Det eksisterer mange oppfatninger om hva bredbånd er.
I EU er man i gang med å diskutere seg frem til en definisjon
av bredbånd, og det vurderes å definere bredbånd
som minimum 2 MB. Fordi båndbredden er så avgjørende
for kvaliteten på de tjenestemulighetene som tilbys, kreves
det en opprydning hva gjelder begrepsbruk og en klar definisjon
av hva som er bredbånd.
Utbyggingen av bredbåndsnettet vil
være viktig for utviklingen av det fremtidige Norge. Når
det i dag eksisterer så stor uklarhet med hensyn til hva
som er bredbånd, er det av stor betydning at vi får
et måleparameter som gjør det mulig å måle
den reelle bredbåndsutbyggingen i Norge. En entydig og
klar definisjon vil også gjøre det langt enklere
for forbrukerne å orientere seg i jungelen av ulike tilbud,
og en definisjon vil trolig også kunne bidra til at konkurransen
på bredbåndsmarkedet blir skjerpet. Forslagsstillerne
mener det er av stor viktighet at vi får en myndighetsfastsatt definisjon
av hva som er bredbånd, noe som vil være en forutsetning
for å kunne sammenlikne vår utbygging av infrastruktur
med hva man gjør i nabolandene våre.
I dokumentet fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utarbeide
en definisjon på bredbånd."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bendiks H. Arnesen, Grethe Fossli og Aud Gaundal, fra Høyre,
Silja Ekeland Bjørkly, Ivar Kristiansen og Michael Momyr,
fra Fremskrittspartiet, Pål Berrefjord, Øystein
Hedstrøm og Lodve Solholm, fra Sosialistisk Venstreparti, Åsa
Elvik og Inge Ryan, fra Kristelig Folkeparti, May-Helen Molvær Grimstad
og Einar Steensnæs, og fra Senterpartiet, Odd Roger Enoksen,
viser til Dokument nr. 8:47 (2004-2005), forslag fra stortingsrepresentantene Øystein
Hedstrøm, Ulf Erik Knudsen og Lodve Solholm om å innføre
en bredbåndsdefinisjon i Norge, samt brev fra moderniseringsministeren til
næringskomiteen av 22. februar 2005 (vedlagt).
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Senterpartiet,
viser til at Regjeringen i St.meld. nr. 49 (2003-2004) Bredbånd for
kunnskap og vekst, la til grunn en bruksorientert tilnærming
hvor man definerte bredbånd som et "toveis kommunikasjonsnett
som kan overføre ulike former for data som tekst, lyd og
levende bilder og som må kunne bære nye tjenester
og tillate at mange bruker nettet samtidig". I praksis innebærer
det at man regner kapasitet fra ADSL og oppover som bredbånd.
Flertallet er enig i departementets
vurdering om at en eventuell definisjon fort kan bli utdatert på grunn av
den raske utviklingen av bredbåndsteknologi. Datakompresjon
sørger for at behovet for kapasitet reduseres for en enkelt
isolert oppgave, mens økt bruk av nettet, og at stadig
flere vil bruke nettet til å motta og ikke minst sende
informasjon raskt, vil kunne føre til at en definisjon
av bredbånd vil bli for snever.
Flertallet mener det må være
tilbudet og etterspørselen etter bredbånd som
definerer både båndbredde og valg av teknologi.
En gradvis utbygging av nettet reduserer risiko for overinvesteringer,
samtidig som aktørene i markedet kan justere utbyggingen
etter etterspørselen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti understreker at det
må være den enkelte bredbåndsbestiller som
må definere kapasitetsbehovet som er ønskelig. Hvis
ikke, kan vi komme i den situasjon at brukeren må betale
for en kapasitet som er mye større enn det som er ønskelig.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Senterpartiet,
foreslår at dokumentet vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Senterpartiet mener det må foretas en opprydning
i begrepsbruken med hensyn til hva som kan betegnes som bredbånd. Disse
medlemmer vil minne om at et slikt arbeid er igangsatt på europeisk nivå.
