Riksrevisjonen har kontrollert hvordan Arbeids-
og administrasjonsdepartementet (AAD) styrer underliggende virksomheter
og var avgrenset til å kontrollere at departementet har
fulgt bestemmelser om mål- og resultatstyring. Kontrollen
var avgrenset til forholdet mellom departementet og de femten direkte
underliggende virksomhetene.
- Tildelingsbrev
I alt 12 av 15 tildelingsbrev innfrir ikke kravet
om å konkretisere resultatmål og angi resultatindikatorer.
- Virksomhetsplaner
Kontrollen viste varierende praksis ved utarbeidelsen av
virksomhetsplaner.
- Årsrapporter
Samtlige av virksomhetene har utarbeidet en årsrapport.
Imidlertid er det ingen av rapportene som innfrir alle kravene i
regelverket. Det redegjøres i begrenset grad for resultatoppnåelse
og til hvilke kostnader det har skjedd. Gjennomgående mangel
på konkrete resultatkrav og angivelse av resultatindikatorer
i departementets tildelingsbrev fører til at underliggende
virksomheter vanskelig kan tilfredsstille regelverkets krav på dette
området.
Departementet uttaler:
Regjeringens arbeid med å modernisere
offentlig sektor har høy prioritet. "Prosjekt for bedre
statlig styring" er satt i gang for å bidra til forbedring
av styringsformene i offentlig virksomhet. Departementet ser nødvendigheten
av å utvikle en rolle som knyttes til ansvar for helhet
og sammenheng i administrative og styringsmessige forhold i staten.
Det er satt i gang arbeid med å konkretisere
resultatmål og -indikatorer. Noen virksomheter har oppgaver av
en slik karakter at det er vanskelig å måle ressursbruk
mot et sett med indikatorer. For andre virksomheter vil effekten
av bl.a. forebyggende arbeid først vises på lang
sikt, og noen virksomheter er derfor bedt om å rapportere
på oppnådde resultater i et femårsperspektiv.
I løpet av de siste fire årene
er det foretatt en gjennomgående endring av teksten for
fylkesmannsembetene i budsjettproposisjon og i tildelingsbrev, bl.a. for å gjøre
den mer målrettet og redusere detaljeringsgraden. Departementet
merker seg imidlertid Riksrevisjonens etterlysning av en klarere
angivelse av hovedmål for embetene og vil følge
dette opp i det videre arbeidet med styringsdokumentene.
Departementet viser til dokumentet "Styring,
samhandling og organisering" fra 2003 og redegjør for de ulike
rapporteringskravene til embetene. Etter AADs mening gir den totale
rapporteringen tilstrekkelig informasjon til at oppdragsgiveren
kan skaffe seg et godt nok bilde av embetenes virksomhet og måloppnåelse.
Departementet kommenterer ikke Riksrevisjonens merknader
til virksomhetsplaner og årsrapporter fordi det vurderer
disse som virksomhetsledernes ansvar. Departementet har imidlertid
merket seg Riksrevisjonens kommentarer og vil ta disse
opp med virksomhetene gjennom styringsdialogen.
Riksrevisjonen bemerker:
Revisjonen viste til at de fleste styringsdokumentene foreligger,
og at AAD har et rammeverk for styring av underliggende virksomheter.
Bevilgningsreglementet og økonomiregelverkets krav er imidlertid
ikke oppfylt i sin helhet. Det er svakheter innen alle de kontrollerte områdene,
men spesielt i forhold til formulering av resultatkrav, angivelse
av resultatindikatorer og rapportering av oppnådde resultater.
Etter Riksrevisjonens vurdering gir departementets rapportering
begrenset informasjon om virksomhetenes resultatoppnåelser.
Riksrevisjonen vil understreke viktigheten av
at de årlige styringsdokumentene utformes slik at innholdet kan
nyttes som underlag i styringsdialogen og til å underbygge
den interne styringen. Riksrevisjonen har merket seg at departementet
arbeider for å gjøre budsjettproposisjonen
mer målrettet og for å utvikle hensiktsmessige
resultatkrav og -indikatorer.
Riksrevisjonen konstaterer at fylkesmannsembetene stilles
overfor krav om rapportering fra flere departementer og til ulike
tider. Riksrevisjonen har merket seg at departementet vil legge
vekt på en mer helhetlig framstilling av styringssignaler
til embetene.
Arbeids- og administrasjonsdepartementet
har svart:
"Arbeids- og administrasjonsdepartementet har merket
seg at Riksrevisjonen mener at det er behov for å forbedre
målstyring og resultatrapportering på departementets
område. Departementet vil, (…), følge
opp dette. Jeg vil samtidig bemerke at departementet har de senere årene
arbeidet systematisk for å etablere en hensiktmessig styringsdialog
med sine underlagte virksomheter og har kommet langt i å utvikle
gode modeller for etatsstyring. I det videre arbeidet
vil departementet legge økt vekt på produktivitetsmålinger
og "skreddersydde" fullmakter tilpasset virksomhetenes egenart.
