Endringene i befolkningens alderssammensetning trekker
i retning av at utgiftene knyttet til etablerte velferdsordninger
vokser vesentlig raskere enn skatteinntektene, selv uten forbedringer
i velferdsordningene. Dette stiller offentlig sektor og den økonomiske
politikken overfor store utfordringer.
Den forventede svekkelsen av offentlige finanser
kan ikke møtes ved større skatteøkninger
uten betydelig risiko for at skattegrunnlagene påvirkes
i negativ retning. Mens økt beskatning av arbeid kan redusere arbeidstilbudet,
kan høyere skatt på kapitalavkastning redusere
skattegrunnlaget ved å gjøre det mindre lønnsomt å investere
i Norge. Sammenhengen mellom skattesatser og skattegrunnlag har
trolig blitt forsterket gjennom internasjonaliseringen av norsk økonomi.
Det nære økonomiske samkvemmet med andre land
setter grenser for hvor mye skattesatsene i Norge kan avvike fra
skattesatsene i utlandet. Det norske skattenivået er i dag
relativt høyt i europeisk sammenheng.
Beregningene i denne meldingen viser at tiltak
for å stimulere arbeidstilbudet kan gi vesentlige bidrag
til å møte utfordringene for offentlige finanser.
Tiltak som samtidig reduserer tilgangen til trygde- og stønadsordninger
vil være særlig viktige. Arbeidstilbudet kan økes
ved at den enkelte arbeidstaker arbeider flere timer pr. uke, velger å utsette
tidspunktet for pensjonering, fortsetter i deltidsarbeid som pensjonist,
eller ved lavere sykefravær, redusert overgang til uføretrygd eller
ved tidligere start i yrkeslivet. Endringer av skatte- og pensjonssystemet
som øker den økonomiske gevinsten for den enkelte
ved å arbeide, er viktige for å motivere til arbeid.
Dessuten kan det gjøres endringer i systemene for uføretrygd
og sykepenger som bedrer incentivene til yrkesaktivitet der dette
er et mulig alternativ. I denne sammenheng er det også aktuelt å vurdere
alternative etterspørselsstimulerende tiltak som kan bidra
til å få flere vanskeligstilte i arbeid og ut
av fattigdom.
Ved siden av pensjonsutgiftene, representerer
ordningene for syke og uføre de største utgiftene
til overføringer. Det har i flere år vært
sterk vekst i disse overføringene. Utgiftene kan begrenses
ved å:
– Endre
finansieringssystemet, slik at arbeidsgiver får sterkere
incentiver til å utnytte arbeidsevnen til alle arbeidstakere.
– Bedre samordningen mellom trygd,
arbeidsformidling og sosialhjelp.
– Skjerpe kravene som stilles
vedrørende sykdom og uførhet for å oppnå trygd.
– Stramme inn praktiseringen av
kravene.
– Stille krav til den enkelte
(for eksempel møteplikt for sykemeldte).
– Skjerpe arbeidsgivers plikt
til tilrettelegging av arbeidsplasser for personer med redusert
funksjonsevne.
– Unngå at personer med
helseproblemer venter unødig på relevante behandlingstilbud.
Med strammere offentlige budsjetter øker
betydningen av å få mest mulig igjen for hver
krone. Modernisering av offentlig sektor kan bidra til dette, ved å videre
styrke rammebetingelser som stimulerer til effektivitet og brukerorientering.
Nyere analyser av enkeltsektorer antyder et potensial for effektivisering på mellom
10 og 26 pst., dersom alle tjenesteleverandører var like
effektive som den beste på sitt område. Blant
tiltak som kan bidra til å realisere slike effektiviseringsgevinster,
er konkurranseutsetting, reformer av finansieringssystemene, delegering
og desentralisering av oppgaver, bedre arbeidskraftmobilitet mellom offentlig
og privat sektor, samt endringer i kompetanse og innen organisasjon
og ledelse.
Økt innslag av brukerbetaling for tjenester
som i dag i hovedsak er offentlig finansiert, vil redusere finansieringsbehovet
gjennom økte inntekter. I tillegg kan utgiftene gå ned
som følge av mer kostnadstilpassede avveiinger på etterspørselssiden.