Disse medlemmer vil hevde at
en fastsettelse av en minimumsstandard for bredbånd vil
være et viktig virkemiddel i arbeidet med bredbåndsutbyggingen. Disse
medlemmer viser til at ifølge Statistisk sentralbyrås
beregninger er det relativt få norske hjem som har bredbånd
etter europeisk standardmål. Ved utgangen av 3. kvartal
2004 var det bare ca. 22 000 internettabonnenter på over
2 Mbit/s. Totalt var det på samme tidspunkt ca.
2 340 000 internettabonnenter med varierende, men gjennomsnittlig
langt lavere båndbredde. Disse medlemmer mener
dette viser behovet for en opprydning og at arbeidet bør
starte nå.
Disse medlemmer har merket seg
at det allerede foreligger forskjellige forsøk på inndeling
i båndklasser. SINTEF operer eksempelvis med tre klasser:
Smalbånd opp til 256 Kbit/s. (ISDN), mellombånd
opp til 2 Mbit/s. (ADSL) og bredbånd over 2 Mbit/s. Disse medlemmer viser
i denne sammenheng til at ADSL er inkludert i Regjeringens definisjon
av bredbånd og dekningsprognoser, mens det av SINTEF regnes
som en mellombåndsløsning. Disse medlemmer finner dette
lite hensiktsmessig.
Disse medlemmer mener at hensynet
til forbrukeren og holdbare konkurranseforhold i bredbåndsmarkedet
begrunner en myndighetsfastsatt bredbåndsdefinisjon. Disse
medlemmer vil minne om at i dag markedsføres alt
fra 128 kb. til 20 mb. som bredbånd. Dette medvirker til
uklare konkurranseforhold som hemmer utviklingen av høyere
hastighet. Norge henger i dag betydelig etter i utbyggingen av ADSL
2+ kanskje nettopp fordi det ikke er fokus på hva
kundene får av hastighet. I Sverige har f.eks. 1,4 millioner
husstander tilgang på bredbånd, telefoni og TV
i én og samme kabel med høy overføringskapasitet.
Disse medlemmer vil hevde at
en definisjon vil kunne bedre konkurransen i markedet fordi det
vil bli lettere å sammenlikne tilbudet av tjenester. Disse medlemmer vil
i denne sammenheng vise til brev fra statsråd Morten Andreas
Meyer datert 22. februar 2005, hvor det gis uttrykk for at det ikke
er ønskelig å sette en definisjon fordi teknologien
er i utvikling med innføring av blant annet mer avanserte
komprimeringsteknologier. Disse medlemmer minner
om at i Norge er bredbånd hovedsakelig basert på Telenors kobber.
Dette innebærer vesentlig lavere hastighet enn f.eks. fiber
i tillegg til at flere samtidige brukere gir mindre overføringskapasitet. Disse
medlemmer vil hevde at siden cirka 90 pst. av alle bredbåndslinjer i
Norge er videresalg av Telenors kobber, bidrar dette til å svekke
konkurransen i det norske telemarkedet.
Disse medlemmer mener at en myndighetsfastsatt
bredbåndsdefinisjon vil være en forutsetning for
en holdbar sammenlikning av infrastrukturutbyggingen med nabolandenes
utbygging. En entydig og klar definisjon vil også gjøre
det langt enklere for forbrukerne å orientere seg i jungelen
av tilbud samtidig som konkurransen skjerpes i bredbåndsmarkedet.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utarbeide
en definisjon på bredbånd."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti mener
digitale nett er å regne som infrastruktur, og at dette
har viktige implikasjoner for hvordan utbygging bør skje
og hvordan nettet forvaltes. Disse medlemmer mener
at markedet ikke selv bør tillegges ansvaret for en helhetlig
utbygging, men at det offentlige bør eie, koordinere og
drive utbygging av nett av god standard i hele landet. Disse medlemmer slutter
seg derfor til det syn som kommer til uttrykk innledningsvis i St.meld.
nr. 49 (2002-2003) Bredbånd for vekst, hvor det i meldingens
kapittel 7.2 heter at "Ei marknadsbasert utvikling aleine vil (...)
ikkje sørgje for eit fullgodt breibandstilbod over heile
landet".