Det
videre arbeidet vil skje i tråd med det reviderte økonomiregelverket
som ble vedtatt ved kronprinsregentens resolusjon av 12.
desember 2003. (…) Periodiske evalueringer vil bli et viktigere
instrument i arbeidet med å utvikle virksomhetene. Departementet mener
det nye regelverket gir et godt grunnlag for en bred tilnærming
til arbeidet med å utvikle målstyring og resultatrapportering
i staten."
Riksrevisjonen uttaler:
Etter Riksrevisjonens vurdering er det mangler
og svakheter ved departementets beskrivelse av resultater som tilsiktes
oppnådd, og opplysninger om oppnådde resultater,
jf. bevilgningsreglementets bestemmelser.
Riksrevisjonen ser det som viktig at de årlige
styringsdokumentene fra departementet utformes slik at målsettinger
og resultatkrav kommuniseres til virksomhetene på en slik
måte at de kan tas ned i virksomhetenes planer og nyttes
i styringsdialogen med departementet. Betydningen av at rapporteringen
tilbake til Stortinget synliggjør de resultatene som er
oppnådd understrekes.
Etter Riksrevisjonens vurdering er det viktig
at departementet i forhold til fylkesmennene i økt grad bidrar
til samordning av prioriteringer, helhetlig framstilling av styringssignaler
og forbedret styringsdialog.
Riksrevisjonen har merket seg departementets
arbeid for å utvikle bedre tilpassede styringsvirkemidler
som skal bidra til en mer effektiv offentlig sektor, og er enig med
departementet i at det er viktig at styringen av underliggende virksomheter
tilpasses virksomhetenes egenart.
Komiteen viser til
at Riksrevisjonen ved gjennomgangen av regnskapet for 2003, har
konsentrert seg om departementets styring av underliggende etater.
Denne gjennomgangen avdekker at departementet ikke har presentert
presise resultatmål knyttet til bevilgningene for de aktuelle
virksomhetene.
- Tildelingsbrev
Komiteen viser til at samtlige
av de kontrollerte virksomheter har mottatt tildelingsbrev, men
kun tre av 15 tildelingsbrev innfrir kravet om å konkretisere resultatmål
og angi resultatindikatorer. Presisering av overordnede mål,
konkretisering av målene i form av hensiktsmessige resultatkrav
og krav om hensiktsmessig rapportering av årlige resultater
slik økonomiregelverket forutsetter,
mangler for de fleste virksomhetenes vedkommende.
Etter komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk
Venstrepartis, syn bør tildelingsbrev så vel
som budsjettproposisjoner, inneholde vurderinger av forholdet mellom
tildelte ressurser og pålagte mål. Likeledes bør
oppnådde resultater vurderes i forhold til medgåtte
ressurser ved fremleggelse av årsregnskapene. Uten klare
politiske prioriteringer blir forvaltningens mulighet for oppfølging
i tråd med Stortingets forutsetninger, problematisk. Flertallet forutsetter
at forholdet bringes i orden.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti har merket seg at Moderniseringsdepartementet
(i budsjettproposisjonen for 2005) vektlegger utviklingen av styrkingsverktøy
som vil gi en mer effektiv offentlig sektor og mer systematisk
tilbakemelding til virksomhetene og forvaltningen om ressursbruk,
effektivitet, resultater og brukertilfredshet. Eksempler på slike
verktøy er brukerundersøkelser, systematisk sammenlikning/referansetesting og
kvalitetsmålingssystemer. Disse medlemmer mener
en helhetlig fastsetting og rapportering av resultatmål
og måloppnåelse i tildelingsbrev, virksomhetsplaner
og årsrapporter er en viktig del av dette arbeidet. Disse
medlemmer understreker samtidig at styringen av underliggende
virksomheter må tilpasses virksomhetenes egenart.
- Virksomhetsplaner og årsrapporter
Komiteen har merket seg varierende
praksis ved utarbeidelse av virksomhetsplaner og med mangel på konkrete
resultatkrav som et gjennomgående trekk. Videre konstateres
at ingen av de kontrollerte årsrapporter innholdsmessig
tilfredsstilte kravene i regelverket.
Komiteen slutter seg til Riksrevisjonens
understreking av at de årlige styringsdokumentene bør utformes
slik at innholdet i fagproposisjonen, tildelingsbrev,
virksomhetsplan/årsplan og årsrapport henger
sammen på en helhetlig måte og kan nyttes som underlag
i styringsdialogen og til å underbygge den interne styringen.
Komiteen vil understreke viktigheten
av at rapporteringen til Stortinget synliggjør de resultatene
som er oppnådd.
Også når det gjelder fylkesmennene,
vil komiteen understreke behovet for klare styringssignaler.
Forholdet mellom bevilgede midler og prioritering av oppgaver, bør
komme klart til uttrykk.