Større årlig innvandring av
grupper med høy yrkesdeltaking kan bidra til å bedre
balansen mellom yrkesaktive og yrkespassive, og dermed også til å bedre offentlige
finanser. Innvandringspolitikken har hatt, og skal ha, en humanitær
begrunnelse. En betydelig del av innvandringen til Norge har som
følge av det bestått av flyktninge- og familieinnvandring
fra fattige land. Personer i disse gruppene har gjennomgående
hatt lavere yrkesaktivitet enn befolkningen ellers, og dermed bidratt
relativt mindre til den økonomiske verdiskapingen og finansieringen
av offentlige utgifter.
Dersom en unnlater å gjennomføre
nye tiltak, vil det økte finansieringsbehovet i offentlig
sektor måtte dekkes opp ved å tære på kapitalen
i Statens petroleumsfond. Dette svarer til strategien med gjeldsoppbygging som
mange EU-land fulgte på 1980-tallet og første halvdel
av 1990-tallet. En slik strategi for å utsette nødvendige
tiltak på utgifts- eller inntektssiden av offentlige budsjetter
reduserer avkastningen av fondet og innebærer at behovet
for tilpasninger lenger fram i tid øker sterkt. Dette drøftes
nærmere i meldingens kapittel 6.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at
de forventede endringene i befolkningssammensetningen de neste tiårene
representerer en utfordring for det norske velferdssamfunnet.
Beregninger som presenteres i meldingen viser
at produktivitetsveksten framover vil være viktig for hvor gode
velferdsordninger vi vil ha råd til. Disse medlemmer mener
at dette understreker betydningen av en politikk som vektlegger
forskning, utdanning og verdiskaping.
Disse medlemmer viser til at
høyere sysselsetting vil bidra til bedre offentlige finanser,
og at pensjonssystemet og andre ordninger må innrettes
slik at de stimulerer til arbeidsinnsats. Disse medlemmer mener
at Regjeringen i meldingen legger et for ensidig fokus på økonomiske
incentiver som skal motivere den enkelte arbeidstaker til å arbeide
mer. Like viktig er det å legge til rette for at arbeidstakere,
som av ulike årsaker har redusert yteevne, fortsatt kan
delta i arbeidslivet fullt eller delvis. Her har også partene
i arbeidslivet et ansvar. Arbeidet med et inkluderende arbeidsliv
er en god begynnelse på dette.
Disse medlemmer viser til at
sammenlignet med andre land er ikke skattenivået i Norge
spesielt høyt. Disse medlemmer mener at
gode fellesløsninger på sentrale velferdsområder
forutsetter et relativt høyt skattenivå, og at
det er bred aksept og forståelse for dette i befolkningen.
Samtidig er det viktig at skattesystemet støtter opp om
investeringer, verdiskaping og sysselsetting. Økt mobilitet
over landegrensene setter grenser for hvor høye skatter
vi kan ha på kapital og arbeidskraft. Disse hensyn har
betydning, ikke bare for skattenivå, men også for
utformingen av selve skattesystemet. Disse medlemmer mener
at det i lys av de utfordringene som skisseres i meldingen, ikke
er riktig å gå inn for store skattelettelser framover. Store
skattelettelser, slik Regjeringen har varslet, vil føre
til at presset på offentlige finanser blir enda større enn
det som skisseres i meldingen.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen i meldingen peker på større privat
ansvar for annen inntektssikring enn pensjon, som et element i en
strategi for bærekraftige finanser. Disse medlemmer går
mot en politikk der den enkelte skal dekke en større del
av kostnadene ved for eksempel uførhet, sykdom og arbeidsledighet.
Forslag som å ytterligere skjerpe kravene som stilles vedrørende
sykdom og uførhet for å oppnå trygd,
vil kunne ramme mennesker i en svært sårbar livssituasjon.
Slike innstramminger vil lett føre til at de som har god økonomi
vil satse på private ordninger. For noen yrkesgrupper er
det for eksempel mulig å forsikre seg mot arbeidsledighet.
Slike private ordninger vil føre til økte forskjeller
og undergrave fellesskapsløsninger. Disse medlemmer mener
det er riktigere å satse på tiltak som bedrer
samordningen mellom trygd, arbeidsformidling og sosialhjelp, og å skjerpe
kravene til arbeidsgivers plikt til tilrettelegging av arbeidsplasser
for personer med redusert funksjonsevne.