Disse medlemmer viser i den anledning
til Stortingets vedtak 7. mai 2002 hvor et flertall støttet
at
"Stortinget ber Regjeringen fremme en egen sak for Stortinget
om utbygging av bredbåndsnett i områder av landet
der markedet i seg selv ikke er sterkt nok til å sikre
utbygging".
Disse medlemmer viser til merknader
fra Innst. S. nr. 133 (2003-2004) Innstilling fra næringskomiteen om
breiband for kunnskap og vekst, hvor flertallet i komiteen, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet
"fremhevet konklusjonen i rapporten fra Norges forskningsråd
knyttet til forventet båndbreddebehov i skolen om 5-6 år.
Den understreker viktigheten av at bredbåndsnettene som nå bygges
er tilstrekkelig skalerbare. Landets skoler vil ha forskjellig behov
for båndbredde, bl.a. på grunn av ulik størrelse.
Ut fra en skjønnsmessig vurdering konkluderer rapporten
med at skoler med mindre enn 50 elever sannsynligvis kan få dekket
sine behov med en kapasitet på 2-10 Mbit/s. En
skole med 50 elever vil trenge 10-32 Mbit/s, og en skole
med 100 elever vil trenge 32-100 Mbit/s. Skoler med mer
enn 300 elever anslås å ha et båndbreddebehov
på 100 Mbit/s og oppover om 5-6 år".
Når det gjelder bredbåndskapasitet
og definisjon av kapasitet, vises til merknad fra Innst. S. nr.
133 (2003-2004) Innstilling fra næringskomiteen om breiband
for kunnskap og vekst hvor det heter følgende:
"Disse medlemmer mener at det fortsatt er åpent
om en videre bredbåndsutbygging bør skje hovedsakelig ved
hjelp av fiber, eller om man i større grad bør
jobbe for flere parallelle, rivaliserende teknologiske løsninger
som tjener ulike hensikter. Disse medlemmer viser til at å låse
seg til "kun fiber" betyr at man kan hindre fremveksten av nye løsninger,
f.eks. ultrabreibånd (radio). Ulike systemer (fiber, kabel,
radio) kan fylle hverandre ut, og rivaliserer på ulike
nivåer, f.eks. ved at byer og tettsteder kan finne formålstjenlig
andre løsninger enn distriktene gjør. Disse medlemmer
anbefaler en åpen tilnærming, og viser bl.a til
at Teknologirådet anbefaler at stamnettet bør
være fiber, men at de enkelte husstandene kan dekkes med
ulike løsninger som kabel og radio/satellittnett.
Disse medlemmer mener det viktigste for valg av teknologi er i)
at kommunikasjonen i infrastrukturen er toveis, ii) kapasitetshensyn
og muligheter for kapasitetsutvidelse, og iii) at de forskjellige
systemene kan snakke med hverandre."
Forslag fra Fremskrittspartiet og Senterpartiet:
Stortinget ber Regjeringen utarbeide en definisjon på bredbånd.
Komiteens tilråding fremmes av medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig
Folkeparti.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til forslaget og rår Stortinget
til å fatte følgende
vedtak:
Dokument nr. 8:47 (2004-2005) - forslag fra
stortingsrepresentantene Øystein Hedstrøm, Ulf
Erik Knudsen og Lodve Solholm om å innføre en
bredbåndsdefinisjon i Norge - vedlegges protokollen.
Det vises til Næringskomiteens brev
med vedlegg av 17. februar. Komiteen har for tiden til behandling
et forslag fra stortingsrepresentantene Hedstrøm, Knudsen
og Solholm om innføring av ny bredbåndsdefinisjon
i Norge. I brevet blir Moderniseringsdepartementet bedt om å vurdere
forslaget.
Regjeringens definisjon av bredbånd
er uttrykt i St. meld nr. 49 (2002-2003) - Breiband for kunnskap
og vekst, som ble lagt frem for Stortinget i september 2003, og
behandlet av Næringskomiteen i mars 2004. Her ble det påpekt
at det på grunn av usikkerhet knyttet til utviklingen av
kapasitet og behov for bredbånd, ikke virker hensiktsmessig å operere
med noen spesifikk grense for overføringskapasitet. I stedet
la Regjeringen til grunn en bruksorientert tilnærming der
bredbånd er definert som "toveis kommunikasjonsnett
som kan overføre ulike former for data som tekst, lyd og
levende bilder og som må kunne bære nye tjenester
og tillate at mange bruker nettet samtidig." I praksis innebærer dette
at kapasiteter tilsvarende ADSL og oppover regnes som bredbånd
og inkluderes i undersøkelser av utbredelse og tilknytning.
