med mønsteret fram mot 1970. En viktig forklaring
er den økte betydningen av petroleumssektoren for norsk økonomi.
Tilpasningen til et markedsbasert regime for penge- og kredittpolitikken
ga også betydelige konjunkturutslag. Finanspolitikken har
gjennom de siste 10-15 årene gitt viktige bidrag til å stabilisere konjunktursvingningene
i norsk økonomi.
Fram mot 2010 er det først og fremst
utviklingen i nettoeksporten og relativt sterk vekst i husholdningenes
etterspørsel som antas å gi vekstimpulser til
fastlandsøkonomien de nærmeste årene.
Investeringene i fastlandsforetakene antas å vokse om lag
på linje med den underliggende utviklingen gjennom de siste
30 årene. Beskjedne etterspørselsimpulser fra
finanspolitikken og nedgang i oljeinvesteringene kan på sin
side isolert sett bidra til å dempe veksten i fastlandsøkonomien.
Samlet sett viser de mellomlangsiktige framskrivingene i denne meldingen
en balansert utvikling for norsk økonomi i årene
fram mot 2010.
I de mellomlangsiktige framskrivingene er utviklingen
i den kostnadsmessige konkurranseevnen forenlig med at arbeidsledigheten
vil holde seg på et relativt lavt nivå. Dersom
næringslivet i mindre grad lykkes med å omstille
virksomheten knyttet til økt internasjonal konkurranse
og endringer i sammensetningen av innenlandsk etterspørsel,
vil veksten i aktivitetsnivået og utnyttelsen av våre
samlede ressurser kunne bli en annen enn vist i denne meldingen.
Det er også usikkerhet knyttet til utviklingen i oljeinvesteringene
og husholdningenes spareatferd.
Beskrivelsen av de langsiktige utviklingstrekkene
i denne meldingen illustrerer et behov for tilpasninger i den økonomiske
politikken for å sikre langsiktig bærekraft i
offentlige finanser. Hvis slike tilpasninger skjer brått,
kreves det god omstillingsevne i økonomien for å unngå lengre
perioder med lav kapasitetsutnytting og tilhørende risiko
for mer varig reduksjon i produksjonspotensialet. Kostnadene knyttet
til arbeidsledighet og svak ressursutnyttelse kan imidlertid reduseres dersom
de ulike delene av den økonomiske politikken spiller på lag.
Mulighetene for å stabilisere konjunktursvingningene gjennom
budsjettpolitikken begrenses av hensynet til det finanspolitiske
handlingsrommet lengre fram i tid. Dette stiller høye krav
til pengepolitikken for å oppnå stabiliseringspolitiske
mål. God omstillingsevne vil i betydelig grad kunne avlaste
byrdene på den makroøkonomiske politikken. Det
er derfor av stor betydning at også politikken på andre
områder bidrar til å opprettholde og øke økonomiens omstillingsevne
og fleksibilitet.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre deler Regjeringens vurdering
av betydningen av god omstillingsevne for å kunne avlaste
byrdene på den makroøkonomiske politikken, og
for å sikre en god ressursutnyttelse og balansert utvikling.
Det er av stor betydning at politikken på flere områder
bidrar til å opprettholde økonomiens omstillingsevne
og fleksibilitet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at veksten i norsk økonomi er god. Ved siden av internasjonale
forhold, er det særlig lav rente og høy inntektsvekst
som stimulerer privat forbruk og boliginvesteringer. Regjeringens
opplegg for store skattelettelser vil ytterligere stimulere det
private forbruk, mens rommet for vekst i offentlig konsum og investeringer
blir begrenset. I framskrivningene som presenteres i meldingen blir
den gjennomsnittlige veksten i privat konsum og boliginvesteringene
3,1 pst. i perioden 2004-2010, mens tilsvarende tall for offentlig
etterspørsel er 1,4 pst. Disse medlemmer mener
at en slik ubalansert vekst ikke er ønskelig, og vil derfor
ikke gå inn for å gi store skattelettelser framover. Disse
medlemmer viser til at selv om Norge er inne i en periode
med god økonomisk vekst, er situasjonen på arbeidsmarkedet
ikke tilfredsstillende. Det må derfor satses enda sterkere
på tiltak for å få ned ledigheten.
