Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen gjennom forskrift eller lov, sikre at den tidligere oppholdskommunen, forut for inntak på krisesenter, skal være ansvarlig for å yte og bekoste utgiftene til kommunale tjenester i en periode på inntil ett år for kvinner på flukt som følge av tvangsekteskap."
Som bakgrunn for forslaget peker forslagsstillerne på at kvinner på flukt fra vold og tvangsekteskap av trygghetshensyn ofte plasseres på krisesenter i en annen kommune enn der de er registrert bosatt.
Forslagsstillerne er opptatt av hvem som skal dekke oppholdet på krisesenteret og ytelser knyttet til etablering i ny kommune. Ytelser etter sosialtjenesteloven er i utgangspunktet oppholdskommunens ansvar, og det framholdes at et krisesenter ikke kommer inn under noen unntaksbestemmelse. Hovedregelen er følgelig at det er kommunen som krisesenteret ligger i, som er ansvarlig for å dekke kostnadene ved opphold og etablering for kvinner på flukt fra tvangsekteskap. Det påpekes at kvinner på flukt fra tvangsekteskap ofte blir plassert på krisesenter hvor kompetansen på dette feltet er høy, og at dette innebærer at det er noen få krisesentre og deres respektive kommuner som må bære kostnadene ved disse sakene.
Det uttales at i noen saker tilbyr kvinnenes registrerte bostedskommuner å dekke oppholdet i en viss periode, men at det blir tilfeldig hvorvidt det er oppholdskommunen forut for inntaket i krisesenter eller kommunene hvor krisesentrene befinner seg, som dekker kostnadene ved opphold og etablering. Forslagsstillerne mener at uklarhet rundt dette påfører kvinnene ytterligere belastninger, og at det i tillegg skaper merarbeid for krisesentrene, frivillige organisasjoner som bistår kvinnene, og kvinnenes advokater.
Det understrekes at krisesentrene er avhengige av å ha et godt samarbeid med sosialtjenesten i sine respektive kommuner, og at sosialtjenestens ansvar er understreket i Regjeringens handlingsplanen mot tvangsekteskap. Det uttales at uklarheter rundt betaling av opphold og etablering i ny kommune ikke bidrar til å lette dette samarbeidet, og at enkelte krisesentre kan måtte si nei til kvinner på flukt fra tvangsekteskap.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bjarne Håkon Hanssen, Britt Hildeng, Asmund Kristoffersen
og Gunn Olsen, fra Høyre, Beate Heieren Hundhammer, Bent
Høie og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Fremskrittspartiet,
lederen John I. Alvheim og Harald T. Nesvik, fra Sosialistisk Venstreparti,
Olav Gunnar Ballo og Sigbjørn Molvik, fra Kristelig Folkeparti, Åse
Gunhild Woie Duesund og Per Steinar Osmundnes, og fra Senterpartiet,
Ola D. Gløtvold, ser det som viktig at kvinner
på flukt kommer til et krisesenter som har mulighet til å gi
god hjelp, og at de ikke blir kasteballer i hjelpeapparatet.
Komiteen er kjent med at kvinner
på flukt fra familievold, offer for menneskehandel, trafficking
eller tvangsekteskap i visse tilfeller best blir hjulpet ved opphold
i krisesenter utenfor bostedskommunen. Komiteen mener
det er viktig at kvinner som har slikt behov, får nødvendig
og adekvat hjelp og bistand fra krisesenter, uavhengig av årsak.
Komiteen viser til brev av 2.
februar 2005 fra helse- og omsorgsministeren der det vises til betalingsprinsippet
i sosialtjenesteloven som innebærer at oppholdskommunen
skal finansiere alle utgifter for opphold av midlertidig karakter.
Dette prinsippet skal nettopp sikre at brukerne kan flytte og motta
tjenester i ny kommune, og motvirke uenigheter mellom kommuner om
finansiering og utforming av tjenestene. Det opplyses videre at
oppholdskommunen også er ansvarlig for tjenester etter
kommunehelsetjenesteloven og barnevernloven.
Komiteen ser at prinsippet virker
godt når institusjonsbeboere ønsker å etablere
seg i en annen kommune. Det sikrer også at sosialklienter
eller kvinner som har vært i krisesenter, kan velge å etablere
seg i ny kommune.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet ser imidlertid
at dette prinsippet ikke fungerer like godt for kvinner på flukt
i den avgrensede tiden de skal oppholde seg i krisesenter, der en
ny oppholdskommune kan være avgjørende for å gi
kvinnen nødvendig trygghet og sikkerhet.