Disse medlemmer mener det er
viktig å satse på en godt fungerende offentlig
sektor og høy kvalitet på offentlig tjenesteproduksjon.
I meldingen vises det til studier som indikerer et betydelig effektiviseringspotensial
i offentlig sektor. Selv om en ikke skal se bort fra at det er et
betydelig potensial i deler av offentlig sektor, må slike
resultater tolkes med varsomhet. Særlig på områder
som skole, sykehus og eldreomsorg kan det være vanskelig å måle
effektivitet når det også skal tas hensyn til
kvaliteten på tjenestene.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at den forventede
svekkelsen av offentlige finanser kan møtes med tiltak
som stimulerer arbeidstilbudet. Særlig viktig er det at
det legges til rette for at arbeidstakere som har muligheten kan
arbeide flere timer per uke, velge å utsette tidspunkt
for pensjonering, arbeide deltid som pensjonist, redusere sykefraværet
eller starte yrkeslivet tidligere. Disse medlemmer viser
til at den forventede svekkelse av offentlige finanser ikke kan møtes
med større skatteøkning, uten risiko for at skattegrunnlaget
påvirkes i negativ retning.
Disse medlemmer viser til at
Samarbeidsregjeringen i perioden 2001-2005 har styrket satsingen
på offentlige oppgaver innen velferd, helse og utdanning, samtidig
som skatte- og avgiftsnivået er redusert. Disse
medlemmer mener at skattereformen er viktig for å gi
et mer rettferdig skattesystem og for å øke verdiskapingen
i årene fremover. Perspektivmeldingen viser et effektiviseringspotensiale
knyttet til modernisering av offentlig sektor. Disse medlemmer mener
at en politikk som fremmer verdiskaping kombinert med et fortsatt
aktivt arbeid med modernisering av offentlig sektor vil skape rom
for en videre satsing på prioriterte områder innenfor
velferd og utdanning, samtidig med oppfølging av skattereformen.
Disse medlemmer vil understreke
behovet for en pensjonsreform. Det er viktig at folk kan ha tillit
til at folketrygden innfrir sine forpliktelser. Det må bli mer
samsvar mellom hva den enkelte betaler inn til pensjonsordningen
og hva man får tilbake. En svakhet ved dagens system er
at den såkalte besteårsregelen ofte slår
vilkårlig og urettferdig ut. Pensjonsreformen må også legge
til rette for et inkluderende arbeidsliv og at folk kan stå lenger
i jobb enn de gjør i dag. Som et ledd i å sikre
bærekraft i pensjonssystemet må det innføres
en ordning med levealderjustering (delingstall) som innebærer
at pensjonsalderen i folketrygden, offentlige og private tjenestepensjoner,
justeres med endring i forventet levealder. Løpende pensjoner
må justeres med gjennomsnitt av lønns- og prisvekst. Disse
medlemmer ser det som viktig at reformen av pensjonssystemet
gjennomføres på en måte som gjør
at systemet opprettholder sin økonomiske bærekraft
og at de som berøres av reformen får god tid til å tilpasse
seg.
Disse medlemmer vil også understreke
betydningen av å modernisere offentlig sektor og stimulere til
effektivitet og brukerorientering.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til at Regjeringen peker på større
innslag av brukerbetaling for offentlige tjenester som et annet
alternativ. Disse medlemmer mener at det på mange
områder bør benyttes en viss grad av egenandeler
eller gebyrer. Det er imidlertid viktig at egenandelene ikke blir
så høye at deler av befolkningen utelukkes fra å benytte
seg av tjenestene. Særlig når det gjelder barnehage,
utdanning, helse- og sosialsektoren bør det være
svært lave eller ingen egenandeler. Disse medlemmer har
merket seg at også Regjeringen ser ulemper ved økt
satsing på egenbetaling for offentlige tjenester. I meldingen
pekes det på at betalingsvilligheten for skatt kan reduseres
dersom store grupper må betale for tjenester som tidligere
var gratis og at en overgang til behovsprøving vil medføre økte
administrasjonskostnader. Disse medlemmer vil understreke
at en utvikling der det offentlige overlater ansvaret for helse,
omsorg for barn og eldre og høyere utdanning til privat
sektor, vil representere et verdimessig brudd med de bærende
prinsipper som har ligget til grunn for utviklingen av det norske
velferdssamfunnet fram til nå.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Senterpartiet og Kystpartiet mener også at hensynet
til langsiktighet og forutsigbarhet tilsier at større systemendringer
må behandles uavhengig av de årlige statsbudsjett,
slik at Stortinget får anledning til å vurdere
systemenes egnethet uavhengig av krav til budsjettimplementering.