Disse medlemmer viser til at
land med store svingninger i aktivitetsnivået gjennomgående
har hatt dårligere ressursutnyttelse og noe svakere vekst
over tid enn land med en mer stabil utvikling. Finanspolitikken
har gitt et viktig bidrag til å stabilisere konjunktursvingningene
de siste 15 årene, og skal fortsatt gjøre det.
Også pengepolitikken har en oppgave i å stabilisere
produksjon og sysselsetting.
Disse medlemmerviser
til at Regjeringen i perioden 2002-2005 har brukt vesentlig mer
oljepenger enn det handlingsregelen legger opp til. I årene
framover er det viktig å komme tilbake på den
banen som følger av handlingsregelen. Dette vil være
en utfordring, fordi det innebærer at det ikke er rom for økt bruk
av oljepenger. Disse medlemmer mener at det på denne
bakgrunn ikke er riktig å legge opp til store skattelettelser,
slik Regjeringen gjør.
Disse medlemmer viser til at
sammen med gjennomføringen av stabiliseringspolitikken,
er evnen til omstilling avgjørende for hvordan konjunkturendringer
og etterspørselssjokk virker inn på økonomien
på kort og mellomlang sikt. Disse medlemmer vil understreke
betydningen av et godt fungerende arbeidsmarked og et godt samarbeid
mellom partene i arbeidslivet som viktig for en balansert utvikling
i norsk økonomi. Videre er det sentralt å føre
en politikk som stimulerer til økt forskning og innovasjon.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Senterpartiet og Kystpartiet viser til at god ressursutnyttelse
avhenger av evnen til å omstille seg for hele tiden å være
best mulig rustet til å møte konjunktursvingninger
og endrede forutsetninger. Finanspolitikkens bidrag til å stabilisere
konjunktursvingninger er viktig, og man må ikke minst evne å lære
av historien for å mestre fremtiden. Disse medlemmer viser
til at evnen til omstilling fremmes gjennom desentralisering, og
ikke gjennom en politikk basert på sentral planlegging
og styring hvor myndighetene mangler rasjonelle kriterier for å prioritere
mellom ulike mål.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at veksten i etterkrigstiden kom på tross av, ikke
på grunn av, myndighetenes forsøk på å styre
utviklingen. Etablerte virkemidler gjennom selektiv industripolitikk
er politisk vanskelig å få endret eller fjernet,
og hemmer således i stor grad omstillingsevnen.
Disse medlemmer viser for øvrig
til sine øvrige merknader i denne innstilling.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti understreker
betydningen av å unngå sterke variasjoner i aktivitetsnivået
og sysselsettingen i norsk økonomi. Arbeidsledighet er
en ulykke, både for den enkelte og for samfunnet. Det er
også en enorm sløsing med samfunnets viktigste
ressurs, og er dermed den største trusselen mot velferdsstaten. Disse
medlemmer går derfor inn for en økonomisk
politikk som utjevner konjunktursvingningene i økonomien
for å sikre full sysselsetting og stabilt aktivitetsnivå.
Disse medlemmer har merket seg
at en av de sterkeste bidragsyterne til svingningene i norsk økonomi
er nivået på oljeinvesteringene. Som eksempel kan
nevnes den sterke veksten i oljeinvesteringene i 2004 og 2005. Fra
et allerede høyt nivå på 63 mrd. kroner
i 2003 økte nivået til 69 mrd. kroner i 2004 og er
estimert til 78 mrd. kroner i 2005 (2001-kroner). Videre framover
forventes det kraftig nedgang til 44 mrd. kroner i 2008.
Leverandørindustrien må nå produsere
alt hva remmer og tøy kan klare. Sannsynligvis må arbeidskraft
hentes fra andre næringer og utlandet for å få gjennomført
oppdragene. Få år senere vil ordrebøkene
være tynne, med permitteringer og arbeidsledighet som resultat.
