Forslagsstillerne viser til at forkynnere i trossamfunn har en nøkkelrolle gjennom veiledning av mange med innvandrerbakgrunn i Norge. Det er av avgjørende betydning at forkynneren har grunnleggende kjennskap til det samfunn forkynnelsen foregår i.
Utenlandske forkynnere som har arbeid i religiøse trossamfunn, faller utenfor eksisterende introduksjonsprogram. De vil heller ikke være omfattet av forslaget til lov om endringer i introduksjonsloven mv. (jf. Ot.prp. nr. 50 (2003-2004) om en rett og plikt til norskopplæring).
I dokumentet fremmes følgende forslag:
-
"1. Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om et obligatorisk introduksjonsprogram for religiøse forkynnere.
-
2. Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med en vurdering av hvordan det norske samfunn i større grad kan bidra til at forkynnere i store religiøse minoritetssamfunn kan få en teologisk utdanning i Norge eller i Norden."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sigvald Oppebøen Hansen, Reidar Sandal, Karl Eirik Schjøtt-Pedersen og
Signe Øye, fra Høyre, Peter Skovholt Gitmark,
Hans Kristian Hogsnes og Kari Lise Holmberg, fra Fremskrittspartiet, Torbjørn
Andersen og Per Sandberg, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen
og Heikki Holmås, fra Kristelig Folkeparti, Anita Apelthun
Sæle og Ruth Stenersen, og fra Senterpartiet, lederen Magnhild
Meltveit Kleppa, vil fremheve viktigheten av at forkynnere
som tar arbeid i registrerte trossamfunn, har kunnskaper om norske
samfunnsforhold. Komiteen viser til at disse religiøse
lederne har en offentligrettslig funksjon og ofte er sentrale personer
i trossamfunnet. Det er viktig at denne gruppen, som ofte driver
med rådgivning, er fortrolig med norske samfunnsforhold.
Komiteenvil
videre vise til behandlingen av Ot.prp. nr. 50 (2003-2004) hvor
det ble lovfestet en ordning med opplæring i norsk og samfunnskunnskap for
innvandrere. Denne lovfestingen omfattet også arbeidsinnvandrere,
herunder religiøse ledere. Komiteenvil presisere at fra 1. september 2005
vil denne gruppen i henhold til loven ha plikt, men ingen rett til å gjennomføre
250 timer opplæring i norsk og 50 timer i samfunnskunnskap
på et språk de forstår, dersom de har
til hensikt å få bosettingstillatelse.
Komiteen vil fremheve at det
er et ytterligere behov for et særlig tilrettelagt opplegg
for religiøse ledere som innvandrer til Norge som arbeidstakere.
Komiteen er kjent med at departementet
i St.meld. nr. 49 (2003-2004) varslet at det vil bli iverksatt tilrettelagt
opplæring i samfunnskunnskap for religiøse ledere.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Høyre,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, vil understreke at
gjesteforelesere ikke skal underlegges krav om opplæring
i norsk og samfunnskunnskap.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til forslag fra Sosialistisk Venstreparti om også å sikre
rett til gratis norskopplæring for arbeidsinnvandrere,
noe som ble nedstemt av de øvrige partier.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkepartivil videre
vise til at i forbindelse med budsjettforliket mellom regjeringspartiene
og Fremskrittspartiet i forbindelse med statsbudsjettet for 2005,
ble følgende uttalt:
"Avtalepartene er enige om følgende felles
merknad: Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og
Kristelig Folkeparti mener det er behov for å styrke opplæringen
i samfunnskunnskap for religiøse ledere som har flyttet
til Norge fra utlandet, for å øke deres forståelse
av det norske samfunn og grunnlegende verdier som vårt
samfunn er bygget på. Opplæringen avsluttes med
en eksamen som må bestås. Disse medlemmer viser
til at Regjeringen i St.meld. nr. 49 (2003-2004) Mangfold gjennom
inkludering og deltagelse - ansvar og frihet foreslår å innføre
slik opplæring. Disse medlemmer støtter dette."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, viser til brev av
15. februar 2005 fra Kommunal- og regionaldepartementet hvor det
redegjøres for arbeidet med å følge opp
tiltaket med en særskilt tilrettelagt opplæring
i samfunnskunnskap for religiøse ledere. Flertallet avventer
videre saksgang.
Flertalletviser
videre til at forslagsstillerne ønsker at plikten til opplæring
av religiøse ledere også skal gjelde nordiske
borgere og personer med EØS-/EFTA-tillatelser.