Dette vil sikre en langt mer forsvarlig behandling av viktige reformer
og det gjør oppfølgingen av dem langt mer forutsigbar.
Selv om det var delte meninger om innholdet
i Regjeringens skattemelding, var det fornuftig at Stortinget først
behandlet prinsippene i skattesystemet, før de delvis implementeres
i lovgivningen gjennom årlige budsjettbehandlinger.
Tilsvarende er det fornuftig av Regjeringen å legge frem
pensjonsmeldingen uavhengig av statsbudsjettet.
Disse medlemmervil
også peke på behovet for mer langsiktig budsjettering.
Handlingsfriheten gjennom finanspolitikken er avhengig
av muligheter for omdisponeringer og tidsforskyvninger av midler
over statsbudsjettet. Med dagens system innebærer dette
at gjennomføringen av vedtatte og ønskede reformer
kan redusere handlefriheten i budsjettpolitikken, fordi man har
ambisjoner om å dekke inn reduserte inntekter eller økte
utgifter samme budsjettår. Dette er i seg selv det største
hinder for at vi i dag ikke gjennomfører helt nødvendige
reformer i den økonomiske politikken. Vi har et økende
behov for å bedre kontrollen med utviklingen av budsjettet,
skape mer forutsigbare rammebetingelser for de virksomheter som
får sine økonomiske rammer fastlagt gjennom statsbudsjettet
og for norsk næringsliv, men også for å få gjennomført
omfattende reformer. Mange slike reformer er krevende å få gjennomført
i et ettårig budsjettperspektiv, og i mangel på evne
til kortsiktig inndekning ender man opp med at reformer legges på is, til
tross for at de over tid har en effektiviserende og innsparende
effekt på økonomien.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at det norske skattenivået er relativt høyt
i europeisk sammenheng. Høy skatt på arbeidsinntekt
bidrar til å holde arbeidsledigheten oppe fordi det stenger
arbeidsføre ute fra arbeidsmarkedet ettersom kostnaden
på arbeidskraft er unødig høy. Et høyt skattenivå,
både på kapital og lønnsinntekt, gjør
det også mindre lønnsomt å investere
i Norge. Foruten å motvirke at samfunnsnyttige oppgaver
blir utført på grunn av store skattekiler, bidrar
det høye skattenivået til en betydelig svart økonomi.
Den samfunnsmessige utviklingen, som med størst sannsynlighet
innebærer flere eldre og færre yrkesaktive, er
et sterkt argument for å legge forholdene til rette for å få flest
mulig i arbeid i et konkurransedyktig og bærekraftig næringsliv
med trygge arbeidsplasser. Samtidig taler utviklingen også for
uunngåelige innstramminger i ulike trygdeordninger. Samtidig
fremstår det som innlysende at effektiviseringspotensialet
i offentlig sektor må nyttiggjøres til det beste
for befolkningen. Denne sektoren er for stor, og jo lenger man lukker øynene
for dette, dess mer smertefull blir den forestående omstilling.
Regjeringen antyder i meldingen et effektiviseringspotensial på mellom
10 og 26 pst. i offentlig sektor. Mye av denne effektiviseringsgevinsten
kan hentes gjennom en velorganisert og velfungerende offentlig sektor,
men incentiver til å oppnå forbedringer, vilje
til å gjennomføre omstillinger og tilrettelegging
for konkurranse vil spille en avgjørende rolle for bevaring
av velferdssamfunnet.
Disse medlemmer mener at hovedutfordringen og
det viktigste fokus i den økonomiske politikken må være økonomisk
vekst.
En høyere vekstrate vil ha betydelige
konsekvenser med hensyn til den generelle velferdsutviklingen. Det er
derfor vesentlig med en økonomisk politikk som mobiliserer
ressurser og øker effektiviteten og som på lang
sikt har ambisjoner om at Norge skal være ledende i produktivitetsutviklingen
internasjonalt.
Høyere vekst i BNP gir folk et høyere
velferdsnivå. Det høyere velferdsnivået
vil synliggjøres gjennom høyere disponible inntekter
for husholdningene, og et langt bedre offentlig tjenestetilbud.