Dette er i tråd med internasjonal praksis, herunder OECDs
og EUs internasjonale sammenligninger av bredbåndsutbredelse
og -tilknytning.
OECDs Råds anbefaling om bredbånd
i februar 2004 bygger på formuleringer fra OECDs ICCP komité (Committee
on Information, Computer and Communications Policy) som lyder:
There is no universally accepted definition of broadband
and national definitions vary, but is generally agreed that it applies
to always-on services considerably faster than ISDN. Definitions
can be based on technical criteria, such as the capacity of the
communication link, or on functional characteristics. Generally, broadband
is a set of digital communications technologies with the capacity
to transmit significant amounts of data at a high rate, supporting
the delivery of a range of digital services, some or all of which
can occur simultaneously. The critical spect of broadband is what it
allows a user to do.
Bredbåndsteknologiene er fortsatt i
en tidlig utviklingsfase, og brukernes behov er fortsatt
uavklart. Man forventer at behovene vil endre seg i retning av:
– Mer utstrakt
bruk av tjenester og bruksmåter basert på multimedia
og levende bilder som krever høyere overføringskapasitet
– Flere samtidige brukere
– Brukere som i økende
grad ønsker å sende informasjon, ikke bare motta
Noe av behovet for økt overføringskapasitet
vil trolig bli redusert ettersom nye og mer avanserte teknologier for
såkalt datakompresjon medfører at mer informasjon kan
overføres med samme overføringskapasitet. Ulike kilder
viser at i gjennomsnitt har båndbreddebehovet for å laste
ned én spesifikk tjeneste (film, musikk etc.) blitt redusert
med om lag 15% hvert år, som følge av bedre
komprimeringsteknologi. Dette betyr at behovet for overføringskapasitet
for ett og samme dataobjekt har blitt halvert hvert 5. år.
Denne utviklingen forventes å fortsette.
Det er Regjeringens vurdering at tilbuds- og
etterspørselsforhold i bredbåndsmarkedet bør
være avgjørende for teknologivalg og dimensjonering
av nettinfrastrukturen. Den positive dynamikken mellom utbygging
av infrastruktur og utvikling av nye båndbreddekrevende tjenester
og innhold, samt utviklingen av mer avanserte komprimeringsteknologier,
vil over tid endre behovet for overføringskapasitet. Følgelig
vil en teknisk definisjon (basert på Mbit/s) raskt
kunne bli utdatert.
Regjeringen er opptatt av at markedsaktørene
tar i bruk "skalerbare" teknologier, det vil si teknologier, hvor
overføringskapasiteten i nettene kan økes uten store
tilleggsinvesteringer. En slik trinnvis utbygging av bredbåndsnettene
reduserer risikoen for overinvestering i infrastruktur, samtidig
som aktørene har mulighet til å oppgradere kapasiteten
for å imøtekomme økte krav til båndbredde
som nye tjenester og mer avansert innhold krever. DSL-løsningene
som tilbys er i stor grad skalerbare og kapasiteten vil dermed kunne økes
i takt med at betalingsvilligheten og kapasitetsbehovene øker.
Jeg ser derfor ikke noe behov for at myndighetene skal
forsøke å påvirke en sunn og naturlig
markedsstyrt utvikling ved å introdusere en "streng" bredbåndsdefinisjon.
I tillegg til å være annerledes enn hva de fleste land
opererer med, vil dette også kunne definere ut bredbåndsteknologier
som DSL. Disse teknologiene har hittil balansert brukernes kapasitetsbehov
og betalingsvillighet på en god måte.
Oslo, i næringskomiteen, den 17. mars 2005
Øystein Hedstrøm
fung. leder |
Silja Ekeland Bjørkly
ordfører |