Alle vareforsendelser med vareverdi på over 200 kroner må fortolles ved import. Det vil si at det alltid må betales merverdiavgift, mens de fleste varegrupper er tollfrie.
Varer med verdi under 200 kroner kan importeres fritt, med unntak av tobakk og alkoholholdige drikkevarer. Verdigrensen på 200 kroner gjelder varens verdi uten fraktomkostninger (porto). Dersom varens verdi er over 200 kroner, er det tollverdien (varens verdi med tillegg av fraktomkostninger) som skal legges til grunn ved beregning av toll og avgifter.
Bøker er imidlertid ikke gjenstand for merverdiavgift i Norge og kan dermed importeres fritt.
Grensen på 200 kroner har ligget fast siden 1975, mens en indeksregulering til dagens nivå vil ligge rundt 1 000 kroner.
Forslagsstillerne mener at denne ordningen er tungvint og dyr for forbrukerne, samt at den innebærer unødvendig administrasjon.
Mange av varene som bestilles er ifølge forslagsstillerne vanskelig tilgjengelige i Norge, og i mange tilfeller ulønnsomme å lagerføre her i landet. Bestilling fra utlandet er derfor ofte eneste løsning.
På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om en øvre grense for tollfri import på 1 000 kroner, samt periodevis oppjustering av beløpet."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ranveig Frøiland, Svein Roald Hansen, Tore Nordtun, Torstein
Rudihagen og Hill-Marta Solberg, fra Høyre, Svein Flåtten,
Torbjørn Hansen, Heidi Larssen og Jan Tore Sanner, fra
Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, lederen Siv Jensen
og Per Erik Monsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein Djupedal,
Audun Bjørlo Lysbakken og Heidi Grande Røys, fra
Kristelig Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn og Bjørg
Tørresdal, fra Senterpartiet, Morten Lund, fra Venstre,
May Britt Vihovde, og fra Kystpartiet, Steinar Bastesen,
viser til at dokumentet er oversendt finansminister Per-Kristian Foss
til uttalelse. Finansministerens svarbrev av 10. mars 2005 er vedlagt
innstillingen.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre og Kystpartiet viser
til at grensen for tollfri import ikke har vært økt
siden 1975, med unntak av perioden mars 1999 til mars 2001, hvor
alle postpakker til Norge skulle avgiftsberegnes fra første
krone. Verdigrensen innebærer at det ikke skal beregnes
norsk merverdiavgift ved innførsel når varens
verdi er under 200 kroner. Varen skal heller ikke avgiftsberegnes
i avsenderlandet, fordi det er en eksportvare. Varer med lavere
verdi enn 200 kroner kommer altså avgiftsfritt til Norge. Dette
medfører en negativ konkurransevridning i forhold til norske
næringsdrivende som selger tilsvarende varer her.
Disse medlemmer viser til at
en rekke varer vil bli billigere å kjøpe inn fra
utenlandske tilbydere dersom varen unntas merverdiavgift. Forslaget
om økt verdigrense på tollfri import medfører
derfor en uthuling av momssystemet. En slik utvidelse av verdigrensen
må også antas å kunne åpne et
stort marked for utenlandske forhandlere idet norske forhandlere
fortsatt må beregne toll og avgifter. Få europeiske
land har en frigrense for moms ved import av varer over landegrensene.
Disse medlemmer er opptatt av
at norske forhandlere må ha like rammebetingelser som konkurrenter
i utlandet, og anser forslaget som klart konkurransevridende i disfavør
av norske virksomheter og arbeidsplasser. Disse medlemmer viser
for øvrig til at dette er et spørsmål
som hører hjemme i ordinær budsjettbehandling.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at Arbeiderpartiet i sitt alternative budsjett for 2004 foreslo å heve
grensen for avgiftsfri privatimport av varer til 1 000 kroner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti mener slike forslag bør
behandles i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet, slik
at de kommer inn i en samlet prioritering.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, fremmer følgende
forslag:
"Dokument nr. 8:49 (2004-2005) -
forslag fra stortingsrepresentantene Per Erik Monsen og Gjermund Hagesæter
om heving av beløpsgrensen for tollfri import - vedlegges
protokollen."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det er galt at forbrukerne skal straffes fordi ikke norske myndigheter
klarer å etablere et system som ilegger merverdiavgift
uten samtidig å påføre forbrukeren en
ekstrakostnad i form av gebyr til Posten. Gebyret er på hele
155 kroner dersom Posten foretar fortollingen i sin helhet og 72
kroner om forbrukeren selv fortoller. Disse medlemmer viser
videre til at dagens ordning er komplisert for forbrukerne. Den
opprinnelige tanken bak ordningen var at man skulle kunne importere
varer i liten skala uten for mye byråkrati. I denne sammenheng
fant man i 1975 at 200 kroner var en fornuftig grense.
Dagens grense som fremdeles ligger på 200
kroner, ligger det således ikke noen kvalifisert begrunnelse bak.
Den fremstår som tilfeldig ettersom 200 kroner i 1975 var
et ganske annet beløp enn det 200 kroner er i 2005. Ut
fra prisindeksen vil en oppregulert øvre grense for tollfri
import til 1 000 kroner være et passende beløp.