Som alternativ til en slik berg- og dalebane
i aktivitetsnivået, går disse medlemmer inn
for å skyve noen av investeringene som er planlagt under
den nåværende høykonjunkturen, fram i
tid. Konsekvensen for norsk økonomi blir et noe lavere
tempo i oljeutvinningen, men også mindre problemer med
presstendenser i denne sektoren nå, og bedre utnyttelse
av ressursene både i denne sektoren og økonomien
som helhet på sikt.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og
Kystpartiet mener at den økonomiske politikken
bør legge vekt på å glatte ut konjunkturer
og legge forholdene til rette for høy kapasitetsutnyttelse
i økonomien. Disse medlemmer viser til at
store svingninger og liten stabilitet i den økonomiske
utviklingen gjerne går i hop med lavere vekst og høyere arbeidsledighet.
En mer stabil økonomisk utvikling er med andre ord samfunnsøkonomisk
gunstig all den tid den muliggjør en mer effektiv utnyttelse
av ressursene.
Disse medlemmer mener at finanspolitikken bør
brukes aktivt for å bidra til konjunkturregulering. Disse
medlemmer viser til at gode offentlige finanser i større
grad enn i mange OECD-land gjør dette mulig. En aktiv motkonjunkturpolitikk
krever samtidig politisk evne og vilje til å finanspolitisk stramhet
når konjunkturene snur og veksten tiltar på ny.
Denne utfordringen kan lettes dersom den aktive finanspolitikken
i nedgangstider i særlig grad består av økte
og naturlig tidsavgrensete investeringer i stedet for økninger
i offentlig konsum. For å gjøre den automatiske
finanspolitiske stabiliseringen mest mulig virkningsfull,
er det viktig å sikre brede skattegrunnlag. Da vil skattesystemet
lettere fange opp og offentlige budsjetter automatisk motvirke sterke
konjunkturendringer.
Disse medlemmer viser til at
pengepolitikken ble lagt om i 2001, og under det nåværende
regimet har fått et relativt større ansvar for
konjunkturregulering enn før. Senterpartiet mener det kan
være fornuftig å gjennomføre en grundig
og politisk uavhengig evaluering av denne politikken. Dersom det
pengepolitiske handlingsrommet i praksis er lite, kan det være
rasjonelt på ny å tildele finanspolitikken en
mer aktiv rolle i konjunkturreguleringen.
På sikt er evne til omstilling i vid
forstand avgjørende for inntekts- og velstandsnivået
i Norge. Utstrakt handel med utlandet, bred deltakelse i internasjonale
forsknings- og utdanningssamarbeid er åpenbart
viktig i så måte. Likeledes evnen til å ta
risiko mer generelt: Villigheten til å investere i utdanning
med usikker avkastning, etablere nye bedrifter mv. Muligheten til å ta
slik risiko øker med utbredelse av sosiale sikkerhetsnett. Nettopp
dette gunstige samspillet mellom god offentlig velferd og private
initiativ og valg må være et mål for den økonomiske
politikken å bidra til.
Komiteens medlem fra Senterpartiet konstaterer
at det også i denne innstilling er svært bred enighet
om at arbeidskraftressursen er den suverent største komponent
i landets nasjonalformue. Det er også bred enighet om at
det finnes en betydelig arbeidskraftreserve som bør og
kan tas i bruk både med tanke på økt
verdiskaping og fordi adgang til arbeidslivet er en viktig
del av den enkeltes velferd. Dette medlem mener på denne
bakgrunn at det trengs økt politisk fokus på størrelsen
av arbeidskraftreservene og tiltak for å ta disse i bruk,
og at det derfor bør gis en utvidet omtale knyttet til
den årlige budsjettframlegging. Dette medlem fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
fram et særskilt arbeidskraftvedlegg til hvert statsbudsjett
der det gjøres rede for størrelsen på arbeidskraftreservene
og en samlet presentasjon av tiltak som foreslås på ulike
sektorer for at disse reservene kan tas i bruk."