Komiteen viser til de omfattende
rapporteringskrav som stilles til fylkesmennene fra ulike
departement og forutsetter at Regjeringen sikrer en overordnet samordning.
Komiteen ber Regjeringen komme
tilbake til Stortinget med en redegjørelse om gjennomførte
tiltak for å sikre bedre samsvar mellom de ressurser som stilles
til disposisjon og de oppgaver som forventes utført senest
i tilknytning til fremleggelsen av statsbudsjettet for 2006.
Riksrevisjonen har revidert kjøp av
kurs for arbeidsmarkedsopplæring i åtte fylker,
og 135 anskaffelser er kontrollert.
Revisjonen viste følgende forhold:
– Hjemmel
for bruk av direkte anskaffelser er ikke tilstrekkelig dokumentert.
– Anskaffelsesprotokoller har
vesentlige svakheter og mangler, bl.a. framstår direkte
kjøp og bestilling på rammeavtaler som gjennomført
ved konkurranse med forhandlinger.
– Dokumentasjon av forhandlinger
med aktuelle leverandører er ikke tilfredsstillende, og
kravet til likebehandling kan ikke etterprøves.
– Det er svakheter ved rutinene
for mottaksregistrering av tilbud.
– Det er svakheter ved journalføringen
av utgående og inngående saker og e-post som dokumenterer anskaffelsesprosessene.
– Det er svakheter ved arkiveringen
av dokumenter.
Departementet uttaler:
Aetat Arbeidsdirektoratet har satt i gang tiltak
for å heve kvaliteten på virksomhetens anskaffelser.
Aetats internrevisjon har gjennomført en revisjon av innkjøpsprosedyrer
i fem fylker i 2003/2004 som har bekreftet avvik i forhold
til regelverket på samme områder som Riksrevisjonen
har funnet. Aetat Arbeidsdirektorat har satt ned en gruppe som arbeider med å videreutvikle
og forbedre virksomhetens saksbehandlersystem når det gjelder
funksjonalitet knyttet til anskaffelsesprosessen.
Departementet understreker at feil, mangler
og uregelmessigheter i anskaffelsen av kurs innenfor arbeidsmarkedsopplæringen
er uheldig og vil følge opp saken overfor Aetat Arbeidsdirektoratet.
Oppfølgingen vil særlig rettes inn mot at planlagte
og iverksatte tiltak implementeres og gir tiltenkt effekt.
Riksrevisjonen bemerker:
Det er påvist flere mangler og svakheter
ved anskaffelsesprosessen og dokumentasjonen ved kjøp av
kurs for arbeidsmarkedsopplæring.
Riksrevisjonen konstaterer at det er satt i
gang et arbeid for å videreutvikle og forbedre bl.a. funksjonaliteten
i virksomhetens saksbehandlersystem knyttet til anskaffelser,
og at det arbeides med tiltak for kompetanseheving.
Arbeids- og administrasjonsdepartementet
har svart:
"(…) Departementet vil følge utviklingen
nøye i forhold til de tiltak som er igangsatt og vil være
et viktig ledd i styringsdialogen med Aetat.
(…)
Punkt
2 Anskaffelser i Aetat
(…)
Departementet
er svært opptatt av å sikre at regelverket for
offentlige anskaffelser etterleves. Aetat Arbeidsdirektoratet har
derfor blitt bedt om å redegjøre for planlagte
og iverksatte tiltak (….), samt presentere en tidsplan
for disse tiltakene. Departementet har mottatt en detaljert tidsplan
for oppfølging av foreslåtte tiltak. Aetat Arbedsdirektoratet
skal i tillegg rapportere om oppfølgingsarbeidet i direktoratets årsrapport
for 2004."
Riksrevisjonen uttaler:
Riksrevisjonen ser alvorlig på de svakheter
og mangler som er avdekket, og har merket seg det arbeidet
som er satt i gang for å bedre virksomhetens rutiner, videreutvikle
og forbedre saksbehandlersystemet og høyne kompetansen
på anskaffelsesområdet. Riksrevisjonen
har videre merket seg at departementet er opptatt av at regelverket
for offentlige anskaffelser etterleves, og at dette vil være
en viktig del av styringsdialogen med Aetat. Riksrevisjonen understreker betydningen
av at Arbeids- og sosialdepartementet følger opp at de
planlagte tiltakene gjennomføres og gir ønsket
effekt.
Komiteen registrerer
at Aetat også i 2003 har fått antegnelser på grunn
av brudd på regelverket for offentlige anskaffelser. Med
etatens betydelige anskaffelsesvirksomhet er det av stor betydning
at medarbeiderne følger de retningslinjer som er utarbeidet.
Komiteen har merket seg at Regjeringen
vil følge opp saken som et viktig ledd i styringsdialogen
med etaten og forventer at anskaffelsesreglementet for fremtiden
blir fulgt.