Økonomisk vekst fremmes av politikk
som stimulerer folk til å arbeide, og av politikk som gjør
at produktiviteten øker. Produktiviteten vil øke
ved at det legges til rette for økte investeringer i norsk økonomi,
og at den kapital og arbeidskraft som er tilgjengelig brukes på en
mer effektiv måte.
Disse medlemmervil
peke på noen hovedområder:
– lavere
skatte- og avgiftssatser
– en aktiv styrking av produktiviteten
i offentlig og skjermet sektor
– en aktiv innovasjonspolitikk
som styrker innovasjonsnivået og innovasjonsevnen i alle
deler av næringslivet
– en utdanningspolitikk som gir
oss internasjonalt konkurransedyktig utdanningssystem
– en forskningspolitikk som skaper
forutsetninger for ny verdiskapning
– en infrastrukturpolitikk som
sikrer den transportmessige og elektroniske infrastruktur som næringslivet
har behov for
– en energipolitikk som sikrer
stabil tilgang på kraft til konkurransedyktige priser
– en arbeidsmarkedspolitikk med
vekt på lokale oppgjør som sikrer fleksibilitet
og omstilling.
Disse medlemmer mener at det
er et betydelig effektiviseringspotensial i offentlig sektor. Og
da er det også grunn til å sette søkelyset
på effektiviteten i offentlig sektor. Den har over tid
ekspandert kraftig i Norge, og legger beslag på en stadig
større del av BNP. Dette har ført til et uakseptabelt
høyt skatte- og avgiftstrykk, samtidig som det i mange
tilfeller ikke er god nok kvalitet på de tjenester offentlig
sektor produserer. Hittil har løsningen vært å putte
stadig mer penger inn i sektoren, fremfor å se på selve
organiseringen og effektiviteten. Dette har opprettholdt ineffektive
strukturer og gitt samfunnsøkonomisk suboptimale løsninger.
Myndighetene har et stort ansvar hva gjelder å forvalte
folks skattepenger på en forsvarlig måte. Det betyr
at ressursene først og fremst må settes inn i
tjenesteytende virksomhet, fremfor administrasjon og byråkrati.
Effektivitet er først og fremst et
spørsmål om å oppnå resultater,
fortrinnsvis med mindre ressursinnsats. Offentlig sektor er selvsagt
noe annet enn en vanlig bedrift, da den har ansvar for en rekke
fellesgoder, inntektsfordeling og ofte opptrer som et korrektiv
til privat sektor.
Men det er likevel flere muligheter for effektivisering:
– kostnadseffektivisering:
frembringe offentlige tjenester billigere enn i dag
– resultateffektivisering: oppnå overordnede
politiske mål billigere ved å fordele innsatsen
på ulike områder på en annen måte
enn i dag
– kost/nytte-forbedringer:
omprioritere fra områder hvor den siste kronen i innsatsen
kaster lite av seg til områder hvor ekstra innsats kaster
mye av seg.
Markedsøkonomien har vist oss at konkurranse
er et effektivt virkemiddel for å oppnå større
effektivisering og ikke minst et godt vare- og tjenestetilbud til
rimelige priser. Derfor bør også offentlige tjenester
konkurransestimuleres. Det er ingen grunn til at oppgaver som det
offentlige har ansvaret for må utføres i offentlig regi.
Det offentlige bør konsentrere seg om finansiering
av tjenestene og derved overlate til private å produsere
dem.
Disse medlemmer vil peke på at
den viktigste fordelen med større grad av markedsstyring
for flere av de offentlige velferdstjenester, er at det gir brukerne valgfrihet.
Det er brukerne som gjennom sine valg avgjør hvem som gir
et godt tilbud.
Disse medlemmervil
også understreke at det er forskjell på konkurransestimulering
og privatisering. Konkurransestimulering innebærer at det
er flere tilbydere av en tjeneste og at det dermed eksisterer et
marked, mens privatisering av offentlige tjenester der det kun finnes
en privat tilbyder er noe ganske annet.
Disse medlemmer vil peke på at
til tross for at offentlige utgifter har økt sterkt gjennom
flere år, har forbrukerne blitt mindre fornøyd.
Konkurransestimulering og fristilling har vært en økende
trend over hele verden fordi man antar at det kan løse
noen av problemene.