Prinsippet om fri bevegelse av arbeidskraft innenfor EØS-området
gjør det umulig å pålegge denne gruppen
arbeidsinnvandrere plikt til opplæring. Flertallet stiller
seg bak departementets vurdering av denne saken.
Flertalletregistrerer
at forslagsstillerne ønsker det skal foretas en vurdering
av hvordan det norske samfunnet i større grad kan bidra
til at forkynnere i store religiøse minoritetssamfunn kan
få teologisk utdanning i Norge eller Norden. Flertallet viser
til at departementet har vurdert dette spørsmålet
og konkludert med ikke å fremme forslag om dette. Flertalletviser til brev av 15. februar 2005 fra
Kommunal- og regionaldepartementet hvor det gis en utfyllende begrunnelse
for denne konklusjonen. Flertalletstiller
seg bak denne konklusjonen.
Flertallet foreslår
at Dokument nr. 8:27 (2004-2005) vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Fremskrittspartiet viser til at forslagsstillerne ber
Regjeringen om å fremme forslag om et obligatorisk introduksjonsprogram
for religiøse ledere. Disse medlemmer mener
at forutsetningen for å få til en vellykket integrering
er at alle får mulighet til å lære norsk
og lære om norske samfunnsforhold.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at utenlandske forkynnere som har arbeid i religiøse
trossamfunn, faller utenfor eksisterende introduksjonsprogram. De
vil heller ikke være omfattet av lov om endringer i introduksjonsloven,
(Ot.prp. nr. 50 (2003-2004) om rett og plikt til norskopplæring). Disse
medlemmer viser til at dersom de kommer fra et annet EØS-land,
vil de verken ha rett eller plikt til norsk- og samfunnsfagopplæring
for å få bosettingstillatelse. Kommer de som arbeidsinnvandrere
fra et land utenfor EØS-området, vil de ha en
plikt, men ingen rett til norsk- og samfunnsfagopplæring
for å få bosettingstillatelse. Disse medlemmer mener
det er et offentlig ansvar å sikre at de religiøse
forkynnerne kjenner de nødvendige spillereglene i det norske
samfunnet.
Disse medlemmer mener også at
et obligatorisk introduksjonsprogram skal være en forutsetning
for å få arbeids- og oppholdstillatelse. Introduksjonsprogrammet
skal inneholde språkopplæring og opplæring om
norske samfunnsforhold. Disse medlemmer viser til
St.meld. nr. 49 (2003-2004) der Regjeringen varsler at det vil bli
igangsatt opplæring i samfunnskunnskap for religiøse
ledere. Disse medlemmers forslag er mer konkret og
går lenger enn det Regjeringen foreslår.
Disse medlemmer ber også Stortinget
om å anmode Regjeringen om å fremme forslag om
hvordan det norske samfunnet bedre kan imøtekomme etterspørselen
etter kvalifiserte forkynnere i de større trossamfunnene
her i landet. Disse medlemmer mener det er stor forskjell
på de ulike forkynnerne som praktiserer i Norge. Disse
medlemmer mener det har stor betydning for hvilken forkynnelse
som gis om vi skal lykkes i integreringsprosessen.
Disse medlemmer viser til at
statsråden i sitt svarbrev datert 15. februar 2005 mener
at tiden ennå ikke er moden for å legge til rette
for en teologisk/religiøs utdanning for store
religiøse minoritetssamfunn. Det vises videre til at å etablere
egne opplæringsmoduler for religiøse ledere vil
være et tilstrekkelig tiltak overfor denne gruppen i denne
omgang, og at Regjeringen alternativt kan få forslaget
oversendt til en betydelig grundigere utredning for å belyse
et meget komplekst spørsmål.
Disse medlemmer vil gå inn
for at Regjeringen utreder forslag 2 fra forslagsstillerne videre
og kommer tilbake til Stortinget ved en egnet anledning.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"1. Stortinget
ber Regjeringen fremme forslag om et obligatorisk introduksjonsprogram
for religiøse forkynnere.
2. Stortinget ber Regjeringen utrede og
belyse spørsmålet om behovet for en tilrettelegging
av teologisk/religiøs utdanning for store religiøse
minoritetssamfunn."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til merknaden i forbindelse med budsjettforliket, og vil særlig
fremheve, sitat:
"Opplæringen avsluttes med en eksamen som
må bestås."