Disse medlemmer viser til Dokument
nr. 8:17 (2003-2004) med forslag fra Arbeiderpartiet og Innst. S.
nr. 227 (2003–2004) der det av mindretallet ble bedt om
et lovfestet tilbud om krisesentre og en helhetlig finansieringsplan
der 80 prosent er statlig tilskudd og 20 prosent dekkes av kommunene. Å opprettholde
20 prosent kommunal finansiering skulle bl.a. motivere til samarbeid
over kommunegrensene. Disse medlemmer konstaterer
at finansieringsplanen er gjennomført. Disse medlemmer peker
imidlertid på at krisesenter ikke ble etablert som en lovpålagt
tjeneste i sosialtjenesteloven, og er redd for at dette kan føre
til at færre kommuner føler seg forpliktet til å delta
i spleiselag om finansiering av driftsbudsjettene for nærliggende
krisesenter.
Disse medlemmer er imidlertid
innforstått med at ikke alle kommuner selv kan etablere
et krisesentertilbud, og at de fleste kommuner er avhengige av tilbud drevet
i andre kommuner. Men disse medlemmer ser problemene
ved at krisesenterkommunene belastes særskilt med tyngende
sosialhjelps- og barnevernsutgifter. Disse medlemmer viser
videre til at det er ønskelig at kvinner som kommer til
krisesentre i småkommuner, får et like godt tilbud
som de som oppsøker sentre i urbane strøk. Disse
medlemmer er imidlertid bekymret for at krisesentre i små kommuner
kan få samarbeidsvansker med sine lokale tjenester hvis den økonomiske
belastningen på sosialtjenestene og barnevernstjenestene
der blir for stor.
På denne bakgrunn støtter disse
medlemmer intensjonen i dokumentet og fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen, gjennom
forskrift eller på annen måte, sørge
for at bostedskommunen, forut for inntak i krisesenter, skal være
ansvarlig for å refundere utgiftene til kommunale tjenester
under det midlertidige oppholdet i krisesenter."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti støtter ikke forslaget,
og viser til statsrådens brev av 2. februar 2005. Disse medlemmer vil
også vise til Bernt-utvalget, som i sitt forslag til ny
felles sosial- og helselovgivning går inn for å ikke
videreføre refusjonsregelen i sosialtjenesteloven § 10-1
annet ledd. Forslaget er for tiden på høring,
og eventuelle endringer i dagens ordninger bør derfor utsettes
til høringsinstanser har uttalt seg om utvalgets forslag.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
viser til at krisesentrene i dag blir finansiert med 80 prosent
av staten og 20 prosent av kommunene. Noen har valgt å organisere
seg gjennom interkommunalt samarbeid, mens andre er private stiftelser.
Når det gjelder forslaget om at den tidligere oppholdskommunen
skal måtte dekke utgifter knyttet til sosialtjenesteloven
i inntil ett år ved opphold i krisesenter og etablering
i en annen kommune, vil flertallet ikke anbefale
denne endringen ut fra likebehandlingsprinsippet overfor andre grupper
som frivillig flytter til en annen kommune grunnet bedre tjenestetilbud.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
stor forståelse for den meget vanskelige situasjonen disse
personene som befinner seg i krisesentra, er i, men problemstillingen
knyttet opp imot hvem som skal dekke de påløpne
kommunale utgifter, må være en sak som skal løses
kommunene imellom. Disse medlemmer vil videre bemerke
at med Fremskrittspartiets system ville dette ikke vært
noe problem, da det likevel ville vært staten som skulle dekke
disse utgiftene uavhengig av bostedsadresse. Selv om de som er på flukt
fra tvangsekteskap er i en forferdelig vanskelig situasjon, så ville
det ikke være riktig å sette disse foran de som
er på flukt fra en voldelig ektemann, eller foran personer
som i mange år har ventet på en sykehjemsplass. Disse
medlemmer vil på denne bakgrunn foreslå at
dokumentet vedlegges protokollen og ikke avvises slik at hele problemstillingen,
for alle grupper, kan drøftes i tilknytning til behandlingen
av St.prp. nr. 46 (2004-2005) Ny arbeids- og velferdsforvaltning.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, foreslår
at dokumentet vedlegges protokollen.
Forslag fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet
Stortinget ber Regjeringen, gjennom forskrift eller på annen måte, sørge for at bostedskommunen, forut for inntak i krisesenter, skal være ansvarlig for å refundere utgiftene til kommunale tjenester under det midlertidige oppholdet i krisesenter.
Komiteens tilråding fremmes av Høyre,
Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti.
Komiteen viser til
dokumentet og merknadene og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
Dokument nr. 8:28 (2004-2005) - forslag fra
stortingsrepresentantene Karin Andersen og May Hansen om dekning
av utgifter til kommunale tjenester til kvinner på flukt
fra tvangsekteskap og som oppholder seg på krisesenter
i annen kommune enn oppholdskommunen – vedlegges protokollen.
Oslo, i sosialkomiteen, den 14. april 2005
John I. Alvheim
leder |
Britt Hildeng
ordfører |