På denne bakgrunn gjentar disse
medlemmer forslaget fra forslagsstillerne:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om en øvre grense for tollfri import på 1
000 kroner, samt periodevis oppjustering av beløpet."
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om en øvre grense for tollfri import på 1 000 kroner, samt periodevis oppjustering av beløpet.
Komiteen viser til dokumentet og det som står ovenfor, og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument nr. 8:49 (2004-2005) - forslag fra stortingsrepresentantene Per Erik Monsen og Gjermund Hagesæter om heving av beløpsgrensen for tollfri import - vedlegges protokollen.
Jeg viser til forslaget fra representantene
Monsen og Hagesæter om å heve beløpsgrensen
for tollfri import.
Representantene mener at denne ordningen er
tungvint og dyr for forbrukerne. I tillegg innebærer den unødvendig
administrasjon.
Som representantene viser til er det for ordinær
innførsel av postpakker satt en verdigrense på 200
kroner når det gjelder betaling av avgifter. Fritaket innebærer at
varer under 200 kroner kan selges til Norge uten at det skal betales
merverdiavgift eller ev. toll og andre avgifter. Forutsetningen
er at det ikke foreligger registreringsplikt for salget til Norge.
Med unntak av perioden mars 1999 - mars 2001
hvor alle postpakker til Norge skulle avgiftsberegnes fra første
krone, har ikke grensen økt siden den ble innført
i 1975. Det var hensynet til konkurranseforholdene for norske næringsdrivende
som gjorde at verdigrensen ble fjernet i mars 1999. Dette innebar
imidlertid en del praktiske ulemper for tollvesenet. Grensen ble
derfor gjeninnført i mars 2001. Mulighetene for å handle
over landegrensene har derimot økt betydelig siden 70-tallet.
Pga. internett er det i dag langt enklere enn før å handle
over landegrensene. Dette er en positiv utvikling for forbrukerne,
ved økt vareutvalg, flere tilbydere og dermed større
konkurranse. Samtidig er det svært viktig at regelverket
ikke diskriminerer norske aktører.
Verdigrensen innebærer som sagt at
det ikke skal beregnes norsk merverdiavgift ved innførsel
når varens verdi er under 200 kroner. Fordi det er eksport,
skal varen heller ikke avgiftsberegnes i avsenderlandet. Varen kommer
altså hit avgiftsfritt. Norske næringsdrivende
må derimot på vanlig måte legge merverdiavgift på varer
de selger. Situasjonen er dermed slik at selv dagens verdigrense
gir norske næringsdrivende som selger tilsvarende varer
i Norge en konkurranseulempe. Finansdepartementet har
mottatt henvendelser fra næringslivet som påpeker
akkurat dette. En økning av verdigrensen vil i vesentlig
grad forsterke konkurranseulempen, ved at porto mv. ved forsendelse
fra utlandet ikke er nok til å motvirke merverdiavgiftsbesparelsen.
Selv om hensyn til forbrukeren og administrative rutiner gjør
det hensiktsmessig å ha en slik grense for avgiftsfri handel,
er det av hensyn til å unngå diskriminering av
norske næringsdrivende ikke tilrådelig å heve
grensen ytterligere.
CD-plater og dvd-filmer og spill er blant de
typiske varer som i dag omsettes via internett. Men også andre varer,
for eksempel kontaktlinser, selges i stadig større grad
på denne måten. En økning av verdigrensen
vil i tillegg gjøre det aktuelt å handle en rekke
nye varer via internett enn det som er mulig i dag, eksempelvis
elektroniske artikler, klær etc. Kan
en vare kjøpes 25 pst. billigere fra en tilbyder i København
enn fra en tilbyder lokalisert i Norge, vil valget for forbrukeren
være nokså opplagt.
Varer over verdigrensen må tollbehandles,
slik at merverdiavgift blir betalt. Alle land med et merverdiavgiftssystem
har et system med grenseprosedyrer ved handel over landegrensene.
Innen EU er det imidlertid spesielle regler som sikrer at merverdiavgiften
blir beskattet enten i avsenderlandet eller i kjøpslandet. Dette
regelverket er imidlertid ikke en del av EØS avtalen og
gjelder dermed ikke varer som selges til Norge fra EU. Mitt mål
er å gjøre tollprosedyrene enklest og billigst
mulig. Tollvesenet har for eksempel nå åpnet for
fortolling over Internett. Det vil likevel være slik at
det er mer kostnadseffektivt å importere større
partier med identiske varer enn å importere og fortolle
dem en og en. Denne type stordriftsfordeler er det vanskelig, og
heller ikke ønskelig, å motvirke gjennom avgiftssystemet.
Her må man forsøke å finne
en balanse mellom hensynet til en så smidig innførsel
som mulig for forbrukerne og hensynet til norsk næringslivs
behov for like konkurransevilkår. Selv om det selvsagt
ville glede den enkelte forbruker å kunne handle avgiftsfritt
i stor utstrekning fra sin PC, så innebærer forslaget
en diskriminering av våre egne norske næringsdrivende.
Jeg vil derfor fraråde en økning av verdigrensen
til 1000 kroner og tilrår at grensen forblir på 200
kroner. Jeg vil derfor også fraråde forslaget
om en periodevis oppjustering av beløpet.
Oslo, i finanskomiteen, den 17. mars 2005
Siv Jensen
leder |
Bjørg Tørresdal
ordfører |