Disse medlemmer viser videre
til brev av 15. februar 2005 fra Kommunal- og regionaldepartementet hvor
det vises til at departementet vurderer flere alternative løsninger,
bl.a. knyttet til hvorvidt opplæring/eksamen skal
være en forutsetning for førstegangs arbeids-
og oppholdstillatelse.
Disse medlemmer presiserer at
forslaget om at "eksamen skal bestås", må forstås
dit hen at opplæringen og bestått eksamen skal
være obligatorisk for at religiøse forkynnere
skal kunne praktisere i Norge. Disse medlemmer mener
derfor at intensjonene i forslag 1, fra representantene Øye,
Schjøtt-Pedersen, Sandal og Hansen er ivaretatt.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for at opplæring og eksamen for religiøse forkynnere
gjøres obligatorisk."
Forslag fra Arbeiderpartiet:
Forslag 1
-
1. Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om et obligatorisk introduksjonsprogram for religiøse forkynnere.
-
2. Stortinget ber Regjeringen utrede og belyse spørsmålet om behovet for en tilrettelegging av teologisk/religiøs utdanning for store religiøse minoritetssamfunn.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen sørge for at opplæring og eksamen for religiøse forkynnere gjøres obligatorisk.
Komiteen viser til dokumentet
og det som står foran, og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:27 (2004-2005) - forslag fra
stortingsrepresentantene Signe Øye, Karl Eirik Schjøtt-Pedersen,
Reidar Sandal og Sigvald Oppebøen Hansen om introduksjonsprogram
for utlendinger som har arbeid som religiøse forkynnere
i Norge - vedlegges protokollen.
Jeg viser til privat forslag Dok. 8:27 (2004-2005)
fra stortingsrepresentantene Signe Øye, Karl Eirik Schjøtt-Pedersen,
Reidar Sandal og Sigvald Oppebøen Hansen, alle fra Arbeiderpartiet.
1. Stortinget ber Regjeringen
fremme forslag om et obligatorisk introduksjonsprogram for religiøse forkynnere.
2. Stortinget ber Regjeringen komme tilbake
til Stortinget med en vurdering av hvordan det norske samfunn i
større grad kan bidra til at forkynnere i store religiøse
minoritetssamfunn kan få en teologisk utdanning i Norge
eller i Norden.
La meg først få påpeke
at lovfestingen av opplæring i norsk og samfunnskunnskap,
som Stortinget sluttet seg til 4. desember 2004, jf. Besl. O. nr.
15 (2004-2005), også omfatter arbeidsinnvandrere, herunder religiøse
ledere. Arbeidsinnvandrere vil fra 1. september 2005 i henhold til
loven ha plikt til å gjennomføre 250 timer opplæring
i norsk og 50 timer opplæring i samfunnskunnskap på et
språk de forstår, mens de altså ikke
har rett til gratis opplæring.
Som det er redegjort for i Ot.prp. nr. 50 (2003-2004)Om
lov om endringer i introduksjonsloven mv., unntas nordiske borgere
og personer med EØS-/EFTA-tillatelser helt fra
lovens personkrets. Dette unntaket er basert på at prinsippet
om fri bevegelse av arbeidskraft innenfor EØS-området
gjør det umulig å pålegge denne gruppen
arbeidsinnvandrere plikt til opplæring
i norsk og samfunnskunnskap.
Ordet "obligatorisk" i del 1 av representantenes
forslag må forstås dit hen at representantene ønsker
et introduksjonsprogram som er pliktig for samtlige ikke-norske
statsborgere som skal virke som religiøse ledere i Norge.
Som påpekt ovenfor, vil det imidlertid ikke være
mulig å innføre et obligatorisk program som også omfatter
arbeidsinnvandrere fra EØS-området.
Regjeringen har imidlertid sett behovet for
et særlig tilrettelagt opplegg for øvrige religiøse
ledere som innvandrer til Norge som arbeidstakere, og vi varslet
derfor i St.meld. nr. 49 (2003-2004) Mangfold gjennom inkludering
og deltagelse - ansvar og frihet at vi vil iverksette tilrettelagt
opplæring i samfunnskunnskap for religiøse ledere
som har flyttet til Norge fra utlandet. Denne opplæringen
vil være i stedet for den ordinære opplæringen
i samfunnskunnskap som gjelder for den øvrige personkretsen
omfattet av introduksjonsloven.