Det er ingen tvil om at konkurransestimulering
effektiviserer offentlig sektor. Strammere offentlig økonomi,
teknologisk utvikling, økt internasjonalisering og konsekvenser
av endrede internasjonale rammebetingelser er årsaker til økende
bruk av konkurransestimulering. Samtidig er kravet til å tilfredsstille
brukernes behov, herunder valgfrihet og fleksibilitet i tjenestetilbudet
større. Demografiske endringer og forventninger om lavere
inntekter fra petroleumssektoren vil øke behovet for effektivisering
av offentlig sektor.
Disse medlemmer vil peke på at
internasjonalt har konkurranseeksponering falt sammen med et sterkere
finansielt press på offentlig sektor. OECD har uttalt at
når det offentlige ikke konkurrerer i et marked, vil det
ha en tendens til å være mindre effektiv og mindre
brukerorientert. Det å eksponere den offentlige tjenesteproduksjon
for konkurranse i et marked fremmer effektivitet og omstilling i
samsvar med brukernes behov.
Internasjonale erfaringer indikerer at anbudskonkurranser
normalt leder til kostnadsbesparelser på mellom 10 og 30
pst. Det er heller ikke registrert tendenser til at private er dårligere
til å tilrettelegge arbeidssituasjonen enn det offentlige,
og lønnsnivået er like bra eller bedre i de private
virksomhetene.
Disse medlemmer vil likevel understreke
at den kvalitet som oppnås henger sammen med den kvalitet som
bestilles gjennom anbudskontrakten. Dersom målene ikke
nås er ikke hovedproblemet at tjenesteleverandøren
ikke følger kontrakten, men at det offentlige ikke spesifiserer
kontrakten på en god nok måte. Disse medlemmer vil
derfor be Regjeringen legge betydelig vekt på å styrke
denne kompetansen i offentlig sektor.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Kystpartiet understreker at de økonomiske og
sosiale forskjellene mellom mennesker må reduseres. Målet
er et samfunn der makt, goder og plikter er rettferdig fordelt.
Hver enkelt må i større grad være med
på å fatte beslutninger i saker som angår
den enkelte.
Disse medlemmer påpeker
at en av de største kvalitetene ved det norske samfunnet
er at det bor mennesker i hele landet. Dagens desentraliserte bosettingsmønster
er under press. Sentraliseringskreftene er sterkere enn noensinne.
En overordnet målsetting for disse medlemmers politikk
skal være å motvirke sentraliseringen av samfunnet
og legge til rette for å beholde hovedtrekkene i dagens
bosettingsmønster.
Høyresidas alternativ er en kapitalisme
med uhemmet konkurranse og økonomisk vekst, som fører
med seg større ulikhet, en voksende klimatrussel og en omfattende
konsentrasjon av makt og penger.
Disse medlemmer vil ha offentlige
tjenester underlagt folkevalgt kontroll og styring.
Gode fellesskapsløsninger er bare mulig
gjennom rettferdig skattlegging. Det vil innebære skattelette
for dem med lave inntekter, og høyere skatt for dem som tjener
mest. Disse medlemmer understreker at dette krever
politisk styring og vilje til omfordeling - fra dem som har mye
til dem som har lite.
Men disse medlemmer påpeker
samtidig at en forutsetning for videreutvikling av velferdsstaten
er en tilfredsstillende økonomisk utvikling. Det må derfor legges
til rette for fortsatt øking av produktiviteten i norsk økonomi.
Disse medlemmer understreker
at fattigdom ikke er akseptabelt i et av verdens rikeste land. Ingen barn
skal vokse opp i fattigdom. Kamp mot fattigdom krever satsing på brede
velferdstiltak, i tillegg til mer målrettede virkemidler.
Det er viktig at de målrettede virkemidlene blir utformet
slik at de ikke blir fattigdomsfeller.
I dag styres for mye av menneskenes liv av markedskreftene.
Frihet for markedet begrenser enkeltmenneskets frihet. Kollektive
velferdsordninger bidrar til menneskers livsutfoldelse og deltakelse
i samfunnet. Disse medlemmer viser til at et sterkt
fellesskap er en forutsetning for individuell frihet og nærhet
til politiske beslutninger.
Disse medlemmers mål
er rettferdig fordeling, både mellom dem som lever i dag,
og med kommende generasjoner.