Utdannings- og forskningsdepartementet har i
samarbeid med Kommunal- og regionaldepartementet og Kultur- og kirkedepartementet
høsten 2004 startet et arbeid for å følge
opp dette tiltaket. Det vil bli nedsatt en arbeidsgruppe ledet av
Utdanningsdirektoratet som skal utrede innholdet i denne opplæringsmodulen,
kartlegge behov for opplæringsmateriell mv.
Kirke- og kulturdepartementet arbeider parallelt
med dette med å utvikle et eget opplæringstilbud
for administrative ledere (forstandere) i trossamfunn, også dette et
tiltak varslet i St.meld. nr. 49 (2004-2005).
I forbindelse med budsjettforliket mellom regjeringspartiene
og Fremskrittspartiet ble følgende vedtak, som omhandler
særskilte krav til religiøse ledere, fattet blant
forlikspartnernes medlemmer i Kommunalkomiteen:
"Avtalepartene er enige om følgende felles
merknad: Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti mener det er behov for å styrke
opplæringen i samfunnskunnskap for religiøse ledere
som har flyttet til Norge fra utlandet, for å øke
deres forståelse av det norske samfunn og grunnlegende
verdier som vårt samfunn er bygget på. Opplæringen
avsluttes med en eksamen som må bestås. Disse
medlemmer viser til at Regjeringen i St.meld. nr. 49 (2003-2004)
Mangfold gjennom inkludering og deltagelse - ansvar og frihet foreslår å innføre
slik opplæring. Disse medlemmer støtter dette."
Kommunal- og regionaldepartementet arbeider
nå med å følge opp vedtaket. Det vurderes
i den forbindelse flere alternative løsninger, bl.a. knyttet
til hvorvidt opplæring/eksamen skal være
en forutsetning for førstegangs arbeids- og oppholdsstillatelse,
om opplæring/eksamen skal være en forutsetning
for fornyet arbeids- og oppholdsstillatelse etter ett år,
om opplæring/eksamen skal være en forutsetning
for bosettingstillatelse etter tre år, og hvilken mulighet/plikt
man skal ha til å gå opp til fornyet eksamen om
man ikke består på første forsøk.
Det er mitt syn at ovennevnte tiltak vil ivareta
intensjonen i forslaget fra representantene Øye, Schjøtt-Pedersen,
Sandal og Hansen, men tiltaket vil altså ikke kunne inkludere
EØS-arbeidsinnvandrere.
Hva angår del to av representantenes
forslag, ble spørsmålet om tilrettelegging av
teologisk/religiøs utdanning for store religiøse
minoritetssamfunn vurdert i forbindelse med utarbeidelsen av St.meld.
nr. 49 (2003-2004), og jeg konkluderte med å ikke foreslå dette
i meldingen. Bakgrunnen for dette er at behovet ikke ble vurdert
til å være stort nok til å rettferdiggjøre en
slik satsing foreløpig. Det er bl.a. svært mange minoritetsreligioner
og ulike retninger innen de samme religionene. Dette vil kunne vanskeliggjøre
legitimitet for personene med en "norsk" utdanning. En rekke minoritetsreligioner
er for øvrig "legmannsreligioner" som ikke krever spesifikk
høyere utdanning for å være forkynner.
Allerede i dag er det studier ved norske og nordiske universitet
som gir innsikt og kjennskap til religiøse tekster og religioner.
Dagens regelverk i Lånekassen for utdanning åpner for
at norske statsborgere kan motta støtte til utdanning ved
offentlig godkjente høyere læresteder som tilsvarer hele
eller deler av en norsk grad. Også teologisk/religiøs
utdanning omfattes av dette regelverket. Det er en forutsetning
at lærestedet blir vurdert av Lånekassen til å ha
et høyt nok faglig nivå i forhold til nivået
på norsk høyere utdanning. Det er derfor mulig
for personer mer norsk bakgrunn å få offentlig
støtte til religiøs opplæring i andre
land innenfor en godkjent gradsstruktur.
Slik jeg ser det, er tiden ennå ikke
er moden for å følge opp representantenes forslag
på dette punkt, og etableringen av egne opplæringsmoduler
for religiøse ledere vil være et tilstrekkelig
tiltak overfor denne gruppen i denne omgang. Jeg anbefaler derfor
Kommunalkomiteen ikke å støtte forslaget, alternativt
at Regjeringen får oversendt forslaget til en betydelig grundigere
utredning for å belyse et meget komplekst spørsmål.
Oslo, i kommunalkomiteen, den 13. mai 2005
Magnhild Meltveit Kleppa
leder |
Kari Lise Holmberg
